PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

EXCLUSIV EVZ. De ce pierde Poliția procesele cu șoferii băuți. 500 de etilometre de la Rutieră sunt în ilegalitate

Autor: | | 1 Comentarii | 2371 Vizualizari
Ministerul de Interne a cumpărat etilometre dar nu le folosește FOTO: AGERPRES
Deși a cumpărat etilometre sofisticate, Poliția Rutieră nu le poate folosi, din lipsă de bani. Costul de întreținere al acestora este mare și, pentru că nu sunt duse la Biroul de Metrologie Legală, agenții au pierdut mai multe procese cu șoferii. Polițiști folosesc, în continuare, etiloteste.

Poliţia Rutieră a pierdut, în luna iunie, un proces intentat de un puternic om de afaceri din „Top 300 Capital”. Judecătorii au explicat că afaceristul a demonstrat că etilotestul folosit de polițiști nu este omologat și că doar rezultatul cu etilometrul constituie probă în instanță.

Pentru testarea alcoolemiei şoferilor, poliţiştii pot folosi atât etiloteste, cât şi etilometre. Acestea din urmă sunt modele apărute mai nou pe piaţă, sunt mai sofisticate, dar mult mai costisitoare în ceea ce privește întreţinerea. Din lipsă de bani, aparatele nu se folosesc la întreaga capacitate.

Poliţia Rutieră ia partea etilotestului şi explică faptul că în procesele pierdute, legea nu a fost citită până la capăt. La momentul actual, în dotarea unităţilor de poliţie se află 1.945 aparate de tip alcooltest, etilotest, şi 500 de tip etilometru, cele mai multe achiziţionate în anul 2000.

„Nu sunt bani”

„Aparatele etilotest au fost și sunt utilizate ca mijloace tehnice certificate ce nu se supun verificării metrologice periodice. Acestea au fost încadrate de Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) în categoria analizoarelor de gaze bazate pe metoda electrochimică, corespunzând integral din punct de vedere al exigenţelor metrologice şi obţinând certificat de aprobare de model”, ne-au explicat reprezentanții Poliţiei Române.

Agenţii de la Rutieră mai spun că etilometrele aflate în dotarea acestora sunt folosite tot ca etiloteste, pentru că Ministerul de Interne nu are bani pentru întreținerea acestora

Unde duce lipsa banilor.

Etilometrele sunt singurele aparate din dotarea Poliției care trebuie duse periodic la BRML. Însă, din lipsa banilor, spun polițiștii, acest lucru nu s-a mai întâmplat de la achiziționarea lor. Tocmai de aceea, aparatele nu figurează pe lista BRML ca fiind verificate. Aparatul alcooltest, de fabricație Dager, Germania a obținut aprobare de model începând cu anul 2000, explică oficialii BRML. „În conformitate cu Lista Oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic legal…, doar mijloacele de măsurare denumite Etilometre sunt supuse controlului metrologic legal prin aprobare de model, verificare metrologică inițială și, de asemenea, verificare periodică”, mai explică BRML. Polițiștii pot dovedi că aparatul corespunde din punct de vedere tehnic, întrucât acesta trebuie să fie însoțit de buletine de verificare metrologică. „Buletinul de calibrare, certifcatul de verificare metrologică sau certificatul de calibrare nu atestă faptul că aparatul a fost verificat metrologic”, mai explică BRML. Șefii Poliției Rutiere au declarat, pentru EVZ, că „etilotestele au un soft care permite reglajul până la o anumită perioadă în care trebuie să se facă recalibrarea. Când această perioadă a expirat, aparatul se oprește”, ne mai explică polițiștii.

Diferența dintre etilotest și etilometru

Etilotestul arată ca etilometrul şi funcţionează similar, iar rezultatele acestora sunt la fel de precise, spun polițiștii. Însă, diferenţa dintre ele este că etilometrul este un fel de etilotest mai evoluat. Iar multe ţări îl folosesc doar pe acesta din urmă. În plus, au reglementat legislaţia în sensul că după testarea cu etilometrul să nu mai fie nevoie de recoltarea de probe biologice, iar șoferul care vrea analiza de sânge o va plăti din buzunarul propriu și nu din bugetul poliției. Acest lucru se intenţionează şi la noi, spun şefii de la Rutieră, dar problema este că nu sunt bani de achiziții.

Poliţiştii mai spun că, din aceeași problemă, a fondurilor, etilometrele nu sunt folosite la întreaga lor capacitate, ci doar ca etiloteste, motiv pentru care nu a mai fost necesară trimiterea acestora la BRML de la achiziționarea lor. Acesta este şi motivul pentru care, pe listele BRML, etilometrul nu figurează ca aparat care este verificat metrologic periodic, deşi, conform legii, el trebuie supus acestui control.

Din totalul plângerilor față de toate măsurile dispuse de Poliția Rutieră, în anii 2012 și 2013, în aproximativ 75% din cazuri instanțele de judecată au menținut sancțiunile contravenționale aplicate ini țial. De asemenea, în circa 12% din cazuri, cererile formulate de petenți au fost admise în parte de instanțele de judecată. Potrivit Poliției, în perioada 2009 – 2013, cu etilotestele au fost efectuate 3.128.569 de testări ale aerului expirat.

Precedentul de la Alba: Poliția a fost învinsă!

O decizie din luna iunie a acestui an, a judecătorilor din Alba, în cazul unui om de afaceri aflat în „Top 300 Capital” căruia poliţiştii i-au întocmit proces- verbal pentru că s-a urcat băut la volan, a fost că etilotestul marca „DRAGER”, folosit de Poliţia Română pentru constatarea contravenţiei prevăzută de de art. 102 al. 3 lit. a din OUG 195/2002, nu este omologat şi verificat metrologic. Astfel că rezultatele testării cu aceste aparate nu constituie probe judiciare care să poată fi luate în considerare de instanțele judecătorești.

Avocatul care a pledat în instanță împotriva Poliției, Mihai Baco, a declarat, pentru Evenimentul Zilei, că primul proces pe care l-a câştigat şi în care a demontat practic etilotestul l-a avut în urmă cu şapte ani.

Hotărâri diferite

Şi, de atunci a mai avut câteva procese- „au fost instanțe care mi-au aprobat cererea. În cele câștigate, și care nu sunt puține, am demonstrat că etilotestul aflat în dotarea poliției nu este cel prevăzut în Ordonanța 195/2002, adică etilometru“, a explicat Baco. Acesta a mai precizat că răspunsul BRML a cântărit mult în instanţă şi a demonstrat, susţine avocatul, că etilotestul marca „DRAGER”, folosit de poliţişti, nu este omologat.

În replică, poliţiştii de la Rutieră explică: „Fals! În OUG 195 din 2002, nu se specifică tipul aparatului, iar alcoolemia se poate lua cu etilotestul, dar și cu etilometrul: «articolul 3 din Ordonanţa 21 din 26 august 2014 arată că stabilirea prezenţei alcoolului în aerul expirat sau testarea preliminară a prezenţei în organism a unor substanţe psihoactive se face de către Poliţia Rutieră, cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate (etilotestul - n.r.), iar la articolul 4, se specifică faptul că stabilirea concentraţiei de alcool în aerul expirat se face de către Poliţia Rutieră, cu ajutorul unui mijloc tehnic omologat şi verificat metrologic (etilometrul - n.r.)»”.

Aşadar, spun polițiștii, testarea alcoolemiei în aerul expirat se poate face atât cu mijlocul tehnic omologat, care este etilotestul (pentru care nu este necesar buletin de cetificare de la BML ci doar recalibrarea acestuia), cât și cu un mijloc tehnic omologat și verificat metrologic, adică etilometrul (aparat pe care polițiștii trebuie să-l ducă periodic la Biroul de Metrologie Legală).


Tag-uri: politia rutiera, etilometre, etiloteste, soferi, soferi bauti, afaceri, top 300 capital, judecatori, testarea alcolemiei, biroul roman de metrologie legala, brml, politisti, agenti, evz, politia romana, mihai banco, marca drager, oug
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului EXCLUSIV EVZ. De ce pierde Poliția procesele cu șoferii băuți. 500 de etilometre de la Rutieră sunt în ilegalitate.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi