Învățați să denunțe. Cei mai buni „turnători”, olimpici la Limba Română în trei județe

Învățați să denunțe. Cei mai buni „turnători”, olimpici la Limba Română în trei județe

Zici că-i pregătesc direct ca să fie denunțători pentru DNA! Elevii de clasa a XII- a, olimpici la Limba și Literatura română din județele Prahova, Cluj și Bistrița au avut de demonstrat, sâmbătă, că sunt în stare să „toarne la partid” și că pot s-o facă „original”

Situație incredibilă în Prahova, Cluj și Bistrița, unde sâmbătă, 25 februarie, s-au desfășurat Olimpiadele Județeane de Limba și Literatura Română. Unul din principalele subiecte ale examenului a fost formularea unui denunț comunist, iar „originalitatea” raportului către partid era punctată! Și a fost dat identic în cele trei județe.

Practic, subiectul obliga zecile de copii înscriși în etapa județeană să se pună în pielea lui Luca Străjescu, un personaj din „Moromeții” lui Marin Preda, care colecta cotele pe care țăranii le datorau statului comunist. Elevilor de clasa a XII-a li se cerea să redacteze „un referat (raport scris) adresat conducerii de partid”, prin care să denunțe „calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”. Cu alte cuvinte, să demonstreze că știu să „toarne” cu grație.

Ce trebuiau să scrie ca să câștige puncte

Ne puteți urmări și pe Google News

Subiectul a fost unul principal, pe el putând fi obținute 30 de puncte, din maximul de 120. În completarea enunțului revoltător vine, însă, baremul de notare. Spre exemplu, elevii primeau șase puncte pentru o prezentare detaliată și elocventă a „caracterului dușmănos” față de partid al lui Ilie Moromete. Încă pe atâtea luau dacă erau în stare să folosească clișee „specifice ideologiei comuniste”, iar proverbiala bomboană de pe colivă e că primeau 4 puncte pentru „originalitatea viziunii/a abordării cerinței”. Cu cât mai inventivi, cu atât mai bine!

„Înțeleg că DNA Ploiesti are foarte mult de lucru (își face de lucru), dar a transfera denunțul în curriculumul școlar, fie și în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simț. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunțului. Olimpiadele denunțului”, punctează , pe Facebook, profesorul Dan Gulea, de la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, cel care a dezvăluit situația după ce a participat la examen ca profesor evaluator.

Nimeni nu vrea să-și asume vina

Stupoare la cele trei inspectorate județene, mai ales după ce ministrul Educației i-a pus la treabă în weekend. Reposabilii acestor instituții consideră, toți, cel puțin „nefericită” formularea subiectului și spun că au cerut deja raporte amănunțite de la cei trei angajați care au compus împreună enunțul incredibil.

„Subiectele la Olimpiada Județeană de Limba și Literatura Română au fost concepute de o comisie mixtă interjudețeană, formată din experții pe limba Română din fiecare inspectorat din Prahova, Cluj și Bistrița, din propria lor inițiativă. În dimineața zilei de sâmbătă, subiectul a fost extras din urnă și transmis către toate centrele unde se susținea examenul, din cele trei județe. Am vorbit dimineață cu inspectorul nostru pe Limba Română și mi-a spus că nu el a făcut respectivul subiect”, ne-a explicat prof. Aurel Graur, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Prahova. Evident, însă, asta nu scuză faptul că l-a acceptat.

„Enunț cel puțin nefericit”

„Acest subiect este o idee cel puțin nefericită să dai un astfel de subiect la olimpiadă, chiar dacă romanul Moromeții face parte din programa școlară. Nu se fac astfel de subiecte, cu așa conotații. Am cerut inspectorului nostru să facă un raport ca să vedem cum de s-a ajuns în această situație, cine a compus subiectul așa și de ce a fost acceptat”, a explicat, pentru EVZ, inspectorul general școlar de la IȘJ Cluj, prof. Valentin Cuibus.

La fel ne explică și inspectorul general din Bistrița, Camelia Tabără, profesor de fizică de profesie. „Nu mă pot pronunța, dat fiind faptul că nu sunt de specialitate. Dar este o formulare cel puțin nefericită, chiar dacă opera literară figurează în programa școlară. I-am cerut inspectorului care a participat la această comisie mixtă să-mi facă un raport detaliat despre cum a fost conceput acest subiect și cum de a fost acceptat”, spune aceasta.

Ministrul Educației: „N-avem niciun control asupra conceperii subiectelor”

Întrebat cum de a fost posibil ca un subiect conceput atât de tendențios să ajungă la o probă județeană, ministrul Educației, Pavel Năstase (foto), a explicat, pentru EVZ, că responsabilitatea o poartă strict factorii de decizie locali. „Ministerul Educației concepe doar subiectele pentru Olimpiadele Naționale, pentru cele județene le fac angajații de la Inspectoratele locale. N-avem niciun control asupra conceperii lor. Am cerut să se constituie o comisie de anchetă la nivelul acestor județe, care să vadă exact cine se face vinovat de un astfel de enunț. Măsurile pe care le putem lua sunt multe, de la avertisment, reținerea unui procent din salariu pe câte luni, până la desfacerea contractului de muncă pentru persoana care a gândit așa ceva”.

Pavel Năstase spune și de ce Ministerul nu cere subiectele înainte de examen, ca să le verifice. „Măsura aceasta, ca subiectele să se facă local, a fost luată din două motive: din prisma descentralizării și pentru că, dacă le-ar trimite, să spunem, la departamentele din Minister pentru a primi aprobare pe ele, ar încăpea pe mâna mai multor oameni și de acolo s-ar putea scurge informații. Nimeni nu-și dorește asta și legea nu ne permite să le cerem. Dacă nu sunt mulțumit de ce va face comisia de anchetă, le voi trimite pe cap Corpul de Control al Ministerului. Situația nu va rămâne așa”, ne-a mai spus ministrul. El a explicat și că, deocamdată, nu poate decide dacă examenul va fi sau nu anulat.