Vlad Nistor: „Putin este singura personalitate identificată cu ideea de stabilitate”

Istoricul Vlad Nistor, decanul Facultăţii de Istorie a Universităţii Bucureşti, a discutat, azi, cu cititorii EVZ azi despre rezultatele alegerilor legislative din Rusia, unde partidul premierului Vladimir Putin a înregistrat, duminică, un rezultat sub aşteptări. „Unii ruși, probabil majoritatea, îl vor incă pe Putin, în primul rând pentru că este singura personalitate publică identificată cu ideea de stabilitate și cu obsesia națională a grandorii imperiale a țării lor”, explică Vlad Nistor.

Formaţiunea Rusia Unită, condusă de Putin, a obţinut puţin sub 50% din sufragii, în urma unui scrutin marcat de numeroase acuzaţii privind fraude electorale grave şi încercări de intimidare a opoziţiei.

La alegerile legislative precedente, din 2007, Rusia Unită a primit 64% din voturi. Rezultatul scrutinului de acum două zile este important pentru cariera politcă a şefului guvernului de la Moscova, care candidează, anul viitor, pentru un nou mandat de preşedinte al Rusiei, cel de-al treilea.

Istoricul Vlad Nistor apreciază că Putin nu va avea un contracandidat puternic la prezidențialele de anul viitor. „Opoziția necomunistă fie este extremistă (cazul lui Vladimir Jirinovski), fie a făcut, o bună bucată de vreme, eroarea de a-și asocia imaginea cu aceea a unor importanți magnați din apropierea lui Boris Elțân, personaje detestate astăzi în Rusia”, explică Nistor.

În opinia sa, pentru electorul rus, sau mai bine spus pentru cea mai mare parte a electoratului rus, ideea unui tătuc protector și autoritar este cât se poate de firească. „Datorită calităților sale, Putin și-a păstrat această poziție și atunci când Medvedev a deținut poziția prezidentială”, remarcă decanul Facultății de Istorie a Universității București.

Prezența comuniștilor în parlament este firească

„Într-o țară fără nicio tradiție democratică anterioară și în care Partidul Comunist și autoritatea bolșevică au reprezentat singura realitate politică pentru mai mult de 80 de ani, prezența comuniștilot declarați printre primii clasați la alegerile lesgislative este cât se poate de firească”, spune Nistor.

Decanul Facultății de Istorie remarcă totuși și un aspect pozitiv după scrutinul de acum două zile. „Mi se pare cât se poate de simplu ca, într-o societate care se declară democratică de două decenii, evoluția catre pluralism sa fie una reală, chiar dacă nu este foarte rapidă. Schimbările de la aceste alegeri nu reprezintă nimic altceva decât rezultatul creșterii conștiintei democratice a poporului rus”, afirmă Vlad Nistor.


*Dezbaterea s-a încheiat

Spune-ţi părerea!

  • madalina
    19 martie, 13:19. madalina

    1. Incontestabil, Putin a facut dintr-o Rusie aproape ruinata (inclusiv pentru ca nu corespunde ca structura mentala, istorica, economica, tipului vestic de civilizatie iar tranzitia prea brusca de la un imperiu construit pe propriile-i conceptii- desi, din punct de vedere ideologic, nu unele grozave ci unele care nu au legatura cu tipul de civilizatie si cu sufletul colectiv rus- la o simpla tara democratica era sa o termine politic si nu numai), un stat puternic, care tine sec. XXI ancorat in multipolarism (ceea ce este un factor bun pentru stabilitatea lumii, cred eu).
    2. stabilitatea nu inseamna intotdeauna cel mai bun lucru posibil, cand ea duce la un regim politic rigid sau care incalca drepturile omului (aici trebuie sa fim atenti la nuante, spre a aprecia corect ce inseamna stabilitatea pentru un stat mare precum Rusia si ce inseamna stabilitatea pentru state mici si mijlocii- cu totul alte lucruri -- poate iesi din aceasta un eseu f. interesant).
    3. ceea ce e valabil pt. Rusia, nu e valabil pt. Romania. "Modelul Putin", aplicat la realitatile caragialesti si haotice din Romania se schimba in mascarada pe care o traim azi.

  • dumitru
    5 decembrie, 16:38. dumitru

    Anna Politkovskaia prezenta o realitate cruntă, în care Putin avea putere de decizie totală. Ea aprecia că democraţia în Rusia există doar în aparenţă. Credeţi că s-au schimbat lucrurile? Eu am mari dubii, mai ales că manipularea şi constrângerile sunt la cote specifice unui regim totalitar.

  • dan
    5 decembrie, 15:53. dan

    scurt, treaba lui.
    ciao

  • andrei
    5 decembrie, 15:47. andrei

    CNN remarca in urma cu mai multe saptamani cum o buna parte din presa rusa ducea o adevarata campanie in a prezenta raportul de superioritate a lui Putin. Se facea referire inclusiv la stirile de „can-can” - in timp ce Medvedev era prezentat jucand bedminton (de exemplu), Putin era prezentat la karate sau facand alte sporturi „masculine”. Rezultatul alegerilor este insa „sub asteptari” pentru Rusia Unita. Cum explicati acest rezultat in conditiile controlului asupra presei pe care Putin l-a exercitat in perioada aceasta? A jucat mass-media rusa un rol mai putin important printre rusi sau cum se explica?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:50. vlad.nistor

      Mi se pare cat se poate de simplu ca intr-o societate care se declara democratica de doua decenii, evolutia catre pluralism sa fie una reala, chiar daca nu este foarte rapida. Schimbarile de la aceste alegeri nu reprezinta nimic altceva decat rezultatul cresterii constiintei democratice a poporului rus.

  • geostrategul
    5 decembrie, 15:46. geostrategul

    In cat timp va deveni Rusia un pericol real la adresa stabilitatii mondiale?

  • Evelyn
    5 decembrie, 15:46. Evelyn

    Rusia este o țară care are nevoie de o „mână de fier” pentru a fi condusă. Iar Vladimir Putin părea că se potrivește de minune. Ce s-a întâmplat? Își doresc rușii o altă mână de fier? Sau își doresc democrație??

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:54. vlad.nistor

      Cum a spus si intr-un comentariu anterior, cea mai mare parte a electoratului rus isi doreste un sef al statului puternic si reprezentativ. Exista insa si cealalta tendinta - pe care alegerile de ieri au confirmat-o - cea care conduce catre o mai democratica si liberala constructie a statului. Realitatile ultimilor ani, destul de evidenta stabilitate economica a Rusiei, stabilitate construita pe resursele enorme ale acestei tari, reprezinta atuuri in favoarea lui Vladimir Putin.

  • Freeman
    5 decembrie, 15:23. Freeman

    E inca tare Putin. Probabil ca va fi ales din nou presedinte. Le va fi greu rusilor sa scape de el.

  • grigore
    5 decembrie, 15:19. grigore

    Li s-a facut dor rusilor de comunisti/comunism? Comunistii au crescut de la 57 la 92 de parlamentari...Directia e destul de clara, nu...?

    Si...pana la urma cat a contat manipularea numararii voturilor si boicotarea ong/ruilor care monitorizau alegerile?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:31. vlad.nistor

      Intr-o tara fara nicio traditie democratica anterioara si in care Partidul Comunist si autoritatea bolsevica au reprezentat singura realitate politica pt mai mult de 80 de ani, prezenta comunistilor declarati printre primii clasati este cat se poate de fireasca. Raporturile dintre Partidul Comunist si formatiunea primului-ministru Putin nu tin de dorinta de schimbare a regimului politic, ci, in exclusivitate, de criza si, pentru unii dintre cetateni, de nostalgia vremurilor trecute. Nu trebuie scapat din vedere nici argumentul esential al prezentei printre politicienii din jurul lui Putin, chiar a lui Putin personal, pe listele de membri si activisti ai Partidului Comunist al Uniunii Sovietice si/sau de membri ai KGB. Pentru cetateanul Federatiei Ruse astazi diferenta dintre cele doua partide din fruntea plutonului nu se pune, in niciun fel, in termenii comunism - anticomunism.

      Tentativa de frauda exista, cum stim si noi, în orice societate democratica incipienta, importanţa ei fiind mare, fără a schimba adevarata ierarhie a votului.

  • Corina
    5 decembrie, 15:12. Corina

    Credeti ca scaderea popularitatii lui Putin si a numarului de voturi obtinute de partidul sau este o consecinta, asa cum sustine premierul rus, a crizei economice sau este, de fapt, chiar un semn ca rusii nu-l mai vor pe \"tar\" pentru a treia oara la Kremlin?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:33. vlad.nistor

      Unii rusi, probabil majoritatea, il vor inca pe Putin in primul rand pentrut ca este singura personalitate publica identificata cu ideea de stabilitate si cu obsesia nationala a grandorii imperiale a tarii lor.

  • mircea sevaciuc
    5 decembrie, 15:08. mircea sevaciuc

    De ce este atat de slaba opozitia in Rusia? Sunt sanse ca, pînă în 2012 sa apara un lider capabil sa ii tina piept lui Volodea Putin???

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:35. vlad.nistor

      Nu, Putin nu va avea un contracandidat puternic. Opozitia necomunista fie este extremista (cazul lui Vladimir Jirinovski), fie a facut o buna bucata de vreme eroarea de a isi asocia imaginea cu aceea a unor importanti magnati din apropierea lui Eltin, personaje detestate astazi in Rusia.

  • Stroe
    5 decembrie, 15:05. Stroe

    Dimitri Medvedev a declarat ca rezulatul slab inregistrat de Rusia Unita este o dovada clară că democratia exista in Rusia, ca alegerile au fost libere. Nu credeti ca scrutinul de ieri, inclusiv rezultatele, se inscriu intr-o alta strategie de imagine pusa la cale de Kremlin pe fondul criticilor care vizeaza rocada de putere pregatita pentru anul viitor?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:37. vlad.nistor

      Puterea de la Kremlin foloseste, de obicei, mijloace mai simple si mai clare decat sofisticatul scenariu pe care dvs. il propuneti. Scenarul rocadei era cunoscut in intreaga lume inca de la inceputul mandatului lui Medvedev.

  • adrian ionisteanu
    5 decembrie, 15:01. adrian ionisteanu

    Credeti ca rusii s-au saturat de autoritarul Putin?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:45. vlad.nistor

      Rusia este o tara fara niciun fel de traditie democratica pana in 1991. Singura tentativa este cea de dupa esuarea puciului din august 1991, dar, cum putem observa cu totii, aceasta incercare nu este una izbutita. Pentru electorul rus, sau mai bine spus pentru cea mai mare parte a electoratului rus, ideea unui tatuc protector si autoritar este cat se poate de fireasca. Datorita calitatilor sale, Putin si-a pastrat aceasta pozitie si atunci cand Medvedev a detinut pozitia prezidentiala.

  • patriciu
    5 decembrie, 14:51. patriciu

    Ce ne puteti spune despre noua Uniune economica pe care tocmai a creat-o Rusia cu unele state din fosta URSS. Putem vorbi despre noul URSS?

    • vlad.nistor
      5 decembrie, 16:46. vlad.nistor

      Nu. Este o noua tentativa de constituire a unui spatiu unic in zona fostei URSS, care probabil ca va avea rezultate comparabile cu incercarile anterioare,

  • %
    5 decembrie, 14:50. %

    o fi saczut Putin in popularitate, dar pana una-alta nu are contracandidat. Si Iliescu a castigat in 92 din turul 2 dupa ce in '90 castigase in turul 1 cu peste 80%. Mai conteaza cu cate procente peste 50% va castiga, de vreme ce oricum va castiga?

Lasă un comentariu

 

Trimite pe:

  • Yahoo! Messenger
  • Altele