Români la muncă pe vapor: cum e să munceşti 11 ore pe zi pe o insulă a plăcerilor

Români la muncă pe vapor: cum e să munceşti 11 ore pe zi pe o insulă a plăcerilor

Mulţi îşi imaginează obţinerea unui contract pe un vas de croazieră ca o lovitură în viaţă: dar se munceşte 11 ore pe zi, avansezi greu iar disciplina este ca în armată.

Ema lucrează pe un vas de croazieră din 2005. În tot acest timp a trecut prin numeroase traininguri, a muncit şi câte nouă luni fără nicio zi liberă, a văzut zeci de oraşe la care alţii doar visează dar s-a şi despărţit de iubit. Spune că munca pe o navă de croazieră nu e uşoară însă acum nu ar face nimic altceva. A început spălând mese în restaurant şi ar vrea să devină şefă de sală în câţiva ani. Tocmai s-a întors pe uscat după şase luni pe mări şi oceane, la bordul unui vas cu 1.100 de angajaţi şi 2.500 de turişti. Un an de pregătiri pe uscat

În 2004 a văzut un anunţ de angajare într-un ziar din Braşov. Primul interviu l-a dat la telefon, în engleză şi franceză. "Engleza ştiam bine, franceza mai deloc, înţelegeam dar nu reuşeam să vorbesc. Mi-au cerut să le povestesc despre cum mi-am petrecut week-end-ul în engleză şi apoi în franceză. Sub presiune, mi-au venit cuvintele automat. Reacţio­nez bine la stress şi asta m-a ajutat şi pe vas", îşi aminteşte Ema. Nu eşti angajat decât după un an de cursuri şi examene pe uscat, în ţara de origine. "Îţi cer să ştii măcar o limbă străină, să fii onest şi muncitor. Un om neînvăţat cu munca n-are ce căuta pe un vas. Plăteşti cursurile, comisioane, nu e simplu la început", spune Ema. Trei luni a spălat vase 11 ore pe zi

Primul contract a fost de 10 luni iar croazierele se făceau în SUA. A spălat mesele din restaurant timp de 3 luni, 11 ore pe zi, de la 13.00 până la 1 noaptea, cu pauză de o oră. Primea 700 de dolari pe lună. "Toţi angajaţii încep de jos. Nimeni nu este angajat direct manager, chiar dacă ai 10 ani de experienţă pe uscat. Pa vase există o ierarhizare strictă şi e ca şi cum te-ai naşte a doua oară. Toţi oamenii sunt verificaţi sub ochii lor, nimeni nu merge pe încredere. Speli vase, cureţi camerele, faci traininguri, dai teste, e ca-n armată. Am spălat vase 3 luni apoi m-au avansat la schimbat feţele de masă", povesteşte Ema.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pentru că turiştii fac din cele 7-10 zile pe mare experienţa vieţii lor, calitatea serviciilor pe un vas de croazieră trebuie să fie ireproşabilă. Organizarea este draconică, fiecare este specializat pe o anumită sarcină iar cea mai mică reclamaţie a vreunui turist poate duce la rezilierea contractului celui vinovat. În croazieră, clienţii sunt trataţi regeşte.

Încetul cu încetul, a ajuns steward în restaurantul cu 500 de locuri. "Trebuia să stau cu ochii pe mese şi să anunţ la recepţie ce masă se eliberează şi în câte minute. Pare banal, dar la 500 de locuri îţi fug ochii în toate părţile. Dacă îţi plimbi clienţii bezmetic prin restaurant, îţi pierzi job-ul", spune tânăra româncă. După doi ani a început să se descurce şi-n spaniolă, ceea ce i-a mai adus o promovare, ajungând la 1.300 de dolari/lună. "Sunt o groază de mexicani în croazierele din America şi nu ştiu o boabă de engleză. La restaurant eu mă ocupam de ei. Opt ore stăteam cu zâmbetul pe buze."

LA SLUJBĂ. Jumătate de zi, Ema lucrează în call-center-ul de pe vas FOTO: ARHIVA PERSONALĂ E la fel ca în armată

Personalul de pe vasele de croazieră nu are voie să bea tărie, să se drogheze, să vorbească urât cu colegii sau turiştii, să fie agresiv. "E ca în armată, toleranţa faţă de indisciplină este zero. Dacă un angajat devine agresiv, chiar şi numai verbal, este concediat pe loc. Nici măcar nu mai este lăsat să între în cabină ca să îşi facă bagajele, i le împachetează altcineva. Cred că sistemul nu ar putea funcţiona altfel. Sunt care stau câte nouă luni pe vas şi coboară în porturi de două sau trei ori. Dacă nu îi ţii în frâu, o iau razna", spune Ema.

Nici cazurile de hărţuire sexuală nu rămân nepedepsite. Eşti demis pe loc.

"Înainte de a urca pe vapor, ni se explică foarte clar ce se intepretează ca hărţuire. Am avut un un coleg care trimitea sms-uri unei fete care nu îi răspundea avansurilor. A fost concediat în aceeaşi zi în care fata a făcut plângere", spune Ema.

CĂLĂTORII. Până acum, Ema recunoaşte că nu a strâns bani. A călătorit şi şi-a luat pantofi

PAGACERII, CĂUTAŢI DE DROGURI CU CÂINI DRESAŢI

Cea mai scumpă croazieră din lume: 1,6 milioane $

Unele croaziere durează 7 zile, altele ajung şi la câteva luni. Cererea uriaşă din ultimii ani a determinat şefii marilor companii să caute din ce în ce mai multe atracţii pentru turişti, de la croazierele de lux, la cele tematice, de aventuri şi explorare. Dacă unii s-au gândit la croaziere pentru familii sau cupluri, alţii au venit cu ideea de a organiza croaziere pentru persoane singure sau pentru persoane în vârstă. Iar ideile funcţionează din plin, de cele mai multe ori vasele fiind pline.

Cea mai scumpă croazieră din lume costă 1,6 milioane de dolari pentru un cuplu, durează 124 de zile şi este oferită de compania Sixt Star Cruises. În tot acest timp, turiştii sunt trataţi regeşte şi vizitează 28 de ţări.

Mulţi clienţi care pleacă în croazieră sunt debarcaţi după ce se întorc din porturi cu droguri. Puerto Rico e considerat paradisul drogurilor. La urcare din port, în multe vase clienţilor li se fac controale cu câini dresaţi special. "Am văzut cu ochii mei oameni prezentabili daţi jos pentru că aveau câteva grame de marijuana", povesteşte Ema.

FARMECUL. Ema a făcut mii de fotografii în călătoriile sale, asta fiind partea plină a paharului. Aici, într-un parc marin din Bahamas

"Avem voie să bem bere în cantităţi moderate şi să organizăm petreceri între noi. Coborâm în porturi strict în orele libere. Dacă avansezi nu ţi se mai permite să bei nici măcar bere. Nici nu mai ai timp să cobori în porturi." Ema, angajată pe un vas de croazieră

CUM SE CÂŞTIGĂ

Ajungi greu la 2.000 de dolari

Salariile sunt diferite de la o companie la alta, însă diferenţele nu sunt foarte mari. Cel mai mic venit îl are un spălător de vase, în jur de 600 de dolari. Este urmat de cei care fac cură­ţenie în restaurant: 700 de dolari. Un ajutor de ospătar: 1.300 de dolari, ospătar: 1.800 de dolari, hostessă: 1.300 dolari, şef de sală: minim 2.000 de dolari. Managerul de restaurant câştigă cam 5.000 de dolari pe lună, iar un ofiţer ajunge şi la 10.000 de dolari, însă responsabilitatea este enormă. Poziţiile mai bune se obţin în timp, după traininguri intense făcute chiar pe vas. De obicei, europenii ajung în poziţii mai înalte pentru că ştiu mai multe limbi străine, învaţă foarte repede, sunt prezentabili. Filipinezii, indienii şi peruanii rămân la bucătărie.

1.300 de dolari lunar câştigă o tânără româncă pe un vas de croazieră, după cinci ani de serviciu neîntrerupt

TOT MAI MARI

Destinaţii: Caraibe, Hawaii

În ultimii 30 de ani, cererea pentru croaziere a crescut enorm, iar proiectanţii vaselor au creat adevărate insule plutitoare cu mii de locuri disponibile. Clienţilor le sunt puse la dispoziţie restaurante, baruri, piscine, mall-uri, spaţii de joacă pentru copii şi chiar terenuri de sport (baschet, tenis sau volei). Cele mai exploatate destinaţii turistice sunt cele din America Centrală, în topul preferinţelor fiind zonele Caraibe, Hawaii şi Bahamas. Cele mai mari vase de croazieră din lume aparţin companiei Royal Caribbean Internaţional. Vasul Oasis of the Seas are 362 de metri, cu un echipaj de 2.300 de persoane.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/rl2unP7R58A" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Compania Norweggian Cruise Line se laudă cu un vas de 329 metri. Are 20 de restaurante şi un bar construit integral din gheaţă.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qdRGyyveSZI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Citiți și:

  • Peste 16.000 de locuri de muncă în străinătate. Vezi care sunt cele mai căutate profesii