PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Opinii EVZ

CUVÂNTUL CITITORULUI. Scrisoarea săptămânii. „Domnule ministru Achimaș, în Europa se pune accent pe medicina de familie”

Autor: | | 1 Comentarii | 964 Vizualizari
Dragi cititori, această pagină vă este dedicată în fiecare sâmbătă. Am vrea să cuprindă cât mai multe semnale de la dumneavoastră, de aceea vă rog să ne trimiteți texte scurte, despre lucruri de interes public, lucruri care vă frământă și cărora nu le-ați găsit rezolvare. Așteptăm scrisorile dumneavoastră pe adresa: Evenimentul zilei, Romexpo Intrarea B, pavilionul G4, Bd. Mărăști, nr. 65-67, sect. 1, București. Vă mulțumesc pentru că ne sunteți aproape! Să aveți o săptămână minunată! Simona Ionescu, redactor șef

Scrisoarea săptămânii. „Domnule ministru Achimaș, în Europa se pune accent pe medicina de familie”

Sunt Valentin Pantea, medic primar medicină de familie în rural, și vă rog să publicați acestă scrisoare deschisă pentru domnul ministru al Sănătății. Menționez că i-am trimis-o și Domniei sale pe adresele menționate pe site-ul minsterului, dar nu am primit răspuns.

D-le ministru Achimaș,

Mă bucur și vă felicit pentru faptul că doriți să redați medicilor locul pe care-l merită în societate. M-aș bucura să nu uitați că și medicii de familie sunt tot medici, că și medicina de familie este o specialitate medicală.

Îmi permit să vă reamintesc că în Europa se pune accent pe medicina de familie, i se recunoaște rolul de bază în sistemul medical și i se alocă minimum 12% din bugetul sănătății. Din păcate, în România, alocarea bugetară pentru medicina de familie este de doar 6% din bugetul Sănătății (se alocă 8% pe medicina primară, dar din aceștia 2% sunt progamele naționale de sănătate, pentru medicina de familie rămânând 6%) cu toate că Banca Mondială recomandă României alocarea a minimum 9%. Mai mult, dacă pentru ceilalți medici salariile au crescut cu 25% în toamnă, urmând ca în primăvara aceasta să mai crească cu încă 25%, medicina de familie a „primit” o scădere a veniturilor cu 0,01% față de anul 2014.


Închei cu speranța că veți găsi timp și energie și pentru a susține și nevoile medicilor de familie.

Cu deosebită stimă, dr. Valentin Pantea, medic primar MF

„Câteva sugestii pentru candidații la Primăria Generală”

Stimată Doamnă Candidat/ Stimate Domnule Candidat la funcția de Primar General al Capitalei, Sunt un cetățean bucureștean (și european îmi place să spun) și încerc să transmit câteva opinii viitorului posibil Primar pentru ca Bucureștiul nostru să înceapă să semene a Capitală europeană.

Acum, cu ceva timp înainte de începerea campaniei electorale, mai mulți candidați, desemnați sau nu încă, au identificat principalele probleme care trebuie rezolvate în București, sintetizate astfel:1- Infrastructura; 2- Trafic; 3- Poluare; 4- Servicii de proastă calitate pentru cetățeni.


Să ne referim la primele trei. Traficul este infernal. Este din ce în ce mai rău.

Cum evoluează factorii ce definesc traficul în București ?

Străzile: din ce în ce mai înguste; se parchează pe ambele părți, se îngustează prin sistematizare (ex: Calea Victoriei) sau se aprobă construcția de cartiere întregi de locuințe cu artere de circulație meschine de 3m (ex: Cartier Brâncuși, Pipera și multe altele)

Vehiculele: numărul vehiculelor este în continuă creștere. Se observă o tendință de achiziționare de autoturisme de gabarit mic, dar pentru vehiculele comerciale tendința este inversă pentru maximizarea profitului companiilor; Marile societăți de distribuție sau curierat au parcuri logistice în afara Bucureștiului (unde terenul a fost ieftin) și folosesc aceleași mijloace de transport interurban și pentru livrare. Așa, de exemplu, se ajunge ca pentru livrarea unui plic sau a unei lăzi cu păine la un chioșc, în centrul orașului, să se folosească un vehicul de cel puțin 3,5 tone.

(De altfel, cea mai importantă dotare a vehiculelor în România este butonul de avarie. Îl apeși și faci ce dorești!)

Colectarea gunoaielor se face cu cele mai mari vehicule posibile care blochează pur și simplu traficul .

Contra unei taxe, care nu aduce un venit deosebit pentru Primărie, autotrenurile (TIR-urile în limbaj popular) circulă în tot Bucureștiul ca în nici o altă capitală europeană.

Spații de parcare: Primăria Generală și Primăriile de sector nu pot asigura locuri de parcare decât în jur de 10-15% din parcul auto. Dacă locuiești într-un cartier de blocuri trebuie să ai curaj să îți cumperi mașină dacă nu ai loc de parcare.

Companiile, în schimb, permit în mare măsură șoferilor să vină acasă cu mașinile. Cei mai mulți parchează pe locurile turismelor, evident pe două locuri sau cu jumătate din gabarit pe trotuar sau jumătate pe prima bandă de circulație;

Reglementarea: obișnuința de a nu respecta legea rutieră coroborată cu lipsa de reacție a poliției rutiere sau a Primăriei conduc la aspectul de circulație haotică, asemănătoare orașelor mari din India, Pakistan etc.

Oprirea sau staționarea în locuri nepermise, întoarcerea în intersecție, nerespectarea greutății sau gabaritului autorizat, blocarea efectivă a trotuarelor, inclusiv a pistelor pentru biciclete pentru care s-au cheltuit milioane de euro. Poliția este total depășită și ineficientă.

Poluarea: după ultimile statistici, Bucureștiul este cel mai poluat oraș din UE cu microparticule (PM10). Deja, în plină vară, aerul este irespirabil, iar clima este în continuă încălzire.

Concluzii și contraexemple: În calitate de candidat și potențial Primar, nu trebuie să mai promiteți șosele suspendate sau subterane sau tot felul de idei, gratuite din partea dvs., dar pe banii contribuabililor, ci să încercați, în primul rând, să reglementați traficul și sistematizarea, fără investiții aberante.

Câteva propuneri:

- funcție de rețeaua de străzi și aglomerație să stabiliți zone distincte cu restricții pe categorii de tonaj, excepția să fie doar în cazuri speciale cu aprobare expresă.

- marcarea de către Primărie a locurilor de staționare pe trotuare. În rest, restricție totală. Să dispară coșmarul mamelor cu cărucioare, al persoanelor cu handicap și chiar al bicicliștilor.

- folosirea parcărilor amenajate doar pentru autoturisme sau comerciale de același gabarit.

- activitățile de distri buție, curierat, lucrări edilitare, etc. să se facă doar cu mijloace de transport cu tonaj limitat, funcție de zonă. Sigur, o companie din acest domeniu vrea să facă un singur transport la multe destinații, dar trebuie să li se impună să facă mai multe transporturi cu vehicule mai mici. Interesul comunității trebuie să primeze.

- în marile capitale din Europa, colectarea deșeurilor se face selectiv, direct de la sursă: în zona X, în ziua Z, vehicule cu gabarit redus colectează sacii cu sticlă, de exemplu, și îi descarcă într-un vehicul de mare capacitate staționat la marginea perimetrului. Se folosesc și vehicule electrice (Barcelona, Roma, Paris, etc). În ziua Z+1 se colectează plastic și tot așa. Domnule Candidat, știți câți bani pierde România din cauza necolectării selective a deșeurilor ?

Spre comparație, menționam un model de edil cu fermitate în persoana Doamnei Anne Hidalgo, Primarul Parisului. Primăria a anunțat măsuri ferme și radicale privind reducerea poluării în Orașul Luminii, interzicând, pur și simplu, circulația în centrul Parisului a diferitelor categorii de vehicule, cca.3 milioane, funcție de motorizare și vechime, până în anul 2020. De asemenea, semnale de fermitate au dat și Primăria Milano, care în 2015 a interzis total circulația în centru, timp de 3 zile, de la orele 10 – 16 sau Roma unde s-a circulat două zile alternativ, cum era odată în România. Este doar începutul !

Așadar, succes în realizarea marilor proiecte viitoare și totuși, ca locuitor al Bucureștiului european, vă rog să luați măsuri ferme, dar bune, pentru comunitate, cu unele constrângeri inevitabile, dar benefice pe termen lung.

Cu stimă, Un bucureștean (european!?) cu un vot de dat

Tag-uri: cuvantul cititorului, cititor, evz, simona ionescu, romexpo, bucuresti, romania, Valentin Pantea, Banca Mondială, primaria generala, primaria generala a capitalei, capitala, poluare
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului CUVÂNTUL CITITORULUI. Scrisoarea săptămânii. „Domnule ministru Achimaș, în Europa se pune accent pe medicina de familie”.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi