"Atalanta", spaima piraţilor

"Atalanta", spaima piraţilor

Militarii americani şi români au pus la punct strategia de luptă împotriva piraţilor somalezi.

La sfârşitul lunii trecute, distrugătorul american USS Vella Gulf s-a aflat în portul Constanţa, unde a efectuat câteva exerciţii împreună cu fregata românească "Regina Maria". Timp de cinci zile, nava americană a "predat" românilor exerciţii cuprinse în planul de pregătire pentru a participa la misiuni antipiraterie în cadul Operaţiunii Atalanta. Piraţii secolului 21 Exerciţiile recente au menirea de a stabili proceduri şi moduri de acţiune standard, având în vedere că acest gen de luptă este inedit pentru Forţele Armate Române. În acest an, cealaltă fregată a României, Regele Ferdinand este desemnată să participe la operaţiunea din Golful ADEN, în cadrul EUNAVFOR Somalia. În largul coastelor Somaliei au existat cazuri în care piraţii, disimulaţi în pescari, au atacat o serie de nave, chiar şi militare. Ce presupune intervenţia Militarii special antrenaţi pentru astfel de misiuni acţionează de la bordul elicopterelor, pătrund în zona periculoasă, o securizează şi asigură accesul colegilor care urcă pe nava suspectă. Următorul pas presupune verificarea documentelor de călătorie, inspecţia navei, a în căr căturii şi a echipajului de la bord. Dacă se constată că respectiva navă desfăşoară activităţi de piraterie, se trece la acţiune, care poate merge până la arestarea suspecţilor şi predarea lor autorităţilor de la ţărm. Supraveghere maritimă În cadrul acestor operaţiuni internaţionale, nava românească va participa la supravegherea maritimă a zonei, la observarea şi monitorizarea navelor mici şi ambarcaţiunilor care împânzesc zona. Pe motiv că nu cunosc limba engleză, cei mai mulţi dintre aşa numiţii pescari somalezi refuză să se supună controalelor din partea navelor par ticipante la misiunea Atalanta. Acesta este şi motivul pentru care militarii trebuie să folosească un limbaj universal pentru a convinge "pescarii" să li se inspecteze am barcaţiunile. SIMULARE. Militarii se pregătesc pentru capturarea răpitorilor FOTO: WWW.NAVY.RO Condiţii nefavorabile Antrenamentele au avut loc în condiţii de atenţionare de vânt puternic, care a depăşit 20 de metri pe secundă. În acest caz, dintre exerciţiile programate nu a mai avut loc misiunea ce presupunea lansarea la apă a ambarcaţiunilor rapide, toate celelalte obiective fiind îndeplinite. Clopotul de pe USS Vella Gulf Regulamentele in ternaţionale prevăd dotarea navelor cu un clopot pentru emiterea semnalelor pe timp de ceaţă. Potrivit publicaţiei "Observatorul militar", şi distrugătorul american are un astfel de clopot, însă ceva mai mare. Pe interior sunt gravate numele copiilor membrilor echipajului, copii care au fost botezaţi în acest clopot. În cadrul unor ceremonii religioase prin diferite porturi ale lumii, clopotul a fost folosit drept cristelniţă, fiind demontat şi montat de câteva zeci de ori. Fiecare copil nou botezat a însemnat cu numele său vechiul clopot. "Acţiunea conjugată pe mare, în comia unei nave care a participat deja la operaţii în Golful Aden, este un câştig.“ VALENTIN IACOBLEV, comandant Regina Maria RĂPIRI PENTRU RECOMPENSE Trei marinari români, eliberaţi anul trecut Ultimul incident în urma căruia au fost răpiţi şi marinari români a avut loc în urmă cu un an. Pe 28 februarie, nava Dover, cu trei marinari români la bord, a fost eliberată de piraţii somalezi. "Conform procedurilor standard, eliberarea navei a fost posibilă în urma negocierilor purtate de către compania proprietară a navei şi a eforturilor autorităţilor abilitate", se arată într-un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe. Nava aparţinea unei companii greceşti. COSTURI Somalia, centrul pirateriei moderne Pirateria din Somalia a costat, la nivel mondial, aproape 7 miliarde de dolari în 2011, din care 2 miliarde în operaţiuni militare, echipamente şi gărzi armate pentru a proteja navele, potrivit unui studiu al unei organizaţii americane, citate de AFP. Din această sumă, circa 2,7 miliarde de dolari au fost cheltuţi, anul trecut, pe combustibil. Răscumpărarea medie plătită piraţilor a crescut de la 4 milioane de dolari în 2010, la 5 milioane în 2011. Valoarea totală a răscumpărărilor s-a ridicat, anul trecut, la 160 de milioane. Piraţii care operează în statul somalez, au desfăşurat 237 de atacuri în 2011. Citiţi şi:

  • Crucişător cu sistem antirachetă, la Constanţa