În loc să cumpere sau să construiască remorchere-salvatoare noi. Guvernul bagă 20 de milioane de euro în două epave vechi de 30 de ani

În loc să cumpere sau să construiască remorchere-salvatoare noi. Guvernul bagă 20 de milioane de euro în două epave vechi de 30 de ani

Deşi Corpul de Control al Premierului a avertizat, acum un an, că banii investiţi în bătrânul remorcher-salvator Hercules sunt irosiţi aiurea, Guvernul Grindeanu dublează pierderea. Mai bagă alte zece milioane de euro în altă vechitură: remorcherul Perseus. EVZ a publicat acum o lună concluziile inspectorilor guvernamentali

Guvernul României a hotărât în ultima ședință să ignore concluziile propriului său Corp de Control, care într-un Raport din februarie anul trecut, concluziona că banii investiţi în modernizarea remorcherului Hercules au fost aruncaţi întro gaură neagră. Astfel, săptămâna trecută, Guvernul a aprobat retehnologizarea remorcherelor-salvatoare Hercules şi Perseus, primul aparţinând Agenţiei Române de Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), respectiv Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos – Galaţi. Pentru Hercules, navă construită în 1988, s-au cheltuit, până acum, 36,5 milioane de lei şi suma va fi completată până la baremul de 47,41 milioane de lei. Nava este nefuncţională din 2013, de când au început reparaţiile şi va rămâne aşa încă 16 luni, timp în care se speră finalizarea retehnologizării. În ceea ce o priveşte pe nava sa soră, Perseus, Guvernul a aprobat o investiţie de 44, 86 milioane lei, durata execuţiei fiind estimată la trei ani, timp în care nava va fi, deasemenea, nefuncţională.

FOTO: Perseus este nava soră a remorcherului salvator Hercules. Mai mică cu un an, dar tot bătrână FOTO: PRESAGALATI.RO

Ne puteți urmări și pe Google News

Cu banii băgaţi în Hercules şi Perseus se pot cumpăra şase remorchere

La final, nota de plată pentru modernizarea celor două epave ne va fi costat circa 20 de milioane de euro. Bani cu care s-ar putea cumpăra cinci-şase remorchere cu atitudini similare şi la jumătate din anii acestora. O simplă căutare pe site-ul www.martrade.ro e elocventă. Am găsit, în numai 30 de secunde, un remorchersalvator complex, de aceeaşi putere, construit în 2001, cu numai 3,4 milioane de euro, la prima strigare! Practic, cu banii pe care Guvernul îi bagă numai în Perseus, zece milioane de euro, s-ar putea cumpara acum trei nave ca cea găsită de noi (n.a. – https://www.martrade.nl/15185-azimuth- offshore-anchor-handling-tug/), şi Guvernul ar mai rămâne şi cu profit din vânzarea lui Perseus şi Hercules la fier vechi sau persoanelor interesate.

Perseus sparge gheaţa doar până la Brăila

Dacă un remorcher cum a fost Hercules e absolut necesar ARSVOM, ca să se evite situaţia de dinainte de revelion când un vapor aflat în pericol de naufragiu, Bassel Expres, a fost salvat de o navă, GSP King, aflată în proprietatea unei firme private, înlocuirea lui Perseus cu o navă nouă e la fel de importantă. S-a acreditat ideea că Perseus este un remorcher spărgător de gheaţă. Statisticile arata că problemele datorate gheţii pe Dunăre apar odată la 7-10 ani. Evident, pentru aceasta este nevoie de un spărgător de gheaţă. Dar o navă care are „clasă de gheaţă” nu inseamna că este şi spărgător de gheaţă! Perseus are clasa de gheaţă, dar nu are „clasă de spărgător de gheaţă”. Decât să bage banii în Perseus, Guvernul mai bine ar construi sau cumpăra două-trei spărgătoare de gheaţă, cu pescaj mic, capabile să spargă gheaţa inclusiv pe sectorul Brăila-Călăraşi şi mai sus pe Dunăre, nu numai pe canalul Sulina. Or, Perseus nu poate naviga decât până la Brăila, loc în care se termină Dunărea Maritimă.

744 de tone de motorină consumate pentru apa caldă a echipajului

O altă constatare extrem de gravă a Corpului de Control, dezvăluită de Evenimentul zilei acum o lună, este cea legată de motorina furată la ARSVOM. Numai de pe Hercules au dispărut câteva sute de tone de combustibil, iar însemnările din Jurnalul de Maşină au fost, evident, falsificate. „În perioada 01.01.2010- 30.09.2015, pentru funcţionarea remorcherului Hercules aparţinând ARSVOM s-a consumat o cantitate totală de 744.881 kg de motorină, din care cantitatea de 440.880 kg de motorină, reprezentând un procent de aproximativ 60% din total, a fost consumată pentru funcţionarea caldarinei remorcherului. În perioada 01.01.2010- 30.09.2015, pe remorcherul Hercules a fost utilizată caldarina chiar şi în lunile de vară, fapt care a generat un consum de combustibil lunar care a variat între 7.740 kg de motorină, în luna iulie a anului 2011 şi 1.800 kg de motorină în luna iunie a anului 2015”. Asta pentr apa caldă a echipajului! Un jaf constatat char de Guvern. Degeaba.

Nave noi Anti-Poluare, cu dispersanţi interzişi în Marea Neagră

Executivul a mai adoptat două hotărâri prin care aprobă notele de fundamentare pentru achiziţionarea a trei nave pentru ARSVOM: o navă specializată de depoluare şi două nave specializare SAR (n. a. search and rescue – căutare şi salvare), toate acestea fiind construcţii noi. Dar notele de fundamentare nu sunt publice şi nu sunt menţionate standardele internaţionale care vor sta la baza construcţiei acestor nave şi limitarile de navigaţie pentru acestea. Ciudat este că se specifică expres că navele pentru depoluare vor fi capabile să împrăştie dispersanţi, ori, în Marea Neagră – mare închisă – dispersanţii sunt complet interzişi! Nu se pomeneşte nimic, în schimb, de capacitatea acestora de stocare a reziduurilor, suprafaţa punţii – lucru esenţial pentru transportarea echipamentelor şi puterea pompelor de stins incendii. Miroase, destul de tare, a „parandărăt”…