La Chișinău, preocupările de securitate sunt războiul, stabilitatea politică, corupția, inefi ciența actului guvernării și slaba pregătire a celor în funcții publice | PULSUL PLANETEI

La Chișinău, preocupările de securitate sunt războiul, stabilitatea politică, corupția, inefi ciența actului guvernării și slaba pregătire a celor în funcții publice | PULSUL PLANETEI

Tocmai am derulat la Chișinău un proiect extrem de interesant vizând sistemul normativ-instituțional de securitate și percepția populației în acest domeniu.

 Rezultatele sunt spectaculoase și merită atenție. Astfel, dezbaterea a relevat câteva aspecte fundamentale privind perspectiva unei Strategii de Securitate Națională, conținutul ei, acceptarea ei, document în curs de elaborare la Administrația Prezidențială.

Mai întâi, există un deficit major de claritate în domeniul documentelor conceptuale în această materie. Supraviețuiesc și coabitează documente elaborate în diferite epoci și aparținătoare la diferite curente de gândire aflate în competiție și divergență. Avem Doctrină militară, Concepția Securității Națională și Strategie de Securitate Națională în același timp, astfel încât noul document trebuie să aibă statut de lege organică și să decidă înlocuirea sau subordonarea legislației în materie (eventual prin dispoziții finale și tranzitorii). De altfel, eșafodajul documentelor relevante în materie de securitate și apărare are încă o deficiență în modul în care e elaborat și multe necunoscute – va urma o strategie de Apărare Națională? Urmează o Strategie Militară a Republicii Moldova? Care ar fi gradul de coordonare/subordonare a acestor documente?

În al doilea rând, există probleme structurale ale eșafodajului instituțional în materie de securitate națională. În principiu, există un gol în privința unei formule de abordare integrată a politicii externe, de securitate și apărare, a deciziei în aceste domenii strategice și a raportului dintre președinte și premier în materie. Consiliul Suprem de Securitate are decizii cu caracter consultativ iar Președintele nu are atribuții executive, ci doar reprezentative, în timp ce la nivelul Guvernului lipsește organismul executiv, integrator pe domeniul securității naționale. Aici propunerea este fie modificarea Constituției, alegerea directă a Președintelui cu atribuții executive clare în politica externă, de securitate și apărare, cu un Consiliu Suprem de Securitate cu decizii obligatorii pentru toate instituțiile în acest domeniu, fie înființarea la nivelul Guvernului a unui post de vicepremier pentru securitate națională, care să coordoneze domeniile de politică externă, securitate și apărare, să fie responsabil de componenta de securitate și să poată oricând chema, în structuri integrative și de coordonare, membrii Guvernului în chestiuni de securitate națională.

Ne puteți urmări și pe Google News

În al treilea rând, remarcăm lipsa preocupărilor pentru securitatea națională atât la nivelul societății, cât și la nivelul elitei și a decidenților. Nivelul culturii de securitate este extrem de redus, multe din componentele securității moderne nu au drept corespondent instituții ale statului Republica Moldova capabile să reacționeze, iar la nivelul societății și al experților, nivelul de percepție a unor categorii de teme este mai degrabă superficial sau la nivelul informațiilor jurnalistice. Studiile de securitate au întindere redusă, secvențială și profund vetustă, nefiind adaptate cunoașterii contemporane în domeniu.

Potrivit studiilor sociologice făcute, principalele preocupări de securitate rămân războiul, stabilitatea politică a Guvernului, corupția, ineficiența actului guvernării și slaba pregătire a persoanelor în funcții publice respectiv lipsa de încredere generală că Republica Moldova este un stat serios și poate asigura funcțiile de apărare a securității naționale pe toate domeniile unde sunt înregistrate amenințări, riscuri și vulnerabilități. Suspiciunea, scindarea societății și preocuparea în privința orientării celuilalt introduc elemente de dificultate în construcția coezivă a societății și a voinței politice chiar și în domeniile cu relevanță strategică precum orientarea de politică externă, soluția de securitate sau formulele de apărare a statului Republica Moldova.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.