PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Opinii EVZ

Plimbare florentină. Lorenzo Monaco.

Autor: | | 2 Comentarii | 464 Vizualizari
Sever Voinescu
Scriam ieri că Lorenzo Monaco este cel dintîi dintre artiștii de după Giotto care a reacționat față de moștenirea sa. Lorenzo a fost un pictor cu atitudine.

 Nu întîmplător, astăzi, istoricii de artă spun că prin Lorenzo a pătruns în pictura italiană ”atitudinea și afectul”, citînd o remarcă a lui Vasari. Un pas înainte în direcția realismului giottesc, s-ar putea spune. Doar că ceea ce făcea Lorenzo era mult mai complex.

Piero di Giovanni, născut probabil la Sienna, a devenit Lorenzo Monaco (”monaco” înseamnă „călugăr” în italiană) în decembrie 1391, după ce a depus jurămintele de intrare în monahism la Mănăstirea camaldoleză Santa Maria dei Angeli, din Florența. Avea, după cîte se pare, 20 de ani. Santa Maria dei Angeli era, la acea vreme, unul din locurile în care înmugurea Renașterea. Cu siguranță doar în virtutea acestui spirit călugărului Lorenzo i s-a permis că aibă două ateliere, unul în mănăstire și altul în oraș, ceea ce era (și este, încă) cel puțin o extravaganță conform canoanelor monahale. Lorenzo, însă, era un pictor foarte căutat, iar cele mai multe comenzi (al căror preț era încasat de mănăstire, căci călugării nu mai au nimic al lor odată ce au depus jurămîntul de sărăcie), veneau din afara zidurilor mănăstirii sale, inclusiv de la alte mănăstiri și  biserici.

Arta lui Lorenzo Monaco surprinde, mai ales, prin eleganță. Pe tot parcursul carierei sale, se vede limpede cum Lorenzo caută o linie suplă și grațioasă, distincție și  rafinament. Lucrările sale au și profunzime psihologică, dar și forme melodioase, iar personajele sale se mișcă sinuos, ireal parcă, purtate de o coregrafie la limita omenescului. A păstrat și a dus un pas mai departe preocuparea pentru realismul detaliilor de fundal - moștenire de la Giotto. Însă, arta lui poate fi socotită și ca un gest împotriva lui Giotto. Recuperînd, pentru cadrele principale ale lucrărilor sale, ritmul sacru al iconografiei de care Giotto se cam despărțise, Lorenzo afirmă nu doar faptul că nu uită misiunea sa monahală, dar și faptul că, probabil, mai rămăsese ceva important de spus și în interiorul convenției canonice.

După opinia mea, una dintre lucrările care îl definesc cel mai bine pe Lorenzo este partea centrală a unui triptic cunoscut sub titlul ” Madonna dell'Umiltà tra i santi Donnino e Giovanni Battista, Pietro e Antonio abate”, executat în 1404, aflat acum într-o pinacotecă din Empoli, în care sînt reprezentați Fecioara și Pruncul. Pruncul îi ține Mamei Sale în față o carte deschisă și întinde piciorul în mîna Ei. Pruncul pare că se joacă ori se alintă, dar face și ceva foarte serios deopotrivă în brațele largi și drăgăstoase al Mamei Sale, acolo unde e loc pentru orice. Fecioara, care Îl susține protector pe Cel ce-i este Fiu și lui Dumnezeu și Ei, ne privește cu coada ochiului și tocmai această privire schimbă totul. Chiar dacă fundalul aurit amintește, desigur, de iconografia din trecento, spiritul lucrării este cu totul altul decît cel al unei icoane de dinainte de Giotto. Dialogul deschis de privirea Fecioarei cu privitorul este frapant pentru oricine crede că icoana e bună doar pentru formalismul ritualic. Pe de o parte, ai impresia că privirea ta pătrunde un spațiu al intimității Lor; ai impresia că, privind lucrarea, întrerupi ceva. Peste mult timp, maeștrii flamanzi se vor juca mult cu acest gen de sentiment care întoarce indiscrția privitorului prin ochii personajelor pictate. Totuși, în acest caz, privirea Fecioarei nu e mustrătoare și nici arogantă. La rîndul său, Pruncul pare că înțelege tot. Încărcați de psihologie, purtători de atitudine, Fecioara și Pruncul sînt, aici, ceva mai mult decît purtătorii unui mesaj divin - de parcă asta nu ar fi fost suficient. Fără să li se știrbească nimic din sacralitate, Fecioara și Pruncul sînt, în această lucrare, și un focar de afectivitate și tandrețe.



La Accademia florentină se găsește un alt triptic al lui Lorenzo, lucrat cîndva între 1405 și 1410, care reprezintă în centrul său scena Buneivestiri. Aici, îngerul și Maria sînt în posturi de supremă eleganță. Maria, primind Vestea, pare că a pierdut masa și plutește ca  îngerul, are conturul unei plante sub o adiere, aproape  s-a decorporalizat. Figura ei, însă, exprimă uimire și teamă aleasă. Îngerul, purtătorul veștii, are aceeași consistență cu cea a Mariei, semn că vestea ce i-o dă îi plasează, deja, pe același plan spiritual.



Spre sfîrșitul vieții sale (Vasari ne spune că Lorenzo Monaco a murit la 55 de ani din cauza unui abces, asta înseamnă 1425, dar și că ultimele-i luni trebuie să fi fost chinuitoare), ochii săi au apucat să vadă vizualul Renașterii propriu-zise, căci Masaccio se făcuse deja cunoscut. Reacția lui Lorenzo Monaco pare să fi fost persistența în eleganță, prin rafinarea atitudinii personajelor sale. ”San Girolamo nello studio con il leone”, lucrare executată în jurul anului 1420, aflată acum la Amsterdam în Rijksmuseum, reprezintă direct acest răspuns. Legenda Sfîntului Ieronim, unul dintre cei mai mari cărturari ai primelor secole creștine, care a îmblînzit un leu îngrijindu-i laba rănită de spini, este cunoscută. În această lucrare a lui Lorenzo, îl vedem pe sfînt neverosmil de înalt, spiritualizat prin lectură, privind leul transformat în felină domestică. Axa lucrării este verticală, linia de forță este schimbul de priviri directe între sfînt și leu, iar blîndețea melancolic-intelectualizată a lui Ieronim exprimă, îmi place să cred, exact felul în care Lorenzo privea vremurile ce se deschideau înaintea Florenței la amurgul vieții sale.



Mai persistă printre anumiți istorici ideea că lucrările lui Lorenzo Monaco sînt, de fapt, ultime încercări de rezistență în fața dezlănțuirii de ”modernitate” a Renașterii. Este mult mai grav decît o eroare, este o simplificare ideologizată a operei unuia dintre cei mai magnifici florentini.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.


Tag-uri: Lorenzo Monaco, florenta, santa maria, santa maria dei angeli, giotto
În lipsa unui acord scris din partea Evenimentul Zilei, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Plimbare florentină. Lorenzo Monaco..




SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Cele mai distribuite articole similare

Libertatea

RTV

B1

Ziare.com

Unica

Capital

Fanatik

Alte articole EVZ pe aceeasi tema

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>





Pentru a instaura un cadru civilizat de discuţii, de eliminare a "postacilor" de partid sau a celor plătiţi ca să blocheze un articol civilizat, am adoptat următoarele soluţii, în privinţa comentariilor:
  • 1) Moderarea comentariilor lăsate în formularul de la finalul articolelor o dată la o oră – în acest caz, comentariile nu vor apărea instant.
  • 2) Postarea instant a comentariilor lăsate prin intermediul contului de facebook – în acest caz comentariile vor fi postate imediat. Puteţi să vă faceţi cont de Facebook aici.
Orice critică este acceptată pe site-ul evz.ro, cu condiţia păstrării unui limbaj civilizat, toate aceste măsuri fiind şi în sprijinul celor interesaţi să-şi expună punctele de vedere fără a mai fi hărţuiţi.
Sperăm că veţi înţelege adevărata valoare a demersului evz.ro şi vă veţi asuma responsabilitatea alături de noi.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul EVZ.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

CITEŞTE Şi
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii