Angajaţii unei firme din Bucureşti au o activitate inedită. Plătiţi să se plimbe cu avionul

Angajaţii unei firme din Bucureşti au o activitate inedită. Plătiţi să se plimbe cu avionul

Trăim într-o epocă în care lucrurile se întâmplă cu o viteză uimitoare şi asta a adus în România un nou tip de afacere: curier la bordul avioanelor. Pentru că în producţia fabricilor de automobile pot apărea fl uctuaţii majore, acestea apelează la acest serviciu când au nevoie urgent de o piesă. Avantajul faţă de sistemul clasic de expediţie cargo este minim 4-5 ore, timp care poate însemna o pierdere mare financiară pentru o fabrică

Pentru Alexandru Necula (24 de ani) totul a început în 2011, pe când era student. „Atunci m-am angajat la o firmă de transport care descoperise o nouă oportunitate pe piaţă. Fabricile de maşini îşi fac un stoc de piese din care compun automobilele pe bandă. Numai că se constată într-un proces de producţie că un număr de piese pot fi stricate sau se comandă într-un timp scurt mai multe extraopţiuni la maşini decât s-a estimat. Aşa că au nevoie urgent de o anumită piesă şi nu îşi permit să oprescă banda de producţie până la sosirea componentelor de la fabrica mamă prin sistemul clasic: cu vaporul sau cu tirul. Aşa că a apărut nevoia de curierat la bordul avioanelor de pasageri”, povesteşte tânărul.

Acesta spune că un pasager însoteşte aceste colete la bordul avionului, iar la destinaţie este aşteptat de reprezentatul fabricii, care preia marfa, după care pasagerul se întoarce în ţară. Firma aceasta pune la dispoziţie doar pasagerii. Piesele sunt achiziţionate de o firmă de expediţii, care organizează tot ce ţine de transportul coletului până la aeroportul de plecare, unde este preluat de pasager.

Au trimis un pasager să livreze piuliţe în Africa

Ne puteți urmări și pe Google News

În 2011, firma a început cu rute în Europa şi Nordul Africii, la fabrici care aveau nevoie de piese de maşină care se produc în România. Acum, firma are 15 pasageri şi curse în întreaga lume. Dar care este avantajul unui astfel de transport în comparaţie cu sistemul cargo?

„La cursele aeriene, prioritate pentru bagaje în cală au cele ale pasagerilor. Doar dacă mai rămâne loc într-un avion pot intra şi colete fără pasager la bord. Aşa că există riscul să nu poți trimite un colet cu cargo. Mai este problema şi de timp. Coletele tip cargo ajung în vama aeroportului de destinaţie şi tot procesul până la recupererea lor durează 4-5 ore, din momentul aterizării. În cazul pasagerului se câştigă acest timp pentru că pachetul vine pe bandă, ca orice alt bagaj, şi în 30 de minute de la aterizare el este în posesia clientului. Aceste 4-5 ore sunt foarte importante pentru o fabrică cu banda oprită”, ne explică Necula, ajuns între timp de la simplu pasager, unul dintre managerii firmei Sabtrans. Tot el ne spune că nevoia de viteză în livrare face ca preţul unei deplasări să depăşească de multe ori costul pieselor din colet: „Am avut de curând o cursă în Africa, în care am livrat piuliţe de 10 euro, iar costul deplasării a fost de zeci de ori mai mare”. Tânărul ne spune că pe lângă piese de maşini, cu aceste zboruri se livrează şi documente importante pentru firmele de arhitectură sau de avocatură, care nu pot fi trimise în deplină siguranţă prin sistem electronic, dar că acestea sunt mai rare. „Practic, putem livra orice, legal, oriunde în lume”, concluzionează el.

Câştigă 350 de euro pentru cinci zile de zbor

În acest tip de afacere pasagerii par a fi cei mai fericiţi. Practic, ei se plimbă cu avionul pe banii firmei de transport, fiind şi plătiţi pentru asta. În acest moment, compania are 15 tineri angajaţi pentru aceste curse, dar care nu au un program fix. „Majoritatea au alte locuri de muncă stabile şi fac această activitate în timpul liber. Noi, în momentul în care primim o cerere de a livra un colet îi sunăm şi vedem cine este disponibil să plece. Tinerii trebuie să fie serioşi, pentru că noi de obicei răspundem unui client în 15-20 de minute, timp în care îi calculăm oferta de preţ, ora la care poate fi livrat pachetul şi datele pasagerului care va zbura”, explică Necula.

Tot el ne spune că un astfel de pasager câştigă între 70 şi 80 de euro pe zi la o astfel de cursă. Timpul se calculează din momentul în care pleacă de acasă şi până se întoarce, media unei curse fiind de 2 zile. Un pasager câştigă în medie 300-350 de euro pe lună, pentru 4-5 zile de zbor, dar sunt şi perioade în care un tânăr rămâne şi cu 1.000 de euro în mână.

A înconjurat Pământul de 20 de ori într-un an

Cătălin Broinea (31 de ani-foto) este cel mai „plimbat” pasager al firmei. Acesta a fost în 2011 printre primii angajaţi în inedita afacere şi a zburat până acum în 31 de ţări din toate colţurile lumii. În 2014 a fost declarat de compania Tarom românul care a zburat cel mai mult în acel an şi a primit chiar şi o medalie.

„Am zburat peste 500.000 de mile în acel an. Adică am înconjurat Pâmântul de 20 de ori”, ne spune Cătălin. Pe lângă bani, spune că marele avantaj al acestor zboruri este că poţi cunoaşte alte popoare şi să vezi şi alte perspective de a privi viaţa.

Cu milele de fidelitate strânse într-un an îşi pot face vacanţa oriunde în lume

Pe lângă bani, tinerii se mai bucură şi de posibilitatea de a vedea lumea gratis. „Nu cheltuim mai nimic din diurna noastră în aceste deplasări. Cheltuielile legate de cazare şi deplasarea prin oraşul în care trebuie să livrăm pachetele sunt suportate de firmă. Am reuşit să rezolvăm şi problema banilor de mâncare în cazul unor curse cu perioadă de tranzit mare în aeroport. Majoritatea avem carduri de fidelitate la firmele aeriene şi, datorită zborurilor dese, acestea ne oferă şi acces la zonele VIP din aeroporturi, unde putem mânca gratis şi în anumite cazuri chiar să dormim”, ne spune Ştefan, unul dintre pasagerii firmei. Ba mai mult, cu milele strânse pe aceste carduri poţi plăti cam orice în toată lumea, de la camere de hotel până la mese la restaurantele partenere. Astfel că după un an de zboruri, pasagerii îşi pot face un concediu în orice loc din lume numai pe baza milelor de fidelitate strânse. „Sau îţi poţi vinde milele agenţiilor de turism, care cumpără aşa ceva. La finalul anului poţi scoate 2-3.000 de euro din aceste mile de fidelitate”, ne explică unul dintre pasageri.