SCRISOARE DESCHISĂ către Klaus Iohannis. Un fost ministru din era Emil Constantinescu trage un semnal de alarmă vizavi de pericolul care ne pândeşte la tot pasul

SCRISOARE DESCHISĂ către Klaus Iohannis. Un fost ministru din era Emil Constantinescu trage un semnal de alarmă vizavi de pericolul care ne pândeşte la tot pasul

Cu toții suntem astăzi martori ai unor evenimente dramatice pe care le trăim - incendii, alunecări de teren, inundații, cutremure locale - care au consecințe grave: pierderi de vieți omenești, prăbușiri de autostrăzi, case distruse, căi ferate și drumuri afectate. Un fost minstru susţine că are soluţia

„Domnului Președinte al României Klaus Iohannis,

Mă adresez dumneavoastră Domnule Profesor Klaus Iohannis, în calitatea pe care o aveți de Președinte al României, dar și de fost Președinte al Partidului Național Liberal, calitate ce vă face urmaș al marelui om de stat Ionel I.C. Brătianu – Prim-Ministru și Ministru el însuși al Lucrărilor Publice -, rugându-vă să găsiți soluția intrării în normalitate prin reînființarea Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului.

Cu toții suntem astăzi martori ai unor evenimente dramatice pe care le trăim – incendii, alunecări de teren, inundații, cutremure locale – care au consecințe grave: pierderi de vieți omenești, prăbușiri de autostrăzi, case distruse, căi ferate și drumuri afectate.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acestea se datorează realizării și întreținerii necorespunzătoare a lucrărilor publice și locuințelor; sunt rezultatul abuzurilor în respectarea planurilor de amenajare a teritoriului, sunt consecința felului în care înțelegem să tratăm acest domeniu - instituțional și legislativ.

Asistăm de asemenea, la dezbaterile din mass media, din păcate unele neprofesioniste, privind siguranța barajelor și digurilor, starea drumurilor și a canalizărilor, construcția de autostrăzi cât și costurile acestora. Pe agenda publică sunt incluse frecvent subiecte precum: construcția de locuințe, sistemele de creditare de pe piața imobiliară, sistemul de asigurări pentru locuințe, consolidarea construcțiilor avariate în urma cutremurelor de pământ.

Dacă se au în vedere cheltuielile materiale și financiare importante necesare pentru executarea de lucrări publice (cheltuieli asumate de societatea românească) cât și cheltuielile necesare pentru refacerea unor zone afectate de fenomene naturale: inundații (numai bilanțul inundațiilor ce au avut loc până astăzi este de cca 740 milioane euro), prăbușirea autostrăzilor (120 milioane euro), punerea în siguranță a clădirilor cu ”bulină roșie” (320 milioane euro), cutremure ce vor veni inevitabil – atunci avem amploarea acestui domeniu al lucrărilor publice și amenajării teritoriului.

Asemenea argumente au fost înțelese corect de înaintașii noștri care au creat un Minister al Lucrărilor Publice cu aproape 150 de ani în urmă, ce a funcționat neîntrerupt până în anul 2001 când a fost desființat și atașat Ministerului Transporturilor, minister cu alte sarcini.

Consecințele comasării în astfel de ministere ”mamut” și nefuncționale se văd astăzi, când problemele deosebite ale domeniului își spun cuvântul, iar cheltuirea cu responsabilitate a banului public este deseori pusă sub semnul întrebării.Cele arătate anterior, constituie un bun temei pentru reînființarea Ministerului Lucrărilor Publice.

Acest lucru ar crea un cadru instituțional optim și ar permite elaborarea unei politici responsabile a lucrărilor publice, construcțiilor și amenajării teritoriului pe termen mediu și lung de către profesioniști ai domeniului, care să conducă la gestionarea cu responsabilitate tehnică și economică a unui domeniu important atât din punct de vedere social, al mediului de viață creat, cât și din punct de vedere al generării unui avânt economic datorat investițiilor.

Este important de remarcat că în domeniul amenajării teritoriului au fost elaborate Planurile Naționale de Amenajare a Teritoriului pe câteva secțiuni: căi de circulație, zone protejate și zone expuse la riscuri naturale. Aceste planuri au fost aprobate de Parlamentul României și sunt legi care trebuie respectate. Menționez că autostrada Pitești-Sibiu este aprobată prin lege și face parte din Coridorul IV European. Nici o altă discuție în baza unor așa-zise ”master-plan-uri” nu e legală, ci urmărește interese ”conjuncturale”.

De asemenea, trebuie subliniată necesitatea continuității politicii în domeniu precum alimentarea cu apă la sate (doar aproximativ 30% din locuințele din mediul rural au apă curentă) și construcția de locuințe pentru tineri. Este nevoie de stabilitate legislativă în domeniu (de exemplu, în anul 1999 pentru stimularea construcției de locuințe s-a stabilit TVA=0; după numai 2 ani, în 2001, această măsură s-a anulat) și de recăpătarea încrederii în realizarea construcțiilor în condițiile economiei de piață, pe baza unui contract încheiat la preț ferm, în termeni de calitate.

Dumneavoastră ați fost susținut de diaspora, de românii plecați la muncă în străinătate. Mulți provin din mediul rural. Ce motivație ar avea să revină în țară, să investească în România banii câștigați, în lipsa unei infrastructuri corespunzătoare unei țări membre UE?

Cu speranța că aceste gânduri se vor transforma în realitate, vă asigur de disponibilitatea grupului de specialiști cu care colaborez în cadrul Universității Tehnice de Construcții și în cadrul Comitetului Român de Istoria Științei și Tehnicii de la Academia Română“.

Cu considerație și sinceră dorință de succes în demersurile pe care le întreprindeți,

Ing. Nicolae Noica,

Fost Ministru al Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului (1996-2000)