Milioane de euro pentru o pază de „doi lei“

Milioane de euro pentru o pază de „doi lei“

Metrorex va plăti până în 2010 peste 6 milioane de euro pentru servicii de pază asigurate de oameni care „dorm în post“.

Metrorex plăteşte o avere pentru securitatea asigurată de nişte oameni recrutaţ i direct de pe stradă şi aruncaţi în universul security. La sfârşitul anului trecut, regia de transport a organizat o licitaţie pentru asigurarea pazei, la care au participat patru firme, Scorseze Security International fiind declarată câştigătoare.

Contractul încheiat cu regia de transport, valabil până în iunie 2010, are o valoare de 6,6 milioane de euro, o sumă plătită din bani publici, dar care, spun bucureştenii, nu justifică în niciun caz „calitatea“ serviciilor prestate. Mulţi călători ai metroului sunt nemulţumiţi de angajaţii Scorseze şi îi acuză de lipsă de profesionalism, indiferenţă şi dezinteres. Nici reprezentanţii regiei de transport nu au găsit vorbe de laudă, ţinând cont de faptul că tot firma Scorseze International s-a ocupat de paza metroului şi în contractul anterior. Pază în valoare de 2,6 milioane de euro pe an Educaţia celor care păzesc metroul, pregătirea lor fizică şi în ale pazei lasă de dorit. „Armata“ celor care ne păzesc de răufăcători în subteran este alcătuită din oameni ori trecuţi de 40 de ani, loviţi de sedentarism, ori de tineri fără experienţă. Mulţi dintre ei încalcă în fiecare zi clauzele contractuale: îi apucă dormitul pe scaune, citesc presa, fumează la capete de linii, în vagoane sau pur şi simplu stau de vorbă ore în şir la mijlocul garniturii cu colegul de breaslă fără să patruleze în garnituri. Şi pentru toate aceste servicii sunt cheltuite anual 2,6 milioane de euro din bani publici.

Contactaţi, reprezentanţii firmei Scorseze Security nu au dorit să ofere lămuriri cu privire la pregătirea angajaţ ilor sau la fişa postului şi nici să comenteze nemulţumirile călătorilor cu privire la comportamentul angajaţ ilor lor. De cealaltă parte, cei de la Metrorex recunosc că primesc plângeri de la bucureşteni, dar ridică din umeri, susţinând că în contract sunt fixate nişte penalizări. „Nu ştiu sigur care este cuantumul acestora. Sincer să vă spun, şi eu am văzut unele probleme în staţii şi am chemat paza să le rezolve, deşi intra în atribuţia lor să o facă, nu să-i atenţionez eu“, s-a arătat nemulţumit directorul de comunicare al regiei, Mariana Petre.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Noi muncim, nu dormim“ Deşi ar trebui să se simtă în siguranţă alături de angajaţii Scorseze, unii călători povestesc că au încercat exact reversul situaţiei. Bucureşteanul Valentin Ionescu susţine că, într-o zi, l-a rugat pe unul dintre aceştia să nu mai bată cu degetele în bancă pentru că îl deranjează zgomotul.

„În loc să-i atenţioneze pe gălăgioşi să nu mai deranjeze sau pe cei cu telefoane mobile care cântă manele să dea mai încet, s-a luat de mine. Că, dacă nu-mi convine, să cobor la prima!“, povesteşte supărat Valentin, iar nemulţumirile acestuia sunt împărtăşite de mulţi alţi bucureşteni, care spun că unii paznici vin la serviciu abţiguiţi serios sau dorm buştean pe scaune. „Să-i vedeţi cum se întind pe scaune sau fumează în vagoane, dacă vă vine să credeţi“, povesteşte Ion, care coboară în fiecare dimineaţă la muncă în zona Depoul IMGB şi „văd tot felul de grozăvenii“. „Devii expert după o plimbare în parc“ Concluzia călătorilor şi a reprezentanţilor Metrorex, care susţin că licitaţia a fost una corectă şi există un contract, este că majoritatea paznicilor îşi fac treaba pe jumătate. Este şi cazul agentului 119. „Noi suntem plătiţi să nu se strice, să nu zgârâie lumea pereţii şi scaunele. Dar până la pocneală“, spune grav acesta.

„Eu, pentru 10 milioane pe lună, la bătaie nu mă bag“, deşi contractul de prestări servicii îl obligă nu doar să intervină în cazuri de efracţii, ci „să identifice şi să reţină“ pe cei suspecţi. Iar agentul 119 nu este singurul care susţine că „nu se bagă la pocneală“. Şi dacă există indivizi doritori de un job care presupune statul degeaba, un alt angajat Scorseze, Agent Pază 054, explică paşii care trebuie urmaţi spre glorie. „Dacă vrei să te angajezi, te duci la Sala Polivalentă, spui că vrei să munceşti la ei. Mai întâi, te pun în parc, acolo să-ţi faci stagiul. Te plimbi, aleaalea şi, după ce capeţi experienţă, te dau şi la metrou. Aici e viaţă!“, exclamă bărbatul. REŢETA SUCCESULUI Cum să faci o avere în doi ani şi jumătate

Despre Scorseze se poate spune că are tradiţie în paza metroului. Cele două firme ale lui Lucian Nicolae Mursez, Scorseze Prest şi Scorseze Security Internaţional, au contracte cu Metrorex din 2001, respectiv din 2006. Ambele contracte au expirat în decembrie 2007. Angajaţii susţin că cel mai bine plătiţi sunt cei care asigură paza în trenuri şi primesc 3,1 lei/oră, în timp ce paznicii din staţiile de metrou şi depouri nu depăşesc 2,5 lei/oră.

„Şi ne mai dau 20 de bonuri de masă. Tot e ceva. Eu mă mulţumesc cu salariul pe care îl am“, explică un angajat. Creşte preţul facturii, calitatea serviciilor rămâne aceeaşi Astfel, în urma unor calcule simple bazate pe informaţii primite de la Metrorex (număr posturi contractate - aproximativ 250, ore de lucru şi obiective de pază), a reieşit că, prin contractul semnat cu regia de transport, firma lui Mursez, după ce va fi plătit salarii, oferit bonuri de masă şi achitat dările către stat, va înregistra în doi ani şi jumătate un profit cu multe zerouri: aproape 6 milioane de lei.

Însemnată este însă şi creşterea „notei de plată“ pentru serviciile de pază. Fostul director al Metrorex, Liviu Şoacă, declara, în 2005, că pentru acest tip de serviiciii se cheltuiau anual, la acea vreme, 1,5 milioane de dolari. La doar doi ani diferenţă, serviciile de pază aproape s-au triplat: 2,6 milioane de euro, asta în condiţiile în care mari schimbări în bine în activitatea subterană de pază nu s-au înregistrat.