Cum îi puteți stimula pe copii să-și facă singuri temele

Cum îi puteți stimula pe copii să-și facă singuri temele

Lecțiile pentru acasă nu ar trebui să dureze foarte mult. Cum nu pot fi ocolite, părinții trebuie să-și ajute copiii să învețe plăcerea de a-și face temele

Chiar dacă vi se rupe sufletul de mila celui mic, atunci când îl vedeţi că se lamentează când are de făcut o temă care nu îi place nu vă implicaţi mai mult decât este cazul. Adică nu le rezolvaţi dumneavoastră!

Acesta este sfatul psihologului. Există „premii”pe care le puteţi acorda copilului, ca să fie interesat de ceea ce face, ne spune psihologul Maria Verdi. Dar nu abuzaţi.

Înainte de î n c e p e r e a efectuării temelor, copilul trebuie să se relaxeze. Povestiţi ce aţi făcut peste zi, serviţi masa împreună. După ce s-a deconectat puţin şi înainte de televizor, computer, tabletă sau ce îşi mai doreşte el, cel mic trece la teme.

Ne puteți urmări și pe Google News

Spațiul de lucru

Un alt element important al efectuării temelor este locul. „Spațiul în care copilul își face temele este necesar a fi destinat acelei energii, fără obiecte, care ar putea să-i distragă atenția. Este bine ca sinapsele lui să funcționeze când învață / scrie doar pe această activitate. Dacă va mânca ceva, va scrie, se va uita și la TV sau va naviga pe internet în același timp, copilul se va disipa și va asocia toate aceste activități cu învă țatul”, mai explică psihologul. Aşadar, biroul la care lucrează copilul va avea pe el doar cărțile și caietele de școală, rechizitele școlare.

Stimulare

Copiii mici au nevoie să lucreze în liniște deoarece pot fi distrași cu ușurință de la ceea ce fac. „Este corect să întrebați copilul despre tema de acasă, unii spun cu sinceritate ce au de făcut pentru a doua zi. Ajutați copilul să înceapă tema, nu făcându-i tema. Stați alături de copil la birou. Micii școlari au nevoie de ajutorul părinților pentru a intra în rutină”, continuă specialistul.

Ajutorul

Mulți copii nu înțeleg că nu e de glumit cu tema și vor să se joace. Psihologul recomandă părintelui să stabilească, împreună cu copilul, regulile de bază. De exemplu: „Te poți uita la TV sau te poți juca pe Internet, după ce termini temele”. Și nu uitați să îl lăudați. „Încurajați-l când își face temele cu expresii de genul «Bravo, lucrezi foarte bine!». Aceste comentarii sunt foarte utile mai ales copilului de vârstă școlară mică, pentru a se concentra pe ceea ce face și pentru asimilarea mai ușoară a sarcinilor școlare. Oferiți ajutorul copilului doar dacă acesta îl cere. Stimulați-l să-și facă singur temele, lăudați-l. Dacă greșește, aratăți-i ce a facut bine și ajutați-l să vadă ce a greșit. Copilul școlar este în perioada de învățare a abilităților, greșelile sunt inerente. Încurajați–l să lucreze mai întâi pe ciorne și apoi să-și treacă tema pe caietul de curat cu care va merge la școală. Verificați tema înainte de a termina”, ne sfătuiește psihologul. Copilul nu trebuie certat. Dacă spunem copilului că nu lucrează bine sau că greșește, îi provocăm o reacție emoțională negativă, generăm conflicte atât ca părinte sau ca profesor, este de părere specialistul. „Reacția noastră negativă la greșelile lor – ca părinte sau profesor - blochează performanța, tocmai pentru că le-am generat disconfort. Ca răspuns la starea de tensiune, copilul va refuza să-și facă temele sau va minți că le-a făcut, le va face în grabă, fără a le acorda atenție”, spune psihologul .

Recompensele

Copiii doresc, de cele mai multe ori, să arate părinților ce au făcut. De aceea, spune psihologul, au nevoie de validare și apreciere mai mult pentru efort decât pentru performanță. La finalul temelor, specialistul ne sfătuiește să-i oferim recompense copilului. „Îi putem oferi un anumit interval de timp de vizionare TV, joacă pe calculator sau timp pentru joacă în aer liber. Stabiliți împreună cu copilul timpul necesar navigării online și supravegheați discret ce site-uri accesează. Folosirea fără măsură a internetului, pe lângă faptul că le diminuează complexul vitaminic B, Mg și Ca, creează dependență. Un copil anxios, timid, un copil care se simte singur mai mereu, are un deficit de serotonină și dopamină (hormonii stării de bine), iar prin activitățile care îi aduc plăcerea (internetul, telefonul inteligent etc.), creierul lui normalizează acești neurotransmițători. Ajutați-l să-și găsească abilitățile, să devină creativ, trăind în normalitate starea de bine, fără a fi nevoiți s-o preia artificial, din mediul virtual”, conchide specialistul.