Din culisele plecării cântăreței Maria Nagy. Prințesa maghiară a rockului românesc din anii ’80, pusă să spioneze pentru Securitate

Din culisele plecării cântăreței Maria Nagy. Prințesa maghiară a rockului românesc din anii ’80, pusă să spioneze pentru Securitate

În anii 80, i se spunea „Bonnie Tyler a României”, pentru că avea un timbru al vocii asemănător cu al celebrei cântărețe.

 Maria Nagy a ieșit repede în evidență. Cânta rock și purta curajos fuste scurte în România lui Ceaușescu, unde regulile erau aspre. Look-ul îndrăzneț al tinerei din Harghita nu a trecut neobservat, deși aparițiile la postul public de televiziune erau rare. ani, în 1976, în emisiunea maghiară, iar Adrian Păunescu a remarcat-o și a chemat-o la Cenaclul Flacăra. Câțiva ani mai târziu, Tudor Vornicu a adus-o la TVR. În paralel, Maria Nagy și-a continuat colaborarea cu Teatrul Constantin Tănase. De acolo urma să vină și norocul. Cântăreața a avut un contract în străinătate, iar viața ei s-a schimbat. „În 1983, m-a sunat directorul Teatrului Constantin Tănase și m-a întrebat dacă vreau să cânt alături de mai mulți artiști, că au un contract la un teatru din Cairo. Printre artiștii solicitați, trupa lui Cornel Patrichi, Alexandru Arşinel, Cristina Stamate etc. Am stat două luni, în loc de una, pentru că spectacolul a avut succes. M-am întors în România în septembrie 1983. În Cairo mă văzuse un impresar, iar în noiembrie mi-a trimis contractul. Am plecat a doua oară în străinătate şi nu m-am mai oprit până în 1997. Atunci am avut ultimul spectacol, în Casablanca, Maroc”.

Când s-a auzit de plecare, Securitatea a chemat-o și a pus-o să-i spioneze atât pe românii din Egipt, cât și pe angajații Ambasadei României, unde lucrau tot securiști unde era chemată să dea rapoarte. „Vă daţi seama, eu trag cu urechea la oamenii Îl cunoșteam pe securistul de la Agenția Națională de Impresariat Artistic (ARIA). M-a chemat în camera de la parter și m-a învățat: „Nu vă plângeți de nimic”. Apoi mi-a cerut să scriu rapoarte despre românii plecați în Egipt, dar și despre funcționarii de la Ambasada României. Mai mult, plăteam 47% din dolarii mei către ARIA. Aşa, bineînţeles că m-au lăsat să plec”, a povestit Maria Nagy. Artista nu s-a mai întors în România până în 2012.

Ne puteți urmări și pe Google News

EVZ: La aproape 60 de ani, cei de la ROTON ți-au propus o colaborare. Despre ce este vorba?

Maria Nagy: I-am povestit Ma rinei Almășan despre visul meu de a scoate un „Best of...”. Realizatoarea TVR l-a sunat pe Cătălin Muraru, iar răspunsul lui a fost „bineînțeles”. Am plecat apoi din țară, dar când m-am întors am luat legătura cu ei. După niște emailuri, ne-am hotărât să avem o întâlnire tete-a-tete. Muraru a propus să discutam cu Madi Moldoveanu despre un proiect la care, acum, după 30 de ani de lipsă de pe scena muzicii românești, nici nu am îndrăznit să mă gândesc, sau să visez. Îi mulțumesc mult! Discuțiile sunt în desfășurare, iar proiectul ar fi un videoclip cu un cover care are cel mai mare succes din repertoriul meu.

- Știu că Nicu Ceaușescu te plăcea…

- Da, l-am cunoscut pe Nicu Ceaușescu. L-am întâlnit la mare. Nu-mi amintesc exact cum ne-am apropiat, dar mi-a zis că el mă știa deja din Cenaclul Flacăra. Era șeful nostru direct, al tineretului 🙂 ..:) Am fost invitată la munte, unde am descoperit un om foarte bun, generos și foarte modest.