Turism

Croazieră pe Bosfor, printre palate şi fortăreţe

Autor: | duminică, 04 octombrie 2009 | 0 Comentarii | 0 Vizualizari
Deşi apa nu este la fel de albastră ca în insulele greceşti, o croazieră pe Bosfor, departe de aglomeraţia de pe străzile Istanbulului, oferă nu numai peisaje spectaculoase, ci şi o adevărată lecţie de istorie despre cosmopolitul oraş-poartă între Europa şi Asia.

Cursa cu feribotul durează ÅŸase ore  ÅŸi costă 20 de lire turceÅŸti (aroximativ 10 euro), însă pentru cei grăbiÅ£i se organizează ÅŸi curse scurte, de numai o oră, la preÅ£ul de 10 lire.

TuriÅŸtii se îmbarcă de pe cheiul Eminonu, aflat la întretăierea Cornului de Aur cu strâmtoarea Bosfor, unde în urmă cu mai bine de cinci secole se afla uriaÅŸul lanÅ£ ce bloca accesul navelor în Cornul de Aur. Aflat în oraÅŸul vechi, cheiul este înconjurat de moschei ce îÅŸi înalţă minaretele lor subÅ£iri din toate părÅ£ile.    


DOLMABAHCE. Mândria sultanilor otomani din secolul XIX este unul dintre cele mai vizitate locuri din Istanbul

Construit într-o îmbinare de stiluri europeane, de la baroc ÅŸi rococo la neoclasic, palatul ridicat din ordinul sultanului Abdulmecit I ar putea să rivalizeze cu reÅŸedinÅ£a regilor FranÅ£ei din secolul al XVII-lea. Ba mai mult, ghizii chiar se mândresc că Dolmabahce „este mai frumos decât Versailles-ul”.

Mult mai tânăr decât cel pe care vrea să îl concureze, Dolmabahce a fost înălÅ£at la jumătatea secolului al XIX-lea, într-o perioadă în care Imperiul Otoman se dechidea tot mai mult influenÅ£elor occidentale ÅŸi încerca să scape de eticheta de stat înapoiat. Totodată, sultanul Abdulmecit I voia să le arate europenilor că statul său nu merita numele de „omul bolnav al Europei” ÅŸi că dispunea de suficienÅ£i bani pentru a-ÅŸi permite să construiască o bijuterie din marmură, aur ÅŸi cristal. De pe vas, turiÅŸtii văd faÅ£ada din marmură de 284 de metri, dar ÅŸi opulenta Poartă Imperială, în faÅ£a căreia se află garda de onoare.

Călătoria pe apele strâmtorii face un salt peste secole, iar pasagerii ajung faţă în faţă cu uriaÅŸul pod Bosfor, lung de un kilometru ÅŸi jumătate ÅŸi lat de 40 de metri. Terminat în anul 1973, podul suspendat a fost prima legătură permanentă dintre Europa ÅŸi Asia.


PESTRIÅ¢. De la roz la maro, vilele sunt vopsite în cele mai inedite culori

Câte o ambarcaÅ£ie „parcată” în faÅ£a casei înlocuieÅŸte maÅŸina ÅŸi lasă la vedere frânturi din bunăstarea tihnită a norocoÅŸilor care au o casă de vacanţă chiar în oraÅŸul în care locuiesc. Grădini luxuriante, terase ÅŸezlonguri ÅŸi măsuÅ£e elegante ÅŸi balcoane largi întregesc farmecul locului.


CAPÄ‚TUL CÄ‚LÄ‚TORIEI. Marea Neagră se vede, albastră, în depărtare

Deoarece nu există taxă de intrare, vizitatorii se pot cocoÅ£a în voie pe zidurile din cărămidă, ce datează din epocă bizantină. Prin râpele sale adânci, faleza abruptă, apa albastră ÅŸi clară ÅŸi ierburile uscate, locul aminteÅŸte de înfăţiÅŸarea sălbatică a unora dintre insulele greceÅŸti.


LA CETATE. Din fortăreaÅ£a bizantină nu au mai rămas decât ziduri

Pentru acest colÅ£ de lume s-au luptat de-a lungul timpului bizantinii, genovezii ÅŸi otomanii, iar un lanÅ£ masiv era întins aici de-a lungul Bosforului pentru a bloca accesul navelor duÅŸmane, asemănătorul celui de la Cornul de Aur.

DeÅŸi sătenii din Anadolu Kavagi erau pescari, se pare că unii dintre ei au făcut piraterie ÅŸi aprindeau focuri pentru a dezorienta vasele, atacându-le apoi în locuri strâmte. Acum, ocupaÅ£iile locuitorilor au redevenit paÅŸnice, iar peÅŸtele mâncat la restaurantele de lângă ponton, pe malul Bosforului, încheie cu gust călătoria.


SPUNE-TI PAREREA

Libertatea

B1

RTV

Realitatea

Unica

Ziare.com

Capital

Doctorul Zilei

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.