PUBLICAȚIILE NOASTRE:

EVZ Special

O istorie a FLOTEI românești acum dispărută, ca și pavilionul românesc

Autor: | | 2 Comentarii | 930 Vizualizari
Cândva, România avea flotă
Pornind de la corăbiile medievale, pânzarele Despotatului Dobrogei, Ţării Româneşti şi Moldovei, ce dispar odată cu cucerirea litoralului românesc de către Imperiul Otoman, Flota comercială maritimă a României a cuprins vasele maritime şi fluviale care, începând cu anul 1859, au arborat pavilionul românesc în locul celui turcesc.

După această dată, navele Principatelor Unite, cu porturi de bază la Galaţi şi Brăila încep să deservească în special linia Galaţi-Constantinopol.

După 1878 (anul revenirii Dobrogei la România) apare primul embrion al viitoarei flote comerciale române, prin înfiinţarea Serviciului Maritim Român (cu sediul central la Bucureşti şi baza operativă la Constanţa). Gândit de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, care n-a mai apucat să-şi pună în practică iniţiativa, în 1895, se înfiinţează Serviciul Maritim Român (SMR), pe baza unui decret al Regelui Carol I, datat 7 iunie 1888. Pentru funcţionarea SMR au fost achizitionate navele “Meteor” şi “Medeea”. În acelaşi timp, încă din 1872, la Galaţi se înfiinţase deja Şcoala Flotilei, pentru pregătirea ofiţerilor de marină, istorisește Dan Mihăescu aici.


Ulterior, în anul 1909, la Constanţa, se înfiinţează Şcoala Navală Superioară. La acea vreme, Serviciul Maritim Român avea deja în exploatare, pacheboturi, cargouri şi alte vase, la care se adăugau navele unor companii private.
Serviciul Maritim Român a fost desfiinţat la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, după ce URSS confiscă cele 16 vase de linie ale Românie. Din acel moment SNR este substituit prin „Sovromtransport,”o întreprindere sovieto-română, care primeşte în exploatare doar două dintre navele confiscate: pachebotul „Transilvania” şi vaporul mixt „Ardeal”. În anul 1954, compania „Sovromtransport” este integrată în noua companie „Navrom”, înfiinţată prin HCM 368, sub controlul exclusiv al statului român.
Până în 1990, anul divizării NAVROM Constanţa în trei companii de stat (Navrom, Romline şi Petromin) flota maritimă ajunsese să deţină 288 de nave comerciale cu un deplasament total de 5. 613. 429 tdw. După 1991, treptat, majoritatea acestor nave au fost administrate în sistem privat.


NAVROM


NAVROM a fost o companie de stat de navigaţie maritimă şi fluvială, înfiinţată în februarie 1955, care avea în subordine toate navele româneşti.

La 10 ani de la înfiinţare, compania a fost subordonată Direcţia Navigaţiei Marine (DNM), care la rândul ei se afla sub tutela Ministerului Transporturilor, prin Direcţia Generală a Navigaţiei Civile şi Telecomunicaţiilor.

În 1978 NAVROM se divizează în două companii de stat de navigaţie: una care avea în exploatare flota maritimă, NAVROM – Constanţa, iar cealaltă care avea în subordine flota fluvială, NAVROM – Galaţi. Cele două companii au activat până în 1990, an în care au fost divizate în mai multe companii de navigaţie, după specificul flotelor pe care le deţineau: Navrom, Romline şi Petromin – cu activitate maritimă, întreprinderile de navigaţie Galaţi, Giurgiu, Turnu Severin – cu activitate fluvială.

 

Tag-uri: flota, istorie, maritim, pavilion, romania, navrom, contanta, braila, galati, vapor
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului O istorie a FLOTEI românești acum dispărută, ca și pavilionul românesc.




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii