Din Ciclul Istoria – Doamna Învățătoare care ne dă cu rigla peste dește. Azi: 31 octombrie – 2 noiembrie 1941. Vizita Mareșalului Ion Antonescu, Conducătorul Statului, în județele Constanța și Tulcea

Din Ciclul Istoria – Doamna Învățătoare care ne dă cu rigla peste dește. Azi: 31 octombrie – 2 noiembrie 1941. Vizita Mareșalului Ion Antonescu, Conducătorul Statului, în județele Constanța și Tulcea

Într-un număr anterior, vorbind despre ambiția Conducătorilor de a controla totul, dădeam drept exemplu, din memoriile lui Constantin Pantazi Cu Mareșalul pînă la moarte, minuțiozitatea cu care au fost inspectate aproape toate instituțiile de Ion Antonescu în timpul vizitei în Basarabia.

Căutînd în volumul I din vasta lucrare Pace și Război (1940-1944). Jurnalul Mareșalului Ion Antonescu, scoasă de un colectiv condus de Gheorghe Buzatu la TipoMoldova în 2012, telegrama trimisă de Patriarhul Nicodim cu prilejul Trecerii Prutului, am găsit consemnată minuțios vizita Mareșalului Ion Antonescu în județele Constanța și Tulcea ( 31 octombrie- 2 noiembrie 1941).

N.B. Intertitlurile îmi aparțin.

Vineri, 31 octombrie 1941 (…)

Ne puteți urmări și pe Google News

14,30 – Dl. Mareşal pleacă cu trenul la Constanţa. Au asistat la plecare următorii:

– Dl. General Popescu Dumitru – Ministrul Internelor,

– Dl. General Popescu Jack – Subsecretar de Stat la Ministerul de Interne,

– Dl. General Leoveanu – Directorul Siguranţei,

– Dl. General Const. Niculescu – Comandantul Militar al Capitalei,

– Dl. General Gheorghe Radu – Prefectul Poliţiei Capitalei,

– Dl. General Niculescu Cociu – Comandantul Pieţei.

– Domnul Mareşal Antonescu a fost însoţit în tren de:

– Doamna Mareşal Antonescu,

– Dl. General Vasiliu – Inspector General al Jandarmeriei,

– Maior Adj. Marin Alex.,

– Maior Caloenescu Nic.,

– Jand. Căpitan Georgescu Ioan,

– Jand. Locot. Popescu Nic.,

– Med. Cpt. Dr. Stroescu Gh.

17,45 – Sosirea la Constanţa, unde Dl. Mareşal a fost întîmpinat de către:

– Dl. General Schwab, C-dtul Diviziei 9 a,

– Dl. Contr. Amiral Constantinescu,

– Dl. Comandant al Garnizoanei,

– Dl. Comandant al Diviziei de Mare,

– Dl. Colonel Buzincu, Prefectul jud. Constanţa,

– Dl. Rădulescu Dobrogea, Primarul Constanţei,

– Dl. Col. Pistoliu, Insp. Jand.,

– Maior Slăvescu – din Statul Major al Div. 9 a.

19.00 – Sosirea la Mamaia, unde a fost întîmpinat de Dl. Comandor Georgescu.

19.15-19.45 – O plimbare pe lîngă Mamaia – Rex, pe jos, dus şi întors.

19.45-20,30 – Vizitarea oraşului cu auto, cartierul Central şi spre port.

20,30-22 – Masa în vagonul salon. Sunt invitaţi toţi ofiţerii care au însoţit pe Dl. Mareşal în tren.

Pentru mîine, 1 noiembrie, s-au dat dispoziţiuni pentru:

– inspectarea pieţelor din Constanţa,

– audienţa C-dţilor de M.U., Prefectului şi Primarului din Constanţa.

Domnul Mareșal a vizitat o bodegă care vindea vin luat cu 80 lei, cu 120 lei

Sîmbătă, 1 noiembrie 1941

6-9,30 – Din ordinul Domnului Mareşal s-au inspectat pieţele alimentare din Constanţa, cu ofiţerii de la tren şi adjutantul personal: Maior Marin.

Constatările au fost consemnate într-un raport special.

11-13 – Dl. Mareşal a primit în audienţă de lucru pe:

– Dl. General Schwab, C-dtul Diviziei 9 a,

– Dl. Contr. Amiral Constantinescu – Cdt. Div. de Mare,

–Comandantul Garnizoanei Constanţa,

– Dl. Colonel Buzincu, Prefectul judeţului,

– Dl. Rădulescu Dobrogea, Primarul Municipiului.

S-a discutat:

Cu militarii (C-dţii de M.U.):

– dispozitivul tactic,

– efective,

– aprovizionări

– cazare şi cazărmile de iarnă.

Cu autorităţile locale:

– problema alimentaţiei (nevoile judeţului),

– problema stării de spirit,

– problema arăturilor şi însămînţărilor,

– raporturile de frontieră,

– starea oraşului; bombardamentul suferit; pagube,

– şcolile,

– bisericile,

– exercitarea autorităţii.

Din cele de mai sus a rezultat următoarele ordine pentru executare:

– Pentru Marele Cartier General, cu privire la desconcentrarea părţilor sedentare ale unităţilor din Divizia 9a, Batalionul 460 şi 490, ofiţerilor de rezervă etc. şi intrarea în normal cu efective în oameni şi animale după intrarea unităţilor în garnizoane de iarnă.

Pentru Ministrul Economiei Naţionale (Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării) în legătură cu aprovizionarea regiunilor din Dobrogea.

– Pentru Cabinetul Militar al Conducătorului Statului, referitor la facerea propunerilor necesare Germaniei, pentru cumpărarea materialului A.c.A. şi de coastă pentru a elibera trupele germane care le deservesc.

Cantităţile alimentare strînse sau înregistrate de Comandamentul 2 Teritorial prin centrele de colectare din Dobrogea.

– Pentru Ministerul Culturii, în legătură cu începerea cursurilor în şcolile din Dobrogea, inclusiv Constanţa şi Mangalia.

Pentru Preşedinţia Consiliului de Miniştri (Secretariatul General), în legătură cu donaţia de 2 000 000 lei, pentru Primăria Municipiului Constanţa.

13-15 – Dejunul, avînd invitaţi pe cei foşti în audienţă, precum şi pe:

– Dl. General Vasiliu,

– Dl. Ing. Cristescu (C.F.R.),

– Medic Cpt. Dr. Stroescu.

15-16 – Deplasarea la Mangalia.

Dl. Mareşal a vizitat şi inspectat:

– Secţia de Coastă „Vasile Lupu” din Reg. Art. Marină, de sub comanda aspirantului de Marină, Coandă Ion.

Compania 3 a/R.46 Inf., comandată de Cpt. Ianculescu:

– soldaţii nu răspund precis;

– nu cunosc evenimentele importante la ordinea zilei (războiul);

– n-au făcut nici o tragere de instrucţie, nici cu arma, nici cu puşca-mitralieră, nici cu aruncătorul „Brandt”.

A dăruit 2000 ţigări.

– Biserica grecească.

– a stat de vorbă cu 5-6 elevi de şcoală.

– Muzeul de antichităţi Mangalia.

– o cîrciumă.

– un magazin de zarzavat, unde se vindea o varză de 1 kg., cu 12 lei.

– o bodegă care vindea vin luat cu 80 lei, cu 120 lei.

– un magazin cu manufactură, căruia s-a luat 2 facturi pentru verificarea preţurilor.

– o cafenea.

– gimnaziul teoretic: săli de clasă mici; aprovizionarea incompletă.

– Biserica română Sf. Gheorghe, unde a donat suma de lei 10.000 (Preot Căciulă)

Primarul (Gh. Aldea) şi Preotul (Rădulescu) au însoţit pe Dl. Mareşal şi au dat explicaţiile necesare.

Pe drum, la înapoiere, 14 care cu fasole ale Cpt. Rez. Jiroveanu mergeau la gara Mangalia din satul Pervelia.

S-a dat ordin Prefectului să se cerceteze: pentru cine şi de unde colectează acesta fasolea, şi cu a cui autorizaţie.

A donat 1000 ţigări pentru Secţia Germană de tunuri pentru apărarea coastei.

La Tuzla, Domnul Mareşal a vizitat gospodăria colonistului oltean Gheorghe Vitalia, care era foarte mulţumit de recolta anului acesta.

Avea 7 ha pămînt, pe care în 4 ani de muncă le achitase. Recolta pe anul acesta:

– 1.000 dal. floarea soarelui a 12,40 lei kg,

– 3.000 kg. porumb,

– 1.000 kg. Grîu.

18,30-19,30 – Constanţa:

– O plimbare pe dig pînă la far, apoi vizitarea oraşului spre port, pe jos.

– La Căminul Ofiţerilor „Carol I” a inspectat Secţia Germană de apărarea Coastei, unde a donat 1000 ţigări.

20,30 – Masa la vagon. Invitaţi:

– Dl. General Vasiliu,

– Dl. Comandor Slăvescu,

– Med. Cpt. Dr. Stroescu,

– Ing. Cristescu C.F.R.

Domnul Mareșal a stat de vorbă cu un cetăţean cu varză în căruţă, interesîndu-se de preţ, greutăţile vieţii, recoltă etc.

Duminică, 2 noiembrie 1941

6.50 – Doamna Mareşal pleacă cu automobilul la Bucureşti.

9.30 – Plecarea cu automobilul spre Jurilovka. Însoţeşte:

– Prefectul judeţului Constanţa,

Comandantul Flotei Hidro-aviaţie,

Dl. General Vasiliu,

Maior Adj. Marin şi suita.

11,30 – Vizită la silozul Baia, aflat în curs de lucru. Dl. Mareşal a stat apoi de vorbă cu:

– Un cetăţean cu varză în căruţă, interesîndu-se de preţ, greutăţile vieţii, recoltă etc.

– Cu Ing. Vernescu, de la mina de cupru de la Altân-Tepe.

12,00 – Vizită la Biserica din Ceaurile de Jos (preotul Moldoveanu).

Biserica a fost găsită în stare de murdărie deosebită, cu ciori în interiorul turlei, Curtea Bisericii în paragină, neîngrijită şi necultivată.

12.15 – Vizită la Biserica din Lunca (preot Ionescu). Deşi sărbătoare, preotul se afla în permisie.

Biserica era murdară, cu toate că venitul a 7 hectare putea fi întrebuinţat pentru curăţenie.

În curtea bisericii la ieşire întîmpină multă populaţie cu învăţătorul şi primarul comunei.

Dl. Mareşal stă de vorbă cu poporul, de unde află că circa 30% din copii sunt bolnavi de malarie, din care 10% cazuri mortale. Există măsuri de chininizare.

12,30Jurilovka:

– Întîmpină: Prefectul jud. Tulcea, Comandantul Jandarmilor din Tulcea, Primarul, Notarul, preceptorul şi preotul comunei.

În comună sunt 1.408 cazuri de malarie.

Trei infirmiere asigură chininizarea populaţiei, care timp de cîteva luni a fost întreruptă.

Dl. Mareşal a vizitat Primăria, unde a constatat următoarele doleanţe:

– alimentaţia grea din cauza pămîntului puţin şi a recoltei foarte slabe;

– comuna n-are biserică românească, cea existentă este lipovenească.

Greutăţile la pescuit din următoarele cauze:

– interzicerea pe mare (război);

– pescarii concentraţi la detaşamente de lucru (ceea ce este o greşeală);

– lipsă de bumbac pentru unelte pescăreşti (necesar 3-4 vagoane).

În curînd va începe epoca scrumbiilor de mare.

I.N.C.O.P.-P.A.R.I.D. să ia urgente măsuri pentru dotarea pescăriilor cu plăşile necesare. Pentru bumbac pescăresc, să se trimită imediat în străinătate acolo unde se găseşte (Italia etc.) pentru sfoară de „Manila” – să se înlocuiască cu cînepă (în Basarabia).

În Dobrogea, cînepa nu s-a semănat după programul Ministerului, din lipsă de sămînţă.

Administraţia pescăriilor nu poate face faţă transporturilor de peşte, atît din lipsă de maşini auto (fără cauciucuri), cît şi din cauza lipsei de vagoane C.F.R. în staţia cea mai apropiată.

Şoselele sunt proaste, deşi piatră pe margini este suficient

S-a aprobat să se dea cauciucuri pentru cele 4 autocamioane locale, iar peştele să fie cărat la gara Mocani, unde C.F.R. va trimite zilnic vapoarele necesare şi va hotărî o oprire suficientă pentru cuplarea lor la automotorul local. Aceste vagoane vor fi legate la primul tren din Medgidia pentru Bucureşti (eventual un motor special) pentru ca a doua zi, dimineaţa, peştele să se pună în vînzare pe piaţa Capitalei.

Pescarii au nevoie de scînduri pentru lăzile necesare ambalării peştelui.

P.A.R.I.D. şi I.N.C.O.P. să îngrijească de această chestiune pentru ca pescarii să nu fie speculaţi şi transporturile de peşte să nu întîrzie din această cauză.

13,00 – Vizită la Biserica lipovenească din Jurilovka. Preoţii întîmpină cu pîine şi sare.

Biserica curată şi bine îngrijită. Dl. Mareşal s-a interesat de viaţa spirituală a lipovenilor şi le-a atras atenţiunea asupra greşelilor în care au căzut parte din ei înainte şi în cursul războiului actual.

Le-a recomandat loialitate şi credinţă pentru Patria care îi ocroteşte, ceea ce preoţii au făgăduit din plin.

La ieşire mulţime numeroasă a întîmpinat pe Domnul Mareşal, care nu a ezitat să intre în mijlocul ei şi să se întreţină cu copiii în special.

Din discuţii s-a aflat că există o regiune în care malaria prezintă în ultimii 3 ani o stare foarte gravă: mor în special copiii pînă la 7 ani şi bătrînii.

Cazurile cele mai grave sunt între macedonenii neaclimatizaţi.

S-a mai vizitat:

– un magazin de coloniale,

– Biroul agenţiei de pescărie,

– Cherhanaua Jurilovka.

14-15 – Dejunul la Primarul Gheorghiu (Jurilovka).

Constatări:

Capacitatea locală de a procura peşte sărat este mai mare decît comanda primită în acest scop de la P.A.R.I.D. şi I.N.C.O.P.

Domnul Mareşal a hotărît să se producă peşte sărat la maximum de posibilităţi şi să se atragă în acest scop atenţia I.N.C.O.P.-P.A.R.I.D.-ului.

Arăturile în jud. Tulcea au depăşit planul.

Însămînţările sunt înapoiate din cauza seminţei, care nu s-a putut aduce din jud. Buzău, din cauze necunoscute.

Dl. Mareşal a ordonat telegrafic la Direcţia Generală C.F.R. pentru imediata transportare a grîului de sămînţă.

Preotul face vizite rare şi nu consemnă în registrul primăriei, observaţiunile sale. Şoselele sunt proaste, deşi piatră pe margini este suficient.

Ambele judeţe să se ocupe special şi urgent de şoseaua Hîrşova – Constanţa, respectiv Hîrşova – Tulcea, care va căpăta importanţă naţională, chiar din primăvara viitoare.

Peştele de lux este achiziţionat de Soc. „Marea Neagră” cu sediul în Galaţi şi Bucureşti. Dl. Mareşal a ordonat să se intereseze cine constituie această societate, unde şi în ce scop depozitează acest peşte.

16,00 – Vizitează minele de cupru din Altân-Tepe – Mineri 21, capacitate zilnică: 10 vagoane în 8 ore, cu 50 mineri, capacitatea s-ar dubla. Este nevoie în prealabil însă de maşini suplimentare.

19,30 – Înapoierea la tren. Masa a fost servită în vagonul salon, în strictă intimitate cu Doamna Mareşal.