Miserioasele simboluri sexuale ascunse de pictori celebri în lucrările lor - GALERIE FOTO

Miserioasele simboluri sexuale ascunse de pictori celebri în lucrările lor - GALERIE FOTO

O pereche de porumbei sau o pană de păun par, la prima vedere, simboluri inocente în arhitectura unei picturi de acum mai bine de o sută de ani. Specialiştii spun însă că acestea ar fi, de fapt, coduri secrete prin care autorii lucrărilor doreau să-şi semnaleze orientarea sexuală, într-o vreme în care nu le era permis să iubească persoane de acelaşi sex.

Luna acesta, Muzeul Tate din Londra îi omagiază pe artiştii care au îndrăznit, chiar dacă timid, să-ţi dezvăluie homosexualitatea cu mult înainte de aceasta să fie dezincriminată (în 1967, în Marea Britanie). Expoziţia, intitualtă “Queer British Art“ (1861-1967 – Homosexualii din arta birtanică), îşi propune să exploreze semnalele ilegale prin care artiştii au deci să-şi releve homosexualitatea.

Printre “indiciile” strecurate de pictori în lucrările lor, pentru a-şi semnala unii altora existenţa şi apartenenţa la un grup minoritar din punct de vedere al orientării sexuale, se mai numără o floare roz prinsă la reverul hainei sau pălărie roşu-aprins, dar şi o pretinsă explorare a mitologiei greceşti.

Simeon Solomon , de exemplu, îşi propune prin lucrarea sa “Sappho şi Erinna într-o grădină de la Mytilene” (1864) să surprindă imaginea iubirii feminine, atracţia sexuală între partenerele de acelaşi sex fiind reprezentată printr-o pereche de porumbei plasată deasupra celor două, în fundal. De altfel, “lesbianismul” îşi are etimologia în numele insulei greceşti Lesbos, de unde provenea celebra poetă Sappho, protagonista lucrării mai sus menţionate. Pictorul, Solomon, era el însuşi homosexual şi a fost ulterior arestat din cauza preferinţelor sale sexuale.

Ne puteți urmări și pe Google News

Un alt indiciu clar este cel din lucrarea lui Edmund Dulac “Charles Ricketts and Charles Shannon as Medieval Saints” (1920), unde sunt reprezentaţi doi călugări care îşi dezvăluie orientarea sexuală, fără dubiu, printr-o uriaşă pană de păun ţinută în mână de unul dintre prelaţi. În realitate, cei doi bărbaţi din pictura lui Dulac, Ricketts şi Shannon au locuit împreună mare parte din viaţă, dar nu au dezvăluit niciodată public natura relaţiei lor. Cuplul a realizat multe ilustraţii pentru cărţile scriitorului Oscar Wilde, homosexual notoriu, dar a refuzat cu obstinaţie să le spună chiar şi celor mai intimi care este natura relaţiei lor.