Cum a jumulit Bechtel statul român

Cum a jumulit Bechtel statul român

Compania Naţională de Autostrăzi i-a plătit societăţii americane preţuri de până la trei ori mai mari, pentru materialele de construcţii achiziţionate, decât cele practicate de firmele autohtone.

Preţurile astronomice încasate de Bechtel în România au fost posibile din cauza anexelor secrete din contractul încheiat cu statul român pentru construcţia Autostrăzii Transilvania.

Până în prezent, pentru lucrările efectuate de compania americană, 52 de km la tronsonul Câmpia Turzii- Gilău şi 41% din cei 64 de kilometri de la Suplacu de Barcău- Borş, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a achitat 1,5 miliarde de euro.

Anexele secrete cuprind preţurile materialelor de construcţii pe care CNADNR le-a acceptat la plată şi care sunt de câteva ori mai mari decât cele ale marilor companii româneşti. Pentru tronsonul Câmpia Turzi–Gilău, preţul betonului decontat de statul român a fost de două ori mai mare decât cel practicat de marii producători. Acest beton a fost produs de compania americană la staţia de la Săvădisla, judeţul Cluj, fapt ce îl face şi mai ieftin. Pentru "betonul slab 15N", preţul decontat de Bechtel era de 124 de euro/tonă în timp ce la staţiile de betoane ale diferiţilor producători costa 70 de euro.

Ne puteți urmări și pe Google News

1.000 de euro pentru un metru pătrat de iarbă

Aceste sume aberante acceptate la plată conform contractului au făcut ca preţul unui km de autostradă să ajungă la 16 milioane euro, faţă de un cost normal de 5,5-6 milioane euro. De departe cel mai mare profit pe care Bechtel l-a încasat a fost făcut din "însămânţările de iarbă pe marginea autostrăzii". Preţul pentru fiecare metru pătrat, decontat pentru luna aprilie 2009, la sectorul de autostradă Câmpia Turzii-Gilău a fost de 1.112 euro. În luna aminitită, Bechtel a încasat în total din însămânţarea de iarbă 155.587 euro.

Precizăm că datoriile foarte mari pe care statul român le are la Bechtel se referă la sectorul Turda- Câmpia Turzii.

Fier beton din Turcia la preţ dublu

Alte rubrici cu preţuri umflate vizează fierul beton, achiziţia de piatră şi de nisip. Documentele trimise spre decontare arată că, la capitolul fier beton, pentru "oţelul beton 37" Bechtel a primit 836,89 euro/tonă, în timp ce preţul pieţei era de 384 de euro/tonă. Diferenţa mare a fost pusă de specialişti pe seama faptului că Bechtel a importat fier beton din Turcia în loc să-l cumpere de la Combinatul de la Câmpia Turzii, la un preţ mai mic şi la o calitate mai bună.

Dimensiunea afacerii este dată de cantitatea de fier beton decontată în septembrie 2008: 16.000 tone, pentru care România a achitat 14 milioane euro. Dacă acelaşi beton ar fi fost cumpărat din ţara noastră, preţul ar fi fost de 6,1 milioane euro.

Preţul pietrei folosite pentru fundaţia autostrăzii sau pentru consolidarea terasamentelor diferă de la un cumpărator la altul. Piatra de umplutură a fost decontată la o valoare de 15,3 euro/mc, în timp ce preţul pieţei era de aproximativ 8 euro/mc.

Interesant este faptul că acelaşi tip de piatră, sortată pe diferite mărimi, a fost plătit de compania americană la preţuri care variază simţitor. În documentele obţinute de EVZ se arată că, pentru acelaşi tip de balast, "sort 0-200", preţul achitat era cuprins între 7,6 şi 10,25 lei/mc, în timp ce firma americană deconta acelaşi produs la preţuri de trei ori mai mari, respectiv 30 de lei/mc.

ANCHETE

Contracte dubioase în Balcani

Cu banii achitaţi de statul român pentru construirea tronsonului Câmpia Turzii-Gilău Bechtel ar fi putut finaliza 254 de km de autostradă în Kosovo. Premierul kosovar, Hashim Thaci, anunţa, anul trecut, semnarea unui contract pentru construirea a 117 kilometri de autostradă cu asocierea Bechtel- Enka pentru 700 milioane euro. Rezultă că americanii au cerut în Kosovo doar 5,9 milioane euro pe km. Potrivit datelor oferite de Ministerul Transporturilor, costul mediu al unui kilometru construit de Bechtel pe Autostrada Transilvania a fost de circa 16 milioane de euro.

Constructorul american nu are o reputaţie bună în Balcani. Atât în Albania, cât şi în Croaţia, contractele încheiate cu Bechtel au făcut obiectul unor anchete. Croaţii au întrerupt colaborarea cu Bechtel şi au decis să scoată la licitaţie tronsonul atribuit iniţial americanilor, după ce oficialii din Ministerul Transporturilor au fost acuzaţi de corupţie. (Cristina Sbîrn)

BUGET

60 de kilometri din Autostrada Transilvania, licitaţi până în 2012

Cristina Sbîrn

Compania de Autostrăzi ar putea scoate la licitaţie, până la finalul anului, două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania, în lungime totală de 60 de kilometri, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor.

"Tronsonul dintre Gilău şi Mihăeşti (24 km) va fi scos la licitaţie imediat ce va fi plătită o parte din datoria către Bechtel", a declarat, miercuri seara, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.

Astfel, în septembrie, vom avea prima licitaţie pe Autostrada Transilvania. Tot atunci, se va relua proiectarea la secţiunea dintre Târgu Mureş şi Câmpia Turzii, cu o lungime de 36 km. Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, acest tronson ar putea fi scos la licitaţie până la finalul anului, dar acest lucru depinde de proiectant.

Datele remise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) EVZ arată că, până la sistarea proiectării, a fost achitată către Iptana suma de 680.000 lei.

Un alt tronson proiectat de Iptana este cel care leagă Mihăeşti de Suplacu de Barcău, şi care are o lungime de 76 de kilometri. Proiectul de detalii de execuţie este finalizat doar pe o porţiune de 23 kilometri şi s-au achitat proiectantului circa 1,3 milioane de euro. Proiectarea a fost sistată în 2010.

3,8 miliarde euro pentru toată autostrada

Un singur tronson al autostrăzii nu are proiectant, respectiv cei 52 de kilometri care leagă Făgăraşul de Sighişoara. Pe alte două tronsoane, proiectarea a fost sistată în 2009, după ce li s-au achitat firmelor care realizau detaliile de execuţie circa 15,2 milioane lei. Scoaterea la licitaţie a celor şase tronsoane din Autostrada Transilvania, pe care Bechtel nu a intrat cu utilajele, la un cost de circa 7,2 miliarde euro/km, înseamnă că, la finalizarea lucrărilor, statul român va fi achitat pentru 415 kilometri de autostradă 3,8 miliarde de euro.

"Adrian Năstase ar trebui să-şi ceară scuze românilor de şase miliarde de ori pentru faptul că a încheiat un contract în detrimentul statului român", a declarat, ieri, premierul Emil Boc.

Citiți și:

  • Ambasadorul SUA: Soluţia în cazul autostrăzii Transilvania, un succes pentru toate părţile