PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Opinii EVZ

Enescu văzut

Autor: | | 2 Comentarii | 458 Vizualizari
Sever Voinescu
Sprijinit de Muzeul Național ”George Enescu” și de Institutul Cultural Român, muzicologul Viorel Cosma a început un ambițios și binevenit proiect: cuprinderea vieții lui George Enescu în albume fotografice.

 Sub titlul ”Muzicianul de geniu în imagini” a apărut primul volum, care acoperă perioada copilăriei și tinereții lui Enescu, din 1881 pînă în 1921. Fotografiile sînt cu adevărat excepționale nu doar prin forța lor documentară, ci prin puterea lor evocatoare. În paginile acestui album nu vedem doar pe Enescu, ci simțim o întreagă lume - lumea lui. În cultura noastră, Enescu există, mai ales, sub aspect sonor, căci el este mai mult decît un mare compozitor, este chiar inventatorul sunetului civilizației românești moderne. De asemenea, avem și o grămadă de cuvinte scrise despre George Enescu - mărturii, monografii, studii, eseuri, ba chiar și poezii. Dar, niciodată nu am avut ocazia să-l vedem atît de intens pe George Enescu, să-i parcurgem biografia văzîndu-l. De aceea, proiectul ”Muzicianul de geniu în imagini” completează necesar memoria noatră culturală.

Răsfoind albumul, nu mă pot opri să mă întreb asupra rostului fotografiei ca artă ori, dacă vi se pare prea mult, ca meșteșug. Prinși într-o civilizație obsedată de imagine și de mișcare, imaginile nemișcate, care fixează secunda, par desuete, nesatisfăcătoare, parțiale. Cum mai pot convinge vechile fotografii în sepia pe cineva obișnuit cu filme infinit colorate și oricînd ajustabile, în 3D, 4D sau mai știu eu cîți D? Privind albumul alcătuit de profesorul Viorel Cosma, îmi dau seama că, în lumea noastră, vechile fotografii își dobîndesc un alt rost. Dacă, la vremea lor și după aceea, erau considerate adevărați martori obiectivi, afirmații deschise ale unei existențe, fotografiile vechi au, astăzi, un alt sens. Ele au devenit din probe supreme ale certitudinii, simboluri misterioase - nu mai mărturisesc deschis ceva de suprafață, așa cum credeau neîndoielnic cei care le făceau, ci ascund, tandru, ceva adînc. Astăzi, aceste fotografii nu se mai privesc, ci se interpretează, nu se mai admiră, ci stîrnesc demonul hermeneutic din noi. În general, sîntem frapați de superficialitatea fotografiilor vechi, de aparenta lor artificialitate. Și în acest album, în majoritatea ipostazelor sale, Enescu pozează. Nu prea există instantanee, nu prea găsim momente cu adevărat surprinse de camera foto fără ca Enescu să știe - nici nu cred instantaneul era lesne de realizat la începutul veacului XX, din motive tehnice. Însă, avantajul acestui gen de fotografiere este că, de fiecare dată, maestrul vrea să ne spună ceva, cu fiecare postură, Enescu transmite, conștient, ceva, vorbește cu noi. Pozînd, Enescu se adresează privitorului fotografiei. Ce-o fi vrut să spună? - iată misterul fiecărei pagini de album.

Undeva, George Enescu răspundea unei întrebări: ”Să rămîi toată viața un copil e un vis frumos, dar greu de realizat. Cît mă privește, a trebuit să devin bărbat destul de repede. Cînd eram mic, tata îmi spunea «Te vei nărui, poate, dar vei deveni om...» Și, iată, că am supraviețuit”. Această mărturisire a maestrului mi-a venit în minte privind fotografiile lui Enescu la aceste vîrste, ale părăsirii copilăriei. Unii spun că Mozart a rămas copil toată viața și că geniul lui eclatant a fost mereu proaspăt tocmai din cauza aceasta. În cazul lui Enescu, îmi pare că a fost invers. Copilul s-a maturizat foarte repede și, poate, geniul lui profund așa se explică.

În paginile de deschidere ale cărții, muzicologul Viorel Cosma aduce inspirat vorba despre o altă mare încercare de transpunere a lui Enescu în imagine - este vorba despre lucrările lui Corneliu Baba. De-a dreptul obsedat de Enescu, vreme de patru decenii după ce l-a văzut în carne și oase și l-a ascultat cîntînd la vioară, Corneliu Baba, el însuși violonist amator, a desenat și a pictat în numeroase variante silueta maestrului. Impresionat de arcuirea trupului lui Enescu , în căutarea tensionată a sunetului pur, tulburat de negrul fracului și fascinat de lumina chipului maestrului, Baba a lăsat culturii noastre unele dintre cele mai puternice mărturii vizuale despre Enescu. Evocarea acestor lucrări mi s-a părut foarte potrivită în contextul albumului de fotografii. Încîntat de această realizare editorială, nu pot decît să aștept, nerăbdător, volumul următor.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.


Tag-uri: muzeul national george enescu, institutul cultural roman, viorel cosma, george enescu, corneliu baba
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Enescu văzut.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

WOWbiz

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi