Importurile scot produsele românești de pe piață

Importurile scot produsele românești de pe piață

Prețul fructelor și al legumelor a început să scadă, pe fondul intrării pe piață a unor cantități din ce în ce mai mari de produse românești, însă marfa din străinătate continuă să domine vânzările.

Doar 10% din fructele și legumele de pe rafturile marilor magazine provin din producția internă. Astfel, în vreme ce ceapa de la Pecica sau roșiile de la Matca sunt greu de găsit, clienții pot oricând cumpăra ceapă din Egipt, usturoi din China sau struguri din Africa de Sud. „Dorința noastră ar fi ca 80% din fructele și legumele pe care le avem la raft, și care se cultivă și în România, pe timp de vară, să fie de proveniență românească. Nu am atins încă acest procent pentru că, din păcate, suntem dependenți de ploi și de soare. Unde am avea nevoie de zone desecate, ele nu există, iar, acolo unde e nevoie de irigații, de asemenea, nu există. Dar lucrurile evoluează de an la an”, a comentat Delia Nica, director executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România.

Drumul către supermarket

Potrivit acesteia, încă de acum doi ani, marii retaileri au început să încurajeze producătorii români să își vândă marfa în supermarketuri. De atunci și până acum, ponderea produselor românești la raft a crescut mult, dar mai este un drum lung de parcurs, care ar putea fi scurtat dacă producătorii români s-ar asocia. „Este în interesul micilor producători să se asocieze și să înființeze firme, ca să aibă intrare în supermaketuri și să nu fie nevoiți să vândă intermediarilor care vin la poartă. În felul acesta se elimină și evaziunea”, a comentat Delia Nica.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ca să încheie un contract cu un producător, retailerii cer să le fie livrată o anumită cantitate de marfă de calitate, la intervale regulate. Or, puțini producători pot să respecte aceste cerințe și, de aceea, livrează mai mult către micii comercianți, care nu au rulaje la fel de mari ca supermarketurile.

Tăvălugul prețurilor

În plus, micii producători nu pot obține prețuri la fel de bune ca ale celor din străinătate, care fac agricultură modernă. „Fructele și legumele din import ne mătură ca preț din piețe și supermarketuri, dar nu au calitatea produselor noastre. Un pepene din Turcia are miezul lemnos, dar e mai ieftin decât cel de Dăbuleni, care e pufos și suculent. Comercianții ne joacă, pentru că nu putem livra constant cantitățile cerute”, spune Alex Jurconi, președintele Federației ProAgro, care reprezintă interesele a sute de producători de profil.

Însă, treptat, fermierii înțeleg că este nevoie de asociere pentru a putea negocia de la egal la egal cu retailerii. Spre exemplu, organizația Prodcom, care reunește numeroși producători de legume și fructe, a încheiat parteneriate cu supermarketurile, pentru a vinde pe rafturile acestora produse proaspete, măcar în plin sezon. Însă, marile magazine impun numeroase taxe, peste care se suprapun propriile adaosuri comerciale, astfel că prețul de la producător la raft se dublează.

Mentalitate învechită

Maria Muntean, secretar executiv al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, spune însă că produsele străine dețin o pondere impresionantă în marfa marilor retaileri. „Chiar reprezentanții lor au declarat recent că 90% din marfă este de import. Un mare supermarket vrea să se extindă cu magazine la țară. Când i-am întrebat dacă vor cumpăra marfă de la țărani, mi-au spus că o vor aduce din Franța. Pe de o parte, este normal. Acolo au o grămadă de facilități fiscale, precum TVA-ul foarte scăzut”, a comentat aceasta pentru EVZ. Pe de altă parte, există și o mentalitate învechită a românilor, care preferă să țină la preț, în loc să vândă mai multă marfă. Or, legumele și fructele din străinătate au prețuri incredibil de mici, arată Muntean.

Afine românești, „made in Germany”

Din păcate, exemple ca cel al Prodcom sunt rare, iar, pe piața produselor bio, situația este și mai proastă. Anul trecut, România a exportat circa 1.500-1.800 de tone de afine, care au ajuns în țări ca Germania, de unde s-a întors în ambalaje frumoase, cu sigla „bio”. „Exportăm materie primă organică și importăm produse procesate de câteva ori mai scumpe”, spune Dorin Dogaru, șeful unuia dintre cei mai mari exportatori de produse ecologice românești. Practic, mai puțin de 1% din produsele consumate de români sunt bio, în vreme ce grosul producției merge la export, iar pe masa noastră ajung produse injectate.