Drumurile din România: De ce am pierdut 3 miliarde de euro

Drumurile din România: De ce am pierdut 3 miliarde de euro

Multă vreme s-a crezut că lipsa banilor este singurul motiv pentru care România nu are șosele. Acum, însă, descoperim și o altă cauză

Guvernul vrea să taie prin rectificare bugetară aproape un miliard de lei din fondurile Ministerului Transporturilor, bani destinaţi cofinanţării pentru proiectele făcute din fonduri europene. Lipsa organizării, tărăgănarea dincolo de orice limită a bunului simț, soluții tehnice neadaptate terenului, avize peste avize, schimbări repetate ale planurilor. Acestea ar fi, de fapt, principalele motive pentru care construcţia de autostrăzi din România a mers cu frâna de mână trasă din 2012 încoace.

Bugete reduse

România va pierde în acest an aproape trei miliarde de euro, bani care ar fi trebuit atraşi de Ministerul Transporturilor pentru construcţia de drumuri. Acum, însă, la jumătatea anului, cel puțin trei tronsoane importante nu sunt realizate nici măcar în proporție de o treime. Este vorba despre Sebeş-Turda, Lugoj-Deva (tronsoanele 1 şi 2) şi Câmpia Turzii – Târgu Mureş. Răspunsul guvernului a fost dur: a tăiat un miliard de lei din fondurile ministerului la rectificarea bugetară. „Este clar că nu mai avem cum să terminăm tronsoanele respective, nici dacă mobilizăm armata chineză. Lucrările au fost începute la timp, unele în 2013, dar ulterior au îngheţat sau s-au desfăşurat extrem de lent”, a explicat pentru EVZ Alexandru Crăciun, specialist în infrastructură.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce ar fi trebuit făcut

Pentru a fi terminate la timp şi pentru a nu pierde banii europeni, CNADNR ar fi trebuit să obţină repede toate avizele şi autorizaţiile necesare. „La Lugoj-Deva au descoperit în final că trebuie schimbată soluţia tehnică. Trebuie construite două tuneluri pentru care nici nu au făcut licitație. Construcţia lor ar dura probabil ani de zile”, a declarat Crăciun. Iar acesta este doar un exemplu. Toate acţiunile s-au împotmolit în avize de mediu, autorizaţii şi proceduri greoaie. „Pare că există o fractură între CNADNR şi minister. Mai nou, se fac licitaţii pentru drumuri care nici nu există în Master Plan”, a explicat Crăciun. Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a avut recent o reacţie dură la situaţia din Transporturi. „Pe de o parte, nu cheltuie banii pe care îi au alocați, pentru că știm foarte bine, de cheltuirea acestor bani pe acest sector se leagă, într-un fel sau altul, dezvoltarea întregii economii. Deci, pe de o parte, nu cheltuie banii, pe de altă parte, mai vin și solicită bani suplimentari”, a declarat Teodorovici la Digi 24.