Croitorul redingotelor

Croitorul redingotelor

Alexandru Ciucu are propria alternativă la industria italiană a modei de lux.

Pentru un costum e necesar să treci de cel puţin trei ori prin croitoria lui Alexandru Ciucu, din interiorul fostei fabrici de textile APACA. De fiecare dată, designerul asistă la probe, măsoară, desenează cu creta, taie, compară, asortează. „La prima întâlnire, oamenii se îndrăgostesc. De ţesături, de costume, chiar şi de atelier. Apoi, este mai puţină poezie, totul e tehnic“, explică el.

Alexandru Ciucu (32 de ani) are singura croitorie de lux pentru bărbaţi din România. El este fiul din lanţul de magazine specializat tot în costume bărbăteşti „Tata şi Fiul“ şi mai are, împreună cu tatăl său, lanţul Samric, tot de costume bărbăteşti. A terminat Finanţe - Bănci, deşi toată viaţa şi-a petrecut-o printre baloturile cu ţesături şi tipare.

„Executăm costume la comandă“, scrie la intrarea în croitoria lui Ciucu junior. Toată istoria fostei fabrici APACA, plină de controverse, se derulează până la intrarea în atelierul lui Ciucu. Aici, toată apăsarea clădirii construite tocmai pe vremea lui Cuza se risipeşte. După uşa elegantă din lemn masiv, se desfăşoară metri de material scump, zeci de costume, papioane, fracuri şi redingote, totul învăluit în aromă de espresso, cel mai bun din oraş, după cum îl recomandă Ciucu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Din lohn, în marcă proprie

A decis să-şi înceapă propria afacere pentru că oricum lucra printre ţesături, la firma tatălui său, Samric. „La un moment dat, prietenii mei mi-au spus că aş putea să fac o afacere bună dacă aş începe să-mi cumpăr ţesăturile şi să produc costume pentru piaţa internă. Simţeam ca o problemă de «branding» mă împiedica să-mi creez propria afacere. Nu ştiam unde voi desface, nu aveam încă un nume. Am făcut, cu tatăl meu, un magazin Samric în faţa fabricii, însă nu era tocmai ceea ce-mi doream“, îşi aminteşte Alexandru Ciucu.

Numele unui client pentru care lucra în lohn - „Michael&son“ - i-a dat ideea pentru o nouă marcă. „La acea dată, nu mă simţeam pregătit să-mi pun numele pe o linie de haine. De aceea am ales «Tata şi Fiul».“ Asta se întâmpla în urmă cu opt ani, când Ciucu avea doar 24 de ani. Între timp, câteva cursuri de specialitate la Milano i-au dat încredere să meargă pe propriul lui nume, iar atelierul de croitorie îl defineşte „cap coadă“.

„La un moment dat, vreau să mă mut cu atelierul de croitorie undeva în centru, aşa cum este şi în Italia. Însă, acum, preţul exorbitant al spaţiilor comerciale mă împiedică să fac mutarea aceasta“.

De o viaţă în APACA

„M-am născut în Giuleşti, dar mă simt de parcă toată viaţa am fost aici“, spune Ciucu despre fosta fabrică APACA. „Am asistat la multe evenimente aici. Cel mai fascinant pentru mine era mulţimea de oameni. Înainte de ’89 lucrau în fabrică 20.000 de oameni, era un adevărat oraş aici.“ Acum, în diferitele firme de textile de pe platforma APACA mai lucrează cel mult 2.000 de oameni.

Dragostea pentru textile vine de la bunica, la tată şi mai apoi la fiu. Bunica lui Alexandru Ciucu lucra, în anii ’50, tot la APACA. „Atunci, în fabrică doar se tăiau ţesăturile, care erau apoi cusute de fiecare croitor, acasă la el. Tata lucrează în fabrică de la 14 ani, a terminat Facultatea de Textile la Iaşi şi s-a întors aici ca inginer. Era imposibil ca eu să nu devin croitor“, spune el. Imediat după Revoluţie, fiecare secţie a APACA a fost privatizată, iar tatăl din asocierea Tata şi Fiul, pe numele lui tot Alexandru Ciucu, era şeful uneia dintre secţii şi a fost parte din procesul de privatizare.

„După privatizare, lucram doar în lohn. Pentru Hugo Boss, Stefanel, Steilmann, YSL, H&M şi afacerea mergea bine. Când am vrut mai mult, am deschis magazinul de la poarta fabricii, iar apoi am mers pe conceptul «Tata şi Fiul». Cu croitoria am trecut la un alt nivel“, spune Ciucu junior.

COSTUME

Se poartă glamour

În atelierul lui Alexandru Ciucu se fac costume business şi de ceremonie, mai scumpe decât ceea ce există în prezent pe piaţa românească. „Îmbrac şi vedete, şi oameni de afaceri şi chiar politicieni. Am clienţi chiar şi de la Arad, din Iaşi. Vin la mine în special viitori miri, care vor ceva foarte special pentru nunta lor“, spune Ciucu. „Se poartă foarte mult redingotele şi în special cele în culori deschise şi din ţesături fine. Însă doar pentru miri, este o ţinută prea specială pentru alte evenimente“, mai spune croitorul. În planurile lui Alexandru Ciucu intră şi colaborări cu trupe de teatru. „Îmi văd costumele pe scenă. Este un vis pe care îl am de mulţi ani şi pe care îl voi pune în aplicare în curând“, spune el.

AFACERILE CELOR DOI ALEXANDRU CIUCU

Samric

Este primul magazin propriu de haine bărbăteşti al familiei Ciucu. De la privatizarea APACA, familia Ciucu sa concentrat doar pe producţie în lohn. Se producea pentru nume mari, precum Hugo Boss sau Stefanel. Din 1997 au început, însă, să producă costume bărbăteşti şi pentru piaţa internă.

> Preţul mediu al costumelor: 400 lei > Magazine: 4 > Venituri anuale: 230.000 de euro > Concurenţi direcţi: House of Art, Tara Fashion

Tata şi Fiul

Primul magazin Tata & Fiul a fost deschis pe 18 decembrie 2000, într-un spaţiu propriu de pe Calea Moşilor. Lanţul s-a extins în Bucureşti şi apoi în Timişoara şi Braşov, în spaţii comerciale deţinute de familia Ciucu. Preţul exorbitant al spaţiilor comerciale i-a încetinit expansiunea.

> Preţul mediu al costumelor: 700 lei > Magazine: 5 > Venituri: 500.000 de euro > Concurenţi: Dinasty, Steilmann, Bigotti

„Alexandru Ciucu“

Singurul atelier „Alexandru Ciucu“ funcţionează de trei ani în fosta fabrică APACA. Ciucu se gândeşte să-şi mute afacerea în centrul Capitalei, după modelul designerilor italieni, însă preţul mare al spaţiilor comerciale îl ţine încă pe loc.

> Preţ mediu al costumelor: 2.500 lei > Magazine: 1 > Venituri: 150.000 de euro > Concurenţi: nu are, este singura croitorie de lux din România pentru bărbaţi