TROC la Marea Neagră. Şmecheria prin care Ponta îi dă Portul Constanţa lui Mazăre

TROC la Marea Neagră. Şmecheria prin care Ponta îi dă Portul Constanţa lui Mazăre

Ministrul liberal al Transporturilor este presat de "partenerii" PSD să accepte predarea Portului Constanţa primăriei lui Radu Mazăre. Premierul vrea să fenteze opoziţia lui Traian Băsescu printr-o Hotărâre de Guvern.

Ideea prin care acţiunile Portului Constanţa să fie împărţite în trei, între Guvern, autoritatea locală şi investitori privaţi, prin listarea la Bursă, a apărut toamna trecută tot din ograda lui Radu Mazăre. A fost acceptată imediat de Victor Ponta: "O să-l listăm la bursă, să avem investitori privaţi, să avem participaţie minoritară a Guvernului şi participaţie minoritară a au torităţii locale". Asta, în ciuda poziţiei ministerului Transporturilor, Ramona Mănescu: "Cele 20 de procente deţinute de Primăria Constanţa sunt destule; părerea mea este că Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional şi cu asta cred că am spus tot". De atunci, lupta politică din culise continuă. Senatorul PSD de Constanţa, Alexandru Mazăre, confirmă pentru EVZ că "a rămas angajamentul primului ministru, că se gândeşte la o schemă de acţionariat împărţită în trei. Câte 33% este o formulă cu care noi suntem de acord". Alexandru Mazăre ar fi vorbit chiar şi cu ministrul Ramona Mănescu. Tot el dezvăluie că Ponta se teme de opoziţia lui Băsescu: "Exista temerea că preşedintele Traian Băsescu se va folosi de toate pârghiile constituţionale pe care le are, ca să blocheze acest proiect de lege. Şi primul ministru a sugerat această variantă mai simplă, a Hotărârii de Guvern". Potrivit lui Alexandru Mazăre, proiectul HG ar fi fost întocmit de Administraţia Portului şi, "când toată procedura va fi încheiată, urmează să fie adoptat în şedinţă de Guvern, nu există că ministerul ( Transporturilor - n.r.) nu vrea, când îşi propune primul ministru". În an electoral, primarul Radu Mazăre şi-a ameninţat conducerea de partid: "O să vină alegerile, o să vedem dacă le trec aici, o să vedem după aia cine s-a ţinut de cuvânt, cum votează lumea". Mănescu îi trimite pe PSD-işti la plimbare Ramona Mănescu confirmă pentru EVZ că a fost abordată de premierul Ponta pe tema portului Constanţa. Administraţia Portului i-a trimis premierului propunerea de proiect cerândui sprijinul pentru adoptarea lui. "Primul ministru mi l-a trimis mie şi chiar am avut o discuţe cu dumnealui, mi-a prezentat varianta lui. I-am spus că împreună cu specialiştii din minister vom face o analiză şi îi vom înainta propunerile noastre", a explicat Ramona Mănescu. EVZ a aflat că la uşa ei a bătut chiar şi primarul Constanţei, Radu Mazăre, care se pare că, după discuţii, a plecat supărat. " A fost joi (16 ianuarie) la mine, a venit oficial, să-şi susţină cauza cu Portul. I-am dat acelaşi răspuns, că vom analiza, nu i-am spus nici da, nici nu", a confirmat ministrul Transporturilor. Consiliul de Administraţie al Portului va fi schimbat Surse din ministerul Transporturilor au declarat pentru EVZ că, cel mai târziu la jumătatea lunii februarie, vor fi schimbaţi toţi cei şapte membri ai Consiliului de Administraţie al Portului Constanţa. Conducerea ministerului nu ar fi mulţumită de managementul portuar pentru că "activitatea APC a fost nesatisfăcătoare". Măsura înlocuirii echipei manageriale va fi luată în prima şedinţa AGA a Companiei Naţionale "Administraţia Porturilor Maritime" SA Constanţa. Decizie la care, prin declaraţiile oficiale, şi-a dus astfel contribuţia şi Radu Mazăre. Câţi bani ar scoate primăria lui Mazăre dacă obţine portul În Portul Constanţa lucrează peste 700 de agenţi economici autorizaţi. Potrivit Companiei Naţionale "Ad mi nistraţia Porturilor Maritime" SA, (APC) la sfârşitul anului 2012, veniturile totale erau de 270.000.000 lei. Patronatul Portuar amintea însă în octombrie 2013 că agenţii economici din port sunt responsabili de întreg traficul din Portul Constanţa şi de veniturile generate astfel de "poarta maritimă" a României, în valoare de circa un miliard de euro anual, inclusiv de cele incasate de APC. Patronatul Portuar reprezintă operatori economici a căror cifra de afaceri este de 16 ori mai mare decât cifra de afaceri a Administraţiei Portului Constanţa. În faţa acestor evidenţe oficiale, graba primarului de a pune mâna pe Portul Constanţa pare explicabilă. Chiar dacă, fără să realizeze probabil, loveşte în managementul actual al APC, instalat cu susţinerea PSD. "Aştept varianta lui Ponta, în virtutea relaţiilor bărbăteşti care sunt între mine şi el. La valoarea pe care o are Portul, la grandoarea şi mărimea lui, ca să scoţi în zilele tale bune profit anual de 8 milioane de euro e caca-maca. Numai investiţia care se face în prelungirea portului e de 150 milioane euro şi el scoate 8 milioane de euro pe an. E caraghios. Nimic. Cel mai mare port al României, ne lăudăm că e unul dintre cele mai mari porturi din Europa. Nu scoate nimic. Scoate un port privat mic din Brazilia banii ăştia. Că dacă avem 33% dintr-un port care pe an scoate 100 milioane şi nu 8 milioane, am putea discuta cu totul astfel despre nevoile constănţenilor", comenta recent Radu Mazăre. Portul este o comoară pentru Primăria Constanţa