400.000 de lei au furat bulgarii din bancomatele din București. Cum te învață banca să nu ajungi victima hoților

400.000 de lei au furat bulgarii din bancomatele din București. Cum te învață banca să nu ajungi victima hoților

O dată la două săptămâni, infractorii bulgari vin și dau lovitura la ATM-uri. Acționează de regulă sâmbăta, când băncile sunt închise, iar, ulterior, fug din țară. Autoritățile înregistrează apoi un val de reclamații

Zilele trecute, trei tineri din Bulgaria au ajuns în arest după ce au fost prinși de procurorii DIICOT și de ofițerii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate- Serviciul de Combatere a Criminalității Informatice, în timp ce demontau mai multe dispozitive electronice destinate citirii datelor de pe cardurile bancare (skimming). Aceștia instalaseră în prealabil, în cursul zilei de sâmbătă, pe trei ATMuri din centrul Bucureștiului, această aparatură pentru copierea datelor de pe card și înregistrarea codurilor pin, în zone aglomerate precum Piața Unirea, la Nerva Traian și în apropierea stadionului Olimpia.

De la începutul anului, șase grupări cu 14 cetățeni bulgari au fost prinși în flagrant numai la bancomatele din București. După ce furau date de pe card, bulgarii fabricau carduri contrafăcute și reușeau să retragă diverse sume din conturi. Banii erau scoși din conturile românești la ATM-uri din America de Nord sau de Sud. Reprezentantul băncii pe al cărei bancomat au fost montate dispozitivele ne-a declarat că hoții au fost prinși la cateva ore după ce a fost alertată Poliția. Banca a pus la dispoziția Poliției filmările pe care apăreau chipurile hoților, iar aceștia au fost identificați.

O lovitură la două săptămâni

Ne puteți urmări și pe Google News

Polițiștii de la structurile de combatere a criminalității organizate spun că, de la începutul anului, aceste „lovituri” la ATM-uri au loc cam o dată la două săptămâni, în special în zilele de sâmbătă. Duminica, bulgarii vin și ridică aparatura instalată pe ATM-uri și pleacă din țară. După un astfel de atac, se înregistrează și 50 de plângeri pe zi, mai spun ofițerii, iar prejudiciul calculat de la începutul anului ar depăși 400.000 de lei.

Aparatura montată de hoți constă într-o fantă plasată în locul de introducere a cardului, prin intermediul căreia sunt copiate datele de pe banda magnetică. Hoții montează și o tastatură falsă sau camere de luat vederi, pentru a înregistra PIN-ul. Cu aceste date (cele de pe banda magnetică și cu ajutorul PINului) banii pot fi extrași cu ajutorul unor carduri clonate din America de Nord sau de Sud, în care băncile nu emit carduri cu cip, cum se întâmplă la noi. În România și alte țări unde băncile emit carduri cu cip ATM-urile refuză citirea plasticelor clonate dacă acestora le lipsește cipul.

Alertă prin SMS și alte mijloace de prevenție

Aceste furturi ar fi simplu de oprit dacă deținătorii de carduri ar proteja pinul cu mâna și dacă ar apela la măsurile de prevenire oferite de bănci. Fraudele de tip skimming au vizat toate băncile locale. BCR a depistat astfel de mecanisme în ATM-urile proprii, de-a lungul timpului, banca având și cea mai mare rețea de bancomate. Nu a existat însă niciun prejudiciu în ultimul timp, pentru că dispozitivele au fost găsite la timp. Însă, pentru a se asigura împotriva furtului banilor, clienții pot apela la mijloacele de prevenție puse la dispoziție de bănci. „Clienții au la dispoziție activarea serviciului „Transaction allert”, prin care orice tranzacție care depășește un anumit prag fixat de client (pragul poate fi stabilit și la o sumă foarte mică) îți este semnalată prin SMS, deci pe telefon.

 FOTO: SHUTTERSTOCK

Este o metodă prin care poți limita pierderile, odată ce ai anunțat banca”, a precizat, pentru EVZ, Ionuț Stanimir, director executiv al direcției comunicare din BCR. Același serviciu este pus la dispoziția clienților de BRD, a doua bancă din punct de vedere al mărimii, care deține și una dintre cele mai importante rețele de bancomate. „BRD pune la dispoziția clienților serviciul SMS alert („MyBRD SMS” este denumirea comercială a serviciului). Clientul primește o alertă prin SMS când au loc tranzacții în cont. Dacă observă ceva suspect, poate anunța banca. Cardul se stopează și apoi se reface cu noi date de identificare, ceea ce înseamnă că datele copiate de răufăcători nu mai sunt valabile”, a declarat pentru EVZ Traian Traicu, purtător de cuvânt al BRD.

Fraude depistate de bănci

Pe de altă parte, spune reprezentantul BCR, clientul poate anunța banca atunci când sesizează o tranzacție suspectă pe Internet banking, iar banca poate bloca tranzacția. „Sunt mulți hoți care nu folosesc datele pe care le fură de pe carduri la bancomat ci pentru tranzacții pe Internet. Odată tranzacția inițiată, dacă clientul o sesizează băncii, instituția poate anunța Visa sau MasterCard să blocheze virarea efectivă a sumei”, a mai comentat Stanimir. În fine, există și multe cazuri în care băncile observă singure fraudele. „Există sisteme de alertă care se activează atunci când au loc tranzacții cu cardurile clienților în alte țări. Când banca observă tranzacții suspecte, ele sunt verificate și în cazul în care se constată că este vorba despre o fraudă, cardurile se blochează”, a mai spus Traicu.