Cursa Malaysia Airlines, în centrul războiului informațional dintre Kiev și Moscova

Cursa Malaysia Airlines, în centrul războiului informațional dintre Kiev și Moscova

Tragedia aviatică din vara lui 2014 a fost, ieri, subiectul unei confuzii mediatice, aparent provocată în mod deliberat în presa ucraineană, în contextul escaladării tensiunilor între Rusia și Ucraina.

Avionul companiei Malaysia Airlines cu aproape 300 de oameni la bord a fost doborât, vara trecută, cu o rachetă lansată de un sistem rusesc de tip Buk operat, cel mai probabil, de specialiști militari ruși, a dezvăluit, ieri, agenția ucraineană Unian, care cita surse oficiale de la Haga. Concluziile menționate mai sus au fost publicate de serviciul de presă al Parchetului din Olanda, sub coordonarea căruia activează grupul internațional de experți, care anchetează tragedia produsă vara trecută, în estul Ucrainei, mai susține Unian în materialul său.

Olandezii infirmă

Agenția ucraineană merge mai departe și, potrivit aceluiași birou de presă al parchetului olandez pe care l-a citat inițial, racheta care a doborât avionul a fost adusă din Rusia pe teritoriul Ucrainei cu puțin timp înainte de producerea tragediei. Anchetatorii din cadrul echipei comune de investigaţie au colectat şi prelucrat peste un milion de documente, fotografii şi înregistrări video în această anchetă dificilă. În prezent, experții strâng probele finale pe care să le prezinte instanței, mai scrie Unian.

Ne puteți urmări și pe Google News

La scurt timp, siteul Russia Today a publicat o reacție a lui Wim de Bruin, purtătorul de cuvânt al Parchetului olandez, care nega informațiile difuzate de presa ucraineană. „Vă pot spune sigur că nu sunt corecte. Nu suntem încă gata pentru a trage concluzii”, a subliniat acesta. Cum Russia Today este parte a aparatului propagandistic al Kremlinului, știrea a fost privită cu suspiciune. În toată această confuzie mediatică, explicată de războiul informațional dintre Moscova și Kiev în contextul conflictului separatist din estul Ucrainei, EVZ a contactat atât Ministerul olandez de Justiție, cât și cel de Externe, în căutarea unor lămuriri. Până la închiderea ediției niciuna din cele două instituții nu răspunsese la emailuri.

Concluziile, în toamnă

Ulterior, Wim de Bruin a făcut aceleași declarații și portalului ucrainean Apostrophe, oficialul citat mai sus susținând că este mult prea devreme pentru concluzii în ancheta privind doborârea avionului la bordul cărora se aflau circa 200 de pasageri olandezi.

O examinare mai atentă a sursei utilizată de Unian arată că agenția ucraineană și-a bazat știrea pe un articol publicat de site-ul olandez Nos, care nu citează însă niciun oficial sau instituție de la Haga, ci doar surse apropiate anchetei. Pe baza acestor surse, site-ul olandez a schițat concluzii preliminare potrivit cărora un sistem BUK s-ar fi aflat la originea tragediei de vara trecută. Raportul final al anchetei dezastrului aerian din estul Ucrainei nu va fi însă publicat mai devreme de luna octombrie, au anunțat autoritățile olandeze.

Buk, ucigașul încă neconfirmat

Ipoteza unui atac lansat de un sistem de rachete sol-aer de tip Buk a fost vehiculată încă din primele zile care au urmat tragediei din vara trecută. Și reporteri de la biroul german de investigaţii jurnalistice Correctiv, care au efectuat toamna trecută o anchetă de răsunet cu privire la cauzele tragediei MH17, au stabilit că sistemul Buk fusese adus din regiunea Kursk înaintea catastrofei de la 17 iulie. Ei susţin că au descoperit o fotografie în care apare acest sistem Buk, după data de 17 iulie, din care lipsea o rachetă, la o intersecţie în regiunea Lugansk, unul din fiefurile separatiştilor proruşi din estul Ucrainei. În replică, Rusia a susținut că fotografia a fost făcută în zona controlată de armata ucraineană. Nu este exclus ca „dezvăluirile” presei ucrainene privind ancheta procurorilor olandezi să fie menite a pune presiune pe Kremlin, într-un moment în care Kievul face lobby pentru armament american.

FOTO: Sistemul rusesc de rachete sol-aer Buk