PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

Angajări ilegale la televiziunea publică. Plus, reacția TVR

Autor: Gabriel FereșteanuMarian Păvălaşc | miercuri, 30 decembrie 2015 | 5 Comentarii | 4121 Vizualizari
Fără să respecte legea, Claudiu Lucaci s-a apucat să anunțe că TVR are nevoie de oameni noi, în condițiile în care televiziunea națională are peste 3.000 de angajați și datorii de aproape 700 de milioane de lei
Proaspăt întors la conducerea Știrilor TVR, Claudiu Lucaci s-a apucat să facă racolări pe Facebook. Culmea ironiei, stația de la Timișoara a contractat o firmă ca să-i filmeze programul de Revelion

În urma publicării în "Evenimentul zilei" a unui material privind două decizii bizare luate de televiziunea națională - angajări pe Facebook și o emisiunea de Revelion filmată de o altă firmă - conducerea TVR a ținut să ne precizeze informații suplimentare prin care se explică probleme semnalate de ziarul nostru. Facem precizarea că "Evenimentul zilei" a solicitat precizări de la TVR care au fost deja introduse în materialul publicat astăzi. Vă oferim informațiile oferite, astăzi, de reprezentanții conducerii televiziunii naționale.

"Hotărârile de Guvern invocate în articol (HG 286/2011* şi HG 2027/2011*) fac referire la „sectorul bugetar plătit din fonduri publice”. Televizinii Române nu este o autoritate publică în sensul legii, ci o instituţie care îşi desfăşoară activitatea în regim concurenţial, sub controlul unei autorităţi publice, conform unei legi speciale – Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea SRTv.


Angajările pe perioadă determinată pentru posturile temporar vacante - suspendate temporar în cazul concediilor de creştere a copilului, detasări, suspendări la cerere pentru studii etc. - se pot face în baza unui referat al şefului structurii, aprobat de preşentele-director general/director general interimar.

Referitor al doilea subiect, TVR Timişoara a încheiat un contract având ca obiect nu filmarea programului de Revelion, cum apare în articol, ci închirierea de echipamente tehnice pe care TVR Timişoara nu le deţine. Angajaţii firmei (un operator şi un tehnician) însoţesc echipamentele pentru a verifica buna funcţionare a acestora, personalul folosit pentru filmarea programului de Revelion a fost cel al TVR Timişoara".

MATERIALUL INIȚIAL

Televiziunea publică se zbate între datoriile care au ajuns, conform ultimelor date, până la 698 milioane de lei, programele fără audiență și deciziile care încalcă legea. Zilele trecute, șeful Știrilor TVR, Claudiu Lucaci, a anunțat, pe pagina sa de Facebook, că face angajări, încălcând flagrant legea.



Fără să respecte legea, Claudiu Lucaci s-a apucat să anunțe că TVR are nevoie de oameni noi, în condițiile în care televiziunea națională are peste 3.000 de angajați și datorii de aproape 700 de milioane de lei


Asta, în condițiile în care televiziunea națională nu are director după demiterea lui Stelian Tănase, Irina Radu fiind interimar, iar mandatul Consiliului de Administrație a expirat odată cu plecarea fostului director. O altă decizie aberantă vizează producția programului de Revelion pentru canalul TVR 3, prin contractarea unei societăți care să filmeze o emisiune, deși televiziunea publică are aparatură și peste 3.000 de angajați. Bugetul Societății române de televiziune (SRTv) pe anul 2016 este de 135,9 milioane de lei.



În pragul dezastrului, Lucaci caută reporteri pe Internet

La doar o lună de la ultimul incident de amploare în care televiziunea publică a fost implicată, nedifuzarea în regim de breaking news a incendiului de la Colectiv, instituția reușește „performanța” de a se afla, din nou, în centrul atenției printr-o decizie istorică: ang ajări ilegale pe Facebook. Decizia, care aparține directorului știrilor TVR, Claudiu Lucaci, este contrară dispozițiilor legale stabilite prin Hotărârea de Guvern nr. 286/2011. TVR este la un pas de incapacitate de plată, cu datorii de 150 de milioane de euro și audiențe medii de 0,9 puncte rating. Numai în 2014, Societatea Română de Televiziune (SRTv) a încheiat anul cu o pierdere de 81,5 milioane de lei, în condiţiile în care a avut venituri totale de 544,2 milioane de lei şi cheltuieli de 625,8 milioane de lei. În acest context, conducerea TVR a promis reducerea cheltuielilor, dar deciziile interne contrazic promisiunile publice. De parcă cei peste 2.500 de angajaţi ai TVR nu sunt suficienţi, prima decizie a lui Claudiu Lucaci, după detaşarea în Guvern a trei dintre reporterii televiziunii, este de a căuta oameni noi.


FOTO : Claudiu Lucaci



Șeful știrilor nu cunoaște legea

Surse din interiorul televiziunii ne-au confirmat că, imediat după publicarea anunţului pe Facebook, în interiorul TVR aveau loc probe pentru ocuparea posturilor temporar vacante. Legea prevede că ocuparea unui post, vacant sau chiar temporar vacant, se supune condiţiilor prevăzute de H.G. nr.286/2011 astfel: „Art. 1 - Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant, corespunzător unei funcții contractuale, se face prin concurs sau examen, în limita posturilor vacante sau temporar vacante prevăzute în statul de functii”. De asemenea, prin articolul 7, modificat şi completat prin H.G. 1027/2011, se prevede modalitatea de anunţare a acestor posturi, astfel: „Autoritatea sau instituția publică organizatoare are obligația să publice [….] cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru prima probă a concursului pentru ocuparea unui post temporar vacant, anunţul privind concursul în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, într-un cotidian de largă circulație, precum și la sediul acesteia. Dacă autoritatea sau instituţia publică are pagină de internet, afișarea se face și pe această pagină, la secţiunea special creată în acest scop”.

Claudiu Lucaci a confirmat, pentru EVZ, că nu va organiza niciun concurs și nu va respecta procedura legală și, mai mult de atât, că nu cunoaște legea .

„Am primit câteva zeci de solicitări”

La întrebarea dacă a primit solicitări în urma anunţului, acesta a răspuns: „Da, am primit cateva zeci de solicitări din partea unor jurnaliști care și-au exprimat dorința să fie incluși în selecția de perso nal, pentru ocuparea unor posturi vacante temporar, de reporter la Știrile TVR. Referitor la aceste posturi, este evident că nu pot fi ocupate prin concurs, ci doar pe perioada interimatului directorului general al SRTv. Posturile nu sunt libere, ci doar vacante până la revenirea titularilor plecaţi prin detaşări, concedii fără plată sau de maternitate”. Șeful interimar al TVR, Irina Radu, ne-a declarat că nu va comenta deciziile fiecărui director, acestea fiind responsabilitatea lor: „Dacă vorbim despre o decizie corectă, va fi felicitat, în caz contrar vom discuta ce măsuri se impun. Am respectat atât de mult regulamentele încât audiența medie a postului TVR 1 este 0,9%, iar cea a TVR 2 este de 0,3%”.

Nu este la prima controversă publică

Claudiu Lukacsi (n.r. – numele de familie al directorului este scris diferit în actele oficiale, față de semnătura folosită de acesta în mail-uri și articole) s-a întors recent la cârma ştirilor TVR. Asta, în urma unei decizii judecătorești care anulează raportul de evaluare cu punctaj slab al activității, prin care acesta își pierduse funcția de director al Departamentului Știri, în luna aprilie a acestui an. Această decizie este executorie, dar nu definitivă, iar în eventualitatea exercitării unei căi de atac şi o hotărâre nefavorabilă lui Lucaci, actele semnate de acesta, în perioada de revenire la conducerea departamentului, vor fi lovite de nulitate. În cazul în care prima soluţie a instanţei judecătoreşti se menţine, Claudiu Lucaci îşi poate prelungi, în august 2016, mandatul de director al știrilor cu încă șase luni. Lucaci nu se află pentru prima oară în mijlocul unei controverse publice. Pe parcursul celor trei ani de mandat, acesta a marcat și un scandal de hărțuire sexuală din partea unui coleg din TVR, Adrian Bucur, dar și un scandal referitor la venituri ilegale, în valoare de 18.000 de lei, încasate sub formă de prime, pe care și le-ar fi acordat singur. Fie că vorbim de scandaluri sexuale, prime pe care şi le acordă singuri, angajări ilegale sau nepotisme, referitor la TVR, două aspecte rămân concrete: postul naţional înregistrează o audienţă dezamăgitoare şi are un colectiv măcinat de conflicte interne, gata să se revolte în orice clipă

TVR plătește o altă firmă să-i filmeze Revelionul

Revelionul Karaoke” este emisiunea filmată, pentru canalul TVR, de o altă firmă. Este vorba de programul care va fi difuzat, la trecerea în 2016, pe TVR3 și care trebuia să fie realizat de stația din Timișoara. „Acesta urmează să fie difuzat pe postul național TVR 3 în seara de Revelion, în intervalul orar 22.00 - 0.15”, neau spus reprezentanții televiziunii.



S-a închiriat și un club

Pentru realizarea acestei emisiuni, în care sunt invitați și jurnaliști la karaoke, stația din Timișoara a ales să nu apeleze doar la propriii angajați, ci la o altă firmă: HDV Studio. Mai mult, s-a încheiat și un contract pentru contractarea unui club exclusivist, de fițe. Este vorba de Venue Ballroom&Events, tot din Timișoara. Decizia a aparținut șefilor de la Timișoara: este vorba de directorul stației - Lucian Ionică, și de redactorul-șef - Florin Mihoc. Am încercat să contactăm conducerea stației locale pentru a afla sumele cheltuite și motivele acestor decizii, dar niciunul dintre șefii TVR Timișoara nu era la lucru în timpul zilei de luni. De la secretariat am fost asigurați că vom fi contactați când șefii vor ajunge la studio. Nu s-a întâmplat acest lucru.

Între timp, Direcția de Comunicare din TVR ne-a precizat că sumele achitate sunt mici. „Cheltuielile directe de producție pentru acest program se ridică la 5.000 de lei, sumă care cuprinde valoarea contractului cu firma HDV, închirierea locației, închirierea vestimentației prezentatoarei și servicii de asigurare recuzită-decor. Din această sumă, 2.000 de lei au fost suportaţi de diferiţi parteneri, în regim de barter”, a fost mesajul transmis.

Așa fac economii

Reprezentanții TVR nu au dorit, însă, se ne explice de ce au apelat la o altă societatea pentru a face filmările de Revelion, în condițiile în care acesta este obiectul de activitate al stației din Timișoara.

În schimb, ni s-a precizat că așa se fac economii: „Orice demers de diminuare a costurilor de producţie, prin bartere, sponsorizare etc, este necesar şi menit a contribui – totodată – la creşterea calităţii artistice şi estetice a produselor media oferite de TVR tuturor telespectatorilor”

Proprietarul clubului, implicat în cămătărie

Firma HDV, care filmează emisiunea pentru TVR3, este deținută de Valentin Ștefan Solomie și are contracte inclusic cu ARTE. Localul de fițe al emisiunii de Revelion, Venue Ballroom and Events, este deținut și administrat de Dimitrie Popovici și Radu Dacian Cărpinișan Benea. Primul este un fost asociat al lui Adrian Cocoană, şmecherul cu Ferrari care a ucis un pieton pe trotuar, în 2008. În schimb, Benea este acuzat de DIICOT că ar face parte dintr-o rețea de cămătărie din Timișoara. Acesta este și nașul de cununie al lui Florin Bolbos, fost adjunct al Inspectoratului Județean de Poliție.

Tag-uri: tvr, Claudiu Lucaci, timisoara, revelion, Stelian Tănase, Irina Radu, TVR 3, SRTv, televiziunea romana, Monitorul Oficial, TVR 2, TVR 1, scandal, hartuire sexuala, Adrian Bucur, HDV Studio, Florin Mihoc




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITESTE ACUM