Editura Evenimentul si Capital

Cum au ajuns șiiții și sunniții să se URASCĂ de MOARTE. Cât este de DEMOCRAT Allah? | JIHADUL dintre Musulmani (2)

Pentru șiiți, martiriul lui Hussein, al doilea fiu al lui Ali, decapitat la Karbala în 680, este comparabil cu răstignirea lui Hristos pentru creștini (Brooklin Museum)
Autor: | | 2 Comentarii | 3824 Vizualizari

Continuăm serialul realizat de L’Obs despre originile conflictului care răvășește Orientul Mijlociu și amenință să arunce lumea într-un nou război mondial.

CITEȘTE ȘI: De ce se MĂCELĂRESC între ei COPIII lui ALLAH? MII de decapitări între adepţii ISLAMULUI şi un RĂZBOI tot mai BARBAR | JIHADUL dintre Musulmani (1)

Genialul Hocus-Pocus: Cum a apărut un MESSIA în Islam | JIHADUL dintre Musulmani (3) Sultanul aliat cu Germania care a proclamat „Jihadul” în timpul Primului Război Mondial. Soldații, îmbărbătați de actori îmbrăcați în giulgii! | JIHADUL dintre Musulmani (4) Cum a apărut ISIS din cenușa lui Saddam. Atentatul de la Moscheea de Aur | JIHADUL dintre Musulmani (5)

Mu’awiya, învingătorul lui Ali, ginerele și vărul Profetului, îl impune ca moștenitor pe fiul său, Yazid Ier. El ajunge calif la o vârstă fragedă, fără să fi fost ales de cineva. Mai mult, toți îl consideră un depravat.

MARTIRIUL LUI HUSSEIN

Hussein, al doilea fiu al lui Ali, refuză să-i jure supunere. Pleacă din Mecca spre Irak, cu câteva zeci de rude și de adepți. Armata lui Yazid îl asediază la Karbala, cu o superioritate numerică de șaizeci la unu.

Are loc un masacru. Hussein este decapitat. Cadavrul său este lăsat neîngropat. Sora sa, Zaynab, îi duce capul, ca pe un odor la Damasc. Hussein devine un simbol al rezistenței, un model pentru toți cei care, de-a lungul secolelor, se vor ridica împotriva opresorilor.

Pentru șiiți, moartea tragică a lui Hussein este ceea ce este pentru creștini răstignirea lui Hristos. În fiecare an, în timpul Ashura, a zecea zi a lunii Muharam, ei comemorează jertfa acestuia, flagelându-se în sunetele tobelor.

Sacrificiul lui Hussein îi va determina pe succesorii săi – sau cel puțin o parte dintre ei – să adopte o atitudine chietistă, de ne-angajament politic, așteptând la sfârșitul timpurilor o cetate ideală, edenică.

Divorțul de autoritatea califului este consumat. De acum, șiiții nu mai recunosc decât legitimitatea imam-ului, care descinde din Profet, Ali fiind primul care a purtat acest titlu sacru. Un summum de sfințenie. Un intermediar între Allah și oameni, dotat cu capacități supranaturale, singurul capabil să interpreteze revelația. Fără el, Coranul este mut. Deoarece lumea are două niveluri de înțelegere, maniestul și tainicul, exotericul și ezotericul. Așadar, și două feluri de credincioși: inițiații și ceilalți.

PRIMII CALIFI

Dar aceasta reprezintă o erezie pentru sunniți, adică „ahl al-sunna wal jama’a”, literal: „oameni ai tradiției și consensului”, pentru care toți credincioșii au acces deopotrivă la mesajul divin.

Ei fac referire la Cartea Sfântă (Coranul) și la Hadith (corpus de fraze, aforisme, fapte în general atribuite Profetului), care determină sunna, regula de conduită.

Ei îi slăvesc pe primii patru califi, dar refuză să îi considere infailibili, și nu le recunosc calități particulare nici lor, nici lui Ali, nici descendenților acestuia.

Sunnism contra șiism? Această împărțire este adesea înșelătoare. Ea a fost contruită progresiv, făcând abstracție de marea eterogenitate a Islamului. Ale acoperă numeroase facțiuni și disidențe.

Nabil Mouline, cercetător la Centre National de Recherches Scientifiques, explică:

„Cele două categorii vor avea nevoie de trei sute de ani pentru a apărea. La început, se amestecau. Există multe legături între ele. Șiiții înseamnă „shi’at Ali”, „partizanii lui Ali”. Dar s-a vorbit și de „shi’at Othman”, „partizanii lui Othman” sau de cei ai lui Mu’awiya. Deci este vorba mai curând de o chestiune de persoane decât de doctrine.”

Primii suverani, fie că sunt omeyazi sau abasizi, se apropie mai mult de imamii șiiți decât de modelul califatului sunnit. Ei exercită o putere absolută, revendică o legătură directă cu Allah și, în funcție de circumstanțe, nu ezită să modifice conținutul Hadith, pentru a-și justifica politica și a închide gura detractorilor.

Însă, odată ajunși în fruntea unui imperiu, care se întinde de la marginile Indiei și Chinei până la Oceanul Atlantic, sunt nevoiți să delege o parte din autoritatea lor religioasă.

Puțin câte puțin, se constituie un corp de înțelepți musulmani, viitori ulemas, care contestă monarhilor dreptul de a modifica sunna.

(Va urma)




Alte articole din categoria: ISIS

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro