PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

EVZ a investigat culisele unei dezvăluiri controversate. Michael Horst Schmidt, sponsorul din umbra lui Klaus Iohannis

Autor: Cătălin Antohe | luni, 13 octombrie 2014 | 140 Comentarii | 10548 Vizualizari
Michael Horst Schmidt
Șeful Auto Bavaria, un obișnuit al topurilor milionarilor români, este unul dintre principalii „contribuabili” ai candidatului ACL la Președinția României. Implicat în puține, dar selecte scandaluri, numele lui Michael Horst Schmidt a reapărut în atenția publică, după ce i-a făcut încă un cadou vechiului său colaborator, Klaus Iohannis.

Schmidt i-a pus la dispoziție candidatului la președinția României un apartament de nabab pe Bulevardul Primăverii, cu numai 500 de euro/lună, preț demn de cartiere mai modeste precum Militari sau Titan. „Chiria pentru o astfel de locuință nu ar trebui să coboare sub 2.500 de euro/ lună”, ne-au spus specialiști imobiliari.

Mărul otrăvit pentru PNL

Aceasta înseamnă că Schmidt le-a făcut PNL-ului și lui Iohannis un cadou incorect, dacă nu și ilegal, de 2.000 de euro lunar (aproape patru salarii medii pe economie). Să nu mai vorbim și de banii pe care îi pierde statul din diminuarea prețului chiriei dacă, bineînțeles, contractul este înregistrat la Fisc.


De-a lungul anilor, firmele lui Schmidt i-au făcut numeroase favoruri lui Klaus Iohannis, pe care acesta din urmă le-a acceptat, periculos de aproape de limita legii.

Fac parte din același cult religios

Emigrat în Germania în 1981 și repatriat după 1990, Michael Horst Schmidt a pus bazele Auto Bavaria la Brașov, în 1994. În timp, Automobile Bavaria Group a ajuns cea mai mare rețea de dealeri BMW din Europa Centrală și de Est, dar și pentru vehiculele comerciale MAN și autobuzele Neoplan.

Iohannis și Schmidt s-au cunoscut la Biserica Evanghelică, ne-au spus surse confidențiale. Aceleași surse ne-au mai dezvăluit și că firmele-dealer precum Automobile Bavaria beneficiază, de regulă, de sprijin constant din partea Executivului landului bavarez. Michael Schmidt nu a putut fi contactat pentru a-și spune punctul de vedere.

Apartament de nabab

De la fereastra care dă spre Primăverii din apartamentul de 240 de metri pătrați (de patru ori mai mare decât unul „de rând”, de două camere), candidatul Iohannis poate vedea Casa Națiunilor Unite și, ceva mai la stânga, fostul domeniu al dictatorului Ceaușescu. Imobilul are șase etaje și este catalogat pe paginile de Internet ale agențiilor imobiliare drept unul dintre cele mai luxoase din Capitală. Apartamentul lui Michael Schmidt, în care stă primarul Sibiului, valorează pe piață între 1,5 milioane și două milioane de euro, iar chiria ar trebui să fie pe măsură. De pildă, locuința de deasupra celui în care „se înghesuie” Iohannis are „numai” 130 de metri pătrați și este de închiriat, după cum se poate vedea în fotografia EVZ (foto dreapta).


Agentul imobiliar pe care l-am sunat să închiriem apartamentul pentru un partener de afaceri din străinătate nu a vrut însă nici în ruptul capului să scadă prețul sub 1.700 de euro lunar (13 euro/ m.p.). Prețul e de trei ori mai mare decât cel pentru apartamentul, aproape dublu, în care stă Iohannis.

Afaceri cu serviciile secrete

De-a lungul timpului, proprietarul Automobile Bavaria a atras în afaceri mai multe instituții, inclusiv serviciile de informații. „În 1998, Schmidt lucra cu SIE, adică îl folosea ca agent de vânzări pe Cătălin Harnagea, directorul de atunci al spionilor” au relatat, în urmă cu doi ani, jurnaliștii de la „Cațavencii”. Michael Horst Schmidt și Cătălin Harnagea au fost și asociați în firma Oltenia Motors, alături de Dorin Marian, consilier și șef al Administrației Prezidențiale în mandatul lui Emil Constantinescu. Schmidt și Dorin Marian au mai fost asociați și în Mara Automobile SRL. Dorin Marian a precizat, pentru Hotnews, că și-a vândut participațiile din firma Mara Automobile și că ideea afacerii, de a deschide o reprezentanță BMW la Baia Mare, nu a fost pusă în practică. Cătălin Harnagea nu a putut fi contactat pentru a comenta afirmațiile de mai sus.

Chirie preferențială sau finanțare mascată?

Potrivit informațiilor apărute în presă, chiria pe care a pretins-o Schmidt pentru apartamentul ocupat de Iohannis, plătită de PNL, este de numai 500 euro/lună (nici 2 euro/m.p), de șase ori mai mică decât prețul zonei! Dacă într-adevăr acesta este prețul la care au închiriat liberalii, atunci Michael Horst Schmidt și-a pus apartamentul la dispoziție la un preț nerealist și nu mai putem vorbi de o cheltuială a PNL, ci mai degrabă de o finanțare mascată pe care Schmidt o face liberalilor. Declarația făcută, recent, de Marian Petrache, secretarul general al PNL, vine să confirme existența unor astfel de favoruri. „Știu că noi am cerut ca aceste campanii să se facă cu finanțare de la buget. Cred că e mai sănătos pentru că nu mai există, între ghilimele, obligația firmelor față de partidele politice și invers obligația partidelor politice față de firme”.

Limuzine-cadou pentru primarul Sibiului

Colaborarea dintre candidatul Iohannis și „contribuabilul” Michael Schmidt a început oficial în perioada pregătirii proiectului Sibiu - capitală culturală europeană, când Primăria condusă de Iohannis a semnat un parteneriat cu reprezentantul Automobile Bavaria, SC Contempo SRL. Aceasta a pus la dispoziție 15 autoturisme de lux pentru oaspeții de seamă ai orașului, iar Iohannis a primit și el o limuzină.

„Replica” a fost pe măsură. Pe 20 decembrie 2007, Iohannis a susținut interesele SC Contempo Cars SRL (acționari Michael Horst Schmidt și Werner Schmidt), în fața consilierilor locali. El a supus spre aprobare un PUD (plan de urbanism de detaliu), votat în unanimitate, pentru construirea unei reprzentanțe BMW în Sibiu, pe o suprafață de 6.128 de metri pătrați.

Legătura dintre Iohannis și firma lui Michael Schmidt a continuat la adăpostul unui contract de comodat (facsimil stânga) între Automobile Bavaria SRL și Primăria Sibiu. Schmidt i-a „asigurat” lui Iohannis, gratuit, cele mai noi, luxoase și puternice modele ale BMW. Potrivit contractului, cheltuielile cu întreținerea autoturismului (inclusiv combustibilul) au fost suportate de către Primărie, dar Klaus Iohannis nu a ezitat, a scris presa, să foloseasă limuzinele pentru deplasările la ședințele de partid de la București. Firește, aici nu este problema lui Schmidt, cel mult a Primăriei Sibiu și a Curții de Conturi. Presa locală a semnalat și că Primăria Sibiu plătea, încă din 2004, leasingul pentru un Audi A6, destinat special edilului.

Surse din piața auto: „Înțelegere nefirească”

Surse din piața auto ne-au dezvăluit că înțelegerea prin care Schmidt i-a pus la dispoziție bolizii BMW lui Iohannis iese din tiparele dealerilor și reprezentanților auto. Este o practică, spun dealerii, de a se face astfel de contracte doar cu vedete, precum Hagi sau Ilie Năstase, nicidecum cu oficiali sau cu demnitari, tocmai pentru a nu se aduce daune imaginii producătorului. „Reprezentanțele primesc indicații clare în acest sens, iar dealerilor li se fac recomandări să evite aceste relații, cu oficialii”, ne-au spus sursele.

Axa Schmidt – Iohannis

O altă prietenie strânsă îl leagă pe Schmidt și de Emil Hurezeanu, jurnalistul și realizatorul de la Digi 24, cel care a fost și maestrul de ceremonii de la lansarea programului prezidențial al lui Klaus Iohannis, „România lucrului bine făcut”.

Schmidt a participat, cu ani în urmă, la ceremonia restrânsă a căsătoriei lui Emil cu Rucsandra Hurezeanu. Cei doi au fost și asociați, practic, în Bavaria Cars SRL Sibiu, firmă radiată în martie 2012. Un alt caz în care Schmidt și-a apropiat parteneri de prestigiu e cel al Bavaria Leasing (instituție financiară nebancară), înființată în 2004.

În 2010, din acționariatul Bavaria Leasing făceau parte, alături de germanul Michael Horst Schmidt, Daniel Dăianu și Șerban Patriciu, fratele lui Dinu Patriciu.

Ce spune legea despre cadourile pentru funcționarii publici

Până în 2010, Iohannis a fost surprins conducând mai multe limuzine BMW două din Seria 7 (una dintre ele albă) oferite de către Automobile Bavaria prin Contempo Cars și un BMW X5. În 2010, „s-a căpătat” și cu un BMW 550i, de 407 cai putere, care atinge „suta” în 4,4 secunde și valorează circa 100.000 Euro. Potrivit Codului de Conduită a funcționarilor publici (aprobat prin Legea 7/2004), „funcționarii publici (între care, în aceeași lege sunt asimilați și primarii – n.r.) nu trebuie să solicite ori să accepte cadouri (...) care le pot influența imparțialitatea (...) ori pot constitui o recompensă în raport cu aceste funcții”. Or Iohannis a folosit el însuși limuzinele, inclusiv în deplasările cu scop politic, de partid. În 2012, foștii ofițeri SRI Ovidiu Soare și Gheorghe Dumitrache au fost condamnați pentru că au pretins și primit de la mai mulți oameni de afaceri sume importante de bani, autoturisme și bunuri materiale, în schimbul protecției acordate.

Întrebări pentru șeful Auto Bavaria

Michael Schmidt nu a fost de găsit la telefon. Într-un final ne-a răspuns asistenta acestuia, care ne-a spus că-i va comunica domnului Schmidt că l-am căutat. EVZ îi adresează public trei întrebări:

1. Ați mai închiriat vreodată apartamentul din Primăverii nr. 33 la suma de 500 de euro?

2. Cheltuielile de întreținere și de reparații ale mașinilor puse la dispoziția dlui Iohannis au fost suportate de firma dvs., de Klaus Iohannis sau de Primăria Sibiu?

3. Firma dvs. mai are contracte de reprezentare cu alți funcționari publici?

Tag-uri: acl, klaus iohannis, sponsor, auto bavaria, bmw, limuzine, cadouri, apartament, finantare, Michael Schmidt, titan, pnl, automobile bavaria group, man, biserica evanghelica, evz, catalin harnagea, Mara Automobile SRL, Dorin Marian, baia mare, SC Contempo SRL, primaria sibiu, sibiu, Audi A6, Emil Hurezeanu, Ovidiu Soare, Gheorghe Dumitrache, sri, Daniel Dăianu, Șerban Patriciu, Dinu Patriciu




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii