|
Alege luna si anul
 |
Martie |
 |
 |
2010 |
 |
|
|
Fostul sublocotenent de Securitate, Liviu Pangraţiu, acum colonel în rezervă, este audiat de un procuror militar pentru crime împotriva umanităţii. Fostul securist, acuzat că, în vara anu lui 1949, pe când era sub locotenent de securitate, a împuşcat pe la spate pe trei luptători anticomunişti din satul Nepos, a fost audiat joi de un procuror militar de la Bucureşti. Acesta s-a deplasat special la Cluj pentru a sta de vorbă cu fostul securist, după ce a citit dezvăluirile făcute recent de „Evenimentul zilei”. Audierea a durat o oră şi va fi reluată în perioada următoare.
Pangraţiu are în prezent 90 de ani, grad de colonel în rezervă şi este contabilul Asociaţiei Veteranilor de Război din Cluj. Este sigurul supravieţuitor al acelor întâmplări dramatice. Prin urmare, se foloseşte de un avantaj enorm în această anchetă: poate să spună ce vrea pentru că nimeni nu îl mai poate contrazice! Mai există doar, scrise în cărţi pierdute prin biblioteci prfăuite, câteva mărturii ale unor localnici sau foşti luptători anticomunişti, plus o telegramă trimisă de Pangraţiu la Bucureşti în care îşi anunţa şefii că misiunea a fost îndeplinită.
Acuzaţie gravă: crime împotriva umanităţii
Joi, la ora 9.00 dimineaţa, bătrânul a fost citat să se prezinte în faţa procurorului militar. Era la sediul Asociaţiei Veteranilor de Război din Cluj. A devenit uşor impacientat. Acuzaţia este una foarte gravă: crimă împotriva umanităţii, care este imprescriptibilă, adică cel vinovat poate fi tras la răspundere oricând.
Liviu Pangraţiu şi-a lăsat din mână pixul cu care tocmai scrisese o chitanţă pentru un veteran de război rănit grav în luptele de la Oarba de Mureş. În timp ce se pregătea de întâlnirea cu procurorul militar, îşi punea întrebări: “Ce o să spun? O să spun ce îmi aduc aminte”, s-a liniştit bătrânul.
“De unde să ştiu eu de ce zic oamenii ăia prin cărţi aceste lucrurile despre mine. Pot fi poveşti. Eu deja sunt terorizat de această poveste. Mi-am şi desfinţat postul telefonic pentru că este un popă în Nepos (nepotul lui Toader Dumitru - n.r.) care mă teroriza zilnic la telefon să-i spun cum era îmbrăcată ruda lui. Sincer nu îmi prea aduc aminte”, ne-a spus Pangraţiu, în dimineaţa audierii. Brusc, după ce a urcat o parte din scările de la Tribunalul Militar Cluj, fostul sublocotenent a avut o revelaţie: “Mi-am adus aminte ceva. Pe lângă ofiţerii care i-au executat pe cei trei mai era şi Lothe Andrei, fostul adjunct al Securităţii Bistriţa”.
„I-am spus ce v-am spus şi dumneavoastră”
Discuţia de joi dinte procurorul militar şi Liviu Pangraţiu a durat aproape o oră. La capătul ei, bătrânul de 90 de ani a coborât scările, uşor abătut. „I-am spus ce v-am spus şi dumneavoastră”, ne zice el, calm.
“Îmi aduc aminte că totul s-a petrecut într-o dimineaţă. Am fost cu o trupă de securitate pe nişte dealuri, cu trei deţinuţi, să căutăm arme. La un moment dat, un şef mi-a spus să rămân cu soldaţii în locul în care eram. Cei trei deţinuţi au fost duşi mai adânc în pădure de cinci securişti: Traian Săsărman, Liviu Herţa, Iepure, Cătărig, Mureşan şi Andrei Lothe. Apoi s-au auzit nişte focuri de armă, după care au revenit. Eu nu am întrebat nimic şi nici nu îmi amintesc să-i fi scos eu din arest pe cei trei”, a rezumat Pangraţiu ceea ce i-a relatat procurorului.
Fostul securist neagă că ar fi tras vreun foc de armă sau că ar fi văzut momentul execuţiei.
Telegrama incriminatoare
Întrebările la care însă bătrănul securist nu poate să expună o versiune originală sunt legate de telegrama pe care a expediat-o la Bucu reşti, în care a dat raportul despre misiunea îndeplinită. Telegrama descoperită de cercetători în arhivele CNSAS confirmă că Pan graţiu a coordonat întreaga acţiune, de la scoaterea celor trei luptători anticomunişti din arest, îmbarcarea într-o maşină GAZ a Securităţii şi, ulterior, însoţirea şi executarea acestora pe dealurile din jurul localităţii Nepos.
“La orele 9, ziua 8 iulie 1949, a raportat telefonic sublocotenentul de securitate Pangraţiu Liviu că cei trei arestaţi, în timp ce au dezgropat depozitul de armament, au încercat să pună mâna pe grenadele aflate în depozitul de armament, atacând prin aceasta organele de escortă de securitate. Pentru a împiedica fuga celor trei arestaţi, periculoşi şi pentru securitatea statului, s-a făcut uz de armă, împuşcând pe cei trei arestaţi”, se arată în textul telegramei.
Mărturie din arest
Împotriva lui Pangraţiu stă şi mărturia altui luptător anticomunist închis în arestul Securităţii Bistriţa: “În zorii zilei de 24 iunie 1949, Liviu Pangraţiu i-a scos din beci, dintre noi, pe cei trei. Ni s-a părut că vor fi duşi la Cluj pentru cercetări... L-am întrebat, a doua zi, când am spălat GAZ-ul Securităţii, pe şoferul Penteker Sami, care, oarecum încurcat, mi-a vorbit tot despre Cluj. Dar în lipsa lui am citit cartea de bord a maşinii care, pentru ziua de 24 iunie, scria: «Deplasare la Năsăud». Peste câteva zile, un bilet ajuns la noi de afară ne-a anunţat că au fost găsiţi morţi în «Dealul Crucii»”.
Ce s-a întâmplat atunci
În luna iunie, anul 1949, Liviu Pangraţiu era sublocotent de securitate la Raionul de Securitate Bistriţa. În această calitate, a coordonat şi a participat la anihilarea mişcării de rezistenţă anticomunistă “Garda Albă”.
Trădarea unui membru al grupării a făcut ca Pangraţiu şi oamenii lui să-i captureze pe Dumitru Toader, fost primar al comunei Rebra, Ioan Burdeţ şi Leonida Bodiu, trei lideri ai organizaţiei. Ei au fost acuzaţi pentru câteva întâlniri în clandestinitate şi de tipărirea unui manifest care nu a apucat să fie împrăştiat.
Fără să fi fost judecaţi, cei trei au fost executaţi de un comando de securişti, între care şi sublocotenentul Pangraţiu, în dimineaţa zilei de 24 iunie 1949. Trupurile victimelor au fost aruncate într-o groapă comună şi deshumate după 50 de ani, în luna mai 2009.
PORUNCĂ PENTRU FOSTUL PRIMAR DIN NEPOS
„Trimite oameni să-i îngroape şi să nu ştie nimeni”
Primarul din perioada 1947-1949 al comunei Nepos, Grigore Istrate, a descris, în memoriile sale, acţiunea coordonată de Pangraţiu: “Îmi amintesc foarte bine zi ua de 24 iunie 1949. Era dimineaţa, între 7.30 şi 8.00, când în faţa primăriei a oprit o maşină militară cu prelată din care au coborât Pan graţiu, Olinca şi Herţa, cadre ale Securităţii. Aceştia au discutat cu şeful de Post al Miliţiei, Tătaru, după care i-am văzut plecând. Nu cunosc subiectul discuţiei lor, dar am observat prezenţa în maşină a câtorva militari în termen... Am fost căutat de Vasile Lup, care mi-a povestit că un grup de ofiţeri şi soldaţi, împreună cu trei oameni în civil... au urcat pe jos, pe Râpă. Mai târziu, emoţionat şi speriat, pădurarul comunal Nistor Bota mi-a povestit cum, coborând din canton pe la Dealul Crucii, a dat peste trei oameni morţi, împuşcaţi, plini de sânge”, spunea Istrate.
Edilul mai relatează ce i-a spus la telefon fostul comandant al Securităţii Năsăud: “Măi, uite ce ai de făcut. Trimiţi oameni acolo să-i îngroape şi vezi să nu mai ştie nimeni”. Pe de altă parte, Gheorghe Petrov, cercetător la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului (IICC), a salutat începerea audi erilor. “E foarte bine că e au diat. Ar fi şi mai bine dacă s-ar fa ce lumină deplină în acest caz”.
CHERMEZĂ. Liviu Pangraţiu (centru), la un pahar cu mai multe „cadre”
LUNA MAI, ANUL 2009. Fotografie din timpul deshumărilor din Bistriţa
VICTIMA. Dumitru Toader, una dintre cele trei victime din Nepos fotografiat cu fiul în braţe, în anul în care a fost executat
JUSTIŢIE BIZARĂ
Tortura, greşeală la locul de muncă
Gheorghe Petrov, expert ICCC, spune că nici un torţionar sau fost ofiţer de securitate nu a primit vreo condamnare pentru crimele comise. Cu o singură excepţie: “A fost cazul disidentului Ursu în care justiţia a făcut o mare bulibăşeală. Un fost arestat şi un fost miliţian, Tudor Stănică, au fost condamnaţi. Primul, fiindcă l-a omorât în bătăie pe Ursu, al doilea pentru că ar fi ordonat acest lucru. În rest nu cunoaştem alte cazuri în care justiţia să-i fi tras la răspundere pe cei care au comise crime şi masacre împotriva celor care au luptat contra comunismului”.
Directorul IICC, Marius Oprea, acuză şi el „încetineala” autorităţilor: „Am primit o rezoluţie de la Parchetul Militar de neîncepere a urmăririi penale în legătură cu patru ofiţeri de securitate care au torturat un om. Procurorii nu au făcut încadrarea la acte de tortură, care sunt imprescriptibile, ci la abuz în serviciu. E ca şi cum i-ar fi acuzat că au făcut o anumită greşeală la locul de muncă. Actele de tortură se încadrează la crime împotriva păcii şi a umanităţii. Aici este o problemă. De judecată. De încadrare. E un semn că în România nu doreşte condamnarea comunismului”.
|
|
|
|
|
|
|
Articole din aceeasi categorie:
|
|
|
|
 |
Utile |
|
|
Bucuresti |
 |
Iasi |
 |
Constanta |
 |
Timisoara |
 |
Cluj |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BET |
 |
BET-C |
 |
BET-FI |
 |
RAQC |
 |
RTL |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Draghici
Asta ar merita sa stea cu Iliescu pana le expira buletinele. Nu mai spun si unde. La canalul Dunare-Bucuresti.
cinste acestui ofiter
cinste tovarasilor dela securitate care au luptat pentru popor.
a belit-o ilici. in doar 60 de ani s-ar putea sa-l ancheteze si pe el
in fine, hai 55, ca deja au trecut vreo 5 de cind nu mai e la putere. asta daca nu cumva de la 1949 o iau in sens invers si ajung sa-l cheme la ancheta pe ciocoiul Manea (ala din Toma Alimos) si poate si pe generalul Basta.
Dar Plesita, MErce si altii?
Dar criminali precum Plesita si Merce de ce stau linistiti acasa si isi papapensiile umflate? Stiu prea multe despre politicieni si ii pot santaja?
romania nu doreste condamnarea comunistilor
comunistii si securistii ca mina inarmata a partidului,nu au scapat romanica din miini pina acum,manipularea continua pina la moartea biologica a celor ce pot fi condamnati si satisfacerea materiala a comunistilor capitalisti,Sa traiti bine!
Mai e nevoie sa spun ca...
...in Romania e inca la putere securitatea si comunistii? In nicio tara civilizata, asemenea crime oribile nu ar fi fost ascunse cu atata grija de catre autoritati! In nicio tara criminalii poporului nu primesc pensii de trei-patru ori mai mari decat oamenii obisnuiti! Va amintesc ca criminalul Plesita, fost general de securitate si organizator de acte de terorism european, isi mananca linistit pensia astronomica, fara sa fie deranjat de autoritati. Pana si in unele tari sud-americane, unde s-au petrecut crime asemanatoare, vinovatii au fost judecati pana la urma. La noi, nu! Hm! Gm.
"_Directorul IICC, Marius Oprea, acuza si el „incetineala” autoritatilor: „Am primit o rezolutie de la Parchetul Militar de neincepere a urmaririi penale in legatura cu patru ofiteri de securitate care au torturat un om"
Marius OPREA spune in continuare esentialul, mai bine decat oricine deoarece el e in directa cunostinta de cauza:_"Procurorii nu au facut incadrarea la acte de tortura, care sunt imprescriptibile, ci la abuz in serviciu. E ca si cum i-ar fi acuzat ca au facut o anumita greseala la locul de munca. Actele de tortura se incadreaza la crime impotriva pacii si a umanitatii. Aici este o problema. De judecata. De incadrare. E un semn ca in Romania nu doreste condamnarea comunismului”.ATENTIE:Cel ce cu viclenie v a facut sa credeti ca a condamnat comunismul de fapt si a batut joc de voi tragandu va alta kacealma!. Unde este vesnicul Smith care tranteste mereu din flasneta lui pdl ca presdintele tarii a condamnat comunismul? ROMANII oare nu vad ca individul asta viclean(viclenia e atribut malefic) nu e catusi de putin o inteligenta(atributul binelui) asa cum il lauda atatia admiratori care nu pot sa distinga intre viclenie si inteligenta adica intre puterea diavolului si a ingerului binelui.
Yon
Intr-adevar, condamnarea comunismului n-a fost decat o cacialma, inca o pacaleala groteasca si nesimtita, inca o insulta la adresa victimelor, de care se face vinovat presedinitele tarii, cacialmistul de la Cotroceni! Lupii s-au imbracat in blana de oaie si behaie "si noi suntem victime!" in timp ce jefuiesc in continuare mai rau ca inainte. Au facut un spectacol national din asa zisa urmarire a turnatorilor, dar nu si din pedepsirea exemplara celor de sute de ori mai vinovati, securistii! Oare de ce? Hm! Garfield, motanu (cacialmistu de pe acoperis)
ma baieti stati potoliti ..
1) la afrimatiile lu Oprea. E pe s
asoale. Ala cica e istoric. Insa la data comiterii faptelor tortura nu era prezenta in codul penal ... si daca aia ar fi condamnati la Strasburg s-ar zice ca au fost victima unui abuz ! Intamplator stiu ce zic.
2) condamnarea comunismului... A citot breunu din bvoi raportu ala ?! A "condamnat" pe unii dar mai ales a albit pe altii ... ca asta a fost scopul - recuperarea unora . Cititi-l puilor ... si cand il citoti nu uitati ca este scris de un marxist . Daca stiiti ce zic atunci stoti sa cautati si pctele discutabile.
3) geaba va plangeti ca tot ei .. v-ati ocupat atat de trecut ca ati uita sa va gabnditi la viitor. "Ei" s-au gandit si acu is capitalisti. Adica ca sa zic asa au "tradat cominismu" . De acuma eri si nepotii loor ne vor calari .
UNDE SUNTETI MAI PLINGATORI PE LA MORMINTELE ALTOR NEAMURI???
Pe acesti romani impuscati de un securist cu ura proletara nu-i mai plingeti? Nu, doar ei sunt romani, ei au meritat sa moara, nu? Doar securistii serveau dictatura proletara adusa in tara la umbra tancurilor sovietice de oligofreni ai altor neamuri, alea pe care le plingeti voi. Curios de stiut cum se numeau si sefii acestui criminal de securist, sefii din birourile caldute care semnau oridinele de lichidare ai dusmanilor de clasa?
@gelu
In istoria noastra 50 de ani de slabiciune, reprezinta putin, foarte putin...ne-am pierdut valorile dar nu ne pierdem ca neam...Am reusit sa ne ridicam, amarati asa cum am fost si am pus pe multi pe fuga de multe ori in istorie. Si cum istoria merge si inainte si inapoi.. vom face ordine in curtea noastra iar . Mai devreme sau mai tarziu se va intampla acest lucru si animalele ca pangratiu nu vor scapa nepedepsite. D-zeu imi spune sa intorc obrazul, dar nu-mi da voie sa ma sinucid ca natie, sa-l iert pe cel ce fara D-zeu miseleste ma impinge catre pierzanie fizica, pe mine pe noi ca neam ! Eroii din rezistenta din munti de dupa razboi sunt exemplul ce-l mai la indemana pentru noi toti. Si nu ma gandesc la lupta armata ci la militantism civic pragmatic impotriva celor ce ne vor pierzania. Poporul roman si romani adevarati, inca exista !!
traiasca Gheorghiu Dej
se numeau Gelu ucigasu legionar
ori si cum legionarule asasin faptele acestui securist s-au prescris la fel cum faptele ucigasului legionar Ogoranu arestat in 1977 erau prescrise si nu a mai fost condmanta dupa ce statuse 30 de ani ascuns in casa unei vaduve legionare la Alba Iulia.
@ gelu
Daca tu pui mai mult pret pe viata unui roman decat pe cea a unuia de alta etnie, imi dau seama ce fel de om esti. Pentru mine toti sunt la fel de oameni, valoreaza la fel de mult. Nu i-as plange pe altii mai mult decat pe ceilalti. Tu ai, in schimb, o mare ura pe o nationalitate aparte, ura pe care vrei sa ti-o justifici mereu. Comunistii, securistii si criminalii, in general, nu au etnie, stimabile. Daca unii lideri ai lor apartineau unei anume etnii, e ridicol sa urasti si sa doresti moartea milioanelor de oameni din acelasi neam. Ca tot pomeneai de numele celor care au dat ordinele... daca se intampla ca pe unul sa il cheme Gelu ce faci, te sinucizi? Asta doar ca sa iti dai seama de cat de stupide sunt generalizarile astea.
deviezi discutia
ca sa poti apara un criminal.esti la datorie ca nici macar un grad inferior sa nu fie atins.
maior director de SMT alta canalie e, inca acoperita de Basescu si sleahta lui Securista
legionarii aia erau cu totii ANTIBOLSEVICI mai carpa comunista, dar se stie ca pe unii asa i ati MALTRATAT,batut, schingiuit pe macavela ca au devenit de ai vostrii, dar initial ca si taranistii ei au format batalioanele demnitatii romane a rezistentei armate in munti, PRIN EI, NOI ROMANII ADEVARATI, ROMANII REGALI CE NU NE AM PIERDUT IDENTITATEA DE DINAINTE DE sTALIN,prin ei deci, noi ramanem in istorie SINGURA TARA DIN LAGAR care a indraznit sa puna mana pe arme si sa aiba PARTIZANI ANTISTALINISTI, ANTISECURITATE COMUNISTA. Suntem singura tara din lagar cu partizani dar comunistii de azi se feresc sa spuna caci se autocondamna si uite asa se pierde alt brand de tara ca si cel al regelui Mihai dublu medaliat de SUA si URSS ca recunoastere a jertfei romanesti a armatei regale contra hitlerismului.
traisca Gheorghe Dej in mor..tii tai!!!
Comunistii ii numeau pe toti cei care nu-i acceptau legionari. Asa ca, singele romanilor omoriti ca, niste vite duse la abator de catre oligofrenii securisti ai nostii sau ai altor neamuri sa cada si pe capul tau si genelor tale umblatoare, a ta a im..be ce semnezi cu maior director, lepra securista vedea-te-as impachetata de urgenta cu zama de lopata impreuna cu tot neamul tau.
nsk, bati cimpii cu gratie nestimabile!!!
Comunismul a fost impus in Rusia si mai apoi in Romania de bolsevicii evrei. Eu uscaturile padurii ce se considera verde de verde le urasc. Tot la fel cum ii uresc si pe oligofrenii securisti din neamul nostru. In rest, ii pling bai pe romanii nevinovati omoriti de canaliile securiste, indiferent din ce neam fac acestea parte, dar nu pot sa le pling si pe aceste canalii care au trait si inca mai traiesc foarte bine dupa o viata de crime. Dupa mine sa dea coltul toti oligofrenii din neamul nostru sau de aiurea care au miinile murdare de singe romanesc nevinovat curs la stinga si la dreapta Prutului in ultimii 70 de ani. Si iar bati cimpii cu gratie, in loc sa fi scris doua rinduri "Dumnezeu sa-i ierte pe acesti nevinovati si sa-i arda in focul Gheienei pe vinovati" tu te apuci sa-mi tii predici cum ca, criminalii si omaneii normali valoreaza la fel. Plimba te rog ursul cu balivernele tale pe la alte usi si ferestri.
Bravo gelule
Sunt de acord cu tine, securistii trebuie sa raspunda pentru crimele lor. Si multi dintre ei o duc f bine, din pacate. Foarte bine ca acest securist este audiat, un inceput care trebuie sa continue. Si mai trebuie si condamnat pentru crima. Este o datorie morala si civica de a restabili adevarul.
Singurul?
Din toata armata de securisti si unelte ale comunismului, doar asta a fost gasit vinovat de "crime impotriva umanitatii"? Arata ca o gluma buna...
Confundati totul
Nu e vorba de nicio audiere, ancheta sau altceva. E un simplu test ca sa evalueze reactia publicului si gradul de sustinere al eroilor din vremea lui G G Dej. Au grija nepotii magistrati politruci si latrai de inaintasii lor. Ca daca nu ereau ei, partidul si originea sanatoasa, domnul profesor universitar erea la muls vaca si deputatul in puscarie.
Criminali de la tinerete pina la batrinete!!!
In Romania din 1947 incoace numai securistii si activistii au dus-o bine. Nu stiu citi bani maninca bugetarii astia, ii dai afara tot trebuie sa le platesti ajutor de somaj iar pentru 300.000 de someri ajutorul nu e de ici de colo? Basca ca, cei 300.000 de bugetari plateau si impozit, bani care se reintorceau la bugetul statului. In schimb reducindu-le pensiile securistilor si activistilor la nivel minim pe economie se obtine o economie anuala de 1,8 miliarde de euro iar reducind numarul celor 18.000 de sereisti si alte servicii secrete la nivelul tarilor europene se obtin alti 1,5 miliadre de euro. In total 3,3 miliarde de euro din doua focuri economii la bugetul de stat in anii crizei financiare. Chiar **** asta de securist maninca o pensie babana cind ar trebui in mod firesc sa se afle la puscarie drept pedeapasa pentru crimele comise, minca-l-ar zama de lopata sa-l manince, spurcaciunile ca, el trebuiau sa moara de mult.
Pt.Gelu:De acord cu propunerile tale
De acord cu tine Gelule! Propunerea de acordare a unei pensii minime (desi nu o merita nici pe asta)este absolut corecta si poate fi o solutie pentru guvernul Boc de a mai aduna fonduri la buget.Si apoi ar fi o dovada a faptului ca in Romania ,condamnarea comunismului nu a fost facuta de ochii lumii.Ce parere aveti domnilor Basescu si Boc ,ce parere aveti senatori si deputati ai Romaniei?
dom colonel
citat:
...acum colonel in rezerva..
Nu vreau sa intreb ce pensie are criminalul asta..
Cum sa-i condamne?
Chiar Iliescu si-a sters dosarul, iar in anii dupa revolutie a fost acuzat ca prin anii 50 a anchetat niste studenti. Javra batrana a avut tupeul sa vina la putere in 89, si vroia sa ne faca ce a facut Voronin la moldoveni sau Lucasenco la bielorusi. In 90 inca traiau criminalii si puteau sa raspunda, dar Iliescu si FSN-ul a distras atentia poporului.
Trebuie TRASI LA RASPUNDERE si faptele INCADRATE CORECT!!!
Iar in rest sa incercam o reconciliere intre unii si altii, sa iertam si sa traim in pace! Asta doresc poporului roman!
NEVERMORE FRATILOR, NEVERMORE_NICIODATA!
nu veti mputea voi niciodata de acum incolo sa mai schimbati ceva in republica asta securista in care PUTEREA FINANCIARA E IN MAINELE ESALONULUI 2 PCR ca deaceia au facut ei....revolutie(sic!!!)
SI CARE-I PROBLEMA?
Omul si-a facut datoria, securitatea a fost o binefacere pt Romania, a protejat-o de amenintari externe si de tradatori.si io am fost informator, dadeam pe aia de voiau sa fuga din tzara in Grecia ascunsi in autocarele care ne aduceau marfa din Grecia, noua grecilor din craiova si studentilor.in schimb faceam banu din assos,blugi,camasi si tricouri.militia nu avea voie sa ma deranjeze.pai cum? sa se fi umplut de pe atunci occidentu de ratati asa cum e acum???
****ai societatii
ce bine a facut securitatea societatii romanesti??? ati dus romania de rapa, voi informatorii sau mai bine spus "criminali platiti" ati dus romania de rapa. ce tradatori vorbesti tu? in capul vostru mic tradator inseamna cel care nu e adept al principiilor voastre comuniste, cred ca arsul pe rug v-ar fi o pedeapsa usoara. ati dus tara de rapa si acum mai iesiti la rampa cu astfel de acuzatii, ca ati facut bine tarii. auzi de indolent.va fi o pagina neagra in istoaria umanitatii era care ati conduso voi, viermilor!!!
tULCEA:"ce bine a facut securitatea societatii romanesti???"NI L-A DAT PE KACELMA_BASESCU SI EBA LUI(iar asta nu i la indemana oricui!)
pai o flota prestidigitata si o Eba asa dotata unde s-a mai vazut in lume?!Minune, minune, vicleanul asta providential in istorie va ramane, unii zic ca o rusine, altii stand_gandind pe vine,zic si mai rau ca tine!
Adica astia sunt platiti de noi?
Sa-i dea Dumnezeu dupa inima lui haina si dupa sufletul lui de caine turbat!!!Sa putrezeasca pe pamant si apoi in fundurile Iadului!!!Syktayr securist imputit cu tot neamul tau,pana la a saptea spita!*****Rusine romanilor care ii si platesc criminalului PENSIE!!!!!!EVZ va rugam sa scrieti articole mai des despre jegosi din asta,sa stim si noi cui ii marcam banul!!!
ce-i cu jigodiile astea ?
cum mai traiesc ei acum ? Impuscati-i nene pe toti care au colaborat. Sau va e frica, ca se-ntorc oamenii de bine la putere ???
Sa se judece !
Sa fie judecat la fel ca individul extradat recent din SUA in Germania pentru crime la Auchwitz. Are tot 90 ani.
60 nu 50
Putina grija, au trecut 60 de ani din 1949, nu 50 cum se tot scrie in articol.
Niste mincinosi
Ai drepatate Marius, astia nici nu stiu sa numere, niste marionete care scriu cum li se dicteaza, de catre altii si mai prosti ca ei.
Terminati cu prostiile
Un popor intreg muncea zi si noapte pe santiere de tot felul pt. a ridica din ruina o tara, iar ei "luptatorii anticomunisti", terorizau,violau, furau si omorau. Nicolski avea dreptate cind spunea ca, aia erau fascisti legionari si ramasite din garzile inarmante ale PNT. Tatarascu cind a intrat in guvernul Groza, a dat ordin de dezarmare a trupelor paramilitare PNL. EVZ, din lipsa de subiecte si inspiratie, il acuza fara probe, pe un batrin, care in acele timpuri, apara poporul de banditi. De ce nu ancheteaza pt. a vedea citi militieni si ostasi au fost omorti de acei banditi? Atunci s-au construit orase, drumuri, conducte de gaze, hidrocentrale, scoli, univ.,teatre, camine culturale, care vor mai folosi inca 1000 de ani. Se putea face asa ceva, lasind liber niste banditi?
Gheorghe Petrov: "nici un tortionar sau fost ofiter de securitate nu a primit vreo condamnare pentru crimele comise"
Romania justitiei, a adevarului si a legii e inca un vis! Tortionarii stau pe pensii barosane bine-mersi platite din banii contribuabililor, bani care sunt administrati cu grija si intelepciune parinteasca de tovarasii comunisti/securisti PDL-PSD-PNL-PNG-PRM din fruntea tarii. Tara lui Papura-Voda.
Condamnarea comunismului
De ce sa se condamne? Comparati cite s-au facut intre 1945-1965 si cit s-a furat si distrus intre 1989-2009. In regimul comunist, resursele naturale, imobiliare, economice, financiare, etc. aprtineau RO, in prezent ele apartin strainilor, iar in plus, romanii sint datori vinduti tot la ei. Asta am vrut in dec. 89? Evident nu. O consolare ar fi ca, in toate tarile foste comuniste lucrurile stau la fel, iar populatia regreta fosta "dictatura". Pt. verificare mergeti acolo si vedti ce zic oamenii. Cei care sari cu "eltele care au fost incarcerate atunci, etc.", ar trebui sa priveasca la actualele elite, care chiar ca ar trebui "trimise la taiat sare", cum spunea des N. Iorga, cind tinea discursuri in Camera. Uite ca din 1945, comunistii i-au implint dorinta.
trabant vs mercedes = comunism vs capitalism
stimate domn, si vede de la o posta ca si tu faci parte din acea sleahta care ridici in slavi comunismul, dictatura, lipsa de libertate, tortura, crimele mpotriva umanitatii si te amagesti ca s-au facut mai multe in perioada comunismului decat dupa revolutie. te pot doar compatimi, banuiesc ca varsta si uzura psihica te orbesc de-a dreptul si la propriu si la figurat. eu iti spun doar cateva lucruri si poate ca stranepotii tai inteleg ce vreau sa spn, nu ma astept ca tu sa intelegi, cea mai mare realizare a comunismului a fost trabantul, iar una din realizarile capitalismului a fost mercedesul, pricepi diferenta ??? voi ati omorat in stanga si0n dreapta si uite ce-ati reusit, un trabant!!!!!!!!!!!!!! ma mir ca nu va e rusine sa mai mergetei pe strada.
tata jean ce spune
prietene de ce nu intelegi si tu si altii ca cei ca tine ca cei de dupa 90 au fost tot comunisti nu au fost alta specie ,tot ei cei care au "construit romania" au facut lovitura de stat din 90 si au furat romania dupa 90 si au dus-o de rapa .asta chiar e comic "comunistii au construit romania si ia uite ce fac democratii asti-a nenorociti tot mai buni erau comunistii " dar care democrati tata ca astia sunt tot aia de dinainte de 90 .
@jean-ivan
cu siguranta tu nu ti-ai dorit in '89 democratia, cum nu ti-0 doresti nici acum. singurele lucruri care conteaza sunt ca nu trebuie iertati calaii comunisti si trebuie urmariti pana in mormant, in plan moral, iar in pragmatic vorbind, imensa majoritate a oamenilor din fostul lagar comunist, traiesc mult mai bine acum, fata de anii optzeci. marsh in nord corea!
dumnule jean
incearca satzi explici dumitale insutzi ce insemna RO ptr dumneata?Potzi?daca reusheshti poate vei intzelege si alte aspecte
Comunismul a fost bun pt. RO
Vorba lui Cristoiu, am vazut caderea comunismului, dar sper sa va si caderea actualului capitalism. Inca o criza ca asta si sandramaua capitalista va exploda. Peste tot oamenii s-au saturat de cit de bine "traiesc". In FR o familie din doua nu-si mai permite sa mearga in vacanta. Ca sa mai indulceasca atmosfera, primarul Prisului a facut plaje de-a lungul Senei. Inainte orasul se golea de parizieni si se umplea de turisti. Acum vezi turiti doar pe ici pe colo. Se incurajeaza un tip nou de turism, aranjezi cu un fremier si te duci cu familia pt. citeva zile la ferma lui. Plata se face de obicei in munca. Te scoli la 5, dai mincare la vaci, in continuare de exp., cules legume sau fructe pina pe la 5 seara, dupa cre te odihnesti. Frumos concediu ...
CE CAUTA UN CRIMINAL PRINTRE VETERANII DE RAZBOI ?
Ce cauta criminalul asta la ASOCIATIA VETERANILOR DE RAZBOI ?
Si mai este si contabil !
Cum se permite unor astfel de indivizi cu un trecut atat de compromitator sa faca parte dintre VETERANII DE RAZBOI ?
Asta A LUPTAT IMPOTRIVA ROMANILOR .
Ar trebui facute investigatii serioase printre mebrii asociatiei veteranilor de razboi si descoperiti toti fostii securisti si trasi la raspundere .
Nu conteaza ca are 90 ani .
Ar trebui condamnat la moarte prin spanzuratoare .
Nu impuscat ,ca ar muri prea repede si usor.
Streangul !
Sa simta si el inainte de spanzuratoare ce au simtit victimele lui .
Asa batran cum este eu m-as oferi voluntar sa-i trag podeaua de sub picioare si sa-l vad cum se **** pe el de frica .
Cand ii vad frotografia cat de rotofei si bine trait este nu stiu ce i-as face daca as fi prin preajma lui .
cea mai mare realizare ... pt i...lul de mai sus
nene...de casa poporului metrou portile de fier ce mm zici?...te ai oprit la trabant? fmm
dar Iliescu sau Basescu ce au cautat si cauta ultimul la Cotroceni?
din aceeasi cauza! De asta si criminalul ala cu grade mai mici ca astia doi e pe la veterani sa unfle si el bani!
@mda
la cat esti de nepriceput ai confundat paragrafele. dute la voronin sate faca consilier
pentru "tata jean"
stimate domn, cumva va inteleg, cel mai bun sistem este cel din care faci parte si mai ales daca acel sistem este la putere. va inteleg ca asta a fost mersul societatii in trecut, cine era in sistem avea un trai "decent" la acea vreme, adica primea o butelie, un apartament mai repede si cine stie fuma kent. cum s-a mentinut comunismul la putere??? prin teroare!!!! forta animalica domina forta gandirii. cine era impotriva sistemului era snopit in bataie el si familia lui. economia romaniei daca a decazut dupa 89 este tocmai datorita celor "care au pus bazele ei" inainte de 89, care au risipit banii tarii in proiecte ineficiente, iar dupa 89 cand piata a fost libera economia Ro nu a putut concura cu cea externa si a avut de pierdut. nu am nimic cu ideea de comunism in sine, insa comunismul romanesc a fost "stat in stat" interesat doar de binele celor din sistem, nu a intregii natiuni.
Securistii
Si acum ce vreti sa-i faca? Sal impuste sau sa-l schinjuie?A trit el toata viata chinuit cu vise urate lasati-l saracu ca se duce repede. Treaba este ca si azi sunt securistii care ne conduc tara si ne ucid fara sa vedem si numai spunem nimic. Mergem la vot si-i votam linistiti,iar ei ne ucid pe fiecare zi ce trece.Oare va face Dumnezeu dreptate vre-odata?
NU E EL DE VINA CI CEI CE L AU PROTEJAT ATATIA ANI ADICA PCR_FSN iar acum SEFUL SECURISTILOR SI SERVICIILOR SECRETE...BASESCU!
nu el trebuie sa fie cel pedepsit, nu musca mona trebuia pedepsita ci SEFIISECURISTI AI TARII:ILIESCU_BASESCU
RO nu doreste condamnarea.....
CUI ? auzi... A COMUNISMULUI ! CINE...? ROMANIA. PAI nu la pus PE dl OPREA acolo in scaunul acela tov ILIESCU ?CU ce scop ? SA declare ca ROMANIA..... NU VREA, SA CONDAMNE..... auzi COMUNISMUL ! ? SA VEZI SI SA NU CREZI ! ? CUM sa vrea VORONIN, condamnarea COMUNISMULUI ?-E vreo deosebire cat DE MICA INTRE voronin SI ilici-t ? ESTE : UNU nascut din mama MOLDOfilo-rusa. si tata RUS pravoslavnic, pe granita la DUBASARI, - cu studii solide de BEKER-hleba , neprofesate dar cu o lunga profesie de JANDARM - superior, KARALYU , temnicer, sau in jargon ZDUP-agiu, ca sa se ingrozeasca pe cei in ZEGHE si viitori vargati. CEL de pe granITA GVIURGIU, cam aceas origine, venit din prin BUGEAK cu deosebire ca MAMA era RROMA- KOMITAGY relations parasita de ALEXEI pt evident alta RROMA. BIOGRAFIA LUI ILICIT e mandria LUI , si RUSINEA POPORULUI dela NORD DUNA
Din cauza stresului!
Sarmanii de ei, sunt acuzati pe nedrept! Nici nu va dati seama ce stres pe ei sa faca o incadrare. Ce chinuri interioare! Propun ca sporul de stres sa fie crescut la 100% din salariu. Tu ce parere ai? Am dreptate? Raspunde!
Daca va e mila
Dca va e mila sa-l taiati, chemati-ma pe mine. Il tai felii si pun sare.
Si daca tot veni vorba, ce-ar fi sa-i spinzurati pe totzi. Evreii ii cauta si in gaura de sarpe.
Dupa 20 de ani.
Eu zic sa-l mai audieze shi dupa 20 de ani.
Nu va opritzi copii!!! Scormonitzi!!!
Alta treaba nu avetzi??!!
CALAI
Interesante si inedite cercetarile acestui Institut. Dar ce au facut autoritatile vreme de 20 de ani si i-au lasat pe acesti criminali sa se plimbe printre noi. Raspunsul il stim cu totii. Comunistii "buni" i-au acoperit pe "comunistii" rai. Pamantul tarii musteste de osemintele a mii de romani care au fost impuscati de Securitate. Aceste cazuri trebuie rezolvate si aratate tuturor.
chestii socoteli
Citi romani adevarati au fost asasinati in timpurile acelea de securisti, cine mai stie? Decapitare elitei Romaniei la canal si alte asemenea ce au dus la criza morala a societatii de azi,cine sa mai cugete la astea. Macar daca manualele de istorie ar mai aminti scolerilor ce a insemnat comunismul in Romania.
ASASINUL SECURIST PANGRATIU LIVIU EWTE OFITER PENSIONAR AL ARMATEI ROMANE???
Aceasta este armata "populara"romaneasca,formata din asasini care au savarsit crime impotriva umanitatii?
Unde ramane in aceste cazuri onoarea militara romaneasca?Acest asasin securisto-comunisto-ceausisto-iliist poate fi judecat si peste 1 secol pentru ca crimele impotriva umanitatii nu se prescriu, asa dupa cum vor fi judecati toti asasinii nazisto-stalinisto-mazaristo-PSD-PDL-ti care acum se cred la adapost ca ocupanti ai autoritatii statului romanesc.Contribuabilii romani ar trebui sa-l intrebe,pe ministru PDD-to-comunist al muncii ,pe primul ministru ce pensie primeste de la statul roman asasinul securisto-comunist pangratiu liviu si in consecinta de cauza sa ne intrebam cu toTii cine sunt sustinatorii asasinilor securisti care au savarsit crime impotriva umanitatii.EVZ aveti marele merit ca ridicati valul de pr chipul mortii securist-comuniste romanesti, dar trebuie sa mergeti pana la capat, demnitatea romaneasca va obliga.
Ati auzit de punctul 8 de la Timisoara?
La 90 de ani ,aproape ca nici macar nu ma mai intereseaza,ca si asa nu mai are mult.....dar daca dupa '89 se trecea la excluderea din viata publica a acestor criminali si activisti, acum Romania era alta........dar nici PSD-ul nu mai exista!!!!!!! Oare "Ilici" mai tine minte cu cata vehementa s-a opus Proclamatiei de la Timisoara (punctul 8) ?Stia el de ce...............
De acord cu cele spuse...
daca Romania ar fi avut sansa sa fie condusa dupa 1990 de o persoana anticomunista ( nu de Ion Iliescu !) , atfel ar fi evoluat lucrurile . Ne regaseam ca natie , am fi avut frica de Dumnezeu , nu ne-ar mai fi condus HOTII=SECURISTII si PROFITORII !!!
Cand o sa contorizeze si o sa CUANTIFICE cineva RAUL imens facut de Iliescu si clica lui de pseudocomunisti dupa 1990 ?!Nu vedeti ca si el (Iliescu), ca si criminalul=tortionarul ala securist , nu are nicio remuscare fata de trecut ?
Sa plateasca M. Musca, ptr.toti
Toti vinovatii, spalati de Mona Musca
Cele trei puteri ale republicii noastre originale se bucura de inglobarea intima a multor fosti securisti cu grade mari si a unor colaboratori "grei" ai fostei securitati. Nimeni nu ii deranjeaza. Nici presa nu la mai da atentie (are alte sarcini stringente, date de moguli).
Marii securisti si activisti au strabatut, cu deplin succes, purgatoriul ultimilor douazeci de ani. S-a considerat ca, ceea ce au avut de platit, au platit in bloc, cu varf si indesat, prin cea mai reprezentativa si mai vinovata dintre ei, Mona Musca.
Pedepsind-o pe Mona Musca pentru dezastrul in care a impins intreaga tara.
Platind, acum, pentru referintele despre studentii straini,Mona Musca il spala, pana in panzele albe, pe Iliescu Ion, fostul secretar judetean in PCR, post in care avea in subordine si securitatea din zona, pe acelas Ion Iliescu, fost sef al propagandei in PCR si comandant de mineri, in 13 - 15 Iunie '90.
Sa plateasca M.Musca URMARE I
Pedepsind-o pe Mona Musca, ne consideram razbunati si fata de marii conducatori ai PCR, care sunt infiltrati acum in conducerea tarii si care au averi imense.
Cum? Dumneavoastra considerati ca Mona Musca este "acarul Paun?
Mde, poate aveti si dumneavoastra un pic de dreptate.
Ca sa fie liniste in tara, sa o lasam pe Mona Musca sa plateasca singura pentru toate pacatele marilor activisti si securisti iar ei sa se bucure in liniste, de binefacerile materiale imense pe care noi, poporul, le-am oferit lor si numai lor, cu cea mai mare dragoste.
CNSAS sa continue sa isi justifice marile salarii, macinand cazul Mona Musca, multi, multi ani, cat va dura actuala criza si mult timp in continuare.
Intregul corp judiciar al tarii ar trebui sa lase uitate dosarele marilor corupti si sa despice firul in patru, in cazul distrugator de tara, Mona Musca.
Sa plateasca M.Musca URMARE II
Mona Musca,acarul Paun
Ca sa se asigure fondurile necesare unei aesemenea activitati care va cuprinde intreaga suflare romaneasca, propun sa se majoreze impozitul, de la 16%, la 45%.
Daca e bal, bal sa fie !
Sa plateasca M. Musca.. URMARE II
Mona Musca,acarul Paun
Ca sa se asigure fondurile necesare unei aesemenea activitati care va cuprinde intreaga suflare romaneasca, propun sa se majoreze impozitul, de la 16%, la 45%.
Daca e bal, bal sa fie !
luati aminte
PUTE Romania de spioni...lol..aici isi fac scoala cred aia tineri...ca suntem praf....si la cati tampiti si imbecili vad ca exista citind in fiecare zi comentariile voastre de **** ..pline de ura si nimic altceva....imi vine sa ******* pe voi toti...puteti publica asta?
asha tovarase!
cu minie proletara trebuie demascati ashtia cu opinii scrise,din cauza unora ca ei spionii si aginturili straine sau infiltrat in romanica,noroc cu securistii care ne apara,Sa traiti bine!
...
astept sa termnam cu astia care au facut una alta in periaoda comunista...ca sa ne luam de aia perioada interbelica care au dat tara pe tava unu i principe strain...sau sa ii frigem pe aia de au omorat pe tarni in 1907....pe aia sau pe tarani ca s au rasculat...depinde....de viziunea boilor...hahaha..citi boii mei..?...vreau sa va ascult parerea....haha
uite o parere domnule
faptul ca pnt a omorit in 1907,in 1929 sau 33,crezi dumneata ca da un drept comunistilor ca au omorit din 47 incoace?daca sint un anticomunist nu inseamna ca simpatizez cu alte partide anterioare regimului comunist,Sa traiti bine!
precizare
as dori sa fac precizarea ca doar de doua ori l-am sunat si de fiecare data cu lasitate a refuzat dialogul. am putut vorbi doar cu sotia lui si prin intermediul ei i-am adresat rugamintea de a ne reda amanunte despre locul si imprejurarile crimei.l-am rugat sa nu duca in mormant cu el aceste lucruri ,sa-si recunoasca pacatele,sa-i para rau de crima savarsita pentru ca daca va scapa prin minciuna de judecata omeneasca nu va scapa niciodata de judecata divina care l-a ajuns din urma.a luat viata a trei oameni si a lasat in urma sase copiii orfani si atata durere si suferinta care nu poate fi descrisa prin cuvinte.glasul durerii striga spre cer.fericiti cei prigoniti pentru dreptate ca a lor este imparatia cerurilor,
eu sint convins
ca in romanica doar dumnezeu mai face justitzie,parinte!
necredinciosul
tara de amariti , fricosi si prosti .. trebuia dupa asa zisa cadere a comunismului sa se faca cercetari si sa fie condamnati toti cei implicati in crime , torturi , politie politica .. acum au mai trecut 20 de ani , generatiile se schimba rapid , vinovatii abia daca mai sunt citiva in viata .. neocomunistii sunt si acum la putere transformati in democrati , sociali si liberali .. majoritatea celor di esalonul I in toate partidele sunt fost securisti , responsabili comunisti sau acolitii lor .. Cind a fost unul nepatat , Tapu , a cazut de prost ca nu era dintre ai lor ...sunt mii de criminali in libertate ...
CARE TORTIONAR???????????
1 -Ba carcotasilor, nu va e rusine ?sa scrieti fara sa ganditi? Ce putea sa faca un Slt.in acea perioada, sa nu execute ordinu? Aiuritilor.2-Pe Ceausescu l-au acuzat ca a avut 20-50 mascati {trupe de interventie] . ACUM AVEM c.c.a 100000 , tot comunisti sunt vinoati?
.....ai asasinat si tu romani de vii cu asemenea idei?
.....voi chiar nu ganditi deloc, voi nu sunteti oameni, cei asemeni voua ar trebui judecati si condamanti pentru propaganda nazist-comunista.
Respect Pangratiu
Cat au stat la putere liberalii, taranistii si legionarii au UCIS COMUNISTI- IC Frimu, Roaia, Constantin David, Filimon Sarbu, Ilie Pintilie, au TRAS IN MUNCITORI SI TARANI (Maniu este CALAUL MUNCITORILOR DE LA LUPENI, in caz ca nu stiati), s-au INGRASAT DIN SANGELE POPORULUI si noi comunistii ce era sa facem? Sa le dam flori? Bai zdrentelor anticomuniste, ce v-au facut Dej si Ceausescu a fost PREA PUTIN pe langa ce meritati voi, tineti minte PREA PUTIN! Nu va mai plangeti ca muierile ca POPORUL a suferit mult mai mult sub conducerea VOASTRA decat ati suferit voi sub conducerea noastra. Asumati-va in mod cinstit si deschis crimele burghezo-mosieresti din perioada 1866-1947, crimele liberale, conservatoare, national-taraniste si legionare si ABIA PE URMA sa aveti tupeul sa vorbiti de crimele noastre, NESIMTITILOR !
??????
Oare or fi mai traind multi humanoizi ca tine in Romania?Si ne mai miram sa asasinii securisto-comunisti mai sunt inca la putere in aceasta tara?
Fara respect pentru ca tu nu esti om.
respect pentru comunisti ?!!!
voi securistilor, va bateti cu pumnul in piept ca sistemul vostru e cel mai bun???!!! aveti simtul umorului, ca sa fiu politicos! INca 10-20 de ani si generatia voastra va intra cu totul in istorie, cancer al omenirii!
RADU FLORIAN! Cei amintiti de dta erau spioni bolsevici iar la Lupeni tot spionii au produs miscariele profitand de marea criza economica!
dar nu uita ca minerii de la Lupeni l-au sustinut pe Maniu sa vina la guvernare ptk era cel mai cinstit din tara dar odata cu criza au aparut si infiltratii bolsevici care vroiau sa decalnseze ca si in 1919(Bela Kun in Transilvania si bolsevicii la Iasi) o rebeliune antistatala.Dta prezinti lucrurile tendentios rupte din contextul istoric atat de inflamat al pericolului bolsevico-stalinist, cand a aparut ca o reactie patriotica nationala si miscarea elevilor liceeni condusi de Zelea Codreanu
de ce oare tot ce se posteaza mai cu miez contra acestui politruc Rad Florian, asa zia somitate marxist leninista e cenzurat?
numele asta e legat de comunism si materialism dialectica!daca e doar o coincidenta de nume cu atat mai rau sau mai bine ca tot o nulitate e.
pt nestiutori
Radu Florian este seful noului partid comunist, scrie carti de propaganda comunista, o mizerie umana! Hm!Gm.
R.Florian:"_....si noi comunistii ce era sa facem? Sa le dam flori? Bai zdrentelor anticomuniste, ce v-au facut Dej si Ceausescu a fost PREA PUTIN pe langa ce meritati voi, tineti minte PREA PUTIN!
IN ROMANIA REGALA NU ERAU COMUNISTI LA NIVEL DE MASE ci infiltratii bolsevici mai intai la Nicolina Iasi fapt care a facut ca miscarile greviste conduse de spionii bolsevici sa fie contracarate chiar de studentimea locala care se incaera cu ei pe motiv ca stiau ca vor sa dea tara URSS. La fel si la Lupeni asa ca in TOATA EUROPA SI SUA miscarile au aparut si datorita crizei dar in special acolo unde ele au luat forme de revendicari politice bolsevice se vedea clar ca e mana URSS asa ca nu aveti dreptate dle comunist bolsevic. Daca ati fi fost un comunist a la Lucretiu Patrascanu sau socialist ca Panait Istrati, jos palaria, dar bolsevismul oportunist nu inseamna comunism, deoarece comunismul e imposibil sa fie pus in practica cu oameni ci doar cu SFINTI, de aceia se zi spune ca e o utopie nu ca nu e cea mai seducatoare doctrina dar e capcana in care basestii, iliestii,vadimii devin baroni speculand naivitatea si credinta maselor.Eu sunt cel ce am decretat primul PC CRESTIN
Completare
Mai intai sovieticii voiau o bucata din Romania. Nu numai ca au reusit, dar au ocupat toata tara. Iar cei pe care ii lauzi au trecut de partea ocupantului si au ucis romanii care se opuneau sovieticilor si celor instalati de ei sa stoarca. E adevarat ca au construit diverse lucruri, vroiau ca amintirea lor sa ramana pentru eternitate. E greu sa fii asa mare, sa dispui dupa plac de viata altora si sa stii ca intr-o zi... Poate ai dreptate, bine a facut tipul ca a omorat, dar sa vina si sa ne povesteasca si noua dece, afara de a huzuri pana la adanci batranete pe spinarea semenilor tradati.
1)cate ceva de spre MANIU cel pe care bolsevicul Radu Florian il denigreaza cu evenimente tipice epocii de criza mondiala si agitatie bolsevica de rasturnare a monarhiei
".. Dupa expresia plastica a lui Iorga, Maniu inainta ca la moarte pana sa semneze actul de coalizare politica. Regele va concede formarea noului guvern lui Alexandru Vaida Voevod, adjunctul lui Maniu pe linie de partid, si prieten apropiat. Pentru prima oara in existenta sa partidul lui Maniu ajungea partid de guvernamant, si inca tocmai in Romania reintregita. In viziunea lui Hitchins, programul politico-economic al Blocului parlamentar era democratic si " reprezenta o ruptura clara cu trecutul."La incheierea pacii cu Austria s'a acceptat si Tratatul minoritatilor. Pe plan intern marile partide de istorice- liberalii si conservatorii- erau consternati de noul spectru parlamentar si erau panicati, deopotriva cu regele, de ideile unora dintre componentii majoritatii parlamentare, mai ales de ale lui Mihalache, ministrul agriculturii, etichetat de multi socialist si chiar bolsevic, al carui proiect de lege agrara era evident mai radical decat ce prevedea reforma agriculturii.
2)ce nu stie tov RADU FLORIAN despre IULIU MANIU_I.MIHALACHE
Consecinta a fost demiterea guvernului pe cand presedintele lui era in vizita in strainatate si ulterior dizolvarea parlamentului, ceea ce a nemultumit profund pe Iuliu Maniu Astfel, guvernul care ilustra o victorie politica de proportii a romanilor ardeleni, care obtinuse recunoasterea unirilor din 1918, care reusise sa pastreze, cu greu, in interiorul granitelor romanesti Campia de Vest, cu marile ei orase Arad, Oradea si Satu Mare, si la scurt timp dupa acest guvern si parlamentul dominat de ardeleni, au fost desfiintate printr-o simpla trasatura de condei a regelui Ferdinand. Parlamentul rezultat din primul vot universal era dizolvat iar regele, de covenienta cu clasele conducatoare vechi, il numea premier pe Alexandru Averescu, care urma, dupa un vechi obicei regatean, sa organizeze trucarea viitoarelor alegeri. Asa se incheia, deceptionant, prima experienta politica majora a lui Maniu intr-o tara inca roasa de vechile moravuri dambovitene
3) prin ce s a detasat MARELE ARDELEAN Iuliu Maniu de alti oameni politici romani
Evident ca in noua situatie, Maniu va refuza alianta propusa de proaspatul premier, al carui partid devenise un conglomerat de elemente clientelare. Maniu a denuntat desfiintarea guvernului Vaida si a parlamentului din 1919 si a calificat guvernul lui Averescu ca dictatorial. In acest an, 1920, Maniu se detaseaza de alti oameni politici printr-o serie de atitudini progresiste cum ar fi promovarea egalitatii in drepturi a femeilor cu barbatii, inclusiv acordarea pentru ele a dreptului de vot. Tot Maniu va ataca practica primelor parlamentare acordate primului situat in ordinea preferintelor electoratului subliniind ca aceasta prima introduce absolutismul de partid.
4)Maniu si PCR din 1921
Conform cu opinia lui Keith Hitchins, dupa realizarea unitatii nationale in partid se manifesta doua tendinte diametral opuse- una ilustrata de Vasile Goldis care dorea mentinerea caracterului regional al partidului si alta a lui Maniu, care milita pentru abandonarea regionalismului. Maniu era constient ca nu poate infrange de unul singur puterea economica si politica a liberalilor si era incurajat in aceasta directie chiar de catre regele Ferdinand care dorea unificarea unor forte reprezentative in jurul partidului lui Maniu pentru a se putea astfel reveni la rotativa guvernamentala de dinainte de razboi . In aprilie 1920 titulatura se schimba in Partidul National tocmai pentru a sublinia ideeea lui Maniu privind viitorul deschis al sau la nivelul intregii Romanii. Pe linia convingerilor sale democratice, Maniu ia atitudine chiar si impotriva arestarii, din ordinul lui Averescu, a delegatilor socialisti care au fondat Partidul Comunist, in mai 1921
5)_IULIU MANIU si PCR 1921(minoritate exotica!)
Maniu ia atitudine chiar si impotriva arestarii, din ordinul lui Averescu, a delegatilor socialisti care au fondat Partidul Comunist, in mai 1921, cu toate ca era un adversar al comunismului, la stoparea expansiunii spre Ardeal a acestuia contribuind in anul 1919, dar fiind totodata consecvent cu el insusi, considera ca apartenenta la un partid legal era un drept constitutional elementar iar actiunea lui Averescu o califica drept ilegala si neconstitutionala. De altfel la acea data comunismul nu reprezenta un pericol real pentru Romania fiind o simpla minoritate exotica in cadrul unei stangi nici ea prea viguroase : " stanga era departe de a fi o forta intelectuala si sociala semnificativa in cadrul culturii politice traditionale, dominata de Partidul National Liberal si de cel National- Taranesc...in Romania socul modernizarii n-a condus la dezvoltarea partidelor clasei muncitoare, ci mai degraba la niste resentimente si nostalgii ruraliste manipulate de catre extrema dreapta
6)CEI 2 MARI AI REGATULUI: FERDINAND SI MANIU
Perioada de timp cuprinsa intre anul 1920 si moartea regelui din anul 1927, a fost marcata de cresterea asperitatilor dintre acesti doi mari oameni de stat - Maniu refuza sa ia parte la votarea, in iulie 1921, a Legii agrare pentru Transilvania, a refuzat sa se conformeze dorintei regale de creare a unui puternic partid romanesc prin fuziunea dintre liberali si national, a atacat in termeni duri pe liderul liberal Bratianu si pe liberali, dar si partidele aduse la guvernare de catre rege, a refuzat, in mod ostentativ, sa ia parte la botezul principelui Mihai, fiul mostenitorului tronului(ianuarie 1922), I-a scris regelui despre alegerile din martie 1922 pentru Adunarea Nationala Constituanta calificandu-le " o rusine nationala si un scandal european" si mai ales a refuzat sa participe la festivitatile de incoronare desfasurate la Alba Iulia, in ziua de 15 octombrie 1922, la fel ca si alti lideri ardeleni, inclusiv ierarhii greco-catolici.
7)MANIU ADVERSAR AL REGELUI SI AL LIBERALILOR
Pe linia aceleiasi opozitii fata de guvernarea liberala, Maniu se va impotrivi si fata de noua Constitutie, considerand-o o incercare de a robi intreg poporul romanesc fata de interesele unui partid, cel liberal.O constitutie despre care istoricul american Hitchins afirma ca era o simpla extindere a celei din 1866 la noile provincii unite. Conform spiritului aceleia in noua lege fundamentala a tarii se pastra centralizarea administrativa a Romaniei iar Coroana si birocratia erau dotate cu puteri discretionare in interpretarea si aplicarea prevederilor constitutionale. Mai mult, ia cuvantul in sedinta Adunarii Deputatilor din 9 martie 1923, precizand atat in numele partidului sau cat si in numele aliatului acestuia, P.Taranist, ca cele doua partide nu recunosc parlamentului respectiv caracter de reprezentare nationala si nici drept de legiferare, si cu atat mai putin drept de a da tarii o Constitutie. ".
8)MANIU SI CONSTITUTIA DIN 1923
facut apel, intr-o ultima incercare, la simtul istoric si realist al celor prezenti pentru a se opri tentativa de impunere catre popor a unei Constitutii de partid A fost adresat un apel catre rege cu aproxmativ acelasi continut iar apoi au urmat o serie de intruniri de protest ale celor doua partide organizate in Bucuresti si in tara la care au fost utilizati termeni vehementi pentru a se critica Constitutia liberala Cele doua partide incearca apoi, in cursul lunii martie, sa blocheze dezbaterea si votarea proiectului de constitutie depus de guvern, fara succes insa Maniu trimite o telegrama regelui cerindu-i sa nu-si puna semnatura pe textul noii Constitutii, apel neluat in seama. Constitutia a fost promulgata si publicata in Monitorul Oficial Atitudinea lui Maniu fata de Constitutia din 1923 a continuat sa fie ostila in anii ce au urmat dar s-a domolit cu timpul ajungand pana la urma sa o recunoasca de facto, iar apoi si de jure, ajungand ca in anul 1928 sa guverneze pe baza ei.
lui Garfield si altora ca el
Nu, nu sunt liderul NPCR, liderul este Petre Ignat si apropo, nu se mai numeste asa ci Partidul Comunistilor si in plus e si INREGISTRAT.
De scris carti scriu, intr-adevar, dar scriu si articole, ultimul il gasesti pe ite-ul Ziarului Tricolorul in nr din 20 iulie, sau cauta pe google "Florin Radu Lupeni" (ca l-am semnat Florin Radu). Intra pe link la**** ca sa vezi ca Maniu nu a fost "ajutat" sa vina la putere ci chiar ERA la putere atunci, in august 29, prin urmare Maniu A FOST responsabil de moartea a 22 de mineri, cum si "patriotul" Ion IC Bratianu A FOST raspunzator de moartea a 12000 de tarani in 1907, in calitate de min de interne. Cateodata nu doar PROASTA CRESTERE a anticomunistilor ma uimeste (ei ar trebui sa stea acum cu capul IN JOS nu s-o faca pe victimele) ci si marea, marea lor INCULTURA.
9)Maniu_Mihalache _C.Stere_ N.Iorga_C.Argentoianu
O preocupare de baza a lui Maniu a constituit-o extinderea partidului sau la scara intregii tari. Primul succes il inregistreaza in noiembrie 1922 prin fuziunea cu Partidul Conservator-Democrat (Takist), in urma careia sediul central al Partidului National s-a mutat de la Cluj la Bucuresti. Au urmat apoi negocieri indelungate cu fruntasii P.Taranesc, mai ales cu Ion Mihalache, cu care Maniu se intelegea bine, pentru o viitoare fuziune, punandu-li-se conditia renuntarii la principiul luptei de clasa si la ideea unei noi reforme agrare. S-a ajuns pana la urma in iunie 1924 la realizarea unui acord in 10 puncte. Congresul P.National a acceptat fuziunea dar aceasta a fost intarziata datorita obiectiei ridicate de catre fostii takisti contra lui Constantin Stere, datorita colaborarii lui, din timpul primului razboi mondial, cu ocupantul german. Ion Mihalache s-a solidarizat cu Stere iar fuziunea s-a impotmolit Un succes de fuziune s-a desavarsit in martie 1925
10)_VIZIONARUL MANIU(GLOBALIZAREA)
Un succes de fuziune s-a desavarsit in martie 1925 cand Partidul Nationalist al Poporului, condus de Nicolae Iorga si Constantin Argetoianu, a raspuns pozitiv unui apel adresat de Maniu pentru unirea opozitiei in vederea eliminarii dominatiei liberale.
Nicolae Iorga devine copresedinte al noului partid rezultat dar nu a putut sa-si exercite efectiv aceasta functie atat datorita multiplelor sale preocupari cat si datorita nearmonizarii stilului lui de lucru cu cel al lui Maniu, ceea ce va duce in viitor la numeroase asperitati intre cei doi.
In anul 1924, intr-o conferinta, Maniu isi expune o serie de idei cu privire la viitorul politic si economic al lumii in care se dovedeste vizionar- el anticipa evolutia spre globalizare si vede un prim pas regional in planul unei Confederatii sud-est europene : " Viitorul este al unitatilor mari sociale si economice, fie ca ele se numesc State, Confederatiuni, in materie politica, cooperative sau intovarasii, in materie economica
Yon Y OR
Mai, vad ca nu ne intelegem, greva de la Lupeni a fost in 29, nu in 20 sa 19, si da, Maniu era prim-ministru, deci el este de 11 ori mai vinovat decat Voronin pentru ca atunci au murit 22 de oameni fata de 2 in Moldova. Daca Voronin e vinovat pentru aia 2 atunci Maniu e de 11 ori mai criminal.
Iar comunismul NU este impotriva invataturii lui Christos, care a fost in multe privinte compatibila cu cea a lui Marx. Christos a fost impotriva bogatilor la fel ca Marx, deci nu avem motiv sa-l uram, ci numai pe IPOCRITII de IERARHI care de sute de ani exploateaza poporul roman mai ceva ca fariseii lui Caiafa pe cel evreu. Felul cum vorbesti, faptul ca ii lauzi pe Maniu sau pe Codreanu dovedeste ca nu esti un "comunist crestin" ci mai degraba un fel de crestin conservator, adica unul ipocrit. Exista doua feluri de crestinism- crestinismul progresist si crestinismul conservator, si tu pari mult mai apropiat de al doilea.
PUNCT FINAL :11)PREMONITIILE LUI MANIU
Statul roman, mai curand sau mai tarziu, va trebui sa faca parte din o astfel de unitate mare si rolul lui in aceasta perspectiva va depinde de modul cum a stiut sa se organizeze si sa se conduca pana-n momentul acelei noi si mari prefaceri." " De la destoinicia sa de azi si de la masura in care va putea sa-si castige autoritatea si prestigiul, increderea si respectul vecinilor sai si al lumii civilizate in viitor, va depinde daca Statul roman va fi un obiect de targuiala, ori un factor hotarator, daca va fi un centru al formatiunii grandioase care va veni, ori isi va tari viata umilita - daca o va mai avea- de pe o zi pe alta, din gratia altora si servind pe altii."
FINAL))_Iuliu Maniu:_"PROMONITII PT VIITOR INDEPARTAT ADEVERITE DE TIMPUL DIN ZILELE NOASTRE
Premonitii pentru viitorul indepartat ? " Cred, si trebuie sa creada intreg neamul romanesc, in mareata chemare a poporului romanesc de a deveni in aceste parti ale lumii, de-a lungul Dunarii si la Marea Neagra, centrul de gravitatiune al unei formatiuni puternice, mondiale, compusa din State si popoare libere, in stare sa-si asigure existenta lor nationala si avand forte de a contribui la progresul culturii, ordinei si propasirii vesnic ascendente al civilizatiei omenesti..."
YON
Vad ca ai pus punctul final in 1924, deci 5 ani inainte de Lupeni. N-ai cum sa-l exonerezi pe Maniu de MACELUL de atunci, asta e, pur si simplu nu ai cum:)
Asumati-va voi comunistii crimele voastre!
Adica:
Colectivizarea agriculturii
Nationalizarea
Distrugerea taranimii prin exterminareaasa-zisilor chiaburi, in realitate taranii cei mai gospoidari.
Asasinarea de catre ceausescu a unui numar de 8 tarani din Vadu-Rosca, pentru simplul motiv ca acestia nu au vrut sa inttre in colectiv.
Uciderea de catre acelasi ceausescu a cateva mii de Oameni nevinovati in Decembrie 1989.
Foametea si frigul din perioada 1980-1989.
Cultul desantat al personalitatii.
...Si multe alte crime!
bey Floriane radu mami, dar nu ti-a zis deja YON ca aia erau instigati de bvolsevici si nu vroiau doar revendicari ci chiar bolsevizarea tarii?
inainte sa ti spuna aceste lucruri(INTERESANTE SI NESTIUTE DE MINE DE PILDA) despre MANIU ti-a zis si cum sta cu niste bolsevici de ai tai ce au pus o de nota zece de pamant de flori la Lupeni. Eu nu i plang, asa ca boceste-i tu comunistule stalinist care il aperi si feliciti pe criminalul asta snapan la veterani! Bunicu meu a murit in Tatra si nu i au dat veteranii familiei mele din tara nimic ca vezi doamne nu e cazul.
Radu Florian
Tupeul si nesimtirea criminalilor comunisti, tradatori de tara si platiti de rusi, chinezi sau coreeni, nu se dezminte! Dupa 90 ar fi trebuit sa umpleti puscariile, sa fiti rasi de pe fata pamantului! Gm.
Mai Floriane baiete tu nu te mai potolesti ?
Tu visezi istorii alternative.
Comunismu este mort. Culmea mort cf propriilor sale canoane - a devenit frna in calea dezvoltarii fortelor de productie. Sezi ma bland si vezi-ti de treaba, Sau cauta-ti una.
unire sau cucerire
maniu,un avocat ambitios,cu o cultura occidentala,a crezut ca face un bine ardelenilor de limba rumina,reusind sa fie acceptata cucerirea ardealului ca o unire,a realizat pe parcurs ca diferenta culturala intre regat si ardeal nui permit viziunea,dar era prea tirziu,azi comunistii capitalisti ii folosesc numele ptr continuarea....
Ion Popescu
NU, nu, nu, VOI sa va asumati crimele de la Lupeni, 1907, 1918, Grivita etc, pentru simplul motiv ca ale voastre au fost PRIMELE :D
Si pe urma sa veniti sa va dati cu parerea despre Pangratiu, un om care nu a facut probabil decat sa le plateasca o polita celor care-l asuprisera pana atunci.
@Radu Florian
Am citit mai multe din postarile tale si am o intrebare : cum te definesti, comunist, crestin, sau ambele? Vad ca esti contra burgheziei si intelectualilor, dar cu religia cum stai? Si ce pozitie ai intre nationalisti si internationalisti?
Incerc sa inteleg ceva coherent.
@Gogu
Internationalist, evident. Numai unirea internationala a muncitorilor va putea dobori capitalismul mondial.
Radu Florian
Fanatic, pana una alta, peste tot pe unde au trecut comunistii tai au lasat numai crime, distrugeri, foamete, razboaie! Exemple? Cate vrei! Rusia, China, Cambogia, Cuba, Laos, Coreea si nu in ultimul rand, Romania! Gm.
De ce abia acum ?
Desigur ca aceste lucruri se stiu de cand s-au intamplat, iar de vorbit despre ele presupun ca s-a putut imediat dupa Revolutie. Cred ca astfel sunt justificate intrebarile mele: de ce abia in 2009 s-a facut deshumarea si de ce abia acum s-a sesizat procuratura ? Domnul Marius Oprea se pare ca vorbeste despre alte cazuri, fara sa ni se spuna ceva despre cazul discutat aici (cand a ajuns la procuratura si de ce asa tarziu). Tot d-l Oprea
nu ne spune cine nu doreste condamnarea comunismului:daca asta se datoreaza justitiei, legilor existente sau poate presedintelui actual al tarii. Lasand lucrurile sa cloceasca in ambiguitate si intr-o scaldatoare politica, nu mi se pare ca domnul Marius Oprea face cu adevarta ceva concret pentru pedepsirea criminalilor si reabiltare victimelor.
mai MORBIDUS istoricul OPREA A SPUS O CLAR in repetate randuri ca acea condamnare a comunismului facuta de Basescu dupa multe insistente e o kacealma basista deci se intelege chiar si din articol CA DE VINA E BASESCU
ma mir ca tu care ca si FLORY il tineti in brate pe betivan, mai pui in discutie cine e de vina. Apropo, bine ca dadui de tine, ia cauta mi tu mie ceea ce ieri surioara ta de confidente pidiliste FLORY spunea in stilul tipic al securistilor care il acuzau pe Coposu cum ca ar fi venit din occident si nu a mancat salam de soia cu voi etc...asa zicea ieri de doi dusmani ai tai antibasisti asa ca, ia cauta tu ce eea ce surioara ta ce pare a fi si ea scolita de departamentul minciunii si calomiei Stefan Gheorghiu a zis ieri despre "clientii' tai pe care i-ai vrea pe rug, Yon si Motanul. Ma mir ca nu esti cu arhiva inn brate ca nu e asa greu de scotocit textul de care zicea tanty, tanty de Texas... cazuta n nas, zicea ca acum 10 zile.Cat priveste cele zise de tine am citat deja mai sus un raspuns aseara
Morbidus: De ce Basescu n-a luat niciodat atitudine?
Era de datoria lui sa o faca, sa impusioneze cercetarile si sa aduca vinovatii in fata judecatii? Pt simplul motiv ca si el e unul dintre ei, au mancat toti aceesi paine manjita cu sange! El a facut doar panarama cu condamnarea la misto a comunismului, de au cazut toti fazanii in bot ca bo-bocii! Rusine! Gm.
Morbidus vezi spune i lui Flory ca i-am postat lui Radu Florian ca eu am folosit inca din ceausism sintagma "PARTID COMUNIST_CRESTIN"_
ti-am raspuns si eu si constat ca si Garfield te-a bagat in seama ca pe un vechi interlocutor cu mana pe topor(e vorba de tine desigur ca motanul nu plesneste cu toporul ci cu piciorul si co2-ul)dar taci ca mortu'n papusoi, nu ai replica sau esti la o cafelutza de barfe pidiliste cu Florycika neichi draga, cand te-oi prine-ti dau o braga, ca eu sunt din Brailitza, vand braga cu cobilitza.....
DREPTATE ORICAND
DE CE CRIMELE COMUNIMULUI NU SUNT ASIMILATE CRIMELOR IMPOTRIVA UMANITATII. TOTI CRIMINALII CARE MAI TRAIESC TREBUIE ADUNATI SI PEDEPSITI. CE FACE PROCURORUL GENERAL, CE FAC POLITICIENII TARII ? NU CUNOSC CA COMUNISMUL S-A IMPUS IN ROMANIA NUMAI PRIN CRIME? NU EXISTA VOINTA PENTRU ADEVAR. CUM PUTEM PLATI PENSII UNOR IUDA CARE NE-AU OMORAT SEMENII ? CRIMELE DE ACEST FEL NU SE POT NICIODATA PRESCRIE TOVARASILOR GUVERNANTI. SE AUDE...PDL-ilor, PSD-ilor SI TOATE CELELALTE SCURSURI SI LEPRE POLITICIANISTE ?????????
daca nu i ati vrut pe taranisti ci pe securistii fesenisti aveti guvernul protejarii securistilor si comunistilor asasini.
iar cand cu chiu cu vai a aparut un guvern condus de taranisti intr-o alianta de necesitate caci nu erau majoritari, aliatii pd-isti in frunte cu BASESCU au torpilat guvernul Ciorbea caci nu se puteau intelege cu incapatanatul incoruptibil de motz care vroia reforme si cinste politica ceea ce nu corespundea planurilor manipulatorului flotei.Ca e asa priveste cine sunt bogatani baroni, fostul PM V.CIORBEA sau seful serviciilor secrete taty al Ebey si FAMILIA EBEI?
Nu e singurul
Din pacate, nu e singurul criminal din fosta securitate care sa fi comis acte de tortura! Ceilalti unde sunt?!!!
Catrte banel
Mi-e rusine de rusinea ta! Mi-e rusine ca indivizi catine exista!
care pe care
sigur ca crimele sunt de condamnat dar
oare astia care s-au intitulat "partizani" cati nevinovati au ucis? ei aveau voie sa ucida? coborau din munti si se rafuiau nu numai cu puterea dar si cu satenii care refuzau sa le dea alimente. mai ales nopatea. de ce aveau ei voie sa ucida sateni sau chiar militari in termen. Povestea un cetatean din Brasov ca fratele lui mai mare (19 ani la vremea aceea fiind incorporat militar in termen ) a fost trimis cu batalionul in zona muntilor Fagaras si in timp ce era in invoire cateva ore dumineca , intr-o comuna pe o ulita a fost impuscat mortal de un "partizan" cu care s-a intalnit . desi militarul in termen era neinarmat si nu il stia pe acest individ. Asta cum se cheama? nu crima? sau aia aveau voie ori ce? crimele lor nu pot fi condamnate? Bataie de joc.
Mosu
De ce mai traiesc canalii din astea!De ce nu se gaseste cineva din Noua Dreapta,si sa-l vizitezee cu un ciocan,plaesii lui Stefan