După 13 ani, s-ar putea să aflăm cine toarnă primul metru din Autostrada Comarnic-Brașov

După 13 ani, s-ar putea să aflăm cine toarnă primul metru din Autostrada Comarnic-Brașov

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunță că, în luna aprilie, se va fi naliza alegerea primului constructor pentru autostrada A3, după mai mult de un deceniu de contestații și concesiuni eșuate.

Drumul expres spre munte, cel care a stârnit declaraţii politice controversate, ar putea fi, în sfârșit, construit. „În cazul lotului 5, în urma analizelor ofertelor, procedura a fost atribuită la finele anului trecut. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a admis contestaţia depusă pentru lotul 5. CNAIR a reluat analiza ofertelor. Astfel, se estimează că, în prima parte a lunii aprilie 2017, se va finaliza procesul de reanalizare a ofertelor, stabilindu-se rezultatul procedurii de achiziție”, a explicat Răzvan Cuc, întrun document trimis în Parlament, pe data de 13 martie, pe tema construirii autostrăzii Comarnic-Brașov.

33,5 milioane de euro pentru 10 km

Potrivit lui Răzvan Cuc, lotul 5 al autostrăzii spre munte ar urma să aibă 10 kilometri în total, traseul lui fiind între localităţile Predeal și Cristian. Totodată, acesta va cuprinde și un drum de legătură. Astfel, autostrada va avea 6,3 kilometri, iar drumul naţional la patru benzi cu separator median va avea 3,7 kilometri, potrivit proiectului. Concret, Ponta și Șova sunt cei care au făcut promisiuni clare referitoare la autostradă. Niciunul nu s–a ţinut de promisiune.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce au reușit să facă șefii de la Drumuri în atâția ani

Nu a existat guvern în ultimii 13 ani care să nu vorbească despre autostrada Comarnic – Brașov. Studii, declaraţii politice, licitaţii și amânări. Așa a decurs povestea drumului rapid care trebuie construit pe Valea Prahovei, pentru ca turiștii să nu mai fie nevoiți să stea ore întregi în trafic. Din 2004, când s-a discutat prima dată despre construirea acestui drum, s-au stabilit parțial costurile proiectului:

● Lotul 1 se va construi între Comarnic- Predeal și va avea 4 kilometri. În cazul acestui tronson s-a stabilit și valoarea de construire a lui: 37 de milioane de euro, potrivit documentului citat.

● Loturile 2,3,4 vor avea în total 47 de kilometri. În cazul acestora, Răzvan Cuc a explicat că revizuirea studiului de fezabilitate costă 2,14 milioane de euro. „Valoarea lucrărilor, inclusiv a proiectării, o vom putea comunica după elaborarea și aprobarea studiului de fezabilitate”, a explicat Răzvan Cuc.

● Lotul 5 va avea 10 kilometri, autostradă plus drum naţional la patru benzi. Construirea lui va costa aproximativ 33 de milioane de euro.

Proiect sabotat. Rolul SRI în afacere

Mai mulți oficiali din cadrul CNAIR au confirmat, pentru EVZ, că acest proiect a fost sabotat. Patru licitații au fost organizate și, totuși, nu s-a construit niciun kilometru de drum. Informațiile privind sabotarea acestui proiect de infrastructură au fost confirmate și de fostul deputat Sebastian Ghiță care spune că, în 2015, generalul Florian Coldea se opunea proiectului, dorind să fie construită altă autostradă, Pitești- Sibiu. Istoria eșecului Comarnic- Brașov este, într-adevăr, presărată de anulări suspecte de licitații și de creșteri aberante de preț, dar și de contestații, care s-au mai diminuat după ce legea a fost schimbată: contestatorul trebuie să achite o taxă, în funcție de valoarea licitației.

Istoria unui eșec

Povestea a început în 2004, când Miron Mitrea, ministru al Transporturilor pe atunci, a semnat un contract de parteneriat public-privat cu francezii de la Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostradă între Comarnic și Predeal. Costul - 884 milioane de euro. Contractul s-a semnat în urma unei negocieri. Un an mai târziu, în 2005, noul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a cerut anularea procedurii, iar timp de cinci ani nu s-a întâmplat nimic. După patru ani, în 2009, când ministrul Transporturilor era Radu Berceanu, asocierea Vinci – Aktor (Franta – Grecia) era desemnată, pentru a doua oară, ca firmă constructoare, în parteneriat public-privat. 58 de kilometri erau trecuți în noul proiect, iar costurile au fost estimate la aproximativ 1,5 miliarde de euro. Numai că, după un an, în 2010, contractul a fost iarăși reziliat. În decembrie 2012-2013, Compania de Drumuri a publicat un nou anunț de concesiune pentru autostradă. În februarie 2013, românii au aflat că patru mari asocieri din România, Europa și China sunt interesate de proiect: Asocierea Vinci (Franța)- Aktor (Grecia) – Strabag (Austria), UMB Spedition- Tehnostrade (România), Impregilo S.p.A – Salini (Italia) și firma chineză China Communications Construction Company Limited. La sfârșitul anului 2013 a fost anunțat câștigătorul licitației, fiind tot Asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

În 2016 trebuia să aflăm constructorii pentru construirea a 10 kilometri din drum, capetele autostrăzii spre munte. În iulie anul trecut, Compania a anunțat organizarea licitației, a patra la număr. Acum, Răzvan Cuc a anunțat că în aprilie ar putea fi desemnat un nou constructor.