Martinelli, cineastul care sfidează Vaticanul

Martinelli, cineastul care sfidează Vaticanul

Regizorul italian a explicat de ce lungmetrajul său, "September Eleven 1683", este "incorect politic".

Deocamdată filmările din România la "September Eleven 1683", în regia lui Renzo Martinelli, au fost sistate; cineastul a avut timp să şi vorbească despre lungmetrajul său. "E un film epic bazat pe un eveniment real din 11 septembrie 1683. Oricine ştie de 11 septembrie 2001, căci toată lumea a fost şocată de brutalitatea atacurilor. Dar nimeni nu mai ştie de acel 11 septembrie de acum trei secole. Europa era cât pe ce să fie cucerită şi supusă de islam. O armată de 300.000 de soldaţi s-a deplasat de la Istanbul până la Viena, cu scopul de a o cuceri, apoi de a porni spre Roma şi de a transforma bazilica Sfântul Petru într-o moschee. Asta e povestea din filmul nostru", explică Martinelli.

"Europa în care trăim azi e foarte apropiată de aceea din 1683. Pierderea identităţii, lumea creştină era complet divizată, războiul de 30 de ani se terminase de câţiva ani, erau obosiţi şi numai buni pentru a fi cuceriţi. Europa era slabă. Şi ar fi fost cucerită dacă n-ar fi existat acest preot, Marco d’Aviano. El şi-a dat seama mult mai devreme decât ambasadorii şi intelectualii că musulmanii erau gata să atace Viena şi l-a avertizat pe Leopold I", detaliază Martinelli motivul pentru care şi-a ales drept protagonist pe acest călugăr.

Alt Papă, alte implicaţii

Ne puteți urmări și pe Google News

Având în vedere subiectul, se aşteaptă ca filmul său să fie sprijinit de Vatican? "Nu. (...) Dacă Ioan Paul al II-lea ar fi fost Papă, mi-ar fi fost cu mult mai uşor, el era un om extraordinar. Papa Ratzinger preferă să nu vorbească despre d’Aviano. În ultimele discursuri spune să ne deschidem inimile către islam şi nu sunt foarte sigur că ăsta ar fi cel mai bun lucru pe care îl putem face cu tipii ăştia", arată Martinelli.

"d’Aviano nu e foarte iubit de biserica creştină. Azi, ea predică toleranţa, iar filmul meu e incorect politic. Există un preot care spune «există o vreme pentru rugăciune şi alta pentru război. Dacă nu luptaţi acum, Europa va fi pierdută». În plus, d’Aviano a fost uitat timp de trei secole. Doar când a devenit Papă Ioan Paul al II-lea, d’Aviano a fost canonizat, pentru că el era polonez şi ştia totul despre bătălia de la Viena şi cine era d’Aviano", precizează regizorul italian.

AVANTAJ Calul nostru versus cel italian

"September Eleven 1683" nu este primul lungmetraj de Renzo Martinelli la care s-a filmat în România. Motivul? "Cu 12 milioane de euro nu poţi să faci acest film în Italia. Poţi să îl faci dacă te muţi timp de opt săptămâni în România şi filmezi toate bătăliile, toate cascadoriile, toţii caii şi toţi figuranţii aici. În Italia ar costa 16 – 17 milioane de euro. Un figurant italian costă 100 de euro, unul român, 20 – 22. Un cal în Italia costă 1000 – 1200 de euro, în România, 100 – 300 de euro. Raportul de preţ este cam unu la patru", susţine regizorul.

"Cei mai curajoşi cascadori"

Se declară încântat de actorii români, dar întâi Renzo Martinelli se lansează într-o odă la adresa cascadorilor autohtoni. "Echipa tehnică a fost extraordinară, iar cascadorii români au fost excepţionali! Cele mai periculoase scene le-au revenit lor şi, în 40 de ani de carieră, n-am văzut niciodată oameni atât de temerari, de curajoşi, atât de nerăbdători să se pună la dispoziţia regizorului indiferent de gradul de pericol implicat în secvenţă", se minunează încă Martinelli. Desigur că poate da exemple de astfel de scene, dar pentru asta se foloseşte mult de limbajul gestual.

"În timpul bătăliilor, când cavaleria otomană atacă trupele europene, unii aruncau pe pământ obiecte ascuţite de metal, cu trei ţepi. Aruncau astfel de obiecte cu miile. În timp ce galopezi şi calul dă peste unul din ele, totul e pierdut, căci îi intră în copită. Calul alunecă pe genunchi, apoi cade şi face o întoarecere laterală de 365 de grade cu călăreţ, cu tot. A fost incredibil!", îşi aduce aminte cineastul italian. Nu, nu văzuse "Francesca", dar când Dorian Boguţă i-a fost adus la probă a fost foarte încântat şi a rămas la fel după încheierea filmărilor. Cât despre Marius Chivu, cu el lucrase şi la "Barbarossa".

Un personaj blând şi naiv

"El interpretează rolul lui Padre Cosma. A fost preotul care l-a însoţit pe Marco (F.Murray Abraham – n.r.) toată viaţa lui. Au mers pe jos din ţinuturile veneţiene până la Viena, traversând Alpii. Am o copie a însemnărilor originale ale lui Cosma, el a notat ce făcea Marco, cum încerca să îl convingă pe Leopold I să pregătească armata creştină. Contrastul dintre Murray şi Marius era perfect. Cel din urmă era un personaj naiv, blând, vrea doar să îl protejeze pe Marco", spune Martinelli.

BLOCKBUSTER

Distribuţie globală

Lungmetrajul "September Eleven 1683" are un buget de 12 de milioane de dolari. Cineastul a avut nevoie de 11 ani pentru a-l "asambla, din cauza subiectului dificil şi controversat. Însă acum Martinelli simte că nu are nevoie să îl treacă prin circuitul festivalier. "Acesta e necesar dacă vrei să atragi atenţia asupra filmului tău. Ei, despre lungmetrajul meu au existat destule zvonuri", spune cineastul, care afirmă şi că "September Eleven 1683" va fi distribuit în întreaga lume şi că premiera este programată tot pentru 11 septembrie 2012. "Musulmanii sunt cu mult mai puternici decât noi. Cred cu tărie în ei înşişi, în ceea ce fac. Trebuie să cerem respect şi pentru obiceiurile noastre şi nu mi se pare că ni-l acordă. “ RENZO MARTINELLI, cineast