Comori de artă din colecția de pictură Ion Chiricuță

Comori de artă din colecția de pictură Ion Chiricuță

O întâlnire mai puţin obişnuită are loc pe 16 mai la Art Safari în Clădirea Ciclop din Bulevardul Magheru, în Sala de conferințe de la etajul II, de la ora 12.00. Este vorba despre lansarea de carte „Comori de artă din colecția de pictură Ion Chiricuță”, catalog apărut la Editura ARGO ART PUBLISHING – UNARTE de curând.

Printre invitaţii care vor lua cuvântul şi vor răspunde întrebărilor celor prezenţi se numără Ruxandra Garofeanu, istoric și critic de artă, prof. dr. Ion Christian Chiricuță şi Adrian Buga, istoric și critic de artă. În cadrul aceleiaşi întâlniri va avea loc o prezentare parţială a proiectului multimedia „Pictura prin Sunet”, film la care şi-au adus contribuţia Adrian Păduraru - actor, Victor Bortaș – fotograf, Eugen Kelemen - monteur film, Cosmina Chituc - Square Media, Jean Philippe Guilbert – colecționar, după un scenariu de Adrian Buga, istoric şi critic de artă.

Adrian Buga, istoric de artă, sau „principalul vinovat” al acestui inedit concept, ne-a spus că „Primul capitol, Pictura românească, cuprinde o selecţie a celor mai reprezentative lucrări ale colecţiei. Aici, prin fiecare detaliu fotografiat și prezentat, dorim ca parcurgerea vizuală a acestui catalog să tindă spre un cult al apropierii noastre de fiecare tușă a pensulei și lecturarea ei minuţioasă. Dezvoltarea aceasta, interioară operei de artă, a experienţei detaliului, transformă simpla privire într-o artă a înţelegerii prin contactul intim – o artă la rândul său –, care ar trebui reînvăţată și îmbogăţită cu trăirile colecţionarului, cu tâlcurile apropierii sale de fiecare milimetru al pânzei, cu alegerile și accentele personale”.

Al doilea capitol este format dintr-o selecţie a lucrărilor de Pictură străină din colecţie. „Și aici apropierea de pensulaţie, de detaliul tușei, ne stă la îndemână. Amănuntul, detaliul de așternere a culorii prezentat într-un efect macro, are statutul de „cadru în cadru”, de microcosm, iar lucrările din Școala italiană de pictură, în special cele cu temă religioasă, sunt însoţite de un studiu iconologic. În felul acesta dorim să accentuăm miza importantă ce se regăsește în prezentarea completă a inventarului colecţiei, realizată după criterii muzeale. Modul de lucru pe care l-am abordat pentru al treilea capitol, intitulat Inventarul total al colecţiei Chiricuţă, este unul tehnic. Aici ne propunem să prezentăm fiecare tablou faţă-verso, considerând că spatele unei lucrări conservă straturi succesive ce poartă amprenta atât a timpului în care a fost creat cât și a celui în care a circulat. Etapele pregătitoare realizării inventarului au urmărit: fotografierea fiecărei lucrări; stabilirea datelor tehnice: autorul, titlul lucrării, tehnica de lucru, dimensiunile în centimetri, locul semnăturii, datării și localizării; elemente particulare (etichete de expoziţie, dedicaţii, însemnări și ștampile). În textul introductiv, folosind o amplă bibliografie, voi încerca să analizez și să prezint individual fiecare lucrare și autor, atât printr-o integrare în universul specific, cât și din perspectiva alegerii operei, a însemnătăţii ei distincte și a conexiunilor într-o directă legătură cu efectele opţiunii de a construi o colecţie în plină epocă comunistă, regimul din care profesorul Ion Chiricuţă a încercat să evadeze prin Artă”, a încheiat Adrian Buga.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prof. dr. Ion Christian Chiricuță a ţinut să amintească faptul că „Prin conceptul și munca lui Adrian Buga se transmite o «parte din sufletul colecţionarului» și albumul capătă acel «ceva deosebit» care-l va face pe cititor să devină «privitorul» însoţit de Ion Chiricuţă pe întreg parcursul «vizitei» în universul artistic al colecţiei. Redarea detaliilor din lucrările fiecărui artist ales, apropierea de pensulaţie, de detaliul tușei, ne stă la îndemână, iar amănuntul, detaliul de așternere a culorii prezentat într-un efect macro, va oferi o nouă dimensiune și profunzime în descifrarea acelei trăsături definite ca «individualitate și amprentă» specifice fiecărui artist în parte – de fapt, «semnătura» care îi certifică originalitatea lucrării, lucru extrem de apreciat de Ion Chiricuţă. Sper ca privind fiecare lucrare din album să aveţi revelaţia și să înţelegeţi «de ce a ales tocmai acest tablou» colecţionarul”.