DEZBATERE EVZ ŞI CAPITAL: Avem istorie, dar degeaba. Mii de monumente zac sub moloz și noroi

Autor: Antoaneta Etves

Statul nu are bani să sape după artefacte şi nici fonduri pentru întreţinerea monumentelor.

Potrivit arheologilor şi arhitecţilor, statul român s-a grăbit să pună pe listă cât mai multe monumente, dar a uitat să elaboreze şi o strategie privind reabilitarea lor şi să aloce bani pentru întreţinerea imobilelor şi a siturilor protejate.

"Avem peste 29.000 de poziţii pe lista monumentelor protejate. Franţa are în jur de 14.000. Bani pentru întreţinerea lor nu avem", a declarat, ieri, Ioan Opriş, profesor universitar la Universitatea "Valahia" din Târgovişte, în cadrul dezbaterii "Patrimoniul cultural al României şi dezvoltarea industrială"- organizată, marți, de Editura Evenimentul şi Capital.


În opinia acestuia, domeniul arheologiei şi protecţiei monumentelor este subfinanţat.

Cel mai mare program de cercetare arheologică, sistat

Şi cel mai mare program de cercetare arheologică din ţară, "Alburnus Maior", a fost sistat, deşi statul nu a avut niciodată bani pentru a finanţa un asemenea proiect, care a beneficiat de fonduri private.

"Grupul Independent pentru Monitorizarea Patrimoniului Cultural din Roşia Montană (GIMPCRM) îşi exprimă regretul cu privire la stoparea Programului Naţional de Cercetare şi apreciază că această decizie a avut consecinţe grave asupra continuităţii cercetărilor şi a circulaţiei informaţiei ştiinţifice", se precizează într-un comunicat al Grupului.

Concluzia a fost exprimată în cadrul celei de a V-a sesiuni de lucru organizată în weekend-ul trecut, reuniune ce face parte din seria de programe de patrimoniu derulate de către Roşia Montană Gold Corporation.

În acelaşi context, organizaţia recomandă continuarea cercetărilor în zone precum Orlea şi Păru Carpeni, precum şi reluarea seriei de publicaţii ştiinţifice, prin intermediul căreia să fie diseminate rezultatele cercetărilor de la Roşia Montană, întreprinse atât de către arheologii români, cât şi de cei străini.

Soluţie: consens între proiecte

Citiţi în ediţia de mâine a ziarului, concluziile dezbaterii organizate de Editura Evenimentul Zilei şi Capital în ceea ce priveşte protejarea patrimoniului vs dezvoltarea infrastructurii şi investiţiile economice private din industrie.

Taguri:arheologi, monumente istorice, artefacte, targoviste, patrimoniu, rosia montana, Rosia Montana Gold Corporation, exploatare aur rosia montana, editura evenimentul si capital, Evenimentul ziei, capital

Spune-ţi părerea!

  • Angela
    22 noiembrie, 16:21. Angela

    nu exista un interes real de rezolvare a problemelor, de identificare a solutiilor si de punere a loc in aplicare. exemplul cel mai elocvent - investitorii, proiectele care stau ani in sir si nu sunt analizate si luate decizii

  • Roxana
    22 noiembrie, 15:41. Roxana

    Nu numai diseminarea rezultatelor cercetarilor e importanta ci utilizarea acestora, integrarea lor in proiecte. Din pacate, desi proiectele vin cu solutii si investitii sunt amanate in mod exagerat

  • Diana
    22 noiembrie, 14:37. Diana

    Se intampla din lipsa de fonduri, parteneriatele cu investitorii fiind astfel o solutie

    • marian
      23 noiembrie, 12:21. marian

      or fi ele dar nu vezi ca statul nu face nimic in privinta asta? trebuie impins mereu de la spate. hai-hai, hai-hai! rosia montana ar putea deveni un spatiu turisti foarte profitabil si statul nu ar fi nevoit sa cheltuie niciun leu. dar macar sa dea drumu lucrarilor. cu asteptatul nu face nimeni nimic.

  • Octav
    21 noiembrie, 16:29. Octav

    Daca statul nu are bani pentru cercetari si intretinerea obiectivelor, atunci de ce nu lasam proiecte ca cel pentru Rosia care includ si astfel de solutii si investitii, sa fie demarate

    • codrut
      23 noiembrie, 09:53. codrut

      pentru ca statul e batut in cap. si primarii din alte parti ar trebui sa ia exemplu de la cel din rosia montana. trebuie peste tot in tara asta sa se atraga investitori care sa investeasca in comunitate, in patrimoniu, sa promoveze istoria de acolo. rmgc-ul face foarte bine ce face acolo. sper sa se deschida si mina aia.

  • Anca
    21 noiembrie, 15:58. Anca

    Cercetarea trebuie si ea continuata dar necestia investitii. Nu se misc animic fara resurse. Tot proiectele care integreaza si astfel de parti sunt solutia

  • Cristina
    21 noiembrie, 15:17. Cristina

    Monumentele cer investitii. Bugetul de stat e aproape inexistent pentru aceasta zona. Investitorii pot face ceva, cu conditia sa ii lasam

  • Catalin
    19 noiembrie, 18:55. Catalin

    Cercetarea are un rol esential, dar si restaurarea obiectivelor din patrimoniu, iar acestea se fac prin investitii. In contextul actual ele nu au cum sa vina de la stat

  • Iarina
    19 noiembrie, 18:33. Iarina

    Rosia e exemplu clar ca avem nevoie de investitori si ca lucrarile in aceast arie necesita fonduri

  • Mihaela
    19 noiembrie, 17:48. Mihaela

    Degeaba o fac guvernantii sa fie pentru ca nu ii aloca nici cel mai mic interes. In plus, investitorii sunt lasat sa astepte cate 12 ani ... E bataie de joc

  • Diana
    19 noiembrie, 15:38. Diana

    Daca cei de la putere ar sti sa foloseasca resursele, sa stimuleze economia, sa atraga investitori, atunci ar fi si fonduri pentru cultura, monumente etc.

  • Livia
    18 noiembrie, 23:24. Livia

    Investitiile in aria culturala vor continua si astfel incetul cu incetul, la Rosia vor fi restaurate monumentele si integrate in circuite turistice

  • Georgiana
    18 noiembrie, 13:35. Georgiana

    Prin intermediul investitorilor, al proiectelor se pot restaura monumentele istorice, obiectivelor, poate exista o evolutie in zona culturala

  • mdea
    17 noiembrie, 22:25. mdea

    Elena, Mihai, Roxana, Ionut, Bogdan. Asta e un sigur postac RMGC platit sa posteze ''argumente'' la orice articol platit de RMGC. Aceleasi commenturi precum ''investitia asta o sa faca un bine tarii, pacat ca ii dam cu piciorul '' RMGC, prin intermediul guvernantilor corupti si criminali, vrea sa dea un tun mai mare decat vanzarea petrolului pe lucru de nimic. O natiune fara petrol si aur este moarta. Romania este deja in moarte clinica. Nu produce nimic si din cauza unor contracte prost facute, toate resursele tarii sunt exportate de straini, statul luand foarte putin din profit. Asta ne e soarta, muntii nostrii aur poarta noi cersim din poarta-n poarta

    • caro
      22 noiembrie, 21:03. caro

      mdea, din punctul tau de vedere toti cei care nu sunt de acord cu tine inseamna ca sunt platiti. nu prea e chiar asa. proiectul e suficient de profitabil cat sa vrem sa fie realizat. beneficiile sunt multe, garantii exista si ele sa iasa treaba asa cum trebuie. de exemplu, statul are dreptul sa opreasca proiectul dupa 5 ani daca nu au inceput actiunile de ecologizare.

  • Ilie M
    17 noiembrie, 18:24. Ilie M

    \" \"Avem peste 29.000 de poziţii pe lista monumentelor protejate. Franţa are în jur de 14.000.\"

    Aceasta remarca spune totul despre nesabuinta celor care au trecut si HALE de piete pe lista monumentelor istorice si mentin pe aceste liste zeci de mii de imobile in ruine...doar pt ca unii proprietari spera ca dac ruina lor va trecuta de lista monumentelor statul le va reabilita GRATUIT ruinele respective.

  • Liviu
    17 noiembrie, 18:00. Liviu

    Romania nu isi permite muulte inca, nici macar ecologizarea Rosiei Montane, chiar de aceea, nu trebuie sa dam cu piciorul acestui proiect, absolut benefic pentru noi si pentru economia tarii!!!

  • Elena
    17 noiembrie, 17:24. Elena

    Statul e total dezinteresat de patrimoniul cultural, la fel cum sunt si institutiile, organizatiile care ar trebui sa se ocupe de aceste aspecte. Unele monumente, ca cele de la Rosia mai au o sansa, dar Guvernul se pare ca nu se grabeste sa le-o acorde

  • Mihnea
    17 noiembrie, 17:03. Mihnea

    Ne tot mandrim cu bogatiile pe care le avem, dar nu ne dam seama ca acestea trebuie si intretinute, iar noi nu suntem capabili de asa ceva! Nu putem face o autostrada, nimic, fata de oricare alta tara unde lucrurile se rezolva repede si calumea!

  • Roxana
    17 noiembrie, 16:54. Roxana

    E clar ca statul nu va investi, mai ales in perioada asta de criza extraprelugita si in care trebuie sa mai achitam si datoriile externe. Investitorii raman solutia

  • Octav
    17 noiembrie, 00:24. Octav

    Aceste cercetari ar fi trebui efectuate de mult timp in urma, iar in astfel de perioade de ciriza e normal sa nu mai fie in centrul atentiei. Cand oamenii nu au unde munci, saracia e in crestere, pentru domenii majore ca sanatatea nu sunt bani, cum ar putea fi pentru activitatile care sufera amanare...

    • bvali
      17 noiembrie, 04:17. bvali

      nu au fost realizate cand aveam bani, vor fi realizate acum, eu nu cred, doar daca vin altii sa o faca, noi suntem prea slabi

      • Silviu
        17 noiembrie, 11:01. Silviu

        Conteaza mai mult sa fie facute, ca el fac altii si noi ramanem cu ele cu atat mai bine. Aceeasi situatie si cu ecologizarile

  • Alex
    16 noiembrie, 23:31. Alex

    inca un articol mascat la ''bunele'' intentii ale RMGC care investeste bani in ruinele din rosia montana. Pai ce e cateva milioane de euro la zecile de miliarde care o sa se scoata din aur ? Si pe voi v a cumparat...RIP EVZ

    • kosminake
      17 noiembrie, 01:21. kosminake

      Bai nu zic ca or fi sfinti, dar de ce va tot roade atata intentiile rmgc-ului? Cred ca lumea cauta ceva acolo unde nu e.
      Mi se pare logic ca firma aia sa vrea profit. Si avand in vedere ca depind de deciziile noastre trebuie sa ne faca pe plac. Asa ca nu au de ales decat sa vrea si bune intentii. Fara ghilimele!

    • adina
      17 noiembrie, 04:18. adina

      rmgc fara rmgc, asta e adevaru - avem monumente care zac in paragina fara sa facem nimic pentru ele, dar face proteste eco

      • Silviu
        17 noiembrie, 11:06. Silviu

        Monumentele ca monumentele , dar protestele alea eco nu rezolva nici macar problema ecologizarii zonei. Cati bani au aruncat ei pe amenzi si proteste puteau sa faca o diferenta, dar nu se doreste asta

    • Andrada
      17 noiembrie, 11:50. Andrada

      Pe langa ca suntem saraci si nu facem nimic, mai avem si pretentii de boier!!! Pai nu ar trebui sa ne crape obrazul de rusine? In loc sa ne bucuram ca mai avem investitori straini care vor sa faca ceva la noi in tara, noi ii alungam!! Tot prosti lipiti pamantului ramanem!

    • Ursula
      17 noiembrie, 12:28. Ursula

      Au trecut 14 ani, in care nu am reusit sa facem absolut nimic, nici macar sa ne decidem asupra unui proiect gata facut si de unde profitul este si de partea noastra!! Este cat se poate de clar ca Romania nu poate sa actioneze singura!!

  • Cristina
    16 noiembrie, 23:24. Cristina

    Nu e singurul domeniu subfinantat, sanatatea, educatia si altele sunt in aceeasi oala. Tocmai in astfel de perioade cu deficit bugetar, datorii si lipsa de fonduri se apeleaza tot mai mult la continuarea activitatilor, la dezvoltarea proiectelor prin intermediul investitorilor

    • elisa
      17 noiembrie, 04:19. elisa

      multi investitori vor incepe sa fuga de roamnia dupa cum merge la guvern proiectul de la rm, acte acte acte e 15 ani, buna treaba

      • Silviu
        17 noiembrie, 11:08. Silviu

        Multi fug doar cand afla de cate zile este nevoie pentru a lua autorizatiile necesare pentru a ridica o cladire in care sa isi desfasoare activitatea(222 la numar), cand mai aud si de 14 ani perioada de asteptare pen niste proiecte care in 6-8 ani sunt acceptate in alte tari, ce sa mai zica?

  • asea e
    16 noiembrie, 17:56. asea e

    fals!, statul nu prezinta interes!

    • horatiu
      16 noiembrie, 21:33. horatiu

      statul nu prezinta niciun interes sa valorifice ceea ce are. de la resurse pana la istorie, a demonstrat cu fiecare ocazie ca sta cu mainile in san si asteapta. bine ca macar in afara exista oameni care sa vrea sa faca ceva bun in tara asta.

    • gaby
      16 noiembrie, 22:07. gaby

      Corect!1 statul nu s-a implicat niciodata realmente in pastrarea istoriei asa cum ar trebui, a se vedea toate monumentele care zac gata-gata sa se daramane si sa dispara de pe fata pamantului. ori asa ceva este inacceptabil pentru un stat normal. nu sa vina strainii sa faca treaba in locul nostru ca ne facem de rusine.

  • Radu 2
    16 noiembrie, 17:45. Radu 2

    Aparent, o multime de pitzifelnici combat la ordinul Gold Corporation, incercand argumente scremute cu care sa combata punctul de vedere al Academiei Romane.
    In realitate, @Samson, @Valer, @Emil, @herg, @KKK, @Dragan, @Agatha, @Vali, @Mircea, @Stan, @florin, @mihai, @dani, @marcel, @Cezar, @Simona etc. sunt una si aceeasi persoana care posteaza din Modrogan.
    Este acelasi procedeu (penibil si usor de sesizat) aplicat in cazul articolelor care au ca subiect personajul Nutzi ot Plescoi.
    Eheheheeee...criza ajunge peste tot, ma copii...

    • Radu 2
      16 noiembrie, 17:51. Radu 2

      Pt. stiinta postacului : daca ar renunta la unele ticuri de exprimare/frazare, ar putea trece drept o ...multime.
      Sigur, asta implica o anumita abilitate.
      Acum ia banii degeaba.

    • laura
      16 noiembrie, 22:53. laura

      nu prea sunt de acord cu tine, de exemplu eu sunt de acord cu proiectul asta pentru ca stiu si am citit ce se intampla acolo si care sunt plusurile statului din chestia asta. imi aduc aminte de cate prostii a facut statul si cum trebuie de fiecare data sa vina altii sa ne arate ce e mai bine pentru noi. uite ca si de data asta se intampla la fel. macar altii sa aiba grija de istoria noastra daca noi n-am fost in stare

    • fenechiu
      17 noiembrie, 04:21. fenechiu

      si cum ai ajuns la concluzia asta infromatica, poti si dovedi, pentru ca eu vreau sa te cred, dar pe vorbe goale nu pot

  • Simona
    16 noiembrie, 16:25. Simona

    Voi nu vedeti ca statul nu are niciun ban, ca e lefter popescu!! Nu e capabil sa extraga propriul aur si sa-l vanda! Ne trebuie si aici ajutoare si companii care sa ne faca proiecte si nici atunci nu suntem in stare sa acceptam!

    • xct
      16 noiembrie, 23:29. xct

      voi postatii RMGC sunteti penibili. Cum poti sa dormi noaptea stiind ca pentru banii care ii primesti promovezi o actiunea la fel de infama precum vanzarea petrolului pe lucru de nimic?

      • Mirinda
        17 noiembrie, 16:02. Mirinda

        Penibili sunt cei care cred ca salveaza Rosia Montana prin proteste si petitii, care nici macar nu impresioneaza pe cineva!!

      • Mirinda
        17 noiembrie, 16:02. Mirinda

        Penibili sunt cei care cred ca salveaza Rosia Montana prin proteste si petitii, care nici macar nu impresioneaza pe cineva!!

  • dinu
    16 noiembrie, 16:12. dinu

    Dar pt. culte populatia si statul cheltuiesc peste 300 milioane euro anual, ce sa-i faci , unele popoare au vocatia de a se administra prost.

    • bella
      17 noiembrie, 04:23. bella

      sau sa aiba tot prost, dar acum cand putem sa ne redresam economia o luam pe aratura ... e trist, avem o sansa de a ajunge peste multe state europene, hai sa o facem

  • chuck testa
    16 noiembrie, 16:08. chuck testa

    bun titlul articolului, pacat ca statul nu are bani de dat chiar daca mi s-ar parea bani cheltuiti cu cap. totusi mai sunt companii care finanteaza cercetari de genul, asta de la Rosia Montana, cea mai mare cercetare arheologica din tara, a fost finantata de Gold Corporation.

    • Oskar
      17 noiembrie, 01:41. Oskar

      deci nu ii dracu atat de negru.
      eu mi-s tare mandru de romani pana la un punct: cand baga pe gat altora ce vor ei pentru ca asa au auzit de la piata sau de la OTV. totul pana acolo! lasati oamenii sa isi vada de treaba, ce le-o venit tuturora acum cu cianur nu stiu. cand altii fac mineritul la fel nu vad care-i problema. inseamna ca o sa mearga fara probleme si la noi.

  • Laurentz
    16 noiembrie, 14:03. Laurentz

    din cate am inteles, cel mai mare program de cercetare arheologica va fi reluat dupa inceperea exploatarii de la Rosia Montana, pentru ca era finantat de ei. Oricum cu vestigiile recuperate au deschis deja un muzeu al mineritului in localitate.

    • eulian
      16 noiembrie, 14:37. eulian

      poate o sa ia si alte companii exemplu de la ei, sa investeasca in comunitatea in care opereaza. Am auzit ca sponsorizeaza si echipe sportive destul de mult, mai ales in sporturi care de obicei nu beneficiaza de fonduri mari ca in fotbal.

    • Radu 2
      16 noiembrie, 14:38. Radu 2

      Distrugerea galeriilor romane (vechi de doua milenii) constituie un atac la istoria acestui popor pe care nici un alt popor nu l-a facut si n-o sa-l faca.
      Cu atat mai mult cu cat avem vecini care ne contesta permanent statutul de stapani ai acestor pamanturi.
      Asemenea dovezi istorice pot constitui, in plus, atractii turistice permanente, nu surse conjuncturale de bani.
      Sigur ca pt. niste tinichigii/ospatari astfel de argumente sunt greu de inteles.

      • Cezar
        16 noiembrie, 14:55. Cezar

        orice meserie trebuie respectata, de la tinichigii si ospatari pana la mineri. pentru ca au curajul sa munceasca cinstit in tara asta. tu ai citi articolul asta? galeriile romane vor fi deschise pentru turisti. nu ne distruge nimeni istoria, dar uite ca din pacate trebuie sa vina strainii sa o reabiliteze, ca statul nostru nu a fost in stare atatia ani de zile. asta e trist.

        • Radu 2
          16 noiembrie, 15:11. Radu 2

          Esti amabil sa-mi arati unde scrie in ACEST articol ca \"galeriile romane vor fi deschise pentru turisti\" ?

        • nadia
          17 noiembrie, 04:29. nadia

          deja sunt deschise o parte, dar majoritatea se darama si sunt inundate, ce fac cei care trebuie sa se ocupe de asta, marii arheologi, geologi, spectrologi sau ce mai sunt? salarii mari in comisii si lingura de lemn

      • marcel
        16 noiembrie, 15:20. marcel

        poate pentru tine e greu de inteles ca RMGC a finantat cea mai mare cercetare arheologica din tara si ca vor mai investi inca 70 de milioane de dolari in patrimoniul cultural, pentru reabilitarea cladirilor, a galeriilor romane si pentru continuarea cercetarii. Si asta e unul dintre motivele pentru care vor face aceste investitii, ca sa reprezinte atractii turistice pentru viitorul localitatii...

        • beky
          17 noiembrie, 04:30. beky

          oamenii vorbesc in principiu fara sa stie ce discuta, aud la tv una alta citesc niste jurnalisti dubiosi si cred ca detin informatia, o detin in ... sa nu zic unde, adevaru oricum e mereu la mijloc

      • gaga
        16 noiembrie, 21:10. gaga

        ei, delirezi si mata, da' nu esti tu de vina, asta e tampeala generala.in alta ordine de idei, linistiti-va, avem bani pentru catedrala mantuirii neamului. odata ce va fi construita, toate neajunsurile noastre vor disparea la comanda duhului sfant.

  • Radu 2
    16 noiembrie, 13:39. Radu 2

    Exista si un precedent semnificativ (in Romania) :
    \"În noaptea de 30 spre 31 ianuarie 2000, digul iazului de decantare a apelor industriale, al societăţii româno-australiene \"Aurul\" Baia Mare, s-a rupt pe o porţiune de 25 de metri, iar prin această spărtură s-au scurs 100.000 de metri cubi de ape cu cianuri. Acestea au ajuns întâi în râul Lăpuş, s-au vărsat în Someş şi apoi în Tisa, traversând zone din Ungaria şi Iugoslavia, pentru a ajunge în Dunăre şi, apoi, din nou pe teritoriul României.
    Statul român deţinea aproape jumătate din acţiunile societăţii \"Aurul\", iar capitalul majoritar aparţinea companiei australiene Esmeralda Ltd. - primul investitor străin în industria minieră din România. Deversarea apelor poluate cu cianură a făcut ca, în unele sectoare de râu, concentraţia maximă admisă a acestei substanţe în apă să fie depăşită de aproape 800 de ori.
    Căderile masive de zăpadă combinate cu ploi ce au durat săptămâni întregi au fost cauza ruperii digului, susţineau reprezentanţii companiei \"Aurul\".\"

    • dani
      16 noiembrie, 13:59. dani

      si acest precedent a dus la adoptarea actualelor norme, cele mai stricte din lume. care prevad o concentratie maxima de 10 ppm. dar la Rosia Montana va fi jumatate, adica 5 ppm, adica mult mult mai mica decat la Baia Mare, motiv pentru care cele doua cazuri nu sunt comparabile. Un alt motiv pentru care cele doua cazuri nu sunt comparabile este barajul, la Baia Mare fiind construit de om din toate directiile, baraj de campie, de calitate scazuta. La Rosia barajul va fi construit de om intr-o singura directie (in celelalte 3 fiind munti) si va fi printre cele mai sigure din lume.

      • Radu 2
        16 noiembrie, 14:29. Radu 2

        \"Argumente\" de tipul \"si barajul va fi cel mai sigur din lume\" sunt de-a dreptul infantile.
        Daca nu poti produce ceva mai serios (tehnic/stiintific), nu te umple de ridicol cu basme de adormit copiii.

        • marcel
          16 noiembrie, 15:17. marcel

          dar asta cu \"barajul va fi printre cele mai sigure din lume\" au spus specialistii de la Institutul Norvegian de Geotehnica, cei care au analizat proiectul. Cred ca e si postat pe site-ul RMGC.

    • mihai
      16 noiembrie, 14:27. mihai

      nu poti sa bagi rosia montana in aceeasi oala cu baia mare, din moment ce in 2000 nici macar nu eram intrati in ue. chestia asta s-a intamplat abia in 2007. de atunci sunt reguli mult mai stricte in tot ce inseamna industrie.

    • hayky
      17 noiembrie, 04:32. hayky

      ala er aun digulet, asta e un munte si cel mai rezistent baraj din europa, comparam lucrurile, plsu ca de baia mare nu vorbeste nimeni nimic, totul e sub tacere

  • Radu 2
    16 noiembrie, 13:34. Radu 2

    Tot pozitia Academiei Romane (2009) :
    \"7. Exploatarea preconizată periclitează grav zona arheologică Alburnus Maior, unică în lume şi de mare valoare istorică şi culturală. Distrugerea - chiar numai parţială - a vechilor galerii romane este total inacceptabilă într-o ţară care îşi respectă trecutul istoric şi originile.
    8. Folosirea cianurii de sodiu în procesul tehnologic şi depozitarea în bazin deschis a rezidiilor, conţinând resturi de cianură, produşi de “neutralizare” a cianurii (de asemenea potenţial toxici) şi mai ales metale grele, creează motive serioase de îngrijorare. Chiar dacă “neutralizarea cianurii” promisă de proiect s-ar realiza într-un grad avansat, toxicitatea rezidiilor rămâne o sursa de grave riscuri.
    9. Nu există garanţia ca la terminarea lucrarilor şi închiderea exploatării, firma investitoare va putea asigura costurile de refacere a mediului. Experienţa altor ţări (de exemplu SUA) arată că asemenea costuri sunt uriaşe şi nu sunt acoperite de garanţiile financiare depuse de firmele în cauză. Tendinţa mondială actuală este de a preveni degradarea mediului şi nu de a-l reface ulterior.
    10. Proiectul încalcă o serie de convenţii şi alte elemente ale legislaţiei europene, semnalate anterior. În situaţii similare, alte ţări au procedat cu mai multă prudenţă şi au evitat să accepte riscurile implicate în proiecte asemănătoare. Cunoaştem documente care afirmă că “în Germania un asemenea proiect este de neconceput”, iar Bulgaria şi Armenia nu au aprobat proiecte de acelaşi tip.\"

    • Stan
      16 noiembrie, 13:46. Stan

      da ma, zona arheologica Alburnus Maior, unde a fost cea mai mare cercetare arheologica din tara noastra, finantata de RMGC. hopa. cercetare care urmeaza a fi reluata dupa inceperea exploatarii, doar ca de data asta cu o finantare si mai mare. folosirea cianurii de sodiu e reglementata la sange de legislatia europeana, motiv pentru care expertii de la Comisia Europeana au declarat ca tehnologia e sigura, e cea mai buna disponibila. Legislatie care e respectata de proiectul de exploatare, asta a recunoscut si ministrul mediului. iar garantia ca va putea asigura refacerea este chiar garantia de mediu pe care o depun la inceputul proiectului. apropos, reecologizarea nu o sa o faca dupa ce se termina exploatarea, ci va incepe din timpul exploatarii.

    • florin
      16 noiembrie, 13:57. florin

      si in bulgaria si in grecia sunt pe cale sa se deschida mine de aur in care se foloseste tot cianura. deci ar fi cazul sa te updatezi, si tu si academia romana. daca si in finlanda este deschisa o mina de aur, ne trezim noi mai destepti ca nu avem nevoie de profit? striga ecologia in noi, nu?

      • XYZ
        16 noiembrie, 16:11. XYZ

        Se deschid mine de aur si in alte tari, fireste, dar nu in zone de mare interes arheologic.

        • Samson
          16 noiembrie, 17:09. Samson

          pai de aia au finantat cea mai mare cercetare arheologica din Romania de pana acum si vor finanta si dupa ce incepe exploatarea.

    • ralu
      17 noiembrie, 04:33. ralu

      cine se afla in comisia de analiza a academia, uitati-va cine se afla in comisia de reabilitare a monumentelor si uitati-va ce au facut ei n 20 de ani, ce salarii au si cum de isi dau cu presupusu tama acum?

  • Radu 2
    16 noiembrie, 13:09. Radu 2

    continuare :
    \"Considerăm că exploatarea aurului din Munţii Apuseni ar putea fi luată în considerare în următoarele condiţii:
    1.Dacă exploatarea s-ar face în galerii şi nu în carieră deschisă. Astfel s-ar evita mutilarea mediului, strămutarea populaţiei, distrugerea unei localităţi şi a vestigiilor arheologice etc.
    2.Daca relatia dintre stat si investitor s-ar baza pe procedura CONTRACTULUI DE ÎMPĂRŢIRE A PRODUCŢIEI şi nu pe concesionare.
    3.Dacă în locul tehnologiei bazate pe cianură s-ar folosi o tehnologie fără acest reactiv. Există în prezent şi asemenea tehnologii, încă puţin folosite, dar imperative în cazul unor zone dens populate.

    BIROUL PREZIDIULUI ACADEMIEI ROMÂNE

    Bucureşti, 2 februarie 2010\"

    • Emil
      16 noiembrie, 13:19. Emil

      pai cum sa faca exploatare in sub pamant daca aurul este in munti, la suprafata? cum mai vine si asta? poate tocmai asta face vestigiile alea arheologice sa nu fie distruse, prin faptul ca se lucreaza la suprafata nu subpamant unde sunt ele.
      productia este impartita, da statul are o cota de 20%, dar mai are si redevente, plus de asta statul nu cheltuie nimic in proiect. rmgc-ul vine cu toti banii de la inceput pana la sfarsit.
      3, a fost demonstrat prin atatea mine existente prin diferite colturi ale lumii, chiar si in europa(in finlanda) care folosesc cianura si nu e nicio problema. este facut totul ca la carte si nimeni nu are de suferit. la noi de ce nu s-ar face la fel?

      • Radu 2
        16 noiembrie, 13:31. Radu 2

        1. Aurul este in munti, nu la suprafata.
        2. Doar tehnologia de separare din minereu implica lacuri cu cianuri, care sunt (evident) la suprafata.
        3. In conditiile de seismicitate ale Romaniai, un lac cu cianuri avand un baraj de aproape 200 m inaltime constituie un pericol colosal.
        4. Stai prost cu limba romana, mai treci pe la scoala...
        PS
        Si tu esti tot ...KKK ?

        • Samson
          16 noiembrie, 17:08. Samson

          in conditiile de seismicitate ale Romaniei, Rosia poate fi afectata de un seism de maxim 6 iar barajul rezista la seisme de peste 8. Lac de cianuri? fii serios, concentratia va fi mai mica decat maximul acceptat de UE incepand cu 2018. si se degradeaza rapid in mod natural. exagerezi.
          PS: nu pari in masura sa dai lectii de romana, sincer.

    • veta
      17 noiembrie, 04:35. veta

      thenologia asta s efoloseste pentru ca este cea mai rentabila pentru exploatare, altfel s-ar toca si arunca efectiv aurul degeaba, si este cea mai folosita in lume pana acum

Lasă un comentariu

 

Trimite pe:

  • Yahoo! Messenger
  • Altele