PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

EXCLUSIV. Mărturia primei românce care a pus piciorul la Guantanamo

Autor: Dan Andronic | sâmbătă, 13 decembrie 2014 | 60 Comentarii | 4420 Vizualizari
Ramona Mănescu este parlamentar european de două mandate, din partea PNL. S-a implicat în multe proiecte și acțiuni externe. Departamentul de Stat al SUA i-a făcut o invitație de maximă încredere: o vizită în cea mai de temut închisoare, Guantanamo.

Dan Andronic: Sunteți primul român care a ajuns la Guantanamo. Care a fost prima impresie? 

Ramona Mănescu: Un răspuns foarte scurt la întrebare: locul arată mult mai bine decât aș fi putut să-mi imaginez.

În jurul acestui nume s-au născut adevarate mituri așa că atunci când am primit invitația din partea Departamentului de Stat, de a face o vizită în centrul de detenție de la Guantanamo, am fost interesată să particip. La fel ca și ceilalți colegi ai mei, am plecat din Bruxelles cu o imagine bazată strict pe informațiile pe care le găsim în presă și pe internet. După cum știți, există de ceva timp o preocupare a Departamentului de Apărare American de a schimba imaginea apocaliptică pe care Guantanamo o are în ochii publicului. Astfel că în acest moment, baza poate fi vizitată de către presă, decidenți politici și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale. Sigur că aceste vizite sunt atent pregătite și nu au o frecvență mare. Reprezintă însă un bun prilej pentru a adresa întrebări celor direct implicați.


  • Este, de fapt, o bază militară…

Am putut vedea centrul de detenție care se află, da, în cadrul unei baze militare, deci nu vorbim de o închisoare în sensul clasic al cuvântului. Este foarte interesant faptul că această bază militară reprezintă în fapt o mică comunitate în care găsim alături de militari, familiile acestora, o școală, un spital, un cinematograf, magazine și alte facilități care să ușureze viața celor de acolo. În 2002 a fost deschis acest centru de detenție care a schimbat total cursul relativ liniștit al vieții din aceast loc. Pentru cine merge acolo având în minte imaginea unei închisori înfioratoare, unde oamenii sunt torturați, este un adevărat șoc să constate că  lucrurile sunt mult diferite și foarte complexe și complicate.

Dumneavoastră cum vi s-a părut?

În primul rând trebuie să vă spun că deținuții sunt ținuți în trei locații, în funcție de gradul de periculozitate, dar și în funcție de comportamentul lor. Cei mai periculoși sunt în Camp VII air, ceilalți în Camp V și Camp VI. În Camp V stau cei care pun în general probleme de comportament și necesită un regim mai strict, iar în Camp VI cei cu un comportament bun. Și unii și ceilalți stau în celule individuale. La o primă vedere condițiile sunt în acord cu criteriile de deținere, așa cum sunt ele stipulate în convențiile internaționale, iar în ultimii ani s-au îmbunătățit în mod evident.


Ați intrat în contact cu deținuții suspectați de terorism?

Nu am văzut niciun deținut, în plus ni s-a spus că aceștia au fost duși pe toată perioada vizitei noastre, într-un corp al centrului de unde să nu ne poată vedea.  

 De ce v-ați dus acolo? Care sunt viziunile din punct de vedere legal, diferențele și punctele de înțelegere a unei probleme reale și cu potențial exploziv dintre SUA și UE?

Delegația a avut ca misiune cunoașterea la fața locului a situației și discutarea aspectelor legate de o posibilă închidere a centrului de detenție. Discuțiile s-au purtat atât din punct de vedere legal, dar și din perspectiva susținerii de către UE a efortului SUA printr-o mai strânsă cooperare în acest sens. Este evident pentru ambele părți și pentru comunitatea internațională în general, că avem nevoie de o regândire, chiar modificări ale legislației internaționale cu referire la terorism mai ales în contextul actual. UE și SUA pot să-și unească forțele în efortul de a combate terorismul și de a asigura un climat de securitate la nivel global.

 Care este poziția Uniunii Europene față de Guantanamo și celebrele black holes”?

Este evident că” experimentul” Guantanamo nu este un exemplu de succes în politicile de securitate. UE poate avea un rol major în a crea cadrul pentru ca pe viitor astfel de situații să nu se mai repete. Atâta timp cât lăsăm situația într-un ”no man’s land”, noi și noi monștri vor putea apărea. UE poate veni cu propuneri de legislație și metode de abordare chiar și în cazul conflictelor neconvenționale, ce nu se mai încadrează în niciun fel în tiparele clasice. Odată stabilit un cadru legal există și mijloacele de intervenție și control al unor zone care azi sunt ”gri”.

 România mai este considerată una din destinațiile favorite ale CIA și NSA pentru deținerea suspecților de terorism? S-au găsit dovezi în acest sens?

Eu nu cred în teoria mult vehiculată în media cu privire la presupuse închisori secrete ale CIA și NSA în România. Anchetele desfășurate până acum nu au reușit, din păcate, să fie suficient de convingătoare. Există încă acuzații și suspiciuni. Dar, mergând pe fir, de fiecare dată se ajunge la afirmații fără suport și presupuneri unde România apare menționată ca ”posibilă„ prezență într-o listă de țări europene acuzate că ar fi găzduit centre secrete de detenție. Cred că raportul Comisiei de anchetă a Senatului American asupra programului de detenție și interogatorii derulat de CIA, dat publicității pe 9 septembrie 2014, aduce mai multă lumină asupra acestui subiect. România nu apare menționată nici măcar o dată în raport ca stație intermediară sau gazdă a unor centre secrete de detenție.

V-au dat un calendar realist pentru închiderea închisorii?

Procedura de închidere a închisorii, din păcate, nu beneficiază decât de o propunere de calendar. Problema se află la mijloc, între temerile legate de securitate, justificate de altfel, în cazul transferului deținuților de la Guantanamo în unități de detenție clasice, aflate pe teritoriul Statelor Unite și nevoia de a închide într-un termen previzibil această închisoare.

Opiniile diferite, ale legiuitorului American și ale Administrației Prezidențiale, nu înseamnă, pentru moment, decât o amânare a termenelor asumate.

Este justificată afirmația autorităților americane potrivit căreia cei eliberați se reîntorc la activitățile dinainte, ceea ce justifică deținerea lor? Statele Uniunii Europene sunt dispuse să-i primească pe cei eliberați?

Acesta a fost chiar unul dintre obiectivele vizitei pe care am întreprins-o. Există dovezi clare că unii dintre deținuții eliberați se încadrează în acest profil. De asemenea, există în aceeași măsură dovezi referitoare la alți deținuți care, odată întorși în țările de origine, s-au implicat în programe de reabilitare. Nu se poate generaliza, fiecare individ este un caz particular. În privința primirii unora dintre deținuți în țări ale Uniunii Europene, mai sunt pași importanți de făcut. Sunt foarte puține țările europene care s-au arătat dispuse să se implice la un astfel de nivel.

 Din păcate este destul de dificil de negociat transferul acestor deținuți către țări din UE atâta timp cât autoritățile americane refuză cu obstinație să primească o parte din deținuți în SUA. Am văzut recent cum Senatul și Congresul au respins orice posibilitate în acest sens. Așa cum spuneam și în timpul discuției cu dl. Clifford Sloan, însărcinatul special cu închiderea centrului de detenție de la Guantanamo, acceptarea de către SUA a transferului deținuților pe teritoriul său ar fi un mesaj pozitiv dat statelor UE cărora li se cere acest lucru.

Care este nivelul de cooperare la nivel legislativ și instituțional dintre UE și SUA?

Însăși vizita delegației noastre este un bun exemplu al cooperării dintre SUA și UE pe această temă. Cred, așa cum am spus-o încă de la începutul mandatului în comisia AFET a Parlamentului European, că UE are nevoie de o voce mai clară, mai puternică și mai ales unită în tot ce înseamnă politică internațională. Noile provocări, de la schimbarea relației cu Rusia până la Statul Islamic ne impun ca într-un timp cât mai scurt să putem vorbi de o politică a Uniunii Europene în domeniul Afacerilor Externe, iar atunci când cineva ”vrea să vorbească cu Europa” să nu mai aibă o dilemă în privința numărului de telefon pe care trebuie să-l formeze.

 Împreună cu Statele Unite, la aceeași masă și urmărind aceleași interese declarate, transparente și acceptate de comunitatea internațională putem face pași mult mai mari și mai rapizi în rezolvarea unor probleme care, până la urmă, afectează atât cetățenii americani cât și europeni, dar și sute de milioane de alți cetățeni aflați în aproape toate colțurile lumii. Din păcate, formele actuale de conflict nu mai țin cont de niciun fel de graniță, fie ea fizică, statală sau morală.

Este justificată afirmația autorităților americane potrivit căreia unele țări europene tratează cu prea multă îngăduință asemenea cazuri?

 În privința seriozității problemelor în discuție, după atentatele din Londra, Madrid, Burgas, Stockholm și multe altele, niciunul dintre cele 28 de state ale UE nu își permite să nu acorde atenția necesară noilor amenințări de securitate cu care toți ne confruntăm. Să nu uităm că cetățenii europeni au devenit o țintă nu doar pe teritoriul european ci și în afara acestuia, lista zonelor cu risc ridicat de securitate fiind în continuă creștere.

Nu cred că menținerea centrului de detenție va rezolva problema terorismului”

Închisoarea arată ca în filme?

Arată ca o închisoare obișnuită, doar locația este total neobișnuită, pare o insulă în Cuba, într-un peisaj absolut superb, care te duce mai mult cu gândul la vacanță.

  Președintele Obama a promis că va închide această închisoare. Nu s-a întâmplat. După această vizită credeți că trebuie păstrată?

Eforturile administrației americane de a micșora numărul deținuților au început încă din timpul președintelui Bush, iar actualul președinte și-a asumat acest obiectiv foarte ambițios dar greu de realizat, pentru că așa cum spuneam mai devreme situația este una complexă.

 Am putea spune pe de o parte că opinia publică din Statele Unite are încă vie în minte tragedia din 9 Septembrie 2001 și imaginea terorismului care amenință siguranța cetățenilor simpli, dar mai mult decât atât, aceste eforturi  de a închide centrul de detenție coincid cu o creștere a terorismului la nivel global. Cred că pentru opinia publică în general, nu doar pentru cea din SUA, prioritară este combaterea jihadismului care nu mai prezintă doar accente locale sau naționale ci mai degrabă regionale și chiar internaționale. Pentru aceste motive și pentru multe altele, este foarte dificil pentru administrația americană să dea macar un calendar orientativ cu privire la o posibilă dată de închidere a centrului de detenție. În plus, așa cum spuneam, în Camp VII se află acei deținuți considerați extrem de periculoși pentru securitate și cel puțin aceștia nu vor putea fi eliberați. Cu toate acestea nu cred că menținerea centrului de detenție va rezolva problema terorismului. Cred că în această privință Uniunea Europeană poate ajuta, lucrând alături de partenerii americani în extinderea cadrului juridic pentru ca și cazuri precum Guantanamo să poate fi clar încadrate într-un ansamblu de legi și proceduri clare, transparente, verificabile.

 

Tag-uri: Guantanamo, ramona manescu, pnl, sua, Bruxelles, dan andronic, UE, uniunea europeana, CIA, NSA, inchisori CIA, torturi inchisori CIA




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITESTE ACUM