Taxa auto pentru mașinile cumpărate înainte de 2007, amânată un an

Autor: Ana-Maria Adamoae, Carmen Vintilă, Antoaneta Etves

Plata taxei auto pentru mașinile înscrise până în 2007 ar putea fi amânată pentru an de zile. Propunerea a fost făcută de către Laszlo Borbely, ministrul Mediului, în cadrul ședinței Coaliției, care a avut loc în această dimineață.

UPDATE. Propunerea Ministerului Mediului de a amâna cun an plata taxei auto în cazul mașinilor înmatriculate înainte de 2007 a stârnit reacții contradictorii în rândul reprezentanților din domeniul auto. Astfel, dacă reprezentanții companiei Ford consideră că decizia este una benefică, cei ai APIA consideră că efectele asupra pieței auto vor fi negative. 

Amânarea taxei auto pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 a stârnit reacţii divergente în rândul reprezentanţilor pieţei auto. În timp ce oficialii APIA spun că decizia nu este benefică pentru piaţă, cei ai Ford susţin că decizia este una "pozitivă".

 

Surse politice ne-au declarat că această măsură vine ca „o fereastră de oportunitate de un an de zile, în care oamenii să-și poată rezolva problemele legate de acest subiect. În următoarele săptămâni, va fi stabilită și forma legislativă prin care se va aplica această amânare".

Astfel, Executivul ar putea amâna prevederea din noua lege care spune că Taxa de primă înmatriculare ar putea fi plătită la toate maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a făcut acest lucru.

”Taxa de primă înmatriculare va fi valabilă pentru toate maşinile înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a plătit taxa. Taxa este valabilă atât pentru maşinile din import, cât şi pentru cele autohtone”, afirma Borbely, în martie 2011.

Potrivit legii, taxa auto trebuie plătită, în acest caz, de către cumpărător, aşa cum prevede ordonanța de urgență 50/2008, modificată în decembrie 2010.

Celelalte prevederi ale legii rămân în vigoare

Astfel, cei care au de recuperat bani de la Administrația Fondului pot merge în continuare să depună formulare ca să își recupereze o parte din taxa auto.

Decizia vine la mai puțin de două săptămâni de la intrarea în vigoare a noii Legi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, precum şi normele de aplicare a acesteia. 

Actul normativ prevedea faptul că taxa auto se plătește o singură dată, atât pentru mașinile vechi, cât și pentru cele noi, înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent de țara unde au fost ele produse.

De asemenea, legea stipula faptul că taxa trebuie plătită și în cazul autoturismelor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu fusese plătită o astfel de taxă. În acest caz, cumpărătorul era cel care trebuia să achite suma respectivă.

Taxă auto, mai mare pentru mașinile noi

Cei care au făcut simulări pentru taxa auto pe calculatorul oficial de pe site-ul ANAF au putut observa că, pentru mașinile mai noi, nivelul taxei este mai mare decât pentru cele mai vechi pentru criterii de normă de poluare, cantitate de noxe și capacitate cilindrică identice.

Astfel, pentru o mașină veche de 5 ani cu o capacitate de 1,6 litri, cu o normă Euro 4 și 169 de grame de CO2/km, taxa auto este de 655 de euro. Pentru o mașină cu o vechime de 6-9 luni și aceleași caracteristici, taxa auto este de 950 de euro.

Potrivit președintelui Administrației pentru Mediu, Gheorghe Popescu, taxa pentru mașinile noi sau care circulă de puțin timp pe străzi este mai mare decât cea percepută în cazul autoturismelor înmatriculate în urmă cu 5-6 ani, pentru că se aplică principiul "poluatorul plătește", regulă impusă de Comisia Europeană.

"Până acum ceva timp, se aplica regula "taxă mare pentru mașinile vechi" pentru că acestetea poluau mult mai mult. Acum, taxa trebuie să fie în concordanță cu valoarea reziduală a mașinii. Și, având în vedere că mașinile noi vor circula mai mult decât cele care au deja 10 ani, taxa auto este mai mare pentru cele mai noi, pentru că acestea vor circula mai mult timp pe străzi", a spus Popescu.

Potrivit normelor de aplicare a legii taxei auto, în momentul în care un proprietar scoate din circulație un autoturism pentru care s-a achitat taxa auto, acesta poate cere restituirea unei sume echivalente cu valoarea reziduală a mașinii.

CITIȚI ȘI:

Taguri:taxa auto, amanare, poluare, taxa de poluare

Spune-ţi părerea!

  • mircea
    24 ianuarie, 00:06. mircea

    APIA , trebuie desfintata , nu reprezinta interesul romanilor , si nici a-l Romaniei. Astia vor , ca prin legi sa fim fortati sa cumparam fierele lor de calitate indoielnica. Ma bucur ca FORD nu s-a alaturat acestor BANDITI.

  • Anna
    23 ianuarie, 23:34. Anna

    Au inceput trocurile,au rezolvat-o si cu revolutionarii. Taxa trebuia modificata ,nu ne vindem toti masinile intr-un an. Ma dezamagesti rau Boc,in loc sa pierdeti voi, prin demisii ,pierdem noi, prin conesiile facute pt. nu pleca de la ciolan.

  • AntiRosuComunist
    23 ianuarie, 21:36. AntiRosuComunist

    Va trebuie clika KGB-ista numita USL condusa din umbra de Ilici???
    Priviti acest film si luati aminte!
    jurnaltv.ro/video/The_Soviet_Story_Povestea_sovietelor_incredibil

  • BMW
    23 ianuarie, 21:23. BMW

    Ar fi trebuit sa intre in vigoare ,sa fie aplicata nu sa fie retrasa ffindca prea multi si-au luat masina de nu mai ai loc de masini nici pe trotuar .In ziua de azi orice FLET are si el masina,unii chiar fac foamea la domiciliu ca sa achite in leasing minunatia care de cele mai multe ori sta in fata blocului parcata ,eventual o mai mai misca propietarul pana la piata si inapoi.Sunt unii care nu au nici un servici dar au masina sta cu ea in fata blocului nu produce nimic ar trebuia ca masina sa aiba doar cei si fac ceva cu ea ,care au un job care isi permit sa o tina in rulare nu toti catelandrii trecuti de 18 ani

  • Gica Latu
    23 ianuarie, 20:38. Gica Latu

    Eu sunt un shmeker iar cei care platesc taxa boanghinei sunt fraieri, si stiti de ce ? Am cumparat din Germania o dubitza Chevrolet, modelul Chevy Van, capacitate cilindrica 6200 non euro. Dupa mintea boanghinei ar fi trebuit sa platesc 22455 euro ! Am platit 300 euro la avocat si am inmatriculat-o fara taxa.
    Acum spuneti-mi cati prosti are Romania sosotind 1 la 1000 cei care au facut ca mine ?

  • 23 ianuarie, 19:05.

    este o masura fooooarteee buuunaaa....DAR, nu e suficient...noi dorim sa MOARA toti cei pe care i-a dus mintea la chestii d'astea...ACUM, in chinuri!!!

  • Tryggvasson
    23 ianuarie, 16:53. Tryggvasson

    In ce logica deformata trebuie sa își dea APIA (un organism privat) acordul pentru o lege impusa de statul roman?! Cu atât mai mult cu cât s-ar afla într-un cras conflict de interese cu calitatea de legiuitor pe aceasta tema (presupunând ca, într-o lume crepusculara, ar avea-o vreodată). \"Lobby\"-urile de genul asta sunt una dintre cele mai dure forme de corupție a statului și de subminare a democrației. Va suferi piața auto pentru ca oamenilor li se respecta drepturile (de proprietate-dispoziție)?! Ce nenorocire! Las' sa sufere. Dar un despre \"piața auto\" e vorba - un concept destul de abstract. Nici despre cumpărători (adică marea masa a poporului), pentru care amânarea prevederilor e cât se poate de binevenita. Ci despre vânzările lor e vorba. Dam legi, acuma, într-o țară, în funcție de nivelul vânzărilor pe care și-l doresc niște tipi care au, oricum, mai mulți bani decât le vor trebui vreodată, dar pe care nu ii satura nici dracul? Ticăloși blestemați!

  • andrei
    23 ianuarie, 16:49. andrei

    ha ha, foarte tare....
    Acum ca toti stim ca taxa o sa intre in vigoare de la anul NU SE SCHIMBA NIMIC! Nu o sa fie nimeni nebun sa isi ia anul asta o masina stiind ca de la anul o sa ramana cu ea!

  • p.r.o.s.t.i.i.
    23 ianuarie, 15:46. p.r.o.s.t.i.i.

    TOT ROMANU E CONDUCATOR AUTO....hai la REVOLUTIE!

  • HA HA HA HA HA!!!!
    23 ianuarie, 15:20. HA HA HA HA HA!!!!

    LASA TAXA PENTRU CEI CARE VOR VENI LA PUTERE, SA SE SPELE PE CAP CU EA....

    • ioyh
      23 ianuarie, 15:44. ioyh

      CORECT!!!!! asa ar trebui!, ca ea tot trebuie aplicata!

  • greuceanu
    23 ianuarie, 15:01. greuceanu

    bai ministru boanghin, taxa asta las-o obligatorie pentru ungurii tai din ardeal care te-au votat. noi romanii n-o s-o platim deloc. clar?

  • STAN PATITU
    23 ianuarie, 14:33. STAN PATITU

    Poate or sa invete ceva romanii: ca nu este inutil sa iesi in strada si sa protestezi. Daca stai ca mamaliga ...

    • DiStefano
      23 ianuarie, 14:45. DiStefano

      ....dacastai, ti-o trage borbely !!!....si Ceausescu a vrut odata sa ne bage chiriasi in spatiul exedentar la bloc, de ei calculat....si apoi a renuntat !!!.....deci ???

  • DiStefano
    23 ianuarie, 14:26. DiStefano

    .....DEMISIA, DEMISIA, de trei ori DEMISIA !!! ...acest incom..petent care luni in sir ne declarat ca \"POLUATORUL PLATESTE\", ar trebui remaniat urgent daca nu-si da DEMISIA !!!
    .....cica ii lasa pe \"romani\" un an de zile sa-si vanda masinile !!!
    ....dar in..com...petentul asta stie cate masini au intrat in tara inainte de 30 dec. 2007 ???
    ....de ce sa-mi vand masina cand vrea el, borbely, poate eu vreu s-o vand la \"Sfantu-Asteapta\" !!!....si toata aceasta INEPTIE ne-o serveste ca pe o gratitudine facuta fata de romani !!!
    ....in consecinta cum ii borbely asa-i si GUVERNUL !!!....strada stie ce stie !!!

  • Misto
    23 ianuarie, 13:31. Misto

    Taxa auto in sus, taxa auto in jos.

    Atata va invartiti, si pana la urma tot acolo ajungeti unde sunt toate tarile din Vest si la care vreti, nu vreti TOT O SA AJUNGETI.
    In Vest nu este nici o taxa de prima inmatriculare, nici o taxa de inscriere (in afara de cea cu eliberatul hartiei, cativa euroi).
    In schimb avem impozitul pe masina, care este calculat nu functie de valoarea masinii, ci functie de norma de poluare, functie de suta de cm3 inceputi, functie de cat codoi scoate pe tzava de esapament (unde codoiul se ia din tabele, deci cel din cartea tehnica)
    Cele cu non EU sau EU 1 si 2 te cam secatuiesc la pozonar, si de aia sunt si scoase la vanzare asa de drag de noi vesticii, ca nioci noi nu plöatim cu drag cateva sute de euroi pe an, cand masina mai face cel mult 1000 de euroi.
    Sa puna si in RO un impozit pe masina, anual, functie de poluare, functie de salariile din RO. (mai tarziu se va adapta, asa cum se face si la noi).
    Asa ca eu la o masina noua taxa de inscriere, ci am impozitul cel mai mic.

    Guvernul, si asta si cel de dinainte s-au aruncat mai inainte ca sa ia toti banii de poluare odata, ca nu au avut rabdare sa-l ia cu bacata in fiecare an.
    Da, vor veni si multe masini SH din vest, insa daca puneti impozite corespunzatoare, se vor linistii oamenii si samsarii vor ramanea cu masini harburi cu EU 1 EU 2 cu ele in curte. O masina EU 3 este si la noi inca acceptabila, chiar f.acceptabila ca impozit. Pentru o masina EU 5 am chiar ceva reducere sau scutire de impozit. Plus de asta platesc impozit atata timp cat am masina. Se defecteaza ireparabil sau am accident total, sau vreau sa o vand, deci radiere, stiu ca am platit atat impozit cat am avut-o si nu ca la urmatorul client, daca o vand peste o luna trebuie sa-i cer si parte din taxa de uinscriere, sau daca am distrus masina, am pierdut practic taxa de inscriere pe niste ani pe care altul, sofer cuminte, nu o plateste.

    Asa ca degeaba se invart astia cu taxa in sus, in jos, ca trebuie facut asa cu impozitul anual pe masina, si atunci stie fiecare de ce si cat plateste . Si atunci chiar ca unul cu Dacia 1300 de scoate fum pe tzava cat un tracror se va gandi daca mai vrea sa plateasca impozit mare sau isi va lua masina mai noua, mai nepoluanta. Atunci chiar va fi mai mult uitat la cat polueaza masina mea si nu la cat de mare e taxa !

    • Remi Grigore
      23 ianuarie, 14:24. Remi Grigore

      Stimate domn!
      este corect ce spuneti din punctul de vedere al tentatiei guvernului sau guvernelor de a incuraja consumul. Pe asta se bazeaza crestrea economica ce consum din ce in ce mai mare. Orice guvern cauta sa puna taxe pe orice. Nu cred sa pridem timpurile insa probabil ca atunci cind pe Pammint vor fi 15miliarde de oameni vor face niste taxe si pe respiratia individuala asa ca sa respiram mai putin. Pina atunci eu sustin sprijinit de legile fizicii si notiunile de chimie invatate care nu intra in discutie ca cel mai sigur mod de a taxe poluarea cu CO2 este sa taxezi consumul de combustibil pentru ca indiferent de norma de poluare, capacitate cilindrica, putere, turbine etc un litru de combustibil ars produce de fiecare data aceiasi cantitate de energie si aceiasi cantitate de CO2 respectiv 23.8g/litru la benzina si 26,5g/litru la motorina. Nu reinventam acum fizica si legile conservarii materiei. Guvernele deja au pus taxe imense pe combustibili(accize, TVA, taxa de drum etc) ce depasesc 65% din pretul la pompa asa ca ar fi blamati de populatie daca ar mari preturile cu o taxa de poluare adaugata combustibilului asa ca a gasit smecheria cu taxa in avans ca in Romania sa taxa anuala ca in Germania. Vrei sa nu mai poluezi mergi pe jos dar si atunci or sa spuna ca atunci cind faci efort fizic consumi mai mult oxigen si trebuie sa platesti!
      Sanatate

  • Intrebare borbelita....
    23 ianuarie, 12:41. Intrebare borbelita....

    Daca platesc taxa aia mare cu care vreti sa ma furati, masina aia va polua mai putin ???????

    • DiStefano
      23 ianuarie, 14:32. DiStefano

      ....astia n-au minte domnule !!!
      ....felul in care gestioneaza nebunia strazii cu JANDARMII arata ca in tot acest timp nu ne-a guvernat decat o mana de HOTI si INCAPABILI !!!
      ...prima masura a bocului:...la oara 14:30 a fost demis pam..pa..laul din jacuzii !!!

  • mex
    23 ianuarie, 12:41. mex

    Astia ori au innebunit de tot ori sunt cei mai mari nemernici!!!!! Chiar merita alungatzi cu pietre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Ramona
    23 ianuarie, 12:29. Ramona

    Cred ca s-au prins ametiti din UDMR ca au pregatit tabelele cu platile pentru taxa auto in lei, nu in forinti

  • markobulo
    23 ianuarie, 12:26. markobulo

    Boberly, ai inceput sa schimbi taxa saptamanal. Taxa este de neacceptat, fiind o taxa asupra revanzarii, nu de poluare, dar si mai aberant e ca te razgandesti de atatea ori si ai ajuns s-o modifici la o saptamana dupa intrarea in vigoare. O s-ajungem sa citim dimineata cursul valutar si taxa lu' Boberlyca. Rusine, Dinu Patriciu!

  • ION IONEL
    23 ianuarie, 12:23. ION IONEL

    \"pionul otravit\" din guvern ai putea fi numit d-le Borbely prin dauna imensa ce ai adus-o guvernarii in favoarea USL. Nu stiu daca esti USL-ist mascat dar, tzi-am mai spus, inainte de a intra taxa in vigoare ca, cu asta a-i dat una din cele mai mari tunuri guvernarii in favoarea USL. Motivul: taxa, chiar daca, ab absurdum, s-ar justifica, legea este nedreapta adica, plateste aceeas taxa si cel ce, sa zicem 24 de ore e pe roate si cel ce, odata pe an isi viziteaza parintzii din departare. Legea actuala este si impotriva propriului enuntz: \"poluatorul plateste\"! Pai, nene Borbely, POLUATORUL SA PLATEASCA, cinstit si corect, NUMAI CAND CONSUMA COMBUSTIBIL, adica taxa NUMAI APLICATA PE PRETZUL COMBUSTIBILULUI E O TAXA CORECTA! Restul e jefuirea cetatzeanului ptc LOVESTE PATURA MIJLOCIE SI SARACA A TZARII DIN CARE, DOAMNE iARTA, AVEM MAI MULT DECAT NE DORIM! Bogatzii si hotzii nu sunt afectatzi de taxa. In plus, in lege nu se prevede ca taxa poate fi platita si NUMAI PT O ANUMITA PERIOADA, adica: eu am un motor caravan cu care circul odata pe an, 20 de zile. Atunci cate taxa platesc nene? Vezi ca legea nu functzioneaza?! Acum, sub prima presiune a nemultzumitzilor din strada ai dat, rusinos, inapoi. Nu amanarea e solutzia CI SCHIMBAREA FELULUI DE CALCULARE A TAXEI CA; CONCRET POLUATORUL SA PLATEASCA! Mai gandeste-te la asta cat mai ai timp...ca cine stie. Chestia cu cartzile Verzi e CAI VERZI PE PERETZI!!!! Mai dai ceva oamenilor sa alerge pe la service si mana libera pes si falsurilor si chesului. Pricepe odata d-le INCA MINISTRU, BORBELY:numai taxa aplicata pe combustibil e corecta.

  • Taxa auto=hotie guvernamentala!!!
    23 ianuarie, 12:12. Taxa auto=hotie guvernamentala!!!

    pentru ca am cumparat o MASINA ADEVARATA SH care polueaza cu mult mai putin decit tigaia
    golan,guvernul criminal ,demn urmas al tradatorului de neam mason si grec tradi-ceanu,M-A PEDEPSIT
    SI MI-A FURAT prin aceasta mizerie morala numita taxa auto,1200 de euro!
    si asta pentru CA NU CONTEAZA POLUAREA DE LA GURA TEVII DE ESAPAMENT!!!
    CONTEAZA HOTIA SEFULUI DE LA R.A.R SIBIU CARE MI-A INSCRIS MASINA CA FIIND EURO “3”!!!
    explicatia lui:conteaza tot ansamblul cutie de viteze,motor,caroserie si poluare si asta la o masina care in
    2008 avea 2 ani de cind era inscrisa in circulatie!!!
    ia priviti aici cit polueaza MASINA MEA SH si cit de mult polueaza troaca -cazan noua din 2010 de la mioveni!!!:

    MASINA SH EURO “3” VERSUS troaca-cazan-logan euro “4” :


    uite aici daca incape comparatie !

    noua dacia logan 1.4 mpi- 75 cp-- capacitate cilindrica : 1390-euro 4 - emisii co2(g/km): 165

    noua dacia logan 1.6 mpi 90 cp capacitate cilindrica : 1598 -euro 4 - emisii co2 (g/km): 170

    noua dacia logan 1.6 16v 105 cp- capacitate cilindrica : 1598-euro 4- emisii co2 (g/km): 170

    MASINA SH -an fabricatie iulie 2005 : 116 cp -2000-euro”3”- 115 cp- emisii co2 (g/km):148-TRECUTI IN TALON DE CATRE CEI DE LA r.a.r. !!!

    deci sa tragem concluzia:
    la 7800 de euro,masina sh cu 68.000 km la bord care la achizitionarea ei de noua a costat 20 000 de
    euro(deci cu dotari si sisteme de siguranta in caz de accident ca lumea ,fiabilitate,consum redus,poluare
    redusa la o cilindree de 2000 de cm cubi ,etc.nu ca la dacia by renault), cumparata in dec. 2008-si cu
    euro” 3” polueaza la o capacitate cilindrica de 2000 de cm cubi si nu la 1400-1600 ca loganul ,


    cu 17
    respectiv 22(g/km)co2 MAI PUTIN DECIT LOGANUL EURO 4 FABRICAT IN 2010 !



    MA INTREB ,EU CU “ EURO 3 ” LA MASINA MEA SH DE CE A TREBUIT SA PLATESC O TAXA DE
    \"MEDIU\"=TAXA DE \"POLUARE\"=TAXA DE PRIMA INMATRICULARE, TAXA CARE IN 2009 ERA MULT MAI
    MARE LA MASINA SH EURO 3( CU MULT MAI PUTIN POLUATOARE) DECIT LA MASINA SH EURO 2,EURO
    1 SAU NONEURO,SAU DECIT LA SAU LA dacia noua “euro 4 “ ?!?!!!


    IN MICIMEA GINDIRII LOR POLITICIENII TICALOSI : PSD - PD –PNL - UDMR- MINCINOSI, LACOMOI,HOTI SI AVARI
    CUM SUNT basescu-boc-tradiceanu-vladescu-guzganian-scrofina barbu,nemer-ninschi psd,NE-AU
    UMPLUT DE TAXE DOAR PENTRU A-SI PROTEJA CONTURILE PROPRII SI PRODUCTIA DE TROACE DACIA
    GOLAN,SANDERO,MCV,DUSTER , MULT POLUATOARE ALE FRANCEZILOR DE LA MIOVENI !!!


    DE CE NU SE TAXEAZA POLUAREA CARE IESE PE TEAVA SI SE TAXEAZA \"EURO\" PE CARE IL ARE MASINA
    SH SAU NOUA DE LA MIOVENI?!?



    PENTRU CA 100% DIN CISTIGUL DE LA MIOVENI PLEACA IN FRANTA SI CEVA DE AICI SI IN CONTURILE
    TOVARASILOR CARE SUNT PAZNICII DEMONO-CRATIEI ROMANESTI !!!
    SA TRAITI BINE FRAIERI LOR!!!

  • Gigi Marga
    23 ianuarie, 12:12. Gigi Marga

    Asta face exact ca Ceausecu, in ziua de miting, cand a fugit cu elicopterul. Va mai dau 100 lei la salariul la toti oamenii muncii. Ce nemernici conduc Romania... Adica nu ti-o trag acum , te prind mai tarziu si-ti iau gatul .

  • Dana
    23 ianuarie, 11:58. Dana

    de ce sa o anuleze ? De ce trebuie sa fac eu si copiii mei cancer ? Eu vreau a cineva sa platesca mult de tot daca umbla cu rabla pe drum , pe langa poluare nu poate fi sigura nici din alte pct de vedere sau mergem pe principiul '' Sa circule si nea Ion ca si el e om ''

    • Remi Grigore
      23 ianuarie, 13:19. Remi Grigore

      Stimata doamna
      Poate ca dumneavoastra folositi o masina electrica, pentru ca altfel si dumneavoastra poluati chiar si cind mergeti cu autobuzul!
      Legea nu taxeazaa poluarea ci tranzactia masinilor si intentia de a polua. Cel mai corect s-ar taxa combustibilul vindut pentru ca arderea acestuia produce poluare si nu detinerea unei masini. Mainile vechi se vor casa la un moment dat. Atita timp cit starea tehnica este in parametrii masina are drept sa circule. Normal ca toti poate ca ne dorim o masina noua insa nu toti ne permitem una. Aceasta este de cind lumea. Nu iti iei de fiecare data cind te muti casa noua. La fel si cu masina. Referitor la emisiile poluante acestea sunt direct proportionale cu valoarea consumului de carburant. Arderea este un proces oxidativ din care rezulta energie parte din ea transformata in lucru mecanic de motor, si noxe, Proportia este de fiecare data aceiasi. Un litru de benzina la ardere emite 23,8gCO2 iar un litru de motorina 26,5gCO2. Celelalte noxe de ardere sunt retinute mai mult sau mai putin in functie de performante de catre catalizatori si filtre de particule. Prin urmare taxarea combustibilului ar fi cea mai sigura cale de a taxa poluarea. Ai masina care consuma mult sau mergi mult platesti mai mult. Faptul ca iti cumperi masina nu inseamna automat ca poluezi ci ca eventual daca vei merge cu ea vei polua. Cit vei polua si unde vei polua ramine de vazut insa nu cred ca cineva cumpara benzina sa zicem si o depoziteaza in cantitate mare si pe termen lung si o arde in pustiul Gobi!
      Sanatate!

      • Dana
        23 ianuarie, 17:54. Dana

        OK, stiu si nu enimic nou ce imi spuneti aici dar problema snt chiat masinile vechi ...adica un ARO din ala vechi ce otravete tot aerul in urma lui sau o raba de pe vremea lui ne nicu imi spuneti ca poluarea e aceeasi? nu cred , ce emana aceste masini e vizibil si toxics, asa e si cu harburile de BG

        • Remi Grigore
          23 ianuarie, 20:19. Remi Grigore

          Observatia dvs. este corecta numai ca nu cred ca mai sunt in uz asa multe masini fara catalizator si acestea se caseaza cam 120-150mii in fiecare an. Or sa dispara natural pentru ca nu mai sunt multi care si-ar cumpara asa ceva si mai devreme sau mai tirziu vor iesi din uz. Normal ca vor mai ramine citiva rataciti insa pentru acestia nu trebui penalizati peste 1milion de posesori de masini de 6-10 ani(Euro3) sau si mai vechi cu euri 1 si 2. Cele mai poluante d.p.d.v. alte noxe in afara de CO2 care este direct proportional cu consumul mediu si este constant sunt masinile fara catalizator si pe care le simtim atunci cind mergem in spatele lor insa normal ca acestea oricum mor la actualul detinator in marea lor majoritate pentru ca valoare unui cupon Rabla valoreaza mai mult decit o astfel de masina asa ca ea nu va fi tranzactionata oricum asa ca va polua pina o da proprietarul la Remat. Probabil ca daca banii de la Rabla in loc sa mearga la vinzatorii si producatorii de masini noi s-ar plati in numerar celor care vor sa caseze o masina numarul masinilor date la Remat s-ar dubla si oamenii si-ar cumpara o masina poate nu noua dar cu siguranta Euro 1, 2, sau 3 sau poate chiar 4 pentru ca de cele mai multe ori un posesor de hirb nu are putere financiara sa isi ia o masina noua ci doar una second hand si asa ajunge la samsarii care ii dau 1000 sau 1500 pe cupon. Ce ar fi sa nu mai subventionam membrii APIA si sa stimulam cu banii din taxa plantarea si replantarea padurilor care sunt singurele care absorb masiv CO2. Ce ar fi?

    • DiStefano
      23 ianuarie, 14:38. DiStefano

      ....tante dana, noi avem surplus de spatiu de poluare pe care datorita acestui ingramadit de ministru nu l-am verificat !!!
      ....asa ca mata si copii \"lui mata\" puteti dormi linistiti !!!
      ....aici numai cine are masina poate vorbi, nu toti urechistii !!!

      • DiStefano
        23 ianuarie, 16:16. DiStefano

        ....PS de fapt \"valorificat\" in loc de verificat !!! din cauza vitezei !!!

      • Dan
        23 ianuarie, 17:51. Dan

        scuza-ma ca am intarziat cateva ore dar trebuie sa-ti spun un lucru nou poate pentru dumneata ....SURPRIZA suntem in 2012 si toti avem asa ca toti suntem ''urechisti'' chiar cate 4 avem unii sau cate o flota intreaga altii

      • jshdbsj
        23 ianuarie, 18:22. jshdbsj

        aoleu mai ne tagartza ai si tu masina .....vad ca mai are unu ca aveti doua voturi impreuna :))

    • Dananau
      23 ianuarie, 20:39. Dananau

      Dana, proasta mai esti! Tu si copilul tau tot de cancer o sa muriti pentru ca oricat de mare si aiurea va fi taxa ea nu va opri poluarea ci doar va nenoroci alti semeni de ai tai; deci dute la culcare, verifica capra vecinului si \"ciocu mic\"!

  • Alex
    23 ianuarie, 11:55. Alex

    eu sunt de acord cu taxa auto si nu vreau sa vad harburi in trafic
    inteleg ca pentru Dacii care sunt a le noastre si vrem nu vrem multi le avem inca ar cam trebui schimbat dar de ce Romania trebuie sa devina cimiirul Europei si sa suport toata ziua noxele unor harburi cu nr de Bulgaria aduse de toti neispravitii care vor cu banii de frigider sa-si cumpere si ei bolid, acestea otravind aerul pe kilometri daca te uiti in urma lor
    oriunde vezi o masina la furat de fier sau porumb are numere de BG ....

    • DiStefano
      23 ianuarie, 14:40. DiStefano

      .....\"domnule ispravitule\"...mai usor cu pianu pe scari !!!...esti cumva var cu borbely ???

  • pentru oamenii destepti
    23 ianuarie, 11:49. pentru oamenii destepti

    e si normal ca ungurii vor sa-si faca electorat politic, ca deh, tot romanu are cite o rabla, sau unu din doi....

  • sil
    23 ianuarie, 11:48. sil

    ce aberatie aceasta taxa.... ea trebuie aplicata pentru cei ce inmatriculeaza din momentul in care este promulgata legea, nu si pt cei de dinainte.
    Acestea sunt legile la noi in tara... eficiente si eficace

  • b
    23 ianuarie, 11:46. b

    Taxa auto este o hotie. Nu este taxa de poluare ci taxa de tranzactionare. Orice masina indiferent cat de veche este poate circula zilnic si polua fara sa plateasca nici un leu taxa de poluare daca nu este inmatriculata pe un nou proprietar.
    Din banii adunati au dat 30milioane euro sa faca parcuri la sate. Un astfel de parc poate ajunge si la 250000 euro. Care sunt firmele care fac aceste parcuri? Unde ajung banii?

  • Remi Grigore
    23 ianuarie, 11:44. Remi Grigore

    Taxarea autovehiculelor ce se tranzactioneaza (pentru care se transcrie dreptul de proprietate) si pentru care nu s-a platit taxa de poluare ( acele autovehicule inmatriculate inainte de 1 Ian.2007), introdusă prin lege, generează, incalcari constitutionale ale unor drepturi dupa cum urmeaza:
    1. Aplica un tratament diferentiat intre posesorii si utilizatorii de autovehicule (incalca Art.16, alin. 1 din Constituția României) deoarece cu toate ca legea este prezentată cao lege pentru taxarea poluarii de la autovehicule, aceasta taxeaza doar autovehiculele ce se tranzactioneaza si nu au platit taxa de poluare nu și pe cele ce nu isi schimba proprietarul si care nu au platit taxa de poluare. Pentru e evidenția acest dezechilibru, mentionez ca statistic mai mult de 60% din parcul auto din Romania nu a platit taxa de poluare.
    2. Incalca dreptul de proprietate (incalca Art. 44 alin. 2, 3 din Constituția României) prin diminuarea valorii autovehiculelor deja inmatriculate cu cuantumul valorii taxei. Acesta taxa, in final, este suportata indirect tot de catre vinzator prin diminuarea valorii de vinzare.
    3. Incalca Art. 56 alin 2 din Constituția României care prevede că: “(2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale.” In contradicție cu textul constituțional, prin mecanismul introdus de lege se ajunge la situatia aberanta ca valoarea taxei sa depaseasca valoarea bunului sau mai mult de jumatate din valoarea lui.
    Spre exemplificare: Un VW Golf 4 din 2003, motor 1898cc diesel Euro3 are valoare de piata 4500Euroiar taxa va fi de 2450Euro; un Daewoo Cielo din 1998 are valoare de 2500Euro iar taxa aplicată este de 8500 Euro; o Dacia Logan 1,4 litri pe benzina (75 CP) Euro 3, din 2005, are valoare de 2500 Euro iar taxa este de 1.050 Euro. Din exemplele de mai sus rezultă în mod clar că nu există nici un fel de echitate deoarece persoanele care detin sau achizitioneaza astfel de autoturisme sunt in general oameni cu conditie materiala modesta ce poate nu isi permit o masina noua. Facind referire la parcul auto din Romania aceasta lege vizeaza, cu potentiale taxe aberante aplicate la revânzare, mai mult de 3,5 milioane de autovehicule ce sunt mai vechi de 5- 6 ani din totalul de 5,46 milioane de autovehicule aflate in circulatie in Romania.
    4.Totodata legea are un efect retroactiv (incalca Art. 15 alin. 2 din Constituția României) asupra detinatorilor de autovehicule inmatriculate inainte de 2007 pentru care nu s-a platit taxa de poluare, deoarece impune o taxa indirecta detinatorului care la vânzare va fi obligat sa isi diminueze valoarea bunului cu cuantumul taxei. Vinzatorul este afectat fara drept de a se putea apara deoarece nu putea estima la momentul achizitiei autovehiculului ce efecte vor avea asupra valorii bunului sau, decizii legislative ulterioare, deci nu a putut actiona in cunostinta si prin urmare nu poate fi penalizat retoactiv.
    In afara de aspectele mentionate mai sus intreg conceptul acestei legi este în mod fundamental gresit deoarece aceasta nu este o lege ce taxeaza poluarea generata de utilizarea autovehiculelor ci este o lege ce taxeaza tranzactionarea acestora dupa criterii diverse ce includ printre altele si emisiile poluante.
    Legea taxeaza intentia de a polua si nu poluarea produsa în mod efectiv. Perceperea taxei in avans pentru intreaga durata de exploatare estimata a autovehiculului este gresita. Ce facem cu masinile care circula ocazional sau care din cauza unui accident se caseaza la citeva luni de la prima inmatriculare? Primeste cineva taxa inapoi pentru aceste situatii? Ce facem cu cei ce parcurg 50.000km/an si nu 15.000km/an (estimarea utilizată in lege pentru calcularea taxei) nu cumva polueaza mai mult si astfel nu se mai respecta principiul ce a ghidat elaborarea legii in expunerea de motive , anume acela ca “poluatorul plateste”?
    Dat fiind faptul că este esențial ca protecția mediului să fie luată în calcul la elaborarea unor astfel de mecanisme, ar trebui sa se taxeze toate autovehiculele aflate in circulatie sa spunem anual sau semestrial sau lunar sau cum se doreste in functie de numarul de kilometri parcursi si nu intentia sau potentialul risc de a polua in momentul cind achizitionezi un autovehicul. Cea mai corecta reglementare ar fi introducera taxei asupra combustibilului vindut in conformitate cu urmatoarele argumente de natura tehnica:
    Producatorii de autovehicule, pentru a reduce emisia de CO2/km, nu fac decit sa produca masini-motoare cu consum de combustibil mai redus/km si astfel trec un motor dintr-o clasa de poluare in alta. Concret, un litru de combustibil ars produce aceeasi cantitate de noxe indiferent de tipul de motor. Arderea combustibilului este un proces oxidativ ce descompune hidrocarbura in energie si produsi de oxidare (noxe) si conform legilor fizice acestea sunt aceleasi cantitativ. Diferenta intre motoare vine din cresterea randamentului motor si prin urmare scaderea consumului/km parcurs si nu din reducerea emisiei de CO2/ litru de combustibil consumat. Celelalte noxe (altele decit CO2) sunt retinute sau transformate de catre catalizatori sau filtru de particule intr-o mai mica sau mai mare masura, in functie de calitatea acestora. Daca aveti curiozitatea comparati valorile de consum mediu ale motoarelor, indiferent de producator (date pe care le gasiti in cataloagele auto din ani diferiti) si veti descoperi ca emisia de CO2 in gr/km este egala cu constanta de 23,8Xconsumul mediu declarat de producator pentru motoarele pe benzina si constanta de 26,5 pentru motoarele diesel. O astfel de lectură comparativă indică conclluzia că în timp eevolutia a fost una de scadere a consumului mediu si adaugarea de catalizatori si filtre de particule, aspecte foarte utile! Asadar cantitatea de CO2 emisa este direct proportionala cu cantitatea de combustibil consumata indiferent de norma de poluare indifferent de tipul de autovehicul.
    Spre exemplificare: un Ford Focus motor 1,6l diesel 109CP din 2007 norma Euro4 avea consum mediu 4,8l/100km cu emisii de CO2 de 127gr/km iar in 2010 acelasi motor cu aceeasi capacitate si putere are norma poluare Euro5 cu un consum de 4,4l/100km si emisii de CO2 de 115gr/km. Marja de acuratete este de 3%. Concluzia este ca cea mai potrivita si exacta taxare a poluarii este taxarea combustibilului consumat si nu riscul posibil de a polua evaluat atunci cind cumperi masina.
    Mai mult, daca observam cu atentie modul de calcul al taxei, acesta penalizeaza prin taxare masinile mai vechi de 6-7 ani, adica cele ce au norma de poluare de la Euro 3 inclusiv in jos. Prin urmare legea preseaza inlocuirea autovehiculului o data la 5-6 ani pentru ca altfel vei pierde la revinzare 25-70% din valoarea ei de piata daca mai tii masina si nu o înstrăinezi în timp util. Deci legea este facuta sa stimuleze consumerismul si nu tine cont de poluarea produsa in procesul de fabricatie. Fabricarea unui autovehicul nou generează mai mult CO2 decit produce o masina in 8 ani de functionare.
    Spre exemplificare.: amprenta de carbon pentru o Toyota Prius la productie este de cca 17Tone CO2 . Un VW Passat cu motor de 2000cc diesel are emisii de 156grCO2/km la un rulaj de 15.000km/an. Prin un calcul matematic simplu deducem că rezulta 7,3 ani de exploatare suplimentara pentru același consum de CO2.
    Prin urmare fortind inlocuirea masinii vechi cu una noua total elecrica (care nu produce deloc emisii decit indirect prin curentul electric folosit la incarcarea bateriilor) poluam mai mult decit daca am incuraja folosirea rationala pentru inca 7,3 ani a vechiului automobil. Insa intrucit masinile electrice nu sunt accesibile nici ca pret si nici ca autonomie, inlocuirea unei masini sa zicem Euro3 ce emite 135g/km cu una Euro6 ce emite 99g/km aduce in atmosfera mai mult CO2 decit daca ai fi stimulat sa folosesti masina veche inca niște ani. Concluzia este ca de fapt legea nu doreste reducerea emisiilor poluante ci stimularea lor prin consumerism.
    Recunoaștem că banii rezultați din taxe nu sunt putini si prind bine Bugetului de Stat insa atunci legea ar trebui sa nu fie în mod fals numită drept una vizând Taxa de poluare ci Taxa de vinzare sau de schimbare de proprietar pentru ca nu are legatura cu poluarea decit vag așa cum am demonstrat. In mod contrar, prin stabilirea unui mecanism cu o taxa raportata la consumul de carburant (care sa fie inclusa in pretul carburantului) pe masura exploatarii, oamenii probabil vor deveni mai constienti in ceea ce privește utilizarea rationala a autoturismului si in alegerea celor cu consum redus.
    Un alt aspect al legii este folosirea Fondului de Mediu in care intra banii colectați din taxa. Pina acum mare parte din fondurile rezultate s-a dus pe programul Rabla ce stimuleaza introducerea de noi poluatori in sistem prin stimularea de noi achizitii de autovehicule care chiar daca sunt mai putin poluante tot polueaza. Probabil ca mai eficient ar fi ca fondurile rezultate din taxele de mediu sa stimuleze masiv reimpaduririle pentru ca padurile sunt cele ce absorb cea mai mare cantitate de CO2 din atmosfera.

    • stii sa scrii mult
      23 ianuarie, 11:52. stii sa scrii mult

      du-te bre la bruxelles sau haga cu scrisoarea in batz!

      • sceptica
        23 ianuarie, 12:25. sceptica

        La prosta de ebba !

      • Remi Grigore
        23 ianuarie, 20:30. Remi Grigore

        Personal am depus acest memoriu la Ministerul Mediului si la Presedintele Administratiei Fondului de Mediu ce administreaza banii de taxa. Am de gind sa atac in instanta raspunsul si sa ridic in timpul procesului exceptie de neconstitutionalitate.
        Sfatuiesc pe toti cei ce se simt lezati sa faca minimul efort democratic sa scrie la fel. Pot schima numi situatia personala. Nu cred ca daca se trezesc cu 10000 procese pe cap nu vor reactiona. Hai sa nu mai injuram pe la colturi sau in Piata Universitatii ci sa facem ceva concret ca vorbaria in Romania este painea cea de toate zilele. Ginditi si argumentati logic si aveti mai multe sanse sa rezolvati o problema decit sa va lamentati si sa criticati fara sa dati solutii.
        Sanatate

  • he he he
    23 ianuarie, 11:38. he he he

    he he heee... domne, n-am nicio treaba, am o masina noua, moderna, germana, ura si la gara. dar, pe de alta parte, avand in vedere ponderea celor care opteaza (din varii motive, de la bani pana la pasiune) pentru modele mai vechi, nu-i normal sa-i discriminezi prin lege. ce sa mai spun de aia cu lighean din 2004 -2005 care ar fi trebuit sa plateasca o taxa egala cu valoarea masinii, ori, cel mai ridicol caz, cei care ar fi vandut o dacie 1300 din 1907 toamna, si ar fi fost obligati sa achite o taxa de 6500 euro! domnilor guvernanti, de acord cu dvs ca trebuie strapit fenomenul samsarilor auto (tot tigani si astia, in majoritate), dar nu asa. lasa-ma domnule, conform drepturilor mele garantate de constitutia romaniei si cea a uniunii europene, conform cartei drepturilor omului, de libertatea comertului: nu-mi poti interzice anumite bunuri prin politici fiscale aberante! nu mai comparati taxele nostre cu cele din vest, caci castgurile nu stau pe aceeasi craca! nu vreti poluare?! pai obligati posesorii de auto - de la fiat 500 la basculanta de 40 de tone - sa respecte norma de poluare inscrisa in cartea tehnica a autovehiculului. l-ati prins ca scoate fum negru, l-ati ars. ca si pana acum.

    • be he he
      23 ianuarie, 11:48. be he he

      mergeti cu transportul in comun si renuntati la masini, asta va fi viitorul clar! va place sa va inghesuti pe sosele si sa poluati la greu, neamuri egoiste ce sinteti...bine va facea ceausescu

      • mihai
        23 ianuarie, 12:04. mihai

        Cand n-o sa mai fac 120 de km in 5 ore de la mine din cartier pana la ai mei la tzara atunci o sa merg numai si numai cu transportul in comun.

        • mda?
          23 ianuarie, 12:30. mda?

          din cauza aglomeratiei create de autoturisme...nu crezi?

    • be he he
      23 ianuarie, 11:48. be he he

      e si normal ca ungurii vor sa-si faca electorat politic, ca deh, tot romanu are cite o rabla, sau unu din doi....

  • sofer
    23 ianuarie, 11:29. sofer

    e si normal ca ungurii vor sa-si faca electorat politic, ca deh, tot romanu are cite o rabla, sau unu din doi....

  • adi
    23 ianuarie, 11:28. adi

    Guvernului incepe sa-i fie frica.

    • chichi
      23 ianuarie, 11:30. chichi

      atita poti atita cuvinti guvern, boc, udrea, baselu

    • @adi
      23 ianuarie, 11:40. @adi

      altceva mai stii? ca de pilda ceva despre basescu?

    • ion si maria
      23 ianuarie, 12:21. ion si maria

      asa e domle...
      pai tu dai legea, apoi o amani? ce e asta? o lege se aplica ori se abroga, nu? faptul ca o amani nu inseamna nimic...

Lasă un comentariu

 

Trimite pe:

  • Yahoo! Messenger
  • Altele