PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Actualitate

O mănăstire ortodoxă rezistă de 15 secole în mijlocul musulmanilor. TESTAMENTUL scris de mâna Profetului a ajutat-o să supraviețuiască | GALERIE FOTO

Autor: Dodo Romniceanu | luni, 22 februarie 2016 | 4 Comentarii | 15448 Vizualizari
La poalele muntelui Sinai se află Mănăstirea Sfânta Ecaterina despre care se spune că ar fi „cea mai veche mănăstire creștină din lume”. Această sfântă așezare, cunoscută și drept „Sfânta Mănăstire a lui Dumnezeu făurită în muntele Sinai”, a dăinuit aproape neschimbată până în zilele noastre, în această zonă ostilă credinței creștine. Persistența sa se datorează mai ales unui acord extrem de vechi scris de însăși mâna Profetului Mohamed.

Legenda spune că, în timpul invaziilor arabe, pentru a putea rezista, călugării de la Mănăstirea Sfânta Ecaterina au solicitat protecție de la însuși Profetul Mohamed. Acesta i-ar fi numit pe creștini frați de credință și le-a oferit protecția sa. Un document controversat, cunoscut sub numele de Ashtiname (Testament), se crede că a fost semnat de către Mohamed, fondatorul islamului, în anul 623 d.Hr. Conform acestui manuscris, călugării Mănăstirii Sf. Ecaterina au fost scutiți de la plata taxelor și de la stagiul militar obligatoriu. În plus, musulmanii au fost chemați pentru a proteja mănăstirea și a le oferi călugărilor tot sprijinul de care aveau nevoie, scrie siteul ganduridinierusalim.com.

Mănăstirea încă mai posedă documentul scris de la Mahomed care dovedeşte acest lucru. Ca un gest de reciprocitate, în timpul perioadei de Fatimid, călugării au permis transformarea uneia dintre bisericile din cadrul mănăstirii într-o moschee. În ciuda trecutului, instabilitatea politică recentă din Egipt a avut un impact negativ asupra mănăstirii. În 2013, mănăstirea a fost închisă temporar din cauza deteriorării situației din țară. Aceasta este o atracție turistică populară, vizitatorii fiind principala sursă de venit atât pentru mănăstire cât și pentru comunitățile din jur, formate atât din creștini cât și din musulmani care în momentul de față se confruntă cu o situație extrem de dificială.


Mănăstirea Sfânta Ecaterina a fost construită pe locul unde se crede că Moise a văzut Rugul Aprins, care este şi acum viu. Cu toate că este cunoscută sub numele de Sfânta Ecaterina, numele său real este Mănăstirea Schimbării la Faţă. Uneori mai este cunoscută ca Mănăstirea Rugului Aprins. Fugind din calea prigoanelor din Imperiul Roman, mulți dintre creștinii primelor veacuri au găsit adăpost pe Muntele Sinai, iar din secolul al III-lea în locurile sfinte din jurul Muntelui Horeb și din sudul Sinaiului s-au creat mici comunități monahale.

În anul 330, Sfânta Elena a construit în locul Rugului Aprins o mică biserică, închinată Născătoarei de Dumnezeu și un foișor care să servească ca adăpost pentru monahi.

În secolul al IV-lea, pelerina occidentală Egeria consemna faptul că Rugul la care se închinase Moise încă exista, fiind cinstit de către credincioşi, dar menţiona şi existența, în Sinai, a unei comunități monahale semnificative și înfloritoare.


O etapă importantă în istoria acestui loc sfânt începe în secolul al VI-lea, când împăratul Iustinian (527-565) a ordonat construirea unei cetăți mari și puternice, care să împrejmuiască construcțiile Sfintei Elena, adică biserica mare și chiliile pentru monahi. Ctitoria Sfântului Împărat Iustinian a fost numită iniţial „Sfânta Mănăstire Împărătească de pe Muntele Sinai, unde a păşit Dumnezeu”. Pentru a-i apăra pe călugări de repetatele raiduri ale triburilor arabe, împăratul a adus aici câteva detaşamente de soldaţi valahi, care trebuiau să apere lavra. Aşa se face că, timp de sute de ani, strămoșii noştri şi-au adus o contribuţie importantă la protejarea mănăstirii.

După cucerirea peninsulei Sinai de către arabi în anul 641, mănăstirea și-a continuat netulburată existența, după ce Mohamed a semnat celebrul Ahtiname prin care musulmanii au datoria de a-i apăra pe monahi și de a nu le percepe taxe.

În secolul al IX-lea, locul a fost asociat cu Sfânta Ecaterina din Alexandria (ale cărei moaşte au fost transportate aici în chip minunat) şi a devenit unul din loc de pelerinaj foarte cunoscut. În bibliotecă au fost păstrate numeroase manuscrise antice, această bibliotecă fiind a doua în lume după cea a Vaticanului ca număr de manuscrise. Colecţia constă din 3500 de volume în greacă, coptă, arabă, armeană, ebraică, siriacă, georgiană şi alte limbi.

De asemeni, aici sunt păstrate un mare număr de icoane vechi, inclusiv faimoasa icoană a Pantocratorului din Sinai (din secolul al VII-lea), dispusă în stânga, şi Scara dumnezeiescului urcuş (din secolul al XII-lea), o reprezentare iconică a cărţii cu acelaşi nume a Sfântului Ioan Scărarul.

Biserica monahală datează din vremea domniei Sfântului Împărat Iustinian. Arhitectul acesteia, Ştefan de Aila, a construit o bazilică din bazalt cu trei aripi separate de coloane masive şi cu acoperişul din lemn. Capitelurile coloanelor navei sunt în sculptate în stil corintic. Diversitatea capiteluri pare să fie o alegere deliberată mai degrabă decât rezultatul folosirii unor componente ale altor clădiri (cum este cazul altor construcţii). Bazilica are cinci capele laterale, iar capătul vestic este flancat de turnuri. Rugul sfânt continuă să crească în spaţiul de dincolo de capătul estic al clădirii.

Biserica mănăstirii a suferit puţine schimbări de pe vremea fondatorului ei. Marele său portal de la vest este încă închis cu uşa din lemn de cedru, veche de 1400 de ani care funcţionează perfect, stând în cuiele şi balamalele ei iniţiale. Acoperişul de lemn al navei, de asemenea din secolul al VI-lea, stă sprijinit pe grinzi care poartă inscripţii în onoarea lui Iustinian şi a faimoasei sa le soţii Teodora. Aceste inscripţii au fost menţionate de călători încă din secolul al XVIII-lea, dar numai în 1958 o expediţie a studiat cu atenţie aceste inscripţii, punându-le în legătură cu structura bisericii. Inscripţia îi menţionează pe "preaevlaviosul nostru împărat" Iustinian şi pe "răposata împărăteasă" Teodora. Teodora a murit în 548 iar Iustinian în 565, deci biserica a fost finalizată între aceşti ani.

Mai există în interiorul zidurilor rămăşiţele unei moschei fatimide din secolul al X-lea sau al XI-lea, construită probabil pentru a îmblânzi autorităţile musulmane ale timpului. Excavaţii recente în interiorul zidurilor moscheii au scos la lumină dovezi că această clădire datează dinainte de folosirea ei ca moschee, deoarece au fost identificate în structura sa cruci şi alte simboluri creştine cu funcţii arhitecturale şi ornamentale.

Mai există şi o capelă mică numită Capela Sfântului Trifon care este folosită ca osuar pentru păstrarea craniilor monahilor adormiţi.

Rugul. În conformitate cu cartea Ieşirii, Moise a trebuit să părăsească Egiptul şi a venit să locuiască împreună cu Ietro. În timp ce îngrijea turmele lui Ietro, Moise a descoperit un rug (tufiş) în flăcări.

Moise s-a apropiat de rug şi a descoperit că deşi acesta ardea, flăcările nu îl consumau (Ieşirea 3,2). Duhul lui Dumnezeu din rug i-a spus: "Eu sunt Dumnezeul tatălui tău, Dumnezeul lui Avraam şi Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui Iacov" (Ieşirea 3,6). Apoi Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să-şi scoată încălţările, deoarece pământul de acolo era sfânt.

După aceea, Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să vorbească cu faraonul, pentru că El "a auzit strigătele poporului" (Ieşirea 3,7). Dumnezeu a promis că israeliţii, pe atunci sclavii faraonului, vor trăi într-o ţară în care "va curge lapte şi miere" (Ieşirea 3,9). Atunci când Moise şi-a exprimat îndoiala că va fi crezut, Dumnezeu i-a dat trei "semne": toiagul său s-a prefăcut în şarpe; mâna sa s-a umplut de lepră (şi s-a vindecat); iar lui Moise i-a spus că dacă acestea nu vor fi de ajuns, el va putea preface apa în sânge. Apoi Dumnezeu a adăugat că El, Domnul "va fi cu el" (Moise), ceea ce l-a încurajat să ceară eliberarea israeliţilor.

Egeria, o pelerină din Spania din secolul al IV-lea, a relatat următoarele despre această mănăstire:

"A trebuit să intrăm adânc în vale, căci există multe chilii pustniceşti şi o biserică la locul Rugului. Rugul este verde până în zilele noastre. Acesta este Rugul despre care am vorbit mai înainte, cel din care Dumnezeu i-a vorbit lui Moise din flăcările focului. Rugul este într-o grădină foarte frumoasă din faţa bisericii."

Capela Rugului Aprins are hramul Buneivestiri a Maicii Domnului. Acest lucru este ilustrat printr-o icoană a "Maicii Domnului din Rugul Aprins" care o prezintă pe Maica Domnului aşezată în Rugul Aprins şi ţinându-L pe Fiul ei n braţe, cu Moise fiind reprezentat desculţ, închinându-se, în stânga. O cruce de mozaic din secolul al X-lea decorează absida capelei.

Altarul capelei Rugului Aprins nu este aşezat deasupra sfintelor moaşte ale mucenicilor, ca de obicei, ci peste rădăcinile Rugului Aprins. La câţiva metri de capelă, unde a fost transplantat pentru a se putea construi altarul pe rădăcinile sale, rugul este înfloritor. Se spune că acesta este singurul astfel de tufiş care creşte în Peninsula Sinai şi că orice încercare de a răsădi ramuri ale sale în alte părţi a eşuat.

Pelerinii intră în capelă desculţi, în amintirea poruncii Domnului către Moise: "Scoate-ţi încălţările din picioare pentru că locul pe care calci este loc sfânt."

Bazilica Schimbării la Față și Sfânta Liturghie

Bazilica Schimbării la Față a Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos este cea mai mare clădire de cult din întreaga mănăstire, astfel că este centrul vieții sale monahale, unde se slujește cel mai adesea Sfânta Liturghie. Fiind construită din ordinul Sfântului Împărat Iustinian, ușile sale de lemn se numesc Ușile lui Iustinian. Absida sa este decorată cu un uriaș mozaic care îl reprezintă pe Iisus Hristos în timpul slăvitei Sale Schimbări la Față, însoțit de cei doi profeți și de cei trei ucenici care au fost de față la aceasta. Pe iconostas, Bunavestire nu este reprezentată pe Ușile Împărătești; de asemeni, lipsește reprezentarea celor patru evangheliști, cum se obișnuiește în canonul bizantin. În schimb, ei sunt reprezentați împreună cu Maica Domnului, pe partea stângă a ușii. În plus, iconostasul mai cuprinde reprezentări de mucenici, icoana Sfântului Ioan Botezătorul purtându-și capul tăiat și a Sfintei Ecaterina din Alexandria, al cărei atribut iconografic tipic este o roată cu spini de fier (amintind de martiriul ei), ale cărei moaște sunt cinstite în bazilică.

 

Tag-uri: Mănăstirea Sfânta Ecaterina, Muntele Sinai, Sfanta Manastire a lui Dumnezeu, Profetul Mohamed, protectie, Testamentul lui Mohamed, Ashtiname, calugari, fondatorul islamului, Egipt




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITESTE ACUM