PARADOXUL scăderii TVA. România a devenit țara cu cea mai scumpă benzină din zonă. Culmea, plătim CEL MAI MULT chiar şi după ce a scăzut preţul PETROLULUI

Ieftinirile la pompă au fost modeste la început de an FOTO: EVZ
Autor: | | 4 Comentarii | 2614 Vizualizari

Statisticile europene demonstrează că „prăbușirea” barilului de petrol a dus în țările vecine la ieftinirea benzinei cu câteva zeci de bani. În România, cu toate că a scăzut și TVA, un litru s-a ieftinit cu doar 6 bani. Cum a fost posibil?

Continuarea pe premium.evz.ro

Premium.evz.ro este platforma cu plată a site-ului „Evenimentul zilei”, cuprinzând o selecție exclusivă de materiale de presă de calitate.

Scăderea TVA de la începutul anului, dar mai ales a cotațiilor barilului de petrol, ar fi trebuit să conducă la reducerea prețului benzinei cu câteva zeci de bani. Însă, potrivit statisticilor Eurostat, România a înregistrat una dintre cele mai mici diminuări de prețuri la benzină față de anul trecut. Mai mult, deși în decembrie eram detronați de Austria în topul țărilor cu cea mai scumpă benzină din zonă, acum suntem pe primul loc.

Grație ieftinirii barilului de benzină și a unui curs relativ stabil al dolarului, celelalte țări au redus cu câteva zeci de bani (raportând la moneda locală) tariful litrului de benzină. La noi, prețul s-a diminuat cu numai 6 bani. Practic, benzinarii români nu integraseră în primele zile din an, în prețul la pompă, nici măcar scăderea TVA, nemaivorbind de diminuarea tarifelor la petrol.

Ce ar fi însemnat o scădere a TVA cu 4 procente

Buletinul din 14 decembrie privind preţurile la benzină și motorină al Eurostat (institutul european de statistică) arată că tariful mediu la benzină (cu taxele incluse) era de 5,01 lei, în România. După peste trei săptămâni, pe 11 ianuarie 2016, un litru de benzină costa, în medie, 4,95 de lei. Diferența este de 1,1%. Or, numai scăderea TVA cu 4% ar fi presupus o diminuare de 3,2% a prețului la pompă, per unitate. Mai precis, un litru de benzină ar fi trebuit să coste de la 1 ianuarie, în medie, 4,85 de lei.

Din zonă, Ungaria a fost mai zgârcită ca România la scăderea prețurilor la benzină. Dar, cotațiile din țara vecină sunt oricum cu 4 sau 5% mai scăzute decât la noi. De asemenea, Bulgaria a păstrat tarifele de anul trecut, dar aici nu au avut loc scăderi de TVA (cota s-a menținut la 1 ianuarie la 20%). În plus, și în Bulgaria, benzina era anul trecut și este și în prezent mai ieftină decât la noi.

La motorină stăm mai bine

Din fericire, prețurile la motorină nu s-au dovedit la fel de inflexibile. România a urmat trendul zonei, iar tariful unui litru a scăzut, în medie, în intervalul menționat, cu circa 19 bani, potrivit Eurostat. Unul dintre motive ar putea fi și acela că majoritatea consumului de motorină vine din zona marilor transportatori. Aceștia circulă foarte mult, de regulă și peste granițele țării. În ultimii ani, după introducerea suprataxei de 7 eurocenți, au început să alimenteze în afara țării, vânzările benzinarilor scăzând cu câteva zeci de procente. Or, diminuarea tarifelor la motorină ar putea convinge o parte din transportatori să realimenteze în țară. Bugaria și Ugaria au în prezent tarife mai mari ca România, la motorină.

Preț al barilului în picaj

În ultimele două săptămâni, cotațiile barilului de petrol au scăzut abrupt. Dacă la începutul lui decembrie 2015 un baril valora 43 de dolari, la mijlocul ultimei luni de anul trecut a ajuns la 36 de dolari, pentru ca acum să coboare la circa 29 de dolari. În aceeași perioadă, dolarul, moneda de care depinde evoluția prețului la combustibili, a avut un parcurs relativ constant, variind între 4,15 – 4,17 lei/ dolar, existând și perioade scurte de depreciere, cu cotații de circa 4,2 lei.




Alte articole din categoria: Economie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro