Bani pentru partid. Cum șantajau inspectorii sanitar-veterinari supermarketurile pentru a primi șpagă

Bani pentru partid. Cum șantajau inspectorii sanitar-veterinari supermarketurile pentru a primi șpagă

„Evenimentul zilei” continuă dezvăluirile din dosarul în care șefii de la ANSVSA cereau mită de la firme pentru pomenile electorale ale PDL. Interceptările DNA și mărturiile unor directori de firmă arată modul în care operau inspectorii.

Detalii inedite apar în dosarul secretarului general adjunct al PNL, Marian Zlotea, fost președinte al Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Politicianul este judecat pentru corupție și constituirea unui grup infracțional organizat.

Potrivit interceptărilor DNA și a declarațiilor unor martori, subordonații lui Zlotea, 14 inspectori de la Direcția Sanitar – Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) din București și Ilfov cereau șpagă de la supermarketurile din București. Mita era folosită ca protocol la ANSVSA, la pomenile electorale ale fostului PDL sau cadouri pentru șefii politici.

Reprezentanții supermarketurilor au recunoscut la DNA că au dat mită inspectorilor DSVSA, pentru protecție sau pentru a nu primi amenzi. Printre acuzați, foști șefi din ANSVSA: Doina Lupu- director DSV București (40 de infracțiuni de luare de mită), Mădălina Podosu - director DSVSA Ilfov (27 de infracțiuni de luare de mită), Marius Hofman - director adjunct DSVSA București (33 de infracțiuni de luare de mită).

Ne puteți urmări și pe Google News

Protocol la cerere: scutece și detergenți

Adrian Telegescu, manager la Auchan, a declarat că șefa sa i-a spus să ofere ceva inspectorilor DSVSA. Valoarea protocolului era de 100-200 de lei/persoană: „Din punctul meu de vedere, magazinul funcționa aproape ireproșabil referitor la standardele sanitarveterinare”. „Îmi amintesc că doamnei Doina Lupu i s-au oferit pachete cu titlu de protocol, în perioada 2008 – 2009, de circa patru-cinci ori. Pachetele conțineau, conform dorinței acesteia, în special scutece și detergenți. De asemenea, îmi amintesc că aceasta a primit cu titlu de protocol și un radiator electric pe care l-a folosit la noul sediu al circumscripției sanitar-veterinare”, a declarat Telegescu.

„Au reacționat de parcă era o bombă atomică”

Laurențiu Pantazi, angajat la Penny Market – Fundeni a povestit cum exagerau inspectorii DSVSA. „Îmi amintesc că, în luna iulie a anului 2009, Robert Bejan și Marius Hofman au efectuat un control la magazin și chiar după sosirea lor, în plin control, a intrat în magazin o pasăre pe care aceștia au observat-o. Au început să reacționeze de parcă ar fi descoperit o bombă atomică. Bejan spunea că este foarte grav, că ne suspendă activitatea, deși observase și el că pasărea tocmai intrase în magazin și că nu ni se poate reţine vreo culpă. Și Marius Hofman a intrat în discuţie, susţinând cauza colegului, însă Robert Bejan era supărat nevoie mare. Îmi amintesc că aruncase pe jos cu telefonul mobil marca „Vertu” și că se scobea în ureche cu un pix marca „Mont Blanc”. La un moment dat, cei doi au ajuns în zona caselor de marcat, într- un loc în care noi aveam expuse articole de sezon. În momentul în care Robert Bejan a dat cu ochii de un balansoar s-a luminat la față și mi-a spus că era exact ce-i lipsea lui din curtea casei, că era chiar ce-și dorea soţia lui. Mi-a spus că și culoarea era potrivită, respectiv portocaliu. Se potrivea de minune cu ceva din decorul casei. La vederea balansoarului i-a trecut toată supărarea. Nici măcar nu s-a pus problema ca el să achite balansoarul pe care-l dorea. În ce-l privește pe Marius Hofman, acesta și-a ales mai multe produse...Sancţionarea magazinului, în contextul arătat mai sus, era abuzivă, întrucât nu ni se putea reproșa că tolerasem în magazin păsări care ar fi putut infesta produsele alimentare. Consider că Robert Bejan a exploatat momentul”.

„Când mai mâncăm și noi un pește din ăla bun?”

Șefa DSVSA București, Doina Lupu (foto), a fost interceptată când cerea bunuri de la mai multe magazine Carrefour, Metro sau Auchan. Mihai Dragomir, director Carrefour Orhideea, a arătat la DNA că „urma o cutumă din perioada anterioară și era menită să ne protejeze de controalele abuzive ale angajaţilor acestora”.

„Subliniez că protocoalele erau oferite ca angajații DSVSA București veniți în control să-și facă în mod corect treaba”, a precizat Dragomir.

FOTO: Doina Lupu

Cupoanele valorice

Protocoalele constau în cupoane valorice de magazin, cu valoare cuprinsă între 300 și 500 de lei. El a recunoscut că i-a dat, prin intermediul unui subordonat, de cinci ori astfel de cupoane. Cel care a intermediat cupoanele, doctorul Mariana Rădulescu, a explicat la DNA: „Mi-a zis că le ofeream protocoale celor de la DSVSA București pentru a ne consilia și, așa cum am arătat mai sus, pentru a nu fi abuzivi, excesivi și pentru a avea o conduită normală, corectă în exercitarea atribuţiilor de serviciu”.

O declarație similară a dat și Dragoș Gavrilă, angajat la Carrefour Berceni. „Angajații DSVSA București purtau diverse discuții între ei, în prezenţa mea, discuţii din care eu ar fi trebuit să deduc că ei se așteptau la ceva foloase din partea magazinului. De exemplu, își spuneau unul altuia: «Când mai mâncăm și noi un pește din ăla bun?»”, a spus Gavrilă.

Presiuni și sugestii

Luiza Tăut, manager la Mega Image, a povestit că șefii de magazin o informau atunci când aveau controale DSVSA. „Cu ocazia vizitelor efectuate în magazine, șefii de magazin se plângeau despre faptul că angajații DSVSA exercitau unele presiuni asupra lor în scopul de a primi unele protocoale din partea magazinelor. Presiunile constau în sugestii, cum ar fi: «Dacă facem un control amănunțit, sigur găsim noi ceva! Știți că dacă vrem, vă putem da o amendă usturătoare!»”.

Produse pentru PDL

Unul dintre inspectorii DSVSA, Andrei- Nicolae Bucur, a declarat că cele mai multe dintre pachete rămâneau la ANSVSA, dar o parte se duceau la PDL.

„Atunci când mergeam în controale sanitar- veterinare împreună cu colegii mei, la diverși agenţi economici, inclusiv la marii retaileri (de exemplu: Carrefour, Real, Auchan și Penny) aceștia știau deja de sosirea noastră. Nu pot preciza cine îi informa pe aceștia că urma să aibă loc un control. La controalele sanitar-veterinare la care am participat eu, agenţii comerciali erau cei care ne ofereau diverse protocoale, fără ca acestea să fie solicitate de noi, cu excepția cazurilor deja amintite, când produsele erau solicitate pentru partid. De efectuarea controalelor și de oferirea protocoalelor știau și șefii noștri, circa 90% din pachetele primite le aduceam la secretariatul instituţiei.”

„Se ajungea să spună direct ce produse voiau din magazin”

Bud Radu Vasile, șef de departament la Real, a explicat al DNA cum jucau teatru inspectorii. „Ni se tot repeta cuantumul amenzilor pentru a ne intimida, pentru a ne arăta că discută cu noi de pe poziții de forță, că erau reprezentanții unei autorități publice cu atribuții de control și că eram la dispoziţia lor,” a declarat Bud.

Șeful de departament a arătat că angajaţii DSVSA București veniţi în control începeau să completeze procesul verbal de constatare. „Când ajungeau la rubrica sancțiunilor ne întrebau: «Păi cum facem ..?!» sau mai cereau diverse documente, așteptând să înţelegem apropo-ul pe care l-au bătut cu privire la obţinerea unor bunuri cu titlu de protocol. Spre finalul discuţiilor cu angajaţii DSVSA București veniţi în control, discuţii la care am participat eu, se ajungea ca aceștia să spună direct ce produse își doreau din magazin,” a declarat Bud.

De obicei, inspectorii solicitau produse alimentare: carne, fructe, pește. „După părerea mea, angajaţii DSVSA București veniţi în control exagerau uneori neregulile identificate. Spre pildă, găseau la un produs o fisură a ambalajului sau prima felie de salam mai oxidată și ne amenințau cu sancțiuni spre maximum, dar după părerea mea, aceste împrejurări nu aveau cum să atragă o astfel de sancţiune,” a ținut să precizeze Bud.

Cadou inedit, la cerere: „Un Moș Crăciun uriaș”

Monica Cioclov, șef Departament produse alimentare proaspete la Metro Militari, a povestit că avea o relație bună cu șefa DSVSA București, Doina Lupu, care chiar a avertizat-o de două ori când veneau controalele inspectorilor. „În perioada Sărbătorilor de Crăciun 2009, am fost contactată de Lupu Doina, care mi-a solicitat să-i fac rost de un moș de Crăciun, de dimensiuni mai mari. M-am interesat la magazinul la care îmi desfășuram activitatea, după care, în urma discuțiilor purtate cu directorul de magazin Mirescu Mihai, i-am dat drept protocol Doinei Lupu Moșul de Crăciun solicitat. Nu îmi amintesc valoarea exactă a acestuia, cred că era în jur de 400- 500 lei. Menționez faptul că acest produs a ieșit din magazin sub formă de consum intern, fiind aprobată de directorul de magazin”, a povestit Cioclov un detaliu amuzant. Ea a spus că i-a dat Moșul, deoarece a vrut să mențină o relație bună cu Doina Lupu.

„Bă, eu am închis Kaufl and- ul!”

Marin Claudiu, directorul Selgros Băneasa, a povestit la DNA cum se comportau inspectorii. „Uneori, angajații DSVSA veniți în control erau abuzivi, excesivi, discutau, în general, cu angajaţii din raion și cu șeful de departament - aflat la serviciu - de pe poziţii de forţă, în sensul că voia să se știe că reprezintă o autoritate publică a statului. În acest sens, pot exemplifica atitudinea lui Robert Bejan, care, în momentul unui control, a făcut referire la faptul că a închis magazinul Kaufland, «Bă, eu am închis Kaufland- ul!»”.

„Din câte cunosc, angajații DSVSA București solicitau produse drept protocol, în mod expres, de la colegii mei care îi însoțeau. Eu nu am asistat niciodată la o astfel de cerere”, a povestit directorul. El a precizat că protocoalele erau trecute în bonurile de consum intern, iar el trebuia să le semneze.

„Din câte cunosc, unii angajaţi ai DSVSA București au solicitat, prin șeful de departament Petre Pîrvu, și produse electronice, respectiv plasme, însă cererea acestora a fost respinsă.”

„Vă suntem recunoscători, de asta v-am sunat”

Potrivit DNA, un caz atipic este cel al Selgros Cash& Carry Brașov, în care supermarketul i-a dat lui Marian Zlotea (foto) suma de 143.000 de lei, prin intermediul a două contracte fictive. Banii au ajuns în conturile unei firme controlate de afaceristul Dionisie Căileanu- acuzat de complicitate la luare de mită.

Singurul român

Din partea Selgros, omul de legătură a fost Alexandru Vlad, singurul român din Consiliul de Administrație, cel care se ocupa de relația cu autoritățile din România. „Precizez că am fost de acord cu plata acestor sume de bani pentru a câștiga suportul numitului Zlotea Marian, în vederea evitării pe viitor a unor practici abuzive din partea angajaţilor DSVSA”, a declarat Vlad.

Ca modalitate de plată au fost semnate două contracte cu firmele lui Căileanu - de vidanjare a foselor septice și de combatere a dăunătorilor. Prestațiile nu au fost executate niciodată. În cazul celui de-al doilea contract, banii au fost dați chiar înainte de semnarea acestuia. Toți cei implicația au picat pe interceptările DNA. „Mulțumim pentru ajutor. Și vă suntem recunoscători, de-asta v-am sunat”, spunea Marius Hofman. „E reciprocă treaba!”, i-a răspuns Alexandru.

FOTO: Zlotea Marian

Nota favorabilă

Inspectorul DSV Gabriel Ciobanu a povestit cum erau ajutate supermarketurile protejate de Doina Lupu. El a fost sunat în timpul unui control. „Deși i-am explicat deficiențele constatate, respectiv faptul că unele produse erau depozitate în alte locuri decât cele prevăzute în normele sanitar-veterinare, precum și faptul că am găsit un produs expirat, respectiv o punguță de curmale, din convorbire am înțeles că trebuie să închei nota de constatare favo rabil pentru agentul eco nomic, fără a menționa defi ciențele descoperite. Discuția avută cu șefa mea Doina Lupu, purtată pe telefonul personal, motiv pentru care am și întrebat la finalul discuției purtate dacă „îi ajutăm”. Astfel, am încheiat nota de control fără a trece deficiențele constatate. Menționez faptul că, pentru produse expirate amenda era cuprinsă între 45.000-50.000 lei”.