Adevărul din spatele dramei de la Siutghiol. Angajările pompierilor se făceau pe pile și șpăgi

Adevărul din spatele dramei de la Siutghiol. Angajările pompierilor se făceau pe pile și șpăgi

Accidentul de pe lacul Siutghiol a dezvăluit care sunt consecințele nepotismului la de la ISU Constanța.

Neregulile de la inter venția forțelor Inspectoratului pentru Siuații de Urgență Constanța, aflat în subordinea secretarului de stat Raed Arafat, sunt investigate de procurorii militari, în cazul elicopterului prăbușit în lacul Siutghiol. Motivul: se cercetează atât modul în care s-a produs accidentul aviatic, dar și felul în care s-a intervenit.

Pompierii au făcut gafe după gafe: au întârziat și au venit ne pre gătiți pentru o astfel de in ter venție. În anchetă s-a început urmărirea penală pentru ucidere din culpă, dar şi pentru nerespectarea/ neasigurarea normelor de securitate în muncă. Se vor face verificări pentru a afla de ce nu a pornit motorul bărcii și dacă sunt probleme cu tehnica din dotare și se vor strânge informații despre cum s-au făcut inspecțiile periodice ale echipamentelor pompierilor. Primii demiși din funcții au fost chiar şeful ISU Constanţa, colonelul Viorel Jianu, și prefectul Radu Volcinschi.

Anchetele DNA

Ne puteți urmări și pe Google News

De ce pompierii sunt așa de slab pregătiți? Una din explicații: modul în care s-a făcut angajarea acestora. În ultimii ani, procurorii DNA au investigat la ISU-Dobrogea trei dosare de corupție, privind trucarea examenelor de angajare. În două dosare au fost trimiși în judecată șefii acestei structuri: generalul maior (r) Petre Trandafir, fost inspector șef, și colonelul (r) Neculai Coman, fost prim-adjunct al inspectorului șef.

Fără a cunoaște măcar noțiunile de bază din concurs, nepoții, soții sau alți cunoscuți ai celor cu grade mai mari au obținut nota zece la examenul de subofițeri. În total, aprope 350 de persoane au fost angajate ilegal. Procurorii DNA au constatat că majoritatea celor admiși cu nota 10 erau soții, vecini și rude apropiate ale celor din comisia de examinare. Verificaţi după concurs, 10 dintre candidaţii admişi pentru posturi de „servanți – conducători auto“, care obținuseră nota 10, nu cunoșteau nici măcar elementele de bază din tematica pentru examen. De asemenea, au fost depistate o serie de lucrări notate cu 10, dar care erau total greşite.

La începutul acestui an, Curtea Supremă a dat prima sentință definitivă: mai mulți ofițeri superiori au fost condmnați, iar Trandafir și Coman au primit câte 3 ani și 6 luni cu executare. Instanța a decis ca documentele privind angajarea frauduloasă a 192 de persoane să fie anulate.

Gafele fatale ale angajaților ISU

1. „Mi-au zis că au plecat din Constanța și de aceea ajung foarte greu. Sirenele leam auzit, spunând la telefon să meargă exact în față, în zona „La Butoaie”, unde s-a întâmplat accidentul. Ei s-au oprit în altă parte și au venit pe jos. Eram în mijlocul străzii, vorbeam cu pompierii la telefon. Aici, pompierii nu ajunseseră. Erau, în schimb, două mașini de salvare, care au venit mult mai devreme”, declara un martor pentru B1TV.

2. „Când am venit aici, barca de la ISU era dezumflată, au umflat-o cu un tub de oxigen de scafandru și când au pus-o pe apă au constatat că motorul nu funcționa” - Adrian Ferbințeanu, martor.

3. „După aproximativ 20 de minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor pornește la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenție cu ajutorul vâslelor”, raport MAI.

4. „Vâsleau de parcă se duceau, nu că veneau. Unul dădea în stânga, altul dădea în dreapta, iar motorul era ridicat. Pompierii nu aveau de nici unele la ei. A venit un ski-jet și i-a tras ski-jetul, i-a agățat de un cârlig și i-a plimbat pe acolo, să cerceteze locul”, pescarul Gheorghiță Zice, primul martor care a ajuns la locul prăbușirii.

5. „Nu erau pregătiți de intervenție, nu aveau generator, nu aveau lumini, ceva de neimaginat. Nici scafandrii, care au venit după o oră, nu vedeau să se îmbrace, nu nimereau buteliile de oxigen. Le-am făcut noi lumină cu lanternele, cu telefoanele mobile, cu ce aveam“, Gheorghiță Zice.

Mii de oameni au condus eroii pe ultimul drum

Pilotul Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani), copilotul Ginel Claudiu Crăcănel (42 de ani), medicul Vizireanu Laura (39 de ani) și asistenta medicală Gabriela- Camelia Harton (38 de ani) au decedat în accidentul de elicopter de pe lacul Siutghiol. Cei patru au fost înmormântați ieri cu onoruri militare și în prezența a mii de oameni. Medicul Vizireanu a fost înmormântată la Brăila, mama acesteia a leşinat de două ori şi a avut nevoie de intervenţia unui echipaj al ambulanţei pentru a-şi reveni. Garda de Onoare formată din militari ai Garnizoanei Brăila a tras trei salve de pistol mitralieră, în onoarea medicului. La Buzău, sute de persoane l-au însoțit, ieri, pe ultimul drum pe pilotul Cătuneanu. La finalul înmormântării, jandarmii au tras trei focuri de armă în memoria pilotului, căzut la datorie.

Cetățeni de onoare ai orașelor natale

Câteva mii de oameni au participat în oraşul Mioveni la înmormântarea copilotului Ginel Crăcănel. Printr-o dispoziţie semnată de primarul orașului, în zilele de 17 şi 18 decembrie s-a declarat doliu la nivelul localităţii. Harton a fost înmormântată în Cimitirul Central din Năvodari, ceremonia religioasă fiind oficiată de către Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie. Asistenta aflase chiar în ziua accidentului că este gravidă. Femeia a fost înmormântată alături de soţul său mort în urmă cu 11 ani şi cu care avea o fetiţă de 13 ani. Asistenta va fi declarată, post mortem, Cetățean de onoare al orașului Năvodari.