INTERVIU

Thierry de Montbrial, director Institutul Francez de Relaţii Internaţionale: \"Mă îngrijorează exodul de creiere\"

Autor: Horia Tabacu

După 22 de ani de vizite în România, o personalitate mondială scrie despre ţara noastră.

De 22 de ani, un important lider francez al Clubului Bilderberg vizitează România, în momente cheie. Astăzi, el îşi publică la Bucureşti un jurnal de însemnări în care face dezvăluiri din culisele politicii româneşti.

În avanpremiera vizitei, Thierry de Montbrial, care este şi directorul Institutului Francez de Relaţii Internaţionale, ne-a răspuns la câteva întrebări.


EVZ: Dle. Thierry de Montbrial, am putea lua în considerare o eventuală legătură între prezenţa Dvs. la Bucureşti, ca important lider al Clubului Bilderberg, club secret supranumit "guvernul mondial", şi schimbările radicale ce au avut loc pe scena politică atât în România cât şi în Franţa?
Thierry de Montbrial:
Prezenţa mea la Bucureşti nu trebuie pusă în corelaţie cu statutul meu de membru în "steering comitee" al Bilderberg. Aici trebuie făcută o precizare: Clubul Bilderberg reprezintă un spaţiu de reflecţie, în care oameni interesanţi se întâlnesc pentru a discuta chestiuni majore de pe agenda globală, pentru a face schimb de idei, nu pentru a lua decizii. Sper să nu dezamăgesc, dar din câte-mi amintesc, nu s-a luat în discuţie situaţia României la astfel de întâlniri. Aşadar, venirea mea la Bucureşti nu are legătură cu Bilderberg, sunt aici în calitatea mea de preşedinte al Institutului Francez pentru Relaţii Internaţionale (IFRI), poziţie din care am urmărit şi urmăresc, de peste 22 de ani, fenomenul politic, social şi cultural românesc. "Jurnalul românesc", cartea pe care o voi lansa, este o mărturie, un document în acest sens.

Un premier socialist la Bucureşti, un preşedinte socialist la Paris. Înseamnă aceasta un pas înainte în relaţiile româno-franceze?

Ar putea însemna, însă eu nu cred că dificultăţile actuale în relaţia dintre cele două ţări ţin în principal de orientarea politică a guvernelor existente. Pur şi simplu, situaţia României a fost, şi pe alocuri, este prost înţeleasă în Franţa atât de clasa politică, cât şi de opinia publică. O nuanţă: România nu este parte a politicii externe a Franţei, ţara dvs. este un partener deosebit de important al Franţei în cadrul Uniunii noastre. Pentru impunerea acestei idei , pledez pentru cât mai multe întâlniri la nivel înalt între oficialii francezi şi români, dar şi pentru o diplomaţie neguvernamentală mai intensă.

Vorbeaţi de percepţii: cât de prost sunt percepuţi românii în Franţa? Este o realitate că opinia publică franceză îi asimilează ţiganilor?

Când am vizitat pentru prima dată România, în 1990, auzisem multe lucruri rele despre români. Unele dintre acestea, încă mai persistă şi astăzi, pentru că stereotipurile mor greu. Există însă suficiente resurse umane care se pun în slujba misiunii de a reapropia cele două popoare. Eu însumi, începând cu 1990, m-am dedicat cu multă plăcere acestei misiuni. În ceea ce priveşte preocuparea faţă de ţigani, în Franţa, ea este una reală, însă din fericire nu văd niciun risc de confuzie.

Cum vedeţi viitorul european al României?

După cum resimţiţi şi dvs., construcţia europeană trece printr-un impas cauzat şi de lărgirea rapidă a graniţelor sale. Europa este dezechilibrată, iar România, la fel ca noi toţi, trebuie să-şi depăşească dificultăţile interne, sociale sau politice. Totodată, trebuie să îşi modernizeze sectoarele sensibile pentru că toate ţările europene sunt din ce în ce mai competitive. Am menţionat în însemnările mele în "Jurnal românesc", evoluţiile majore pe care le-am văzut în ţara dvs. de la o vizită la alta. Trebuie să continuaţi pe acelaşi drum. Aş trage însă un semnal de alarmă cu privire la problema resursei umane. Mă îngrijorează exodul de creiere. Românii buni profesionişti sunt doriţi peste tot în lume şi trebuie să oferiţi condiţii de muncă asemănătoare cu cele din Occident, ca să îi păstraţi acasă.

"Jurnal românesc"\"\"

Care este poziţia României în contextul reţelelor globale de tipul Clubului Bilderberg sau Comisia Trilaterală?

Din câte cunosc sunt trei prezenţe româneşti în Comisia Trilaterală. Acest lucru, certifică reintrarea României în circuitul universal de valori şi idei. Este normal ca elita, oamenii de putere din România să participe la conferinţe publice ale unor asemenea cluburi, grupuri internaţionale, dar la fel de normal este ca români remarcabili să facă parte, în mod activ, din aceste cluburi. România are deja un stagiu ca membru în instituţiile formale, Uniunea Europeană şi NATO, deci consider că e un semn de normalitate să participe şi la acest gen de întâlniri.

"Când am vizitat pentru prima dată România, în 1990, auzisem multe lucruri rele despre români. Unele dintre acestea, încă mai persistă şi astăzi, pentru că stereotipurile mor greu",
susţine Thierry de Montbrial

CARTE DE VIZITĂ

THIERRY DE MONTBRIAL, Director IFFI

  • Membru în Comitetul Director al Clubului Bilderberg începând cu 1976, membru al Comisiei Trilaterale, supranumit "un Dumnezeu francez al relaţiilor internaţionale", Thierry de Montbrial este un adevărat prieten al României, fiind decorat de-a lungul timpului, cu ordinul "Steaua României", de către toţi preşedinţii României, Ion Iliescu, Emil Constantinescu şi Traian Băsescu.

Taguri:Thierry de Montbrial, Institutul Francez de Relatii Internationale, Bilderberg, romania, Franta, Uniunea Europeana, Francois Hollande, Ponta premier, Victor Ponta, lansare carte

Spune-ţi părerea!

  • ion
    10 May, 13:31. ion

    Nimeni nu vrea sä discute problema principala.Statul roman plateste o groaza de bani pentru pregatirea studentilor.La terminarea facultatii multi pleca.Cu ce se alege statul roman?Ar trebui ca studentii sa aiba contract cu statul sau sa-si plateasca singuri studiile si apoi pot pleca.E usor sa angajezi persoane gata pregatite fara nici un efort financiar.

    • mihu
      10 May, 13:46. mihu

      Ce dragutz! Sa li se retina pasapoartele sau buletinele si sa faca munca in folosul STATULUI pana isi platesc studiile, nu?
      De ce nu invers: sa fie facuti sa stea in Romanica cu salarii decente, cu conditii de viata mai bune, cu un mediu social si profesional mai bun, etc. Sau macar cu speranta de mai bine.

      • hollande
        10 May, 16:52. hollande

        Statul roman scolesc gratis jegosii analfabeti afro muciulmani pe banii publici din romania mihu stiai sau nu te intereseaza jegule nemernic ce obligatiie are statul roman fata de emigrantii jegosi afro muciulmani niciuna ipocritule mason.!!!!!!!

    • gyorgy tozser
      11 May, 10:45. gyorgy tozser

      Creiere isi cumpara,evident,cei care nu-si pot \"produce\".

    • saliha
      16 May, 03:45. saliha

      Sa traiest sa fi sanatos domnul ion aveti dreptate uite si copii mei sint plecati pt. ca toate posturile sint ocupate pe baza de PILE SPAGA SEX de tov absolventi la diferite universitati particulare ati vazut cine sint rectori sau prof.care au fost numiti ministri la educatie frate.cind copii mei au intrat la medicina la bucurest erau 13 pe un loc media cea mai mica a fost 8.31 acum se intra cu 5 deci raman cei incompetenti.Daca vor sa vina nu le cunoaste diplomele motivul ca sint profesonist bine pregatiti si nu au nevoie de ei ci de analfabeti incompetenti.
      multumesc pt. acest mesaj.Si d-voastra domnilor ziarist mai faceti investigatie si publicati sau intors oameni bine pregatiti cu experienta si nu a deschis nici o institutie usa a trebuit sa plece in belgea pt. ca se casatorise de asta a plecat. tara noastra e condusa de mincinosi si incompetenti asta e adevarul

  • bbc
    10 May, 11:08. bbc

    Nici nu trebuiau sa fie salariile precum in occident nu ar fi fost posibil si nimeni din cei care au plecat nu le-aar fi cerut in conditiile in care restul tarii este la un alt nivel.Problema este ca indiferent cat de mult aceste creiere ar produce ca inovatie inventie sau idei ultimul cuvant il are un burtos politic compromis moral si incapabil.Frica de inteligenta este si a ramas o boala comunista si cum la noi fata de altii, revolutionarii au fost masa de inocenti care au validat coup-ul lui Iliescu in timp ce esalonul 2 prelua puterea lucrurile nu se vor schimba.

  • twofaces
    10 May, 08:32. twofaces

    Creierele au plecat din cauza politicilor voastre. Si daca tot au plecat, de ce nu le platiti la adevarata valoare?

    • victor
      10 May, 10:32. victor

      Sa-i multumim \"tatucului natiunii\" Ion Iliescu si urmasilor lui, care au aplicat metoda comunista: saraceste-i si stapaneste-i ! Cum sa fie posibil sa dezvolte sectorul privat incepand cu 1990? Ne-ar mai fi tinut \"in fraie\" atata timp?
      De asta sunt romanii atat de iritati si inraiti.
      Iar acum incearca o altfel de manipulare, urmasii lor. Dar,sper, sa aiba succes in procent din ce in ce mai mic !

  • Sarantocul din Romania
    10 May, 08:20. Sarantocul din Romania

    Pai si asta e inafara de problemele UE.Inca nu si-au dat seama ca in Romania nu poti trai cu 200 euro brut pe luna.Sa-l chemem pe d-l Thierry sa vedem cum reuseste sa-si inchege o familie cu acesti bani de biserica?
    Poate stie PONTA sau ANDREICUT de Romania!

    • Sarantoc la buzunar?
      10 May, 10:44. Sarantoc la buzunar?

      Ai dreptate cu nivelul salariilor. Dar de ce sa-l chemam pe d-nul Thierry? De ce nu-l intrebam pe Iliescu si acolitii lui, Nastase, etc, de ce nu au aplicat politici asemanatoare cu Cehia, Polonia, Ungaria - ca doar toti am avut acelas sistem - unde capitalul strain a venit din belsug pentru ca au dezvoltat sectorul privat si unde nu cred ca sunt atat de multi cu averi uriase, facute prin furturi?
      Cand o sa vedem si noi, care am ramas, toate astea? Cei ce au plecat precis le-au vazut si au riscat tot sa nu le mai vada !
      Mai declara ca sunt socialisti, de stanga, iar firmele lor practica ( si ei au dat tonul ) salariile minime! Ce pensii vor avea angajatatii lor ? Sau o fac pentru a avea pe termen lung masa de manevra????
      Cat ii mai suporta lumea???

  • obligatoriu
    10 May, 08:18. obligatoriu

    PE FELIX SI LACHEII LUI II BUCURA. HAITELE POLITICE SUNT INTERESATE SA FIE PROSTIME. MULTA. ORICUM CHIAR SI PE AIA MAI EDUCATI II FAC DIN VORBE. SI CE-I MAI IMPORTANT LA BUZUNARE.
    CHUCKY, AI OBOSIT? DORMI POGONICIULE?

  • dec
    10 May, 06:11. dec

    ...sa ne asteptam ca Vanghelie si Becali au vreo intentie in a folosi IT-ul si creierele romanesti! Votati-i romani! ei va vor duce la un \"socialism\" (impreuna cu Ponta si Nastase) de nu veti fi in stare macar sa va be....ti; nu veti avea dup ce....!

    dec

  • Descreieratul
    10 May, 02:22. Descreieratul

    Il ingrijoreaza exodul de creiere... ciudat. De oricate ori am venit in Romania, nu am sesizat niciodata nevoia de creiere pe aici. La ce are nevoie Romania de creiere ? La ascultat emisiuni cretine pe la Antene sau OTV ? La productia de tricotaje si incaltzaminte in lohn ? La agricultura aia lesinata ? In industria pe cale de disparitie ? La constructia de case si vile in regie proprie pe la periferii ? Se proiecteaza ceva ultraperformant sau inovator in Romania ? Chiar si in domeniul informatic, se programeaza altceva decat vesnicele aplicatii cu baze de date care muta, grupeaza si afiseaza informatii banale ? Se construiesc autostrazi si poduri complexe cu ingineri romani in Romania ? Creierele sunt inutile in romania si daca din intimplare ai unul, trebuie sa il sedezi regulat ca sa nu te dilesti de la pasivitatea si prostia care balteste in Romania. (or sa apara imediat alti descreierati cu comentarii fara cap, coada sau logica care vor aduce o dovada in plus: nici pentru comentarii nu ai nevoie de creier in romania)

    • Suma ponderata
      10 May, 09:55. Suma ponderata

      Am sa incerc si eu un comentariu din ala \"fara cap, coada sau logica\", dupa cum vad ca ai categorisit deja orice iti urmeaza intru idei.

      Da, e adevarat, toate domeniile economice, stiintifice si politice din Romania sunt prost gestionate. Asta se intampla din cauza ca de foarte mult timp (decenii) in Romania se promoveaza mediocritatea prin coruptie si interese politice sau de familie (in special in administratie). Exista un comentariu scris la 8:18 care surprinde in oarcare masura cauzele, cu observatia ca nu numai felix este avantajat de aceasta situatie (el este doar un odios exemplu). Traim intr-o tara in care toate partidele se bazeaza pe \"prostime\" (adica pe majoritatea necalificata) si insusi presedintele ne spune clar sa plecam daca nu ne convine.

      Totusi, pentru ca te-ai bagat in domeniul informatic, vreau sa precizez ca da, in Romania se programeaza si altceva decat aplicatii cu baze de date. Nu pentru ca ar fi vreo problema cu bazele de date, in fond TOATE sistemele informatice asta fac: achizitioneaza date, le muta, le grupeaza etc (adica le proceseaza) dupa care le afiseaza sau le livreaza catre alte sisteme. Nu asta e problema insa in Romania se scriu si aplicatii pentru telecomunicatii, aplicatii stiintifice (am prieteni care programeaza pentru NASA), servere de aplicatie si altele, nu am intentia sa fac o lista exhaustiva. In alte domenii, in cercetare de exemplu, pe langa cei 90% care taie frunza la caini pe criterii politice, exista si un 10%, oameni care fac treaba, unii care s-au intors din strainatate de pe la studii sau din cercetare. Spun asta deoarece cunosc personal, nu din auzite... E adevarat, pentru toti acestia, oameni cultivati, disciplinati si creativi, este foarte greu sa razbata printre hahalere. Insa din cate am vazut, cei care s-au zbatut (de doua sau trei ori mai tare decat ar fi fost necesar) in general au reusit sa realizeze cate ceva (desi poate ca in occident ar fi reusit mai mult). Pe de alta parte e usor sa stai pe margine si sa comentezi ca nu se face nimic si ca nu ti se pun la dispozitie conditii optime. Mai ales cand comentezi din afara... Da, exodul de creiere este o MARE problema pentru tara, nu pentru politicieni (care n-au treaba decat cu ale lor). Medici, profesori, ingineri, cercetatori s.a.m.d. - sunt putini cu totul, si mai putini sunt cu adevarat buni, se formeaza greu (din ce in ce mai greu) si costa. Acestea fiind zise, trebuie sa recunosc ca sansele lor de realizare profesionala si personala sunt mult mai bune in alte tari. Spun asta fara nici o bucurie. Fara a ma considera vreun cine stie ce \"creier\", in repetate randuri am regretat decizia de a ma fi intors in Romania pentru a incerca aici ceea ce \"dincolo\" ar fi mers mult mai usor. Concluzia mea este ca adevarul (ce o mai fi si ala) nu e nici alb nici negru, ci undeva pe la mijloc - depinde foarte mult de personalitatea si circumstantele fiecaruia. Si mai e o nuanta, valabila pentru orice societate: raul este ceva mai putin insa mult mai vizibil si mai zgomotos decat binele care, prin natura lui, e mai discret.

      • progresia geometrica
        10 May, 11:25. progresia geometrica

        Domnule Medie Ponderata, este foarte ponderata sinteza dumneavoastra legata de situatia \"creierelor\" din Romania. Consider ca acei putini dotati si perseverenti, vor misca marea masa a romanilor, producand dupa ceva vreme, un fenomen social. Este greu, este descurajant la un moment dat, dar, daca vrei cu adevarat, imprimi miscare in directia dorita. Decizia de se intoarce la vatra, a oricarui roman, este salutara. Ce va fi Romania fara romani? Exodul este periculos! Un prieten de-al meu s-a intors in tara, dupa 3 ani de cercetare \"adevarat\" prin Occident. Am avut rabdarea necesara, tenacitatea si perseverenta si acum suntem pe punctul de a face sa se nasca un domeniu high-tech pe \"prispa casei noastre\". ba mai mult, cu ceva lobby, i-am facut pe occidentali sa vina la noi si sa fie foarte interesati de ideiile noastre, asta pentru un singur motiv: AVEM IDEI! Einstein a pus accentul, nu pe cunoastere, ci pe imaginatie. Eu cred ca Plaiul Mioritei controversate, musteste de IMAGINATIE. Tocmai de aceea, inventiile \"maidanezilor\" romani starnesc ilaritate, iar inventiile \"virtuosilor\" romani starnesc invidie si admiratie in acelasi timp. Nu uitati ca suntem abonatii olimpiadelor de fundamentale si informatica. Ce este informatica pana la urma? Crema imaginatiei, a simularilor, a procesarilor, a bitilor zglobii ce inunda magistralele de date, a iluziilor ajunse la rang de magie. Nu se putea sa ramanem chiar noi codasi pe aria darului nostru de baza: IMAGINATIA! Tot Imaginatia ne apropie de Dumnezeu ... ne imaginam de mici Ingerii din Lumea nevazuta, iar cand spunem o rugaciune, Imaginatia noastra naste Icoane cu Chipurile nevazute ale Dumnezeirii. Sunt fascinanti romanii, iar interesul Lumii fata de aceasta tarisoara, va creste in progresie geometrica in urmatorii ani. Esti un roman \"dotat\", mi-a placut comentariul tau ponderat. media ponderata este cea care ne duce catre centrul de greutate al \"Realitatii\". Putem spune ca este expresia realitatilor inconjuratoare. Fara meadia ponderata, nu s-ar fi putut emite modelul neuronal pe baza caruia activeaza algoritmii de inteligenta artificiala. Esti un roman destept, felicitari pentru comentariu!

  • costi
    10 May, 00:30. costi

    Oameni ca MRU, deranjeaza, lasa ca stam bine cu mediocrii ca gadea.

Lasă un comentariu

 

Trimite pe:

  • Yahoo! Messenger
  • Altele