Căderea Guvernului pro-european de la Chișinău: Comportamentul suicidar al clasei politice din Republica Moldova | PULSLUL PLANETEI

Iulian Chifu
Autor: | | 11 Comentarii | 3199 Vizualizari

Joi, 29 octombrie, Guvernul Republicii Moldova a căzut printr-o moțiune de cenzură inițiată de către partidele anti-europene de la Chișinău, Partidul Socialiștilor pro-rus, al lui Igor Dodon și Partidul Comunist al lui Vladimir Voronin, susținuți de Partidul Democrat al lui Marian Lupu și Vladimir Plahotniuc, partid membru în coaliția pro-europeană.

Unii ar putea decrata ziua de ieri drept momentul istoric al deturnării definitive a Republicii Moldova de la cursul european și reorientarea spre Mama Rusie. Și nu ar greși neaparat. Uitându-se la componența monstruoasei coaliții care a dărâmat guvernul și la perspectivele de formare a unei noi coaliții, lucrurile ar fi simplu de interpretat, și bazate pe un număr mare de argumente.

Eu sunt mai circumspect în politicile de la Chișinău. Aștept să văd cum vor arăta chinurile facerii unui nou guvern, musai pro-european, după cum zice Marian Lupu, președintele de jure al PDM. Apoi pentru că nu sunt neaparat înclinat să dau crezare imaginii statului capturat de un oligarh, aștept să văd formarea noului guvern înainte de a mă pronunța, fără să accept ca reale scenarii urzite în laboratoare pentru a prelua puterea deplină în stat, a-i îngenunchea pe cetățenii Republicii Moldova. În egală măsură, sunt un dușman complet al acțiunilor unilaterale decise în afara cadrului constituțional al unui stat, când un ucenic vrăjitor crede că poate controla o țară, o societate, un popor.

Ceea ce nu putem nega este că drumul pro-european al Republicii Moldova a primit o lovitură puternică. Poate chiar mortală. Nu putem nega că votul cetățenilor din 30 noiembrie a fost pervertit la nici un an de la alegeri și, după două guverne pro-europene succesive, unul de stagnare cu durata de viață de 8 luni și unul care a supraviețuit o vară, coaliția pro-europeană a fost doborâtă de votul la moțiunea de cenzură anti-europeană. La care s-a alăturat și a votat voios un partid din opoziție, de stânga, PD.

Pe de altă parte era clar că Guvernul Streleț nu mai avea majoritatea. O resetare și o coaliție mai largă era necesară. Însă dărâmarea propriului guvern pro-european, de pe pozițiile anti-europeane nu e o mișcare politică de bun augur, trimite Republica Moldova în haos și instabilitate, poate chiar în faliment și încetare de plăți. Însă sigur marchează momentul unei abordări confruntaționale, emoționale, vindicative la nivelul politicilor de coaliție, situație care nu anunță nimic bun.

Cum ar putea un partid, cel mai mare din coaliția pro-europeană, să revină la masa negocierilor, să accepte eventual prăbușirea de imagine și votul pentru un guvern condus de PDM, atunci când a fost umilit, a primit lovitura de imagine a arestării președintelui său, Vladimir Filat, rămas singurul vinovat pentru corupția de la Chișinău, a primit lovitura prăbușirii guvernului pe care-l conduce prin înfigere unui cuțit în spate de la partenerul său de coaliție și, mai mult, este aliniat să voteze ce i se impune.

Avem de a face cu o politică de forță, nu cu una de negociere, compromis și aliniere a intereselor. Iar lipsa cronică de încredere între PLDM și PDM nu face altceva decât să excludă alierea celor două partide după votul de joi. Mai mult, unica formulă de a menține “vectorul pro-european” nu este decât aceea de a rupe PLDM, de a îl fracționa și distruge și de a lua deputații la bucată pentru formarea viitoarei coaliții. La nici un an de la votul cetățenilor, Parlamentul ar fi făcut vraiște, cel mai important partid de la guvernare fiind destructurat.

Ce aștepeată România? În primul rând cred că principalul interes este ca Republica Moldova să nu-și schimbe vectorul de dezvoltare spre Est, spre Rusia. Apoi, dacă e posibil, să avem un guvern pro-european. În al treilea rând, Guvernul să facă reforme, măcar pe cele la care s-a angajat prin Acordul de Asociere și Acordul de Liber Schimb. Apoi să combată corupția, să apere independența justiției și să edifice statul de drept. Dar România va trebui să privească Republica Moldova pragmatic și atunci când Chișinăul se ocupă de răzbunări politice, rivalități de afaceri și se îndepărtează de drumul european. Însă această perspectivă aduce costuri politice și de securitate României și cineva trebuie să-și asume responsabilitatea unei asemenea evoluții.




Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
loading...