PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Politica

Dilemele avionului prezidențial. Iohanis vrea două aeronave: „Mie mi-e rușine când văd că țări mult mai mici decât noi au avioane ale statului”. Cum a fost reciclat avionul lui Nicolae Ceauşescu

Autor: | | 26 Comentarii | 2859 Vizualizari
Klaus Iohannis s-a săturat să circule cu un avion închiriat de la Tarom și vreo o navă dotată special pentru demnitari
Din 2007, Administrația Prezidențială încearcă să obțină un avion oficial, ca să nu mai închirieze de la Tarom sau alte companii private

Până prin 2010, președinții României au circulat cu un Boeing 707, care era produs în 1974 și care era avionul de rezervă al lui Nicolae Ceaușescu.

În 2005, când președintele Traian Băsescu se întorcea de la Detroit la București, reporterul EVZ a fost invitat de acesta în cabina din spatele carlingii piloților, unde se ținea o ședință a consilierilor săi. Cu acel prilej, jurnalistul a avut acces și la dormitorul prezidențial amenajat la bordul aeronavei prezidențiale.

Era o încăpere relativ mică, cu pat dublu și baie. Avionul avea însă probleme serioase, iar în 2006, la întoarcerea din China, ziariștii se uitau îngrijorați la condensul care se forma pe marginea hublourilor.

Majoritatea statelor au flote, mai mici sau mai mari, destinate transportului oficialilor. De exemplu, Detașamentul 28 din cadrul Forțelor Aeriene Bulgare are cinci aparate de zbor, printre care un Airbus 319 și trei elicoptere.



Din 2007, Guvernul refuză să cheltuie banii pentru achiziționarea unei flotile aeriene destinate transportului demnitarilor. Aceștia circulă fie cu avioane închiriate, fie ca simpli pasageri ai unor curse de linie


Soluția românească este închirierea unor aparate Tarom, dar aceasta creează probleme serioase. De exemplu, recent, Iohannis a dorit să se deplaseze la Sibiu, pentru a-l însoți pe președintele Germaniei, Joachim Gauck, cu un avion al acestei companii. A fost imposibil, întrucât costurile erau exorbitante, iar Tarom ar fi trebuit să anuleze mai multe curse.

Palatul Victoria, reticent la cererile Cotroceniului

În 2007, Traian Băsescu a început demersurile pe lângă guvernul Tăriceanu să aloce bani către Romavia, care să cumpere o nouă aeronavă prezidențială.

În 28 iunie 2007, CSAT a luat o decizie în acest sens. În septembrie 2007, pe fondul conflictului dintre Cotroceni și Palatul Victoria, ministrul de Finanțe Varujan Vosganian a tăiat finanțarea pentru Romavia. „Incompetentului ministru al Finanțelor și Economiei îi atrag atenția că a tăiat de pe listă avioanele pentru Tarom și nu cele pentru Romavia”, a spus atunci Băsescu.


Ulterior, el nu a mai insistat pentru aceste achiziții și a început să circule fie cu avioane mici, închiriate de la companii private, fie pe rute lungi, cu un Airbus al Tarom. În 2012, când Guvernul Ponta a venit la putere, au început discuțiile și în legătură cu faptul că Băsescu ar cheltui prea mulți bani și ar provoca pierderi celor de la Tarom. „Ustură la buzunare, dar va ustură pe dumneavoastră pe toți, că de acolo plătiți, nu de la mine. Plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanță”, spunea, în februarie 2013, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. După acest incident, Băsescu a început să circule la Bruxelles, la reuniunile Consiliului European, cu un avion de linie. UE decanta o parte din costul biletelor.

Iohannis cere două avioane

Din primăvara lui 2015, și președintele Iohannis a început demersurile pentru achiziționarea unei flotile prezidențiale. „Mie mi-e rușine când văd că țări mult mai mici decât noi au avioane ale statului”, a declarat Dan Mihalache, şeful Cancelariei prezidenţiale.

Ulterior, Guvernul Ponta a format o comisie specială pentru achiziționarea viitoarei flotile oficiale, formate din cel puțin două avioane. Lucrurile au început să se miște abia în guvernarea Cioloș.

„Obiectivul este ca până la sfârșitul anului această aeronavă să fie în proprietatea RA-APPS (...) şi să poată de la acea dată să zboare, urmând ca, anul următor, STS-ul să vină cu echipamentele specializate de transmisiuni speciale şi să le instaleze din mers, ca să spun aşa, pe această aeronavă”, a explicat, miercuri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Avionul lui Ceaușescu, reciclat

Ultima aeronavă prezidențială, un Boeing 707-3K1C, denumit „Carpați”, a fost vândută de către Romavia și a ajuns avion cisternă, care realimentează avioanele de luptă, din zbor. Viitorul avion prezidențial va trebui să fie dotat cu tot confortul: spații pentru odihnă, de îmbrăcat și de schimbat. Președintele ar trebui să aibă un birou dotat cu imprimantă, fax și telefon prin satelit. Aeronavele VIP ale unor state mari au și sisteme de protecție. De exemplu, avionul Konrad Adenauer, folosit de cancelarul Germaniei, are un sistem anti-rachetă, instalat de SUA.



Președintele Chinei, ascultat în propriul avion

Nu doar președin tele SUA are la dispoziție un avion special, celebrul Air Force 1 (foto). Până și în Botswana, șeful statului dispune de un mic avion, aflat în administrarea forțelor aeriene: un Bombardier Global Express, un business jet cu rază lungă de zbor. Guvernul din Burundi folosește un Gulfstream IV, iar cel din Cambodgia un Airbus 320. Argentina avea un întreg Grup Aerian Prezidențial - cinci avioane și trei elicoptere - dar grupul a fost desființat recent, din cauza costurilor uriașe. În plus, flota era folosită și de rudele președinte lui sau de către aliații săi politici. Președintele Azerbaidjanului, Ilham Alyiev, folosește un Boeing bine protejat: poate fi alimentat în aer, are echipamente antirachetă și dispozitive de bruiaj. Omologul său chinez are la dispoziție nu mai puțin de opt avioane Boeing, unele pentru curse scurte și medii, iar altele pentru călătorii transcontinentale. În 2001, chinezii s-au plâns că au descoperit nu mai puțin de 27 de microfoane într-unul din avioane.



 

Tag-uri: administratia prezidentiala, tarom, klaus iohannis, air force 1, romania, nicolae ceausescu, traian basescu, evz, china, csat, guvern, ue, relu fenechiu, dan mihalache, ra aapps, raapps, sua, Botswana, Airbus 320
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Dilemele avionului prezidențial. Iohanis vrea două aeronave: „Mie mi-e rușine când văd că țări mult mai mici decât noi au avioane ale statului”. Cum a fost reciclat avionul lui Nicolae Ceauşescu.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii