Social

David, ministrul „Dă vina şi fugi!“

Autor: | vineri, 17 octombrie 2008 | 20 Comentarii | 0 Vizualizari
Ministrul internelor putea avertiza din timp CSAT-ul despre problemele legate de achiziţiile de autospeciale pentru poliţie.

Åžeful PoliÅ£iei Române, chestorul principal Gheorghe Popa, a fost demis din funcÅ£ie aseară, cu aproape 24 de ore mai devreme de expirarea ultimatumului acordat, miercuri, de ministrul internelor. Cristian David a luat această decizie în jurul orei 18.30, după o discuÅ£ie de câteva ore cu Popa, cel care a semnat contractele de achiziÅ£ie pentru 1.836 de autospeciale, în mare parte Logan, ale căror preÅ£uri ajung chiar ÅŸi la 78.500 de euro.

„Principala prioritate a ÅŸefului interimar al poliÅ£iei este stoparea acestor contracte în forma în care a fost semnată de chestorul Gheorghe Popa ÅŸi renegocierea acestora“, a precizat pentru EVZ ministrul internelor.

Interimatul la şefia Inspectoratului General al Poliţiei va fi asigurat de adjunctul lui Popa, comisarul-şef Gheorghe Plai.

A scăpat de responsabilitate


Cristian David a găsit Å£apul ispăşitor deÅŸi are ÅŸi el o responsabilitate în scandalul „Loganuri pentru poliÅ£ie“. Ministrul avea suficient timp la dispoziÅ£ie pentru a avertiza Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) în privinÅ£a problemelor legate de achiziÅ£iile de autospeciale pentru poliÅ£ie.

AÅŸa susÅ£in surse din CSAT, potrivit cărora, ministrul putea retrage sau, eventual, completa corect documentaÅ£ia care a ajuns în mapa de ÅŸedinţă, încă din septembrie, când îÅŸi trimisese deja Corpul de Control la Inspectoratul General al PoliÅ£iei Române (IGPR), la PoliÅ£ia de Frontieră ÅŸi la Jandarmerie.

Mai mult, dacă ar fi să luăm în calcul atât declaraÅ£iile preÅŸedintelui Băsescu, cât ÅŸi pe cele ale ministrului de interne, „materialele generale“ transmise secretariatului CSAT încă de pe 14 august ÅŸi actualizate pe 23 septembrie - fără să conÅ£ină nicio referire la controlul dispus ori la suspiciunile legate de achiziÅ£ii - nici măcar nu trebuiau legitimate de o hotărâre CSAT. O eventuală hotărâre de acest gen ar fi „acoperit“ însă Ministerul Internelor, care ar fi putut pasa responsabilitatea pe umerii CSAT.

„Procedurile uzuale“ nu „bat“ regulamentele

După cum singur a precizat, David a trimis secretariatului CSAT, încă de pe 14 august, „materialele generale care vizau programele multianuale de investiÅ£ii ale întregului minister“ ÅŸi le-a actualizat pe 23 septembrie.

Potrivit regulamentului CSAT, „documentele care urmează să fie analizate în ÅŸedinÅ£e ale Consiliului se elaborează de către autorităţile ÅŸi instituÅ£iile interesate ÅŸi se trimit Secretariatului Consiliului cu cel puÅ£in 15 zile înainte de ÅŸedinţă (...) secretariatul multiplică ÅŸi difuzează membrilor Consiliului ordinea de zi a ÅŸedinÅ£ei ÅŸi documentele care sunt înscrise pe agenda de lucru, cu cel puÅ£in 10 zile înainte de data desfăşurării acesteia“.

„ÅžedinÅ£a a avut loc pe 14 octombrie. Ordinea de zi ÅŸi documentele de pe agenda de lucru au fost redactate la începutul lunii octombrie. Cum să nu aibă timp ministrul David să avertizeze CSAT sau să retragă materialele? Probabil, păstrând tăcerea, nu a încercat decât să-ÅŸi acopere spatele, iar acum invocă în apărarea sa «procedurile uzuale». Nu ÅŸtie în ce probleme s-a băgat! Åži nu ÅŸtiu dacă e vorba de laÅŸitate aici...“, au comentat sursele citate.

„Serviciile“ se spală pe mâini

Urmând modelul ministrului, ieri, atât mai-marii DirecÅ£iei Generale AnticorupÅ£ie (DGA), cât ÅŸi ÅŸeful DirecÅ£iei Generale de InformaÅ£ii ÅŸi ProtecÅ£ie Internă (DGIPI) s-au „spălat pe mâini“ de achizi- Å£iile făcute de IGPR. Astfel, întrun comunicat de presă remis, ieri, DGA arată că „nu s-a pronunÅ£at cu privire la deplina legalitate a organiză rii ÅŸi desfăşurării procedurii de achiziÅ£ie publică, ci a vizat doar posibilele relaÅ£ii, de natură a atrage investigaÅ£ii anticorupÅ£ie, între lucrători ai ministerului ÅŸi operatorii economici participanÅ£i la licitaÅ£ ie: Ager Leasing, Raiffeisen Leasing ÅŸi Å¢iriac Leasing IFN“.

În solicitare, chestorul Gheorghe Popa cerea „informaÅ£ii privind nerespectarea principiilor achiziÅ£iilor publice sau orice alte elemente care apreciaÅ£i că pot afecta derularea în condiÅ£ii de deplină legalitate a procedurii de achiziÅ£ie“.

La rândul său, chestorul Petre Albu, ÅŸeful DGIPI (unitate care potrivit reglementărilor legale ar fi trebuit să furnizeze ÅŸefului poliÅ£iei informaÅ£ii despre eventuale probleme legate de ofertant), a declarat, ieri, pentru EVZ: „I-am răspuns chestorului Gheorghe Popa că nu deÅ£inem informaÅ£ii legate de modul de derulare a procedurii. (...) Nu ÅŸtiu la ce-l ajuta, că, în definitiv, tu, ca ordonator de credite, nu-i întrebi pe vecini dacă e legal ce faci, ci te consulÅ£i cu specialiÅŸtii tăi?“, a precizat Albu.

EDITORIALUL EVZ: Cristian David, maestru în arta fofilării

EVOLUÅ¢IE

De la amendarea SPP la ministrul „imbecil“


Încă de la preluarea „fotoliului“ Internelor, Cristian David s-a făcut remarcat. Prin gafe rămase nesancÅ£ionate. Astfel, imediat ce a fost înscăunat la ÅŸefia ministerului, David a anunÅ£at foarte hotărât că îi va amenda pe ofiÅ£erii SPP care „blocaseră circulaÅ£ia“ în PiaÅ£a Universităţii unde preÅŸedintele suspendat Traian Băsescu făcea „o baie de mulÅ£ime“. În vara acestui an, a devenit Å£inta unei ghicitori prezidenÅ£iale. Concret, Traian Băsescu a catalogat drept „imbecilă“ iniÅ£iativa acestuia de a-i convoca la ÅŸedinţă pe primarii din comunele din nordul Moldovei, afectate de inundaÅ£ii. Åžirul gafelor mai-marelui de la Interne au culminat cu ajutorul dat fostului coleg de cabinet, Cristian AdomniÅ£ei, pe care l-a luat în elicopterul ministerului ca să nu întârzie la propria cununie.

COPIE LA INDIGO


Frontiera, contracte de 19.600.000 euro


PoliÅ£ia de Frontieră aÅŸteaptă ÅŸi ea să primească 360 de autospeciale, în urma contractelor încheiate tot cu Ager Leasing ÅŸi Å¢iriac Leasing, pentru care urmează să achite, în total, 74.552.770 de lei, adică 19.680.000 de euro. Potrivit contractelor de achiziÅ£ie, tot Ager Leasing va livra marea majoritate a autospecialelor - 340 de Kia Sorento, Nissan Pathfinder, Mercedes Vito ÅŸi Mercedes Sprinter, în timp ce Å¢iriac Leasing va încasa puÅ£in peste 4.000.000 de euro din suma totală, în schimbul celor 20 de autobuze Scania 340, livrate instituÅ£iei conduse de chestorul Nelu Pop, vizată ÅŸi ea acum de un control dispus de ministrul internelor.

Astfel, un autoturism Kia Sorento (SUV) va fi achiziÅ£ionat de PoliÅ£ia de Frontieră cu 44.237 de euro, preÅ£ul incluzând, pe lângă dobândă, comisioane, asigurări ÅŸi taxă de primă-înmatriculare ÅŸi dotările. În acelaÅŸi timp, preÅ£ul unei autospeciale Nissan Pathfinder, cu tot cu dotări, taxe ÅŸi asigurări este de 51.248 de euro. La orice dealer, maÅŸina de bază, achiziÅ£ionată de PoliÅ£ia de Frontieră, costă aproape 45.000 de euro.

Tot Ager Leasing va furniza subordonaţ ilor lui Nelu Pop autospeciale de intervenţie Mercedes Vito 115 CDI la preţul de 49.270 de euro bucata şi Mercedes Sprinter 315 CDI, cu 63.048 de euro bucata. Prin comparaţie, la dealeri preţul unor microbuze de genul celor achiziţionate de Poliţia de Frontieră este de 34.800, respectiv 46.000 de euro.

RÄ‚ZBOIUL DECLARAÅ¢IILOR

Dacia şi intermediarul de Logan se arată reciproc cu degetul


Bogdan Mihail Savin, afaceristul intermediar care încasează banii publici în „Afacerea Loganul“, este pus la colÅ£ de ÅŸefii poliÅ£ iei ÅŸi de oficialii companiei Automobile Dacia - producătorul maÅŸinilor achiziÅ£ionate de IGPR la preÅ£uri exorbitante.

Precaut în afirmaÅ£ii, Savin se eschivează în postura de finan- Å£ator. El a declarat pentru EVZ: „La mine nu ajunge nicio maÅŸină. Noi achităm banii la Dacia, după care îi recuperăm de la poliÅ£ie în baza contractului de leasing, care durează trei ani. Plata se va face eÅŸalonat, începând din 2009. Eu nu sunt vânzător de Logan, ci finanÅ£ator“.

Savin: „La Dacia se face recepÅ£ia“

Savin a adăugat că preluarea maÅŸinilor de către poliÅ£ie are loc la constructorul de la PiteÅŸti: „IGPR-ul merge la Dacia ÅŸi acolo se face recepÅ£ia“. Afaceristul sus- Å£ine că nu are nicio legătură cu furnizorii echipamentelor speciale. AfirmaÅ£ie cu care îl contrazice categoric pe chestorul Gheorghe Popa, ÅŸeful IGPR, cel care a girat scoaterea celor 113 milioane de euro din bugetul PoliÅ£iei Române. Acesta a declarat, în ediÅ£ia de ieri a EVZ, că subcontractorii au căzut în sarcina companiei de leasing. Această variantă este susÅ£inută ÅŸi de alte surse din cadrul IGPR, care au precizat că poliÅ£ia nu a făcut subcontractări. „Ager Leasing e cea care a venit cu oferta completă, de la autoturisme la dotările lor“, ne-au explicat sursele citate.

TotuÅŸi, Bogdan Savin pasează mingea în curtea Dacia. „Nu Ager Leasing alege furnizorii de la care sunt achiziÅ£ionate ehipamentele montate pe automobile. Noi nu suntem specialiÅŸti, nu suntem în măsură să decidem de ce are nevoie poliÅ£ia ÅŸi de la cine. Eu ÅŸtiu că operaÅ£iunile de montare a echipamentelor sunt realizate de către Dacia. Tocmai pentru că la unele dintre maÅŸini e nevoie chiar de modificarea caroseriei, procedură realizată din fabrică. Noi nu facem tranzacÅ£ii cu subcontractorii care aduc radarul sau staÅ£ia de radio-transmisiune. Nu asta e misiunea noastră“, tranÅŸează subiectul milionarul Bogdan Savin.

Dacia: „Echipamentele nu se montează la noi“


Patronul firmei de leasing este contrazis de oficialii producătorului de la PiteÅŸti. „Automobile Dacia are contract cu Ager Leasing, unde a trimis oferta. Cele 1.289 vehicule Dacia Logan MCV ÅŸi Van care fac obiectul ofertei sunt conforme gamei comerciale România“, susÅ£ine compania întrun răspuns oficial remis EVZ. „Echipamentele speciale nu se montează în uzinele Dacia“, precizează negru pe alb constructorul, adaugând faptul că nu a încheiat niciun contract cu PoliÅ£ia Română. Patronul firmei de leasing este contrazis de oficialii producătorului de la PiteÅŸti. „Automobile Dacia are contract cu Ager Leasing, unde a trimis oferta. Cele 1.289 vehicule Dacia Logan MCV ÅŸi Van care fac obiectul ofertei sunt conforme gamei comerciale România“, susÅ£ine compania întrun răspuns oficial remis EVZ. „Echipamentele speciale nu se montează în uzinele Dacia“, precizează negru pe alb constructorul, adaugând faptul că nu a încheiat niciun contract cu PoliÅ£ia Română.

Cine ascunde subcontractorii?

Concret, automobilele cumpărate de Ager Leasing de la Automobile Dacia sunt modele de bază, la fel ca oricare altă maÅŸină cumpă rată de un utilizator privat, fără niciuna dintre dotările speciale, caracteristice autospecialelor folosite de IGPR. Identitatea subcontractorilor care furnizează echipamentele speciale din dotarea auto a poliÅ£iei (mai scumpă, în majoritatea cazurilor, decât automobilele în sine) a născut, practic, un război al declaraÅ£iilor.

ArgumentaÅ£ia lui Bogdan Savin e pusă sub semnul întrebării ÅŸi de Vasile Blaga, fost ministru de interne în perioada în care poliÅ£ia a cumpărat autospeciale de la aceeaÅŸi firmă de leasing. „Oare patronii de la Ager nu sunt ei ÅŸi acÅ£ionari la subcontractori? Dacă e aÅŸa, contractul nu e deloc în regulă“, a exclamat retoric secretarul general al PDL.

Bogdan Mihail Savin, patronul firmei Ager Leasing IFN, încasează banii în „Afacerea Loganul“ prin care parcul auto al IGPR s-a extins cu autospeciale Dacia. PreÅ£ul per bucată a depăşit chiar ÅŸi 70.000 de euro. În contul firmei sale intră aproximativ 113 milioane de euro. (Liviana Rotaru)

Tag-uri:


SPUNE-TI PAREREA

Libertatea

RTV

Realitatea

B1

Stiri pe surse

Unica

Ziare.com

Capital

Doctorul Zilei

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.