Noua Republică şi Vechea Monarhie

Autor: Sebastian Lăzăroiu

Săptămâna trecută, Puterea şi Opoziţia au ratat, pe rând, întâlnirea cu viitorul. Dacă Opoziţia s-a întors mult în trecut pentru a smulge capital electoral, Puterea a refuzat adevărul despre viitor pentru a prezerva voturi iluzorii.

Jocul de-a trecutul şi viitorul va fi obsedant pentru anul 2012. Modul în care opoziţia reuşeşte să recupereze fiecare fragment de trecut nu încetează să mă uimească. La urma urmei, într-o lume dominată de incertitudini, când senzaţia de "capăt de drum" se înfiripă, ar trebui să ne aşteptăm la acest tip de poziţionări ale oamenilor. Unii văd salvarea în "momentele de glorie" ale istoriei, alţii refuză orice nostalgie şi pledează pentru schimbări radicale.


Goană după voturi. Nimic altceva nu a fost invitarea fostului monarh Mihai I să vorbească Parlamentului. Niciunul din cei care s-au repezit să-i facă invitaţia, să-i ducă trena, să îşi facă o poză, să stea un loc mai în faţă nu a avut în minte mai mult decât să smulgă o halcă, cât de mică, din popularitatea de care încă se mai bucură acum Casa Regală printre români. Ce-i drept, un segment mic, de maximum 15%, dar bătălia de la anul va fi pe fiecare vot .

După "istoricul" moment din forul legislativ, inevitabil au început dezbaterile despre "monarhie versus republică". De fapt, ele s-au reluat doar, pentru că dezbaterile reale au fost refuzate de puterea de tranziţie la începutul anilor ’90. Eu cred că sunt irelevante.

Sunt tardive şi chiar ipocrite.

Am remarcat, într-adevăr, un fior de plăcere şi o dulce reverie în atmosfera de la Parlament în timpul prezenţei regelui. Emoţia gâtuită a unor liberali şi social-democraţi la ieşire nu făcea decât să camufleze gândurile lor adevărate: "ce frumos ar fi în ţara asta şi pentru noi dacă am avea un şef al statului slab, uşor de manipulat, care să joace cum cântăm noi şi să se pună chezaş, la nevoie, pentru interesele noastre."

Acesta a fost singurul efect al discursului regelui în Parlament. Şi cred că a fost asupra tuturor partidelor. A născut o întrebare esenţială: oare nu ne-ar fi mai bine cu un şef al statului marionetă? Scenariul suspendării lui Traian Băsescu intră acum în competiţie cu un scenariu mult mai tentant pentru că rezolvă "problema Traian Băsescu" pe termen lung. Dacă poporul ar vedea o speranţă în întoarcerea monarhiei, cred că toate partidele actuale şi-ar da mâna să facă o nouă Constituţie, care aboleşte republica.

De cealaltă parte, Puterea simte prea tare în nări mirosul înţepător al alegerilor. N-a avut nimeni curajul din actuala coaliţie să spună adevărul despre 2012. Au preferat cu toţii o amânare a verdictului, o jumătate de pas. Realitatea e că reintrarea în recesiune nu va permite în 2012 nici indexarea pensiilor şi nici refacerea salariilor bugetarilor. Punct.

Cu toate astea, nimeni nu a avut curajul să pună acest "punct". A fost şi o inutilă continuare: dacă după primul semestru al lui 2012 lucrurile vor merge mai bine, în a doua parte a anului ar putea fi indexate pensiile şi refăcute salariile. Logică pur electorală. Dar primitivă. Nici un pensionar nu se va înghesui să voteze PDL după o indexare la jumătatea anului, nici un bugetar nu va da buzna să pună ştampila pe partidele din coaliţia la guvernare pentru că i s-a dat ceva înapoi din ce i s-a luat acum doi ani, cu şase luni înainte de alegeri.

Dar vestea va cădea ca un trăznet pentru sectorul privat în iunie 2012. Dacă actuala coaliţie va anunţa atunci indexarea pensiilor, adică mărirea deficitului la fondul de pensii şi refacerea salariilor bugetarilor, adică revenirea la aceleaşi cheltuieli cu funcţionarii ca în 2010, va pierde multe voturi ale mediului privat. Pentru că sectorul privat va rămâne iarăşi singurul care se va ajusta anul viitor: pierderi de locuri de muncă, scăderea veniturilor.

Nici actuala putere şi nici opoziţia nu au curajul să se uite în viitor. Unii au aruncat deja ancora în trecut, ceilalţi refuză viitorul şi se ţin cu dinţii de prezent, pentru că acesta înseamnă "beneficiile guvernării". Dar cine va duce lucrurile mai departe? Cine va avea curajul să se rupă de lumea veche?

Taguri:opozitie, Monarhie, Regele Mihai I, regele Mihai la Parlament, parlament, discursul regelui Mihai, Casa Regala, Traian Basescu, pensii, salarii, bugetari, alegeri 2012

Spune-ţi părerea!

  • Cozmin
    31 octombrie, 15:31. Cozmin

    Nu cred ca pensionarii si bugetarii vor vota partidele din actuala opozitie, crezind ca acestea le-ar putea mari pensiile si salariile.
    In afara de cei cei cu un IQ extrem de redus, majoritatea Romanilor au aflat ca este criza economica mondiala, au aflat ca toate tarile au fost obligate sa adopte masuri dure de austeritate pentru a iesi din recesiune.
    Nu cred ca pensionarii si bugetarii au uitat din cine sunt compuse partidele din opozitie. Nu cred ca au uitat cum au devalizat tara aceste partide, atunci cind au fost la putere.
    Nu cred ca in tara sunt atit de multi timpiti, care sa nu fi inteles inca cine a devalizat tara si cine a salvat-o. Toate incercarile de manipulare a celor din monstruoasa uniune a Prostanacilor, Repetentilor, Derbedeilor, Analfabetilor, Coruptilor, Infractorilor, Informatorilor, Santajistilor si Lichelelor, sau pe scurt, usl, nu au sanse de izbinda.
    Este ca si cum ai incerca sa o convingi pe Teo Trandafir, ca doctorii de la Viena, care i-au salvat viata, sunt corupti si incompetenti, pentru ca au tinut-o citeva luni in spital si i-au facut citeva operatii foarte grele. Acele luni de spitalizare si acele operatii au fost absolut necesare pentru a-i salva viata. La fel au fost si masurile de austeritate adoptate de guvern.
    Este ca si cum ai incerca sa o convingi pe soprana Amelia Antoniu, de la opereta, ca doctorii de la Spitalul Universitar, care i-au salvat viata, sunt corupti si incompetenti, pentru ca au tinut-o citeva luni in spital si i-au facut citeva operatii foarte grele, in schimb sunt mai buni cei de la Spitalul CFR 2, care au imbolnavit-o. Acele luni de spitalizare si acele operatii au fost absolut necesare pentru a-i salva viata. La fel au fost si masurile de austeritate adoptate de guvern.
    Este ca si cum ai incerca sa-l convingi pe pacientul doctorului Ciomu, ca doctorul Ioan Lascar, care l-a salvat, este corupt si incompetent, pentru ca l-a tinut citeva luni in spital si i-a facut citeva operatii foarte grele, in schimb este mult mai bun doctorul Ciomu, care l-a nenorocit. Acele luni de spitalizare si acele operatii foarte grele de reconstructie au fost absolut necesare pentru a-l salva. La fel au fost si masurile de austeritate adoptate de guvern.

    • Radu 2
      31 octombrie, 15:41. Radu 2

      Cand amintesti de analfabeti, afirmand ca :
      \"Toate incercarile de manipulare a celor din monstruoasa uniune a Prostanacilor, Repetentilor, Derbedeilor, Analfabetilor, Coruptilor, Infractorilor, Informatorilor, Santajistilor si Lichelelor, sau pe scurt, usl, nu au sanse de izbinda.\"
      te gandesti si la tine ?
      Pt. ca varianta corecta este \"incercarile de manipulare ALE celor din...\"
      Asa cum ai scris, sensul este total schimbat (mai precis, contrar dorintei tale).

      • Mihai
        31 octombrie, 17:40. Mihai

        Chiar daca a gresit :
        1. nu inseamna ca este analfabet.
        2. toata lumea a inteles sensul corect.

        • juju
          31 octombrie, 17:49. juju

          TOATA lumea a inteles corect, ce era de inteles, anume ca acest Cozmin e analfabet dpdv al pregatirii economice si politice...

      • Radu 12
        31 octombrie, 23:37. Radu 12

        La fel si \"MAJORITATEA AU AFLAT\"

    • juju
      31 octombrie, 15:54. juju

      cozmine tata,

      tu inainte de a posta tampenii cred ca trebuie sa inveti carte, ca esti fff slab pregatit.
      Mai copilas nestiutor, aici e buba, ca din recesiune NU se iese prin masurile astea tembele de austeritate, din contra, astea adancesc criza...vezi Polonia, care a luat masurile bune, stimulative , alea de care tot zice USL, vezi Polonia ce bine merge???
      invata cocolos, ca esti repetent copile....

      • Mihai
        31 octombrie, 17:46. Mihai

        Nu sunt timpenii. Se vede ca este foarte bine pregatit.
        1. Masurile au avut efectul scontat. Am iesit din recesiune.
        2. Toate tarile au adoptat masuri similare.
        3. Masurile luate au fost rodul unei colaborari dintre cei mai buni specialisti din ministere, din Banca Nationala, de la FMI, BM si UE. Chiar si Mihai Tanasescu, omul psd, a recunoscut ca guvernul a luat cele mai bune masuri, ca nu exista alte solutii, ca orice guvern ar veni la putere, ar fi obligat sa adopte exact aceleasi masuri.

        • juju
          31 octombrie, 17:55. juju

          mihaita tata,

          el e la fel de bine pregatit ca si tine, adica...deloc.
          Ma faci sa rad copilas...CUM am iesit din recesiune???
          Dupa ce am cazut 2 ani insumat cu 11%, asa cum nimeni nu a mai cazut, am ajuns la acel punct de jos, asa de jos ca practic nu mai aveam unde sa cadem mai jos.
          DOVADA: astazi se vede, cand chiar si a finanta un deficit minuscul, de 3% dintr-un PIB minuscul ca al Romaniei este imposibil....
          E vorba de logica atematica elementara cocolos: acele masuri nu sunt de relansare, taierea nu te ajuta sa cresti, ci doar sa stai o vreme stabil acolo foarte jos, dupa care inevitabil o iei iar la vale, ...fireste, daca mai e loc in jos...

    • juju
      31 octombrie, 16:16. juju

      Cozmine mama,

      Daca tu chiar poti demonstra, cu argumente logice corecte si cu exemple clare, ca o economie poate iesi din recesiune doar marind TVA cu 5% la toate si taind toate salariile tampeste, otova, cu 25%.....atunci eu imi tai 3 degete de la mana dreapta....

      • Emil
        31 octombrie, 17:55. Emil

        Au fost multe alte masuri. Cresterea TVA a fost obligatorie pentru a putea plati salariile si pensiile.
        Guvernul nu a taiat nimic. Sa tai, inseamna sa ai de unde taia.
        Guvernul nu a taiat salariile, pensiile sau ajutoarele pentru a folosi banii in alte scopuri.
        Bugetul a fost mult mai mic decit era necesar pentru a plati integral majorarile iresponsabile si nesustenabile de salarii si pensii, aprobate inaintea alegerilor din 2008, cu scop electoral, de fostul parlament.
        Guvernul actual nu a furat niciun ban. Pur si simplu, se colecteaza mult mai putin decit trebuie sa plateasca guvernul pensionarilor si bugetarilor.
        Salile de sport, patinoarele, fintinile muzicale s-au construit din bugetele locale (asa au hotarit comunitatile locale) sau din bani europeni. Acei bani nu tin de bugetul de stat si nu pot fi folositi pentru salarii, pensii sau subventii, dar, din acei bani, in urma construirii unor sali de sport, patinoare sau fintini muzicale, TVA-ul si impozitul pe salariu ajung la bugetul de stat, care, astfel, pot fi folositi pentru salarii, pensii si subventii.
        Bugetul de pensii provine din contributiile salariatilor de astazi.
        Nr Salariati x Salariul mediu x Procent contributie pensii
        4.800.000 x 1.800 x 0,31 = 2.500.000.000 RON pe luna
        (Atit se colecteaza lunar pentru plata pensiilor)
        Nr. Pensionari x Pensia medie
        5.000.000 x 700 = 3.500.000.000 RON pe luna
        (Atit trebuie sa plateasca lunar statul pensionarilor)
        Dupa cum poate vedea oricine, este un deficit lunar de un circa miliard de RON sau de aproape patru miliarde de EURO pe an. De fapt, deficitul este mai mare pentru ca in realitate sunt mai multi pensionari, mai putini salariati, iar multe firme nu-si platesc contributiile catre stat. De unde sa plateasca guvernul diferenta de patru miliarde de EURO pe an, doar pentru pensii ?
        Acelasi deficit este si la bugetul de stat pentru plata salariilor bugetarilor, pentru ca au fost angajati citeva sute de mii de bugetari mai mult decit poate suporta bugetul de stat.
        Bugetul de stat se obtine din taxele si impozitele platite statului (in special impozitul pe salariu si TVA-ul). In anii trecuti, cei plecati la munca in strainatate trimiteau acasa circa 8-9 miliarde de EURO pe an, cu care rudele din tara isi cumparau case, masini, haine, electronice, mincare etc. Din aceste operatiuni, statul incasa din TVA, citeva miliarde de EURO pe an.
        Tot in anii trecuti, se luau credite doar cu buletinul. Cu banii imprumutati de la banci, Romanii isi cumparau case, masini, haine, electronice, mincare etc. Din aceste operatiuni statul cistiga din TVA inca alte citeva miliarde de EURO pe an.
        Din cauza crizei economice mondiale, unele firme au intrat in faliment, altele au redus salariile, altele au redus personalul etc. Din acest motiv, impozitele incasate de stat pe salarii au scazut cu alte citeva miliarde de EURO pe an.
        Iata, pe ansamblu, un deficit de cel putin zece miliarde de EURO pe an. Sa nu uitam, nici deficitul lasat de guvernul Moliceanu, de alte citeva miliarde de EURO. Din imprumutul de la FMI, jumatate din bani au mers la Banca Nationala pentru mentinerea stabilitatii monedei nationale. Banii se afla neatinsi la Banca Nationala. Banca Nationala va restitui acei bani plus dobinzile. Guvernul a luat cele mai intelepte masuri in aceasta situatie de criza. A platit un an si jumatate salariile si pensiile, a mentinut stabila moneda nationala, nu a dus tara in hiperinflatie, nu a dus tara in incapacitate de plati, a creat conditiile relansarii economice care s-a si produs. Am iesit din recesiune.
        Numai niste inapoiati mintal isi pot imagina ca guvernul sau Presedintele fura lunar miliarde de euro pentru ei sau pentru a-si plati clientela politica, riscind sa fie arestati sau linsati, in loc sa mareasca salariile si pensiile, iar apoi sa cistige detasat alegerile.
        Daca, prin absurd, Presedintele, toti parlamentarii care sustin guvernul, toti cei din guvern ar fura cite trei, patru milioane de euro, le-ar ajuge pentru a trai in lux tot restul vietii. Aceasta inseamna circa un miliard de euro, adica exact cit lipseste bugetului de stat intr-o singura luna. De ce ar mai fura restul de trei ani si 11 luni din mandat ? Sa zicem, tot prin absurd, ca toti fura cite sase, opt milioane de euro, adica exact cit lispeste din bugetul de stat in doua luni. De ce ar mai fura restul de trei ani si 10 luni din mandat ?
        Situatia reala seamana cu ce s-ar intimpla in agricultura cu un taran harnic care munceste tot anul, (iar la sfirsitul anului agricol, intr-un an bun, din profitul incasat, le da fiilor sai cite 10.000 RON), atunci cind se produc calamitati naturale. Daca intr-un an, din cauza secetei, inundatiilor, inghetului, altor calamitati naturale, cu toate ca taranul a muncit la fel de mult, recolta este slaba si nu le mai poate da fiilor sai decit cite 5.000 de RON, inseamna ca taranul nu-si iubeste copiii, ca este corupt sau incompetent ? Acelasi lucru s-a intimplat cu incasarile la bugetul de stat din cauza crizei economice mondiale, pentru care nu sunt de vina Presedintele sau guvernul.
        Sa luam un alt exemplu.
        Sa ne imaginam ca se descopera un zacamint de petrol in Marea Neagra. Sa ne imaginam ca incepe exploatarea, iar bugetul va avea foarte multi bani. Sa ne imaginam ca guvernul hotaraste (asa cum se intimpla in anumite tari bogate in petrol) sa plateasca lunar tuturor cetatenilor o suma de bani, sa zicem 500 de euro.
        Dupa citeva luni, in care lumea se obisnuieste sa primeasca cei 500 de euro lunar, punga de petrol se epuizeaza. De unde va mai putea guvernul sa plateasca lunar tuturor cetatenilor cei 500 de euro ? Ce va face guvernul daca vor fi manifestatii, mitinguri, greve ? Oamenii vor spune ca au copii, ca au rate la banci etc, etc. Inseamna ca guvernul este incompetent, ca este corupt ? Va putea oricare alt guvern sa mai plateasca 500 de euro tuturor cetatenilor daca a disparut sursa de finantare ?

        • juju
          31 octombrie, 18:00. juju

          emile tata,

          bati campii degeaba.
          banii trebuiau luati din zona de evaziune fiscala, si asta o faci cu un TVA redus, de la regiile si companiile perdante, si prin neinfiintarea ministerului Udrei, care toaca buget degeaba...Nu sa omori invatamant, sanatate, politie sau pompieri....
          Apoi, ca economia reala sa mearga, luai masuri stimulative gen Polonia sau Bulgaria...

  • Radu 2
    31 octombrie, 13:31. Radu 2

    Goana dupa voturi ?
    Heheheeee...
    Pai \"Noua Republica\" este exact un instrument creat de Base ca sa mai adune ceva voturi de la nehotarati, scarbiti etc., care ar putea fi pacaliti usor.
    Noi succesuri !

  • juju
    31 octombrie, 12:16. juju

    Domnule Lazaroiu,

    Haideti sa fim onesti, sa analizam corect.
    Primul lucru: sa nu amestecam temele.
    Problemele economice sunt una, iar respectul fata de istorie este cu totul altceva.
    Faptul ca multi parlamentari ai opozitiei, dar si unii parlamentari ai puterii , au participat la evenimentul omagial al Casei Regale din 25 octombrie, desi multi dintre ei nu sunt monarhisti, nu reprezinta altceva decat un comportament normal, firesc si civilizat.
    Chiar si unui om obisnuit ii transmiti de ziua sa un \"La multi ani\", caci asa e normal si civilizat, fara ca asta sa implice neaparat o mare iubire.
    Nu mai criticati o atitudine normala spre a justifica mitocania si anormalitatea, va rog.
    Legat de tema economica, este normal ca anul 2012 sa aduca un dezastru.
    Fiti va rog sincer: nu puteti nega faptul ca Opozitia nu a cerut mereu in acesti ultimi ani masuri concrete de stimulare economica, pe reteta Bulgaria sau Polonia.
    Dar Puterea a fost complet inchisa la astfel de masuri.
    UNDE credeti, la ce rezultate credeti ca puteau duce doar niste masuri stupide de austeritate, anume taieri de salarii, impozitari de pensii si crestere de TVA???
    Si astea luate aiurea.
    DECI, dezastrul previzibil din 2012 este rezultatu numai si numai al proastei guvernari generate de actuala putere...

  • facaletz
    31 octombrie, 11:37. facaletz

    @ 04:34. BrunoLA
    Unul din Regii Romanilor, cel mai \"apolitic\" din toti, a reusit performanta sa lichideze TOATE partidele politice si sa instaureze dictatura personala. Evident asta se petrecea in Monarhia \"Constitutionala\" din Romania. Anul de gratie 1938...
    Cultul personalitatii acestui Rege al Romanilor, Dictator si sef de partid UNIC, s-a dovedit precursor al cultului personalitatii lui Ceausescu, Dictator comunist si sef al partidului UNIC...
    ... Acelasi Rege al Romanilor, din aceeasi Monarhie \"Constitutionala\" a cedat las si nedemn in vara anului 1940 o treime din teritoriul Regatului Romaniei!
    Sute de mii de romani au murit ulterior, in razboi si in prizonierat, pentru recuperarea unora din provinciile cedate... Sute de mii!

    Acest Rege al Romanilor, \"apolitic\" si \"Constitutional\" s-a salvat prin fuga si a salvat Monarhia prin Abdicare.
    A doua sa abdicare! La fel de \"demna\" ca si prima...
    ... Numele aventurierului, penultim Rege al Romanilor, este Carol al II lea!

    Exista asadar cel putin o traditie. Traditia salvarii Monarhiei prin Abdicare! Despre moralitatea ultimei Abdicari a unui Monarh de Hohenzollern, a ultimului Rege al Romanilor, a treia intr-un sir..., mi-am spus parerea.

    Dupa peste 70 de ani de la instaurarea Dictaturii Regale, timp in care peste romani s-au pravalit nu mai putin de alte doua Dictaturi, cea militara a lui Antonescu si cea comunista, traim in democratie.
    Buna, rea, dar DEMOCRATIE!

    ... Cu toate astea unii monarhisiti convinsi (e dreptul lor, indiscutabil!), si nu din cei opereta - cersetori mascati de voturi, inca vor sa coafeze istoria, preluand din ea numai ce le convine! Inclusiv nuante care ar schimba, vezi Doamne, esenta articolului Dlui. Lazaroiu, precum \"Rege al Romanilor\" si nu \"Rege al Romaniei\"...

    Scriu ce scriu ca un republican ce ma consider. Nuanta ar fi ca stiu prea bine ca peste 3 ani SI mandatul lui Basescu - bun pentru unii, rau pentru altii - va fi istorie! Definitiv! Si fara Abdicare!

    • @mai istoricul lu' peste
      31 octombrie, 11:41. @mai istoricul lu' peste

      atunci era monarhie parlamentara fraiere...mai citeste

      • Liviu Iordache
        31 octombrie, 12:02. Liviu Iordache

        Mai istoricu lu peste explica si noua care este diferenta intre monarhie constitutionala si monarhie parlamentara! Iti dau toata averea mea, scriu legatul pe loc, daca faci un desen credibil. Ma indoiesc insa, la cit esti de prost!

        • @Liviu Iordache
          31 octombrie, 12:18. @Liviu Iordache

          ce iti spune penultimul punct...? in ceea ce priveste averea ta, probabil ca exclusiv portocalie si deci ilicita, n-am nevoie :-)

          - monarhia absolută, cea mai veche formă de monarhie, se caracterizează prin puterea discreţionară a monarhului în stat. Această formă, specifică până la Revoluţia Franceză, a existat până aproape de timpurile noastre, fiind de menţionat că la începutul veacului trecut existau încă două imperii absolute: Imperiul Rus şi Imperiul Otoman;


          - monarhia limitată (constituţională) se caracterizează prin limitarea puterilor monarhului prin intermediul prevederilor Legii fundamentale a statului; atribuţiile adunării sunt însă reduse, iar monarhul are, totuşi, un rol semnificativ;


          - monarhia parlamentară dualistă este o formă a monarhiei constituţionale prin care monarhul şi parlamentul stau, din punct de vedere legal, pe o poziţie egală;


          - monarhia parlamentară contemporană, întâlnită astăzi în Anglia, Belgia, Olanda şi statele scandinave, ca o expresie a tradiţiei şi a istoriei acestor ţări, are mai mult un caracter simbolic. Monarhul păstrează unele prerogative precum: dreptul de a dizolva parlamentul, dreptul de a numi în funcţii superioare sau dreptul de a refuza semnarea anumitor legi.

        • YON_RIJKSADELAAR OF PNTCD_REGAL
          31 octombrie, 21:08. YON_RIJKSADELAAR OF PNTCD_REGAL

          LIVIULE.....te-a facut tipul acesta praf si pulbere, securistule[de ce am zis securist?....ptk azi avere au doar scarbele de militieni si cei ce se invart printre ei]

      • facaletz
        31 octombrie, 12:12. facaletz

        Multumesc pentru indemn. Asemenea!
        ... Alte observatii, la fel de pertinente, mai ai?

    • dorin valeriu
      31 octombrie, 12:25. dorin valeriu

      Ai uitat sa treci la \"pasivul\" lui Carol II omorarea FARA JUDECATA a sute de tineri romani ! Nu sunt un simpatizant al Miscarii Legionare, cred in democratie, tocmai de aceea nu admit asasinatul politic, indiferent de greselile cuiva ! f
      Fiecare trebuie judecat si doar apoi pedepsit pentru raul facut !

      • .........
        31 octombrie, 12:29. .........

        armand calinescu si iorga au fost responsabilii........

    • juju
      31 octombrie, 14:03. juju

      Mai facaletz,

      Nu voi analiza aici toate aprecierile tale referitoare la istorie si la formele de organizare statala.
      Voi comenta doar finalul epistolei tale, care mi se pare ....de tot rasul.
      Precis esti unul din \"inteleptii\" care traiesc in afara tarii.
      Normal, pentru voi inca 3 ani cu Basescu nu inseamna nimic, fiindca voi nu va intersectati cu el.
      Dar te-ai intrebat tu oare pentru noi, cei traitori in tarisoara ce inseamna inca 3 ani de dezastru sub Basescu???
      Stii care e diferenta dintre noi??
      Eu nu-mi permit sa comentez si sa intru in polemici pe realitatile dintr-o tara in care nu traiesc.
      Nu crezi ca e mai bine sa te ocupi tu de realitatile din tara unde traiesti??
      Cred ca alea te-ar privi in mod direct...Iar de cele de la noi, lasa-ne tu pe noi , cei din tarisoara sa ne ocupam..E mai intelept asa...

      • facaletz
        31 octombrie, 16:18. facaletz

        Premize false, concluzii false mai juju!
        Nu analizezi...si nu iti permiti sa intri in polemica!? Firesc, tu ai certitudini. Motiv pentru care dai mai degraba sfaturi... Ca mie imi sunt inutile, e simplu de'nteles. Stii foarte bine asta!
        ... Inteleg ca, in opinia ta, romanii din diaspora sunt cetateni de rangul doi. In cel mai bun caz... Retin indemnul (Catavencu curat!) adresat mie si implicit lor sa nu se mai ocupe de...tarisoara. Tarisoara ta!!! A lor...NU!
        Hai nu zau!? Pacat ca au si drept e vot? Ei bine au! TOTI!

        • juju
          31 octombrie, 16:32. juju

          facaletz,

          Spui tampenii de sus pana jos copile...
          Eu nu am zis nicaieri ca sunt cetateni de rangul 2, asta e doar in mintea ta fantezista...
          Eu am zis doar ca ei nu se lovesc zilnic de realitatile de la noi, deci nu au cum sa le cunoasca.
          Asa cum nici eu nu-mi permit sa ma dau cunoscator in realitatile din alta tara, in care eu nu traiesc.
          Acum pricepi ce spun eu???
          Eu ma consider un om cu bun simt.
          Daca as avea prin nu stiu ce minune dreptul sa ma exprim prin vot intr-o tara in care eu nu traiesc, iti spun sincer ca nu m-as folosi de acest drept.....TOCMAI pentru ca eu consider ca nu cunosc realitatile la zi din tara respectiva, si oamenii traitori acolo , cei ce se lovesc zilnic de realitati, ei au dreptul sa-si hotarasca destinul..pricepi cocolos????

        • facaletz
          31 octombrie, 17:14. facaletz

          \"Tampenii\", \"copile\" si \"cocolos\"... Altu mai sus e luat cu \"tunde-o\" si \"roiu...! Tu ai bun simt? Haida de!
          ... Nu am nimic de adaugat. Ajunge!
          Salut!

  • un calcul simplu
    31 octombrie, 11:03. un calcul simplu

    gresit seby draga...este vorba de vechea republica si binecuvantata monarhie bai aplecatule :-) AMR 12 luni........... sau poate mai putin

  • vasile blaga
    31 octombrie, 10:39. vasile blaga

    esti iecuperabil.

  • ZANA
    31 octombrie, 10:28. ZANA

    Corect, dar greu de ingerat !. Domnilor, credeti ca noul partid care se prefigureaza la orizont va fi demn de incredere ?. Parca nu mai pot sa cred nimic. Toti , la inceput se jura ca nu fura si (numai daca nu vrei), nu ii prinzi cu \"rata-n gura\" !.
    Pai dregilor, cand romanii \"au ales\" sa-i reprezinte la UE, persoane analfabete, dar cu influenta si/sau bani, mai vreti corectitudine, simt cetatenesc, ca de cel patriotic, nu mai zic.
    Si totusi pentru poporul meu, batut de soarta politicienilor corupti, tare imi doresc oameni de OMENIE in primul rand, care sa nu vanda tarisoara mea. Nu vindeti nici o Rosie Montana si nici o Rosie Poeni !. Lasati valorile acolo unde sunt. De ele sa beneficieze urmasii nostri.

  • Paraipan
    31 octombrie, 09:50. Paraipan

    Varza esti, mai Lazaroiule!

    • alex
      31 octombrie, 10:25. alex

      De ce e varza? Pentru ca surprinde fidel realitatea pe care unii nu vor sa o vada, dar o simt?

  • Catalina
    31 octombrie, 09:42. Catalina

    Bun articol ..logic si argumentat ..eu recomand dl.Lazaroiu si \"noua Republica sau alta Alba ca Zapada sa se organizeze in teritoriul, folosind comunicarea moderna , apropierea de cetatean , mai ales generatia tanara si cei ce Nu depind de trecut si de bugetul de stat ..ci sunt independenti material, doresc o Ro...moderna ,un sistem nou ,bazat pe valori si o noua clasa politica ...efectiv trebuie trimisi la gunoi majoritatea acestor politicieni ,de 21 ani..se rotesc in Parlamnet ..fara rusine ...paralel cu societatea si realitatea din Ro. Nu se va reusii ..Ro..se va dezintegra curind..este efectiv inefiecienta maxima a sistemului corupt ,demagog ,legea si justitia Nu functioneaza decit favorizind infractorul iar evaziune afiscla a atins apogeul .Anormalul adevenit Normal..Daca se vor accentua problemele UE va fi nevoita sa se renunte la tariile ce mimeaza doar eficienta economica si sociala , democratie ( Grecia , Ro, Bulgaria ...)Se recunoaste clar graba si naivitatea care a adus la largirea UE si Zona €...Grabitiva sa treceti de la analiza la actiune ..daca Nu si aceasta generatie ..este pierdere pentru Ro..

  • bucurestean
    31 octombrie, 09:13. bucurestean

    Cum cine? Tu si cu Diaconescu,voi sunteti ,,viitorul'' in politica din Romania! Deja mi-am facut planuri cu aia 25 000 de ,,euroi''pe care-i vom ,,primi''! Nu de alta, dar ne-am ,,saturat'' de malai,zahar,ulei,peste congelat etc!

  • cristi
    31 octombrie, 09:12. cristi

    da asa este suntem o tara de ,,speciali'' de,,privilegiati'' sporuri cu nemiluita cand te uiti are numai900 lei dar in realitate are de trei ori pe atat32

  • ioan
    31 octombrie, 08:00. ioan

    D-le ...idei f bune ! Dar de ce nu scrie nimeni despre clasa mancatoare care conduce romania .Clasa mancatoare este formata din politiceni,magistrati,\"ofiteri si soldati\",functionari,avocati,profesori ,prof univ,doctori de toate felurile,minoritari,deportati,notari,sportivi,trusturi de presa,artisti ,actori,popi,ex regele,lacheii acestora si alti chiulai sociali care traiesc direct sau indirect pe seama statului.este oclasa sociala superior organizata si care a distrus sistemul productiv al romaniei si implicit clasa muncitoare

  • mihailpopescu
    31 octombrie, 07:35. mihailpopescu

    DA , CAMILOIU MAI TRAIESTE SI CE DACA , NICULE SA NE
    JUDECE PRIETENII TAI ACADEMICIENII , FARA MIRCEA DINESCU ,
    CA ALA ARE GURA MARE SI MAI VORBESTE LA EURO -- PA LIBERA !!!
    SI VINE SA NE SALTE SECURISTII TAI
    NE SCOATE AIA DE LA GHENCEA SI NICI NU AVEM BULETIN
    DE BUCUREST , CA TI __ AM ZIS EU , DA TU AI ZIS SA AI INCREDERE IN VICTORAS ATANASIE , AI VAZUT MA ????????
    PE CINE NU LASI SA MOARA , NU TE LASA .....
    SA AUZITI NUMAI DE EI , HEI , HEI
    MAI , MAI ....

  • Baghera
    31 octombrie, 07:21. Baghera

    Nostalgii comuniste ,domnule Lazaroiu! Daca nici Iliescu si nici Basescu nu va mai multumesc,de ce nu incercati cu ....mumia lui Stalin?

  • titus
    31 octombrie, 05:33. titus

    Articol foarte bun dar din päcate adevärat si deci foarte trist. Subscriu la tot ce a scris dle Läzäroiu Doar o minune (sau ceva real dar imposibil in Romänia- sä iasä oamenii pe stradä ) mai poate salva situatia. Dupä ce economia este la pämint (dar nici mäcar agricultura,dacä deja pämint....) ,ce este sub pämint a trecut ,via Patriciu,etc la sträini, iar pe pämint au rämas prestäri de serviciu (adicä nu industria adeväratä) iar beneficiile merg in strainätate,la companiile sträine care au investit pt profitul lor doar , nu mai väd vreo sperantä. Ajutor european (care sä permitä plata salariilor si a pensiilor, nici vorbä investitii!) mai curge un scurt timp ,mai exact pinä se convine lumea cä Grecia nu poate fi salvatä contra dorintei lor!!, apoi pauzä. Principalii donatori (Germania si micile täri din nord) nu vor mai avea de unde.Clipa adevärului va sosi in curind si va gäsi Romänia nepregätitä de a sta pe picioare propri. Picioarele propri ar fi destule, capetele mai luminate(si miinile harnice) care le are tarä, dar acestea vor migra masiv spre vest. Mentalitatea \"dupä mine potopul \" a pus stäpinire pe toti politicienii romäni , desigur mai mult pe actuala opozitie, principalii vinovati dar actuala putere devine tot coruptä,incapabilä de a se regenera .Sistemul ticälosit se generalizeazä din päcate. Incä odatä bravo dle Läzäroiu si desigur EvZ.

  • albert keller
    31 octombrie, 05:03. albert keller

    Dl. Lazaroiu este de departe unul dintre putinii profesionisti desarvasiti din sfera politica. Din pacate profesionistii autentici nu pot functiona nici macar rezonabil in medii toxic-levantine. Este un dialog al surzilor...

  • Al
    31 octombrie, 04:54. Al

    Bai,
    ma doarre capul.
    Ciclati in aceasi chestie de secole.
    Se mai uita omul si la telenovele dar voi exagerati.

    V-am spus ca ar fi bine sa va federalizati.
    Prin federalizare clar rezolvati toate belele astea cu care ma f la cap de cind ma stiu.
    Nu, voi sinteti schmecheri.Vreti sa va regionalizati.

    Bai tata, daca toata lumea e atit de inteligenta atunci macar nu va mai vaitati ca o duceti prost.
    E super logic sa o duceti prost.E o minune ca existati la cite magarii faceti.
    De ce oare nu ma mir ca nu mai vorbeste nimeni de economie.
    Daca nu aveti asa ceva de unde pana mea vreti bani?

  • BrunoLA
    31 octombrie, 04:34. BrunoLA

    \"A născut o întrebare esenţială: oare nu ne-ar fi mai bine cu un şef al statului marionetă?\"

    Gasesc intrebarea mai de sus speculativa si rautacioasa. Ar da de inteles ca in sistemul Monarhist Constitutional Regele ar fi o simpla marioneta, folosita e politicienii rapace intr-o directie sau alta. Dimpotriva. Regele este apolitic, este Seful Statului, are puterea de a dizolva Parlamentul intr-o situatie de blocaj (cum ar fi cea curenta spre exemplu), numeste Prim-Ministrul tarii in functie de rezultatele alegerilor generale, este Seful Armatei, reprezinta POPORUL. Am amintit numai cateva din atributii. Cu alte cuvinte Regele DOMNESTE in timp ce Guvernul (puterea executiva) ADMINISTREAZA. Inca ceva pentru stimabilul domn Lazaroiu...intotdeauna in istoria tarii, Regele a fost \"al Romanilor\" si nu \"al Romaniei\".

    Actuala Constitutie defineste un sistem republican semi-prezidential si nu trebuie sa ai cine stie ce cunostinte sofisticate de drept pentru a constata ca este rigida, atributiile Presedintiei se confunda cu cele ale Guvernnului (Executivului), legile emise de Parlament pot fi usor anihilate de Hotarari Guvernamentale, etc. In plus, constitutia este foarte dificil de amendat. Tipic o \"lucratura' comunistoida hida dupa inima Ion Ilescu. Toate aceste neclaritati duc la haosul institutional pe care romanii il resimt in viata de zi de zi. Nu se stie cine ce face. Nimeni nu are nicio responsabilitate precisa dar toti au drepturi. O solutie la Republica Semi-Prezidentiala ar fi cea Parlamentara. Ar redistribui puterea in stat, Guvernul ramanand in deplina drepturi executive iar Parlamentul llegislative.

    In alta ordine de idei discursul Regelui in Parlament a fost intr-adevar istoric si nu doar \"istoric\" cum domnul Lazaroiu il considera. Faptul ca Ion Iliescu si alaiul ros-galben fripturist a incercat sa capitalizeze electoral este alt lucru.

    In concluzie, opinia mea este ca analiza se vrea nepartinitoare dar e lipsita de nuante. Reflecta modul de gandire alb-si-negru contemporan al celor declarati 'republicani' care vad in actualul presedinte UNICA solutie la problemele actuale si cele viitoare ale Romaniei.

  • Al
    31 octombrie, 02:25. Al

    Eu sint un tip care doreste ca lucrurile sa mearga.
    (cam asta sint eu in linii mari)

    ...daca se poate, sa mearga inainte.

    Foarte concret si foarte obiectiv:
    Dati-mi un motiv pentru ca lui Mihai sa-i se dea o sansa.
    Dati-mi un motiv pentru ca monarhiei sa-i se dea o sansa.

    Un singur motiv.

    Vedeti?....asta e problema.

    Toti care comenteaza zic ca modelul actual republican nu merge.
    Prieteni, sint 1000% de acord cu voi.
    Nu trebuie sa fii un geniu ca sa realizezi asta.
    Q: De ce nu merge?
    A: Pentru ca inca sinteti in zodia comunismului.N-ati reformat nimic, ati inchis bezmetic fabrici, ati lasat romanii pe drumuri si fara job.
    Aveti niste legi cu care, sincer, nu inteleg la ce folosesc.
    etc
    etc
    etc
    Un sistem bazat pe nepotisme,cumetrii si coruptie endemica NU MERGE.
    Daca inchizi o fabrica si nu construiesti ceva in loc: EVIDENT ca oamenii nu vor avea salarii si treaba nu o sa mearga.
    Sprijiniti intreprinzatorii privati?
    Sorry, la cite taxe,impozite si aprobari ai nevoie ca sa faci ceva, ma indoiesc.
    Chestia asta cu coloana vertebrala, legi morale, au o ratiune in viata oamenilor nu sint doar gargara chioara.

    • Moşu....   dus pe gânduri
      31 octombrie, 09:00. Moşu.... dus pe gânduri

      @Al

      Al.. naibii să fiu dacă nu-s de acord cu tine!

  • victor
    31 octombrie, 01:52. victor

    Ideile lui Sebastian Lazaroiu sunt ale unui fin observator care vor deranja multzi romani care-si vad zgaltzaite interesele meschine ! Cainii latra , calatorul trece. Nu-i luatzi in seama, domnule S.L. Eu subscriu la cele scrise de D-voastra !

  • Al
    31 octombrie, 01:06. Al

    Discutia despre Mihai si monarhie e din start pierduta.
    Asta pentru ca discutam despre un personaj BLANK.
    (Adica vid pentru cei ce nu inteleg.)
    Zicea cineva mai jos de \"consilierii regali\".
    Frate, am cartoon network si canale de comedie daca vreau sa rid.

    Un personaj sau entitate blank inseamna o lipsa de mesaj.
    Regele Mihai tocmai asta a facut:
    A venit cu un non mesaj.
    Nu are nimic de spus, nu ia nici o atitudine, adica e ca...habar n-am ce.Chestii generale cum ar fi \"e bine sa fie bine\", \"dar nici rau n-ar fi sa fie bine\"....BULLSHIT.
    Romanii , banuiesc, ar fi asteptat o pozitie anti-comunista si de rezolvare a abuzurilor si crimelor comunismului.
    Am auzit asa ceva din discurs?
    Aiurea.
    ba mai mult ne tot repeta ce buna si salvatoare a fost solutia lui cind a dat Romania pe mina rusilor.Decoratia de la Stalin inca in mai trage in c a cat.
    Nici chestia asta nu m-ar enerva daca macar ar exista o vointa sau credinta in spate dar pina si in momentul ala nu conta.
    Istoria avea un curs si cu sau fara Mihai lucrurile s-ar fi intimplat la fel.
    Cam asta e treaba cu valorile blank si supralicitarea lor in media.
    Suparati-va, ofticati-va dar nu ne mai pierdeti timpul cu chestii consumate si apuse.
    Nu va convine ce e azi in RO? Atunci cautati adevaratele cauze:
    NEPOTISMUL,CUMETRIA,LIPSA DE REFORME, NE-RETROCEDARILE,CORUPTIA.
    A zis ceva Mihai de astea?
    :)

    • Garfield*motanu
      31 octombrie, 02:59. Garfield*motanu

      Confunzi cauzele cu efectele! Greu la deal cu boii mici! De educatie ai auzit? Dar de cultura? Dar de puterea exemplului? Dar de simboluri si traditii? hehehe! Gm

      • Mih
        31 octombrie, 06:06. Mih

        Daca ai crede ceea ce spui, as considera ca esti de o induiosatoare inocenta si/sau ignoranta.

  • Garfield*motanu
    31 octombrie, 01:05. Garfield*motanu

    \"ce frumos ar fi în ţara asta şi pentru noi dacă am avea un şef al statului slab, uşor de manipulat, care să joace cum cântăm noi şi să se pună chezaş, la nevoie, pentru interesele noastre.\"... cujeta Loazaroiu! Si ce frumos si bine e cand avem in frunte un securist mafiot, vulgar si needucat, betiv si imoral, infractor si puscariabil! Poza cu mafia popilor din bor face toti banii! Sa traieniti bine! hehehe! Gm.

    • Al
      31 octombrie, 01:15. Al

      Pai cam la asta se reduce toata mascarada.
      Sa fie dat Basescu jos.
      Pai cum sa-l dai cu unul precum Ponta sau Crin?
      Evident ca nu poti, si atunci cauti prin lada de gunoi a istoriei poate gasesti ceva.

      tata, nu e asta solutia.
      Cautati si voi unul care sa lege 2 propozitii fara sa se uite la prompter, care sa vehiculeze macar 2-3 idei, sa aiba un background cit de cit....sa nu fie bagat in dosare penale sau plin de matusi Tamara.

      • Garfield*motanu
        31 octombrie, 02:54. Garfield*motanu

        Complet gresit! Nu a memoriza discursuri kilometrice e solutia! Poate sa citeasca si-n pantofi... ideile conteaza si punerea lor in practica. Iar rolul monarhului nu e acela pe care-l crezi... un fel de basescu cu sceptru, un rege jucator, un fel de factotum. Mi-ar lua un infinit ca sa-ti explic, iar tie o eternitate ca sa intelegi! (Einstein) hehehe! Gm.

        • Al
          31 octombrie, 04:10. Al

          sure

        • CV
          31 octombrie, 07:51. CV

          Garfilde, las-o jos cu eternitatile si infinitul, pentru ca un primul rand trebuie sa intelegi tu despre ce e vorba. Or, tu n-ai inteles! Aici nu era vorba de monarh!
          Asa se intampla cand joci, singur, la perete.

    • jeoy
      31 octombrie, 01:24. jeoy

      De fapt in frunte la USL, motane aveti un securist mafiot, vulgar, needucat, betvi si imoral, infractor si puscariabil Crin Antonescu - Ponta mafiot,vulgar, needucat etc..nu este securist da' socru' este tot restu . L'ai vazut(auzit, citit) pe C. Antonescu mitocanu' ce a mai zis mai nou? bravos.

  • Borbandieru
    31 octombrie, 00:27. Borbandieru

    Domnu-le Lazaroiu,
    Pana acum credeam ca sunteti un boem, cu idei nastrusnice, pe care e bine sa-l aiba la butoniera orice Partid rapace. Habar n-am ce-ati facut, si n-am urmarit atent ceea ce faceti. Nici macar Ministeriatul. A ezigstat asa ceva, in viata Dvs.?
    In fine, ma clarific. Sunteti un BOU, daca persistati in lupte pe care deja le-ati pierdut, si sunteti un Prost (tot Bou), cand spuneti ca un Rege poate fi marioneta. Pentru CE ar mai fi Consilierii Regali, daca nu pentru a sugera cea mai buna dintre variante? Bine, Camarile - apar mereu, dar mai si dispar.
    Oricum, lupta cu Ascendenta Mediocritatii ar putea fi usurata prin Monarhie.

Lasă un comentariu

 

Trimite pe:

  • Yahoo! Messenger
  • Altele