PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Economie

De ce nu scad prețurile. Inflația scăzută nu se vede în supermarketuri

Autor: | | 8 Comentarii | 700 Vizualizari
Cele mai mari scumpiri aplicate de magazine se observă la fructe și legume, unde prețurile fl uctuează în funcție de sezon, dar și la lactate, carne și produse cosmetice FOTO: LIBERTATEA
Deși au fost luni în care, conform Statisticii, prețurile de consum au scăzut, multe produse s-au scumpit la supermarketuri.

În ultimele șase luni, prețurile au cunoscut fie scăderi de la o lună la alta, fie creșteri extrem de modeste de 0,1 – 0,4%. Cu toate astea, prețurile din magazine au crescut, conform datelor colectate și analizate de Evz. Am comparat prețul unui coș de cumpărături făcute în această perioadă cu cel al acelorași produse din septembrie 2014, la trei comercianți diferiți. Anumite produse au dispărut între timp din oferta magazinelor și nu au mai fost cuprinse în calcul. Datele Evz confirmă ceea ce susțin și producătorii de alimente care spun că, deși ei aplică reduceri, magazinele mari nu scad prețurile.

„Prețurile de vânzare sunt incredibil de mici, atât la carne, cât și la ouă. Până la 1 martie am avut la ouă un preț de 0,3 lei pe bucată la poarta fermei și acum le vindem cu 0,24 lei pe bucată. La magazine prețurile sunt defazate cu ceea ce se întâmplă la producători”, declara recent Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări (UCPR), citat de Agerpres.

Cele mai mari scumpiri

Coșul de cumpărături analizat cuprinde fructe, legume, pâine, carne, mezeluri, produse lactate, apă, cafea și produse de curățenie și îngrijire personală. Datele au fost colectate în a treia decadă a lunii martie, la Kaufland Colentina, Mega Image Moșilor și Carrefour Orhideea, ținând cont de promoțiile de moment. Rezultatul diferă mult de la un comerciant la altul.

Prețul total pentru un coș format din 27 de produse la Kaufland a crescut cu 5,52%, de la 162,37 lei, din septembrie 2014, până la 171,34 lei, săptămâna trecută. Scumpirea la Kaufland depășește de șapte ori inflația.

Mega Image a scos o serie de produse din oferta existentă în toamnă, astfel încât, la un coș de 24 de produse, în valoare de 149,39 lei, în luna septembrie 2014, scumpirea este de 3,76%, de aproape cinci ori peste inflația din această perioadă. Prețurile au avansat și la Carrefour, însă aceasta este singura rețea comercială dintre cele analizate unde scumpirea este sub inflație, cifrându-se la 0,6%. Un coș cu 26 produse costa, în toamnă, 155,04 lei, iar acum ajunge la 155,98 lei.

Explicațiile specialiștilor

Scăderea inflației în România nu este legată de creșterea economiei sau a producției industriale, ci de scăderea puterii de cumpărare, explică Adrian Izvoranu, directorul general al Confederației Patronale din Industrie, Servicii și Comerț (CPISC). Potrivit acestuia, creșterile de venituri de anul trecut, printre care majorarea salariului minim, „au mai dezmorțit însă puterea de cumpărare, sumele în plus mergând în consum”.

Nou! Rafturi speciale pentru produsele aproape expirate

Un impuls pentru scăderea prețurilor ar putea fi dat de legea intrată în vigoare ieri, care prevede că produsele cu preț redus din magazine vor trebui expuse pe rafturi speciale, cu trei zile înainte de termenul de expirare.

Legea 57/2015 prevede că rafturile vor trebui delimitate vizibil, cu informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor, scrie avocatnet.ro.

„Produsele aflate la comercializare cu preț redus/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei durabilității se sortează și se expun la comercializare, pe rafturi sau în standuri, delimitate vizibil cu informarea corectă a consumatorilor”, scrie în lege. În document se precizează și că nerespectarea normei va conduce la penalizari, fără alte detalii.

În acest caz, s-ar putea aplica legislația în vigoare privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii. Potrivit Legii 33/2015, utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte este interzisă, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru practicile comerciale înșelătoare. Pentru promovarea de practici comerciale agresive, amenda este cuprinsă între 2.000 lei și 100.000 lei.


Tag-uri: preturi, inflatie, supermarket, evz, producatori de alimente, uniunea crescatorilor de pasari, agerpres, Kaufland Colentina, Mega Image, Carrefour Orhideea, pret, CPISC, produse
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului De ce nu scad prețurile. Inflația scăzută nu se vede în supermarketuri.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi