PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Reportaj

REPORTAJ LA 2.000 DE METRI. Au urcat stâna pe munte cu elicopterul | GALERIE FOTO SPECTACULOASĂ

Autor: Ciprian Iancu | miercuri, 09 octombrie 2013 | 28 Comentarii | 13477 Vizualizari
24stana_cu_elicopterul_3_RS
Mai nou, în Masivul Retezat, stânele se construiesc cu ajutorul elicopterului. Ba, mai mult, principalele elemente de construcţie, euro-module metalice, de câte o tonă şi ceva în greutate, sunt transportate pe cale aerului, de la drumul mare, până la peste 2000 de metri altitudine.

UPDATE: Operaţiune cu scandal - stâna dusă cu elicopterul pune pe jar Administraţia Parcului Naţional Retezat

Crescătorii de oi din Boşorod care luni, cu ajutorul unui elicopter, au urcat pe Vârful Borăscu trei euro-containere metalice ar putea fi nevoiţi să le aducă înapoi. Cum singura variantă de urcare era pe calea aerului, tot aşa vor trebui să le şi coboare, cel mai probabil. Administraţia Parcului Naţional Retezat a aflat din Evenimentul zilei de operaţiunea de pe Borăscu. Crescătorii recunosc că nu au înştiinţat Administraţia adăugând că habar nu aveau că au nevoie de aprobare.

Vârful Borăscu şi păşunea de aproape 900 de hectare concesionată anul trecut
de crescătorii din comuna hunedoreană Boşorod, dar folosită de aceştia, practic, de zeci de ani, se află pe teritoriul Parcului Naţional Retezat, în zona de protecţie integrală a acestuia. Reprezentanţii Administraţiei PNR şi nu numai au rămas blocaţi când au auzit că aici, un elicopter a plasat, în două locuri diferite, trei euro-containere (al patrulea rămăsese să fie dus într-o a treia locaţie zilele acestea).
Legile care reglementează ariile naturale protejate spun că o stână se poate reface (ceea ce au încercat, de fapt, crescătorii de oi) însă doar cu respectarea elementelor tradiţionale. Pe scurt, stâna trebuie să fie de lemn şi, eventual, cu mici volume de piatră. Proprietarii de oi au vrut însă ceva mai durabil şi mai confortabil, aşa că au cumpărat euro-containere. Se pare că nu le vor putea folosi. "Administraţia PNR nici măcar nu a fost înştiinţată de intenţia acelor crescători de animale de a duce sus module metalice. Gestul lor este total lipsit de bun simţ. Au procedat în mod parşiv, pe ascuns, desconsiderând Administraţia. Zilele acestea sunt plecat din ţară. Cel mai târziu la începutul săptămânii viitoare se va ştii ce măsuri trebuiesc luate. Lăsaţi-mă, vă rog să mă edific întru totul asupra situaţiei", spune şeful Administraţiei PNR, Zoran Acimov.

"Mai lipseşte chioşcul de kebab"

Mai horătât decât Acimov pare a fi Ovidiu Bodeanu, preşedinte al Asociaţiei de Turism "Retezat": "Containerele acelea au fost duse şi amplasate pe munte
ilegal. E cât se poate de clar acest lucru. Cum le-au urcat, aşa le vor duce înapoi. Eu asta cred că asta e măsura ce ar trebui luată de urgenţă. La banii
care i-au dat pe ele, puteau să-şi ducă lemn sus în vechile amplasamente de
stână şi să construiască ceva frumos. Şi noi am făcut refugii Salvamont, dar
doar cu lemn şi cu puţină piatră. Iar asta după ce am avut aprobări de la
Administraţia PNR.
Nu suntem sănătoşi la cap! Ne mai lipseşte acum să ducem în Parcul Naţional
Retezat firme luminoase cu Coca - Cola şi chioşcuri de kebab. Turiştii străini care vin aici, şi sunt foarte mulţi, urcă în Retezat tocmai pentru că este sălbatic. Ce reacţie vor avea ei când vor da cu ochii de acele confecţii din metal?".

"Habar n-am avut"
Chestionat de evz dacă a cerut sau nu vreo aprobare la Administraţia PNR, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Animale Boşorod, Emil Gruiescu aproape că s-a blocat: "Poftim?! Ce problemă este? N-am vorbit cu nimeni de la Administraţia PNR. Ştiam că e parc naţional aici, dar habar n-am avut că e nevoie de aprobări, mai ales că păşunea asta o folosim de zeci de ani. Doar anul trecut am reuşit s-o concesionăm cu acte în regulă, dar asta e altă
poveste. Astă primăvară am discutat cu un pădurar din zonă, i-am spus ce avem de gând să facem dar nu ne-a pomenit nimic despre vreo aprobare de care am avea nevoie. O să discutăm să vedem ce soluţii putem găsi". La începutul acestei săptămâni, o stână cu trei "sectoare" a fost luată cu elicopterul şi dusă până pe Vârful Borăscu. De la dormitul în ploaie, vânt şi frig, ciobanii care vor activa în zonă vor trece la un fel de "hotel de lux" al stânelor româneşti situate la peste 2000 de metri altitudine. CLICK PE IMAGINI PENTRU A VEDEA GALERIA FOTO



An de an, proprietarii de oi şi vaci din Boşorod îşi urcă animalele pentru păscut, la munte, în zona Vârfului Borăscu, din Masivul Retezat. E vorba de peste 150 de proprietari, organizaţi într-o asociaţie, adunând astfel aproximativ 3.000 de oi şi peste 100 de vaci. Stâna de la poalele muntelui Borăscu fusese ridicată la 1907. Acum nu se mai vede nimic din ea. Cu zeci de ani în urmă, sus, pe munte, au existat câteva adăposturi din lemn, însă, la peste 2.000 de metri altitudine, în Retezat, orice construcţie de lemn nu rezistă prea mult. De fapt, stâna "boşoroganilor" (cum îşi spun ei) are trei puncte situate la câte o oră de mers pe jos unul de celălalt, pentru că doar aşa îşi pot îngriji cum se cuvine animalele. Primul este situat în "Faţa Borăscului", al doilea e în "Zănoaga boilor", iar al treilea se află în zona numită "Galbena". În ultimii ani, ciobanii de aici au fost nevoiţi să îndure frigul, ploile şi vânturile năprasnice caracteristice Retezatului. Anul trecut au reuşit să şi concesioneze păşunea pe care o foloseau de ani buni. E vorba de aproape 900 de hectare. A apărut o sursă de venit în plus: subvenţia de la APIA. Astfel s-au îndrăznit să se gândească şi la condiţii mai bune pentru ciobanii lor.

Euro-containere urcate cu elicopterul

"Sus, în golul alpin, nu avem de unde să aducem lemn ca să construim ceva durabil cu adevărat. La o petrecere am intrat în vorbă cu un amic, care mi-a spus că la Recaş se fac euro-containere de dimensiuni mai mici: vreo doi metri jumătate lăţime şi vreo trei metri şi ceva lungime. Apoi l-am întrebat cum le-aş putea duce sus, că nu e drum şi e şi o pantă abruptă rău. Mi-a răspuns că un elicopter le poate urca. Să vorbesc cu Dunca, la Timişoara. L-am sunat pe domnul Dunca la începutul anului, dar nu am reuşit să facem cumva să le ducem astă-primăvară sus. E bine ş-acuma, toamna. N-am mai vrut să aşteptăm până la primăvară că cine ştie ce ar mai fi apărut şi iară am fi dormit sub cerul liber o vară-ntreagă", povesteşte Emil Gruiescu, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Animale din Boşorod, în timp ce se uită mândru la cele patru containere ce aşteaptă să fie ridicate până sus, pe munte.

Apare şi elicopterul. Aterizează pe o limbă de pâmânt de la marginea platoului pe care sunt maşinile ciobanilor şi TIR-ul cu euro-containere. Pilotul cere explicaţii scurte şi concise. Dă ordine în aceeaşi notă. Totuşi, pregătirile durează mai mult decât transportul în sine. Oamenii vor să-şi ducă sus şi vreo 12 paturi, tot atâtea saltele, plus materiale de construcţii: scândură, paturi metalice, vată de sticlă, placaje… Containerele au deja 1.100 de kilograme fiecare. În plus, "bagaje" grele în containere nu se prea pot pune. Din patru drumuri comandate elicopterului se fac cinci. Sus, pe Borăscu pleacă mai întâi o parte dintre crescătorii de animale. Elicopterul ia patru pasageri, plus o primă încărcătură: o legătură de scânduri.

Aparatul revine, ia un container şi încă un om, care urmează să ajungă la Galbena. Fără să mai aterizeze, elicopterul ridică viitorul dormitor de lux al ciobanilor şi-l poartă cu uşurinţă peste apa unuia dintre braţele lacului de la Gura Apei. Decum ajunge aproape de versantul Borăscului, containerul începe să se balanseze în toate direcţiile. "Asta e!" spune pilotul: "Nu e munte, fără vânt". Aparatul rămâne însă stabil şi-şi continuă urcarea. E mai greu la 2000 de metri altitudine. Portanţa nu e la fel ca la 200 de metri, dar pilotul şi aparatul nu par a avea nicio emoţie. Urmează o "legătură" cu saltele şi placaje. O nimica toată, comparativ cu adăposturile metalice. Apoi, încă o "cutie de dormit".

Pentru că nu s-au organizat suficient de bine şi au anunţat că e nevoie de doar patru zboruri, reprezentanţii Asociaţiei mai trebuie să aştepte câteva zile pentru a-şi vedea urcat în munte şi ultimul container. Elicopterul mai are combustibil doar atât cât să se întoarcă la bază. Dar asta, după ce toţi oamenii urcaţi sus, pe munte, sunt aduşi în locul din care au fost luaţi.

Impenetrabile pentru marmote

Printre cei rămaşi pe platoul de lângă lac se numără şi nea' Ion Totocea, deşi el ştie zona ca nimeni altul dintre cei prezenţi. De la 14 ani e cioban în Retezat. Are acum 57 de ani şi nu s-a "înghesuit" să fie primul la întrebarea pilotului: "Cine vine cu mine sus, să-mi arate locurile în care lăsăm containerele?", întrebare la care pe chipurile crescătorilor s-a citit uşor emoţia. Unii spun că erau emoţionaţi că, la un asemenea transport asişti o singură dată-n viaţă. Alţii recunosc că n-au mai zburat vreodată. De zburat şi de văzut munţii de sus, i-ar fi plăcut şi lui nea' Ion, dar se consolează râzând: "Eh, am io elicopterele mele. Pun pă ele cât vreau şi num-aşa le fac urechile, ca elicea, până sus. Cu măgarii mei fac patru ore până acolo, da măcar îs sigur că ajung".

Adevărata lui bucurie vine de la gândul că, în vara viitoare, nu va mai trebui să se chinuie, noapte de noapte, dormind în şubă (ţundră) şi acoperit cu o bucată de celofan. La un moment dat, Ion Totocea exclamă: "Domn'le, în tare bune containerele estea! No acuma să le mai văd io pă doamnele marmote că mai intră la mine-n adăpost să-mi fure pita! Marmotele alea, domnule, iau tăt ce găsesc. Mie mi-or luat şî cutiile de pateu".

Pe lângă faptul că n-o să mai aibă grija marmotelor hoţomane din Retezat, nea Ion va mai avea parte de o surpriză. "Paturile sunt metalice, e drept, dar saltelele sunt de cea mai bună calitate. O să ducem sus şi un generator pe benzină. Dar asta numai dacă nu cumva o să reuşim să punem acolo panouri solare. E mai eficient aşa, că nu va mai trebui să cărăm şi benzină până pe vârful Borăscu", spune Emil Gruiescu.

Premieră şi pentru companie

Transportul containerelor pentru stână a fost executat de compania Dunca Expediţii, iar managerul acesteia, Romeo Dunca spune că şi pentru elicopterele sale, "stâna aeropurtată" a fost o premieră: "Noi am mai transportat materiale de construcţii la asemenea înălţimi şi în asemenea condiţii. Am mai dus chiar şi mici refugii montane, dar niciodată nu am mai dus containere pentru stâne. Aparatul (un AS 350 B3 - n.red.) cu care s-a zburat de la Râu Mare pe vârful Borăscu pare mic, dar e puternic. Un container de acel fel avea peste o tonă în greutate, însă totul a mers foarte bine. Asta
pentru că a fost şi vremea bună dar şi mulţumită priceperii şi experienţei piloţilor companiei noastre".
Tag-uri:




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITESTE ACUM
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii