PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

Mircea Crăciun şi planorul său sunt, în continuare, căutaţi. Fiul pilotului: „N-am nici cea mai vagă idee unde ar putea fi”

Autor: | | 5 Comentarii | 2666 Vizualizari
Experimentatul Mircea Crăciun pilota un planor performant. De pe 6 august nu se mai știe nimic despre el
Au trecut aproape două luni și jumătate de la ultimul zbor al pilotului brașovean Mircea Crăciun. În tot acest timp, familia acestuia a încercat să înțeleagă, făcând calcule, schițe și căutări, ce s-a petrecut de s-a ajuns la această tragedie. Sunt aproape 11 săptămâni de când se caută un răspuns

Căutările pilotului planorului dispărut pe 6 august, după ce a decolat din Masivul Postăvarul, sunt departe de a se fi sistat. Braşoveanul Mircea Crăciun (57 de ani) s-a ridicat cu aparatul de pe aeroportul din Ghimbav și zbura cu unul din cele mai performante planoare ale momentului, un JS-1 Revelation. Deşi, la mai bine de două luni de la tragedie nici măcar familia nu mai speră să-l găsească pe Mircea Crăciun în viaţă. Rămăşiţele planorului şi cele ale pilotului sunt căutate mai ales pentru că numai ele ar mai putea oferi răspunsuri la întrebări.

Imediat după dispariţia planorului, operaţiunile de căutare au impresionat Braşovul şi împrejurimile, care au fost survolate zile în şir de elicoptere. Totul, în zadar. Au fost mobilizați sute de oameni, militari, salvamontiști, jandarmi montani, voluntari, care au parcurs kilometri de pădure, la picior, căutându-l pe Mircea Crăciun. Unul dintre membrii echipelor de salvatori, salvamontistul Adrian Olteanu, ne-a declarat că au fost aduşi membri ai ISU, ai Jandarmeriei montane şi ai Salvamont din toată ţara, cărora li s-au alăturat şi pădurarii Ocoalelor Silvice din Braşov şi judeţele limitrofe pentru a participa la operaţiunea de salvare a pilotului.


FOTO: Mircea Crăciun era unul dintre cei mai buni planoriști



„Din păcate, aparatul era construit din fibră de carbon care, dacă a avut impact cu solul, s-a transformat în mii de bucăţi. Prin urmare, va fi extrem de greu de găsit, pentru că poţi trece pe lângă el şi să nu îl vezi. Noi am avut corturi și am stat campați 14 zile în Piatra Mare, timp în care am scotocit munții în zadar”, mai spune salvamontistul Adrian Olteanu. Acum mai sunt în desfăşurare acţiuni de căutare pe Valea Doftanei, în zona Azuga, unde planorul dispărut la începutul lunii august este căutat de militarii unităţii Vânători de Munte şi de pădurari.

„Autoritățile au lăsat-o mai moale”

Fiul pilotului, Mircea Crăciun jr, ne-a declarat că apar mereu indicii noi referitoare la ultimul zbor al tatălui său, indicii de care membrii familiei ţin seama atunci când creionează traseul căutărilor viitoare. Şi par neobosiţi! E drept că autorităţile au lăsato mai moale, însă, cel puţin oficial, nu au întrerupt operaţiunea. Cine îl mai caută pe pilot, în afară de vânătorii de munte și de pădurari? „Noi, familia, împreună cu voluntarii, deşi în ultima vreme nu prea am mai avut voluntari. În mod normal, ne organizăm în una-două echipe, în funcţie de numărul de oameni disponibili, şi periem sistematic zonele de interes”.


Familia a făcut un plan și va începe căutările aeriene după ce vor cădea frunzele


Mircea Crăciun jr mai spune că, împreună cu familia, a făcut o analiză a mărturiilor martorilor oculari, a discutat cu ei, i-a dus la fața locului și a reușit să facă un posibil traseu de zbor credibil: „Ultimul punct în care a fost văzut zburând era în Munţii Buzăului, deci căutările noastre se axează, în acest moment, în zona respectivă şi cea limitrofă. Acuma, fiind toamnă deja şi trecând peste două luni, ne axăm pe căutări în zonele împădurite cu brazi, fiind singurele prin care nu se vede din aer tot parcursul anului. După ce cad frunzele o să facem încă o serie de căutări aeriene care să acopere şi zonele de foioase, unde sperăm să se vadă ceva, nemafiind frunze. Odata ce terminăm zona Munții Buzăului, cel mai probabil o să ne axăm pe zone din Munţii Ciucaş, care sunt din direcţia de unde a fost văzut venind spre Muntii Buzăului”, ne-a declarat, în exclusivitate, Mircea Crăciun jr.

Familia pilotului nu a cerut niciodată explicaţii legate de dispariţia planorului. „Pe parcursul primelor săptămâni, eram în contact direct cu centrul de comandă şi eram informaţi în legătură cu ceea ce se întampla. Dacă ar fi apărut o informație nouă, am fi fost anunțați. Iar când am avut noi nevoie să confirmăm/infirmăm o știre din presă, am fost informați corespunzător. Până nu găsim epava, nu avem ce alte explicaţii să cerem. Au făcut tot ce am dorit și era posibil”, ne-a mai declarat fiul pilotului.

Sfaturile unui fiu de pilot

Mircea Crăciun jr mai spune că singura măsură care nu restrânge sau afectează negativ zborul în sine şi poate garanta găsirea la câteva ore de la prăbuşire este echiparea obligatorie a tuturor aeronavelor, indiferent de utilizare, cu transponder şi tracker GPS cu înregistrarea automată, la sol, a zborului la interval regulat. Un tracker de acest gen costă între 100- 150 de euro: „Asta garantează că, dacă se întâmplă ceva, vei fi găsit rapid. Practic trebuie să ai două sau mai multe sisteme de urmărie a zborului de la sol, tehnic diferite, şi măcar două sisteme de comunicaţie cu solul. E o problemă de costuri şi logistică, dar cred că orice altă soluţie va avea doar efect de limitare a zborului şi va afecta, în consecinţă, performanţa piloţilor planorişti”. El mai spune că o idee conexă, strict personală, ar fi un canal radio tampon, cu operator dedicat, în cadrul Bucureşti Informare, care canal să fie folosit exclusiv pentru zborul cu planorul, mutând stresul de pe pilotul din zbor, pe operatorul de la sol: „Asta se poate realiza cu costuri minime și relativ rapid și probabil ar mulțumi majoritatea, dacă nu chiar toți piloții planoriști de performanță. După cum ziceam, sunt multe de discutat, iar problema e prea complexă pentru discuţii libere. Ar trebui să se ocupe cei care se pricep”.

„Există soluții simple și la îndemână”

Mircea Crăciun jr nu lasă nicio clipă impresia unui om împăcat cu situația, ori deznădăjduit. Este hotărât să găsească planorul cu care zbura tatăl său în ziua în care a dispărut și, odată cu el, răspunsuri. L-am întrebat ce crede că ar trebui făcut pentru ca astfel de situații să nu se mai repete. Răspunsul ne-a lăsat fără cuvinte: soluția e mai la îndemână decât am fi crezut și l-ar fi salvat, se pare, și pe regretatul Adrian Iovan: „E greu de zis. Discuția despre ce se poate și ce ar trebui să se facă aici e mare și complexă. Există deja destule reguli care, aplicate, pot duce la restrângerea sau chiar eliminarea situațiilor similare, în sensul că, dacă totuși te prăbușești, se va ști cam pe unde să te caute, dar nimic care să garanteze ca ești găsit în câteva ore de la prăbușire (vezi cazul Iovan), iar multe din ele afectează negativ performanța în zborul cu planorul”.



 


Tag-uri: mircea craciun, planor disparut, planor, barasov, masivul postavaru, ocolul silvic brasov, adrian olteany, valea doftanei, azuga, muntii buzaului, adiran iovan
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Mircea Crăciun şi planorul său sunt, în continuare, căutaţi. Fiul pilotului: „N-am nici cea mai vagă idee unde ar putea fi”.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

WOWbiz

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii