Editura Evenimentul si Capital

Povestea lui Ilici, masterandul agramat care a plătit 300 de euro pentru a absolvi cu 9.66 | EXCLUSIV EVZ

Potrivit anchetatorilor, unul din efectele corupției universitare este nivelul scăzut de pregătire a tinerilor FOTO: SHUTTERSTOCK
Autor: | | 6 Comentarii | 4450 Vizualizari

Detalii inedite apar în dosarul de corupție academică de la Universitatea „Eftimie Murgu” din Reșița. Este vorba de cazul în care trei cadre universitare - Florin Franț, Ruxana Ghiță și Mihai Vișan - au fost trimise în judecată, alături de masterandul Alexe Ilici, pentru corupție

Ancheta procurorilor Secției de Urmărire Penală și Criminalistică (SUPC) din Parchetul General a vizat modul în care profesorii primeau bani și cadouri de la studenți, pentru a-i trece examenele, dar și cum aceștia vindeau lucrări de licență sau de masterat. EVZ vă prezintă povestea lui Ilici, așa cum reiese din ancheta procurorilor. Trebuie spus că în mai multe birouri și săli de clasă anchetatorii au montat camere de supraveghere și au avut ofițeri sub acoperire.

Negocieri dure

Totul începe în octombrie 2014, atunci când Alexe Ilici (39 de ani), masterand în anul II la Facultatea de Științe Sociale - profilul Managementul Instituțiilor Publice, s-a dus la Vișan, pentru a stabili ce lucrare va face la finalul cursurilor universitare. Profesorul i-a propus studentului să-i ofere o lucrare de disertație gata elaborată: ,,Tehnici de mediere în conflictele organizaționale”, contra sumei de 350 de euro.

După o negociere „ca la piață”, masterandul s-a înțeles pentru suma de 300 de euro. „Da cea mai ieftină îi 300. Io îți spun ca să știi adevărul”, explica Vișan care este mercurialul. „Îți fac... îți fac o lucrare și o fac ca lumea”, dădea asigurări profesorul. Ca ofertă: în acești bani au intrat și subiectele la unul din examene, de la disciplina „Sociologia Conducerii”, care a avut loc pe 8 ianuarie. Profesorul a trimis pe e-mail subiectele încă de pe 6 ianuarie.

În plus, pe 15 mai, Vișan l-a anunțat că i-a dat nota maximă la examenul „Elaborarea proiectului de disertație”, la care, culmea, Ilici nici măcar nu s-a prezentat. „Profesorul coordonator îți dă o notă pe practică. Ți-am dat 10”, i-a transmis Vișan.

Tot în luna mai, cei doi s-au întâlnit, în zona Muzeului de Istorie din Reșița, studentul i-a plătit 300 de euro, iar profesorul i-a dat lucrarea de disertație pe un CD. Înainte de susținerea examenului, Ilici a solicitat sprijinul lui Vișan. „Buna ziua maine dimineata ne putem intalni pe la zece sa mi faceti referat coordonatorului si plan tematic. si la 12 sa.mi depun lukrarea multumesk.”, a fost unul din SMS-urile primite de profesor.

Sfaturile profesorului

Premergător susținerii lucrării de disertație, Vișan l-a coordonat pe Ilici cu privire la formalitățile necesare înscrierii, garantând, totodată, că îi va face și planul tematic al lucrării ce trebuie depus. El l-a asigurat că în ziua susținerii examenului totul va fi bine, în sensul că își va trafica influența astfel încât să fie admis la examenul final. „Băi din conclu... din concluzii și introducere că o să te întrebe, adică tre’ să spui ce ai urmărit în lucrare. Și ce ai urmărit tu în lucrare scrie în introducere. Capitolul 1 ce cuprinde, câteva idei, capitolul 2 și studiul de caz, înțelegi?”, l-a învățat profesorul.

La data de 22 iunie a avut loc susținerea disertației de către Ilici, iar din comisie făcea parte, ca și consultant, Vișan. Masterandul a fost declarat admis cu media 9,66.

„Să știi să vorbești 5 minute ca lumea!”

Profesorul Mihai Vișan l-a asigurat pe Alexe Ilici că va fi în sală, când va susține dizertația, și „să stea liniștit”.

Vișan: Da’ repetă-ți asta. Ilici:

Repet. Vișan: Să știi să vorbești 5 minute ca lumea, să vorbești. Bine?

Ilici: Ok, da’ cine... cine-i în comisie, nu știți? N-aveți idee?

Vișan: Nu mai... că n-am mai fo... ieri am avut examen. Nici nu m-am uitat cine- i în comisie

 Ilici: Da. Și acuma...

Vișan: Da’ o fiu a... o să fiu în sală, stai liniștit.

Ilici: Ok. Bine atuncia. Mulțumesc mult.

Vișan: Cu multă plăcere.

„Aicia sunt care iau și 400. Bun da... ”

Pe 6 ianuarie 2015, profesorul Mihai Vișan a mai negociat o dată, în biroul său, prețul licenței, cu Alexe Ilici.

Vișan: Tu știi cât este o lucrare?

Ilici: Nu. Cât?

Vișan: Da’ tu știi la Masterat cât este o lucrare?

Ilici: Nu.

Vișan: Nu se poate să nu știi!

Ilici: Vreo 300, cam așa.

Vișan: Cam 300, 350...

Ilici: Da.

Vișan: Depinde de...

Ilici: Da. Da.

Vișan: Complicații.

Ilici: Da.

Vișan: Da’ cea mai ieftină îi 300. Io îți spun ca să știi adevărul.

Ilici: Da, da. Îi bun.

...

Vișan: Deci, la Timișoara, anul trecut, am avut pe cineva de la Vest. Au primit pe anul trecut, la Timișoara era lucrarea de licență, nu de masterat.

Ilici: Da.

Vișan: Era 450 la Timișoara.

Ilici: Știu, da.

Vișan: Mult mai scump.

Ilici: Mult?

Vișan: Aicia sunt care iau și 400. Bun da...

Ilici: Am înțeles. Atuncia la sfârșitul lu martie, ați zis că... am venit cu banii și...

Au recunoscut

Mihai Vișan a recunoscut parțial acuzațiile. „M-a întrebat insistent cât costă, s-a pus în genunchi, mi-a fost milă de el și am acceptat să-l ajut în schimbul sumei de 300 de euro”, a precizat acesta în fața procurorilor. „La insistențele lui telefonice, eu i-am spus că voi fi în sală la momentul susținerii lucrării de disertație și că totul va fi în regulă, pentru a scăpa de stilul lui agasant”, a mai explicat profesorul. El a ținut să precizeze că nu a intervenit pe lângă membrii comisiei de evaluare. „Pe parcursul urmăririi penale, Ilici Alexa a avut o atitudine sinceră recunoscând și regretând comiterea infracțiunilor reținute în sarcina sa”, au notat procurorii în cazul masterandului.

„Sunt instrumente de îmbogățire ilicită”

Procuroarea Denisa Cris - todor (SUPC) a explicat în rechizitoriu care sunt consecințele corupției asupra sistemului educațional:

● Diminuarea accesului populației la învățământul de o bună calitate;

● Transformarea instituțiilor de învățământ în instrumente de îmbogățire ilicită;

● Nivelul scăzut de pregătire profesională a tinerilor specialiști;

● Concurență neloială între tinerii care doresc să-și facă studiile cu cei ce ,,cumpără” notele mai mari;

● Generarea fluxului de tineri ce pleacă peste hotarele țării unde calitatea studiilor este mai înaltă;

● O percepție publică pesimistă a societății față de prestația sistemului educațional, în cazul de față, cu unele consecințe și asupra sistemului juridic, și diplomatic, având în vedere faptul că specializarea de drept european și internațional își propune să formeze viitori diplomați.




Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro