Social

Armă mortală: tancul românesc

Autor: | duminică, 25 octombrie 2009 | 124 Comentarii | 0 Vizualizari
Uzina Mecanică Bucureşti visează la vremurile în care „va dudui” de maşini blindate pe şenile. În hala de montaj a Uzinei Mecanince Bucureşti (UMB) stau alături, unul lângă altul, „tatăl” şi „fiul”. Îi cheamă TR 85 şi TR 85M1. Pe cel de-al doilea, militarii îl ştiu şi de „Bizon”. „T” vine de la tanc, „R” de la românesc, iar cifra reprezintă anul de fabricaţie.

Dacă primul e 100% românesc, la „Bizon” au participat, prin ‘96, ÅŸi francezii cu îmbunătăţiri, aÅŸa că i s-a adăugat „M” de la modernizare.

De la înfiinÅ£are până în prezent, UMB a produs tancuri doar pentru Armata Română, care are în dotare în jur de 300 astfel de modele. „Au fost câteva discuÅ£ii cu egiptenii, însă nu s-a concretizat nimic până acum”, explică inginerul Marius Georgescu, managerul general al UMB.

Åženile pentru categoria mijlocie

În uzina de montaj se lucrează de zor pentru o prezentare care va avea loc luna viitoare, la Romexpo. Alături de tancul românesc TR 85M1 stă ÅŸi mândria uzinei - dragorul de mine pe ÅŸasiu de TR 85. MaÅŸinăria, folosită de trupele de geniu, cercetează terenul ÅŸi neutralizează minele antitanc.

Tancul produs în România este de talie mijlocie. Greutatea e de 50 de tone, cu vreo 12 mai puÅ£in decât Challengerul armatei britanice.

„Nu prea poÅ£i să faci comparaÅ£ie, fiecare tip de tanc are calităţi ÅŸi puncte mai slabe. Nici să fie prea greu nu e bine, să nu se miÅŸte ca o broască Å£estoasă. SpecialiÅŸtii noÅŸtrii au ajuns la concluzia că acest tip de tanc e cel mai potrivit pentru relieful de la noi”, specifică directorul Georgescu.

Tancul nostru are putere mare de foc, trage până la 4.000 de metri, în timp ce Leopardul nemÅ£esc nu bate mai departe de 3.000 de metri. Motorul are 860 de cai-putere, aproape jumătate faţă de cât are Abramsul american, însă specialiÅŸtii spun că se miÅŸcă foarte repede, cu 60 km/h, mai puÅ£in cu 7 decât cel produs de Statele Unite.

Iadul claustrofobului


„O altă calitate este aceea că poate să tragă ÅŸi din mers, iar o parte dintre tancuri nu pot face lucrul acesta, trebuie să se oprească”, mai spune Georgescu.

Nouă rezervoare de motorină trebuie să Å£ină tancul în miÅŸcare în jur de 400 km, cu 150 mai puÅ£in decât T-90 al ruÅŸilor sau Leclercul franÅ£uzesc. Înăuntru sunt aÅŸezate scaune de taÅŸabile la fiecare dintre dispozitive. SpaÅ£iul e îngust, iadul unui claustrofob. Încap 4 militari - comandantul, ochitorul, cel care încarcă muniÅ£ia ÅŸi mecanicul, care conduce.

Åži acum se mai spune printre militari că cei patru militari trebuie să fie „mici, negri ÅŸi al dracului”. ÎnălÅ£imea maximă: 1,68 m. „Nu e vreo regulă scrisă, poate încerca oricine, doar că te laÅŸi singur când îÅ£i dai seama că stai foarte aplecat ÅŸi nu te poÅ£i miÅŸca”, adaugă directorul UMB.


USA. Abrams: greutate de 57,2 tone, viteză maximă de 67 km/h, preţul - 5,4 milioane dolari SUA


RUSIA. T-90: greutate de 46,5 tone, viteză maximă de 60 km/h, preţul - 2,8 milioane dolari SUA
Tag-uri:


SPUNE-TI PAREREA

Libertatea

RTV

Realitatea

B1

Stiri pe surse

Unica

Ziare.com

Capital

Doctorul Zilei

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.